Oorspronkelijk geplaatst door order66
Bekijk Berichten
Ik heb nu 3 kinderen die zijn beginnen werken.
De oudste heeft een ouder appartement gekocht, en met een stuk van zijn oprotpremie was dat haalbaar, en hij kan dit alleen af betalen, ook omdat hij de keuze maakt om geen auto te hebben, en vrijwel alle verplaatsingen met de fiets te doen. Hij werkt ook vlakbij.
Dat is nog steeds haalbaar, en ja, hij heeft ook wat aan dat appartement moeten renoveren om het bewoonbaar te maken. Deels zelf gedaan, deels laten doen.
Mijn andere zoon heeft een tijdelijke job voor 4 jaar, en wil nog niet kopen. Alleen huren in iets deftig is niet haalbaar, dus hij huurt samen met een vriend, maar wel iets wat perfect in orde is (nieuwbouw zelfs). Ook hij moet een compromis maken om niet meer thuis te wonen. Hij spaart wel, maar wil zich nog niet aan een huis binden. Mogelijk vertrekt hij binnen 4 jaar ook naar het buitenland, afhankelijk van waar hij dan staat (met wat geluk heeft hij dan een doctoraat)
Mijn dochter weet de komende 5 jaar niet goed waar ze zal werken (arts in opleiding). In het weekend woont ze bij haar lief, en in de week samen met een vriendin 150km daar vandaan.
Met hun tweeen kunnen ze wel wat sparen, en ik ben er zeker van dat ze binnen 5 jaar makkelijk samen 100-150k gespaard hebben. Met wat geluk is hun gezamelijk inkomen dan ook goed zodat ze er makkelijk nog 300-350k bij kunnen lenen. Allebei drukke job, en geen dhz, of zin om dat te doen. Ja, die gaan dan kijken naar instapklare woningen...
Mijn dochter heeft werkweken van 70-85h, dan ga je in het we echt geen vloeren meer leggen of zo.
3 kinderen, 3 keer een andere aanpak, en met 2 gemiddelde inkomens kom je wel al ergens als je een beetje spaargeld bij elkaar hebt.
Niet iedereen heeft zin in uitgebreide renovaties en wil maanden in het we gaan klussen.
Maar wees eerlijk, als je 30 jaar geleden met het loon van een postbode iets moest zoeken, dan ging dat even moeilijk als vandaag.
En als je met 2 werkte, dan was het toen misschien iets makkelijker om samen die vrijstaande woning te kopen of te bouwen. Dat is nu een 3-gevel of ruim appartement geworden omdat alles wat compacter wordt.
Leave a comment: