Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault Mégane eVision Concept

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault Mégane eVision Concept

    PRODUCTIEVERSIE KOMT VOLGEND JAAR

    RENAULT MÉGANE EVISION: ELEKTRISCH NAAST DE MÉGANE!

    Renault heeft een futuristische maar toch zeer concrete en dus relevante concept-car gepresenteerd. Het studiemodel heet Mégane eVision en dient als vooruitblik op een nieuw elektrisch model dat al volgend jaar in de showrooms staat.

    Renault heeft de elektrificatiedrift stevig te pakken. Begin dit jaar presenteerde het merk de volledig elektrische Twingo Electric en maakte de Clio kennis met een hybride aandrijflijn. Daarnaast zette het merk plug-in hybride E-Tech-versies van zowel de Capturals Mégane in de showrooms. De tijdens wat de Autosalon van Genève dit jaar had moeten zijn gepresenteerde Morphoz Concept was daarnaast een spannend studiemodel, waarmee Renault de komst van een nieuw elektrisch platform aankondigde. Die modulaire basis is bestemd voor auto's in het C-segment en daarboven. De elektrische Ariya van alliantiegenoot Nissan is de eerste, maar zeker niet de laatste EV die op dat specifiek voor EV's bestemde CMF-EV-platform komt te staan. Met deze kersverse Mégane eVision Concept geeft Renault een zeer concrete vooruitblik op een elektrische hatchbak met cross-over-elementen die al volgend jaar op de markt komt.

    Mégane

    Laat je niet van de wijs brengen door de naam van deze showauto. Hoewel hij Mégane eVision heet, laat Renault hier niet de opvolger van de huidige in 2016 gelanceerde Mégane zien. Wél krijgt die auto gezelschap van een elektrisch en bijna cross-overachtig zustermodel dat wat naamgeving betreft zo te zien aan de Mégane-familie wordt toegevoegd. Mogelijk gaat het om een auto die je moet zien als wat de XCeed tot de Kia Ceed is, maar dan helemaal elektrisch. Ga er in ieder geval van uit dat diverse designelementen van deze showauto in zekere mate hun weg naar de Méganes gaan vinden. Renault spreekt immers van een showauto die "de toekomst van de compacte klasse" vertegenwoordigt. Spannend!


    Design

    De Renault Mégane eVision is 4,21 meter lang en daarmee is de vooruitblik een volle 15 centimeter korter dan de huidige Mégane Hatchback. Dat lijkt wat aan de korte kant, maar Renault belooft bergen interieurruimte. Dat is onder meer mogelijk doordat de wielen ver op de hoeken van de auto zijn geplaatst én doordat een groot aantal onderdelen, waaronder de hardware van de airconditioning, in de neus van de auto is gehuisvest. Hier vindt je immers geen benzine- of dieselmotor meer. Ook een conventionele transmissie ontbreekt en dat levert een vlakke vloer op. Ook dat komt de interieurruimte natuurlijk weer ten goede.

    Met de wielen is overigens iets bijzonders aan de hand. Hoewel ze 20-inch meten, zit er een 21-inch 'kap' overheen die een deel van het rubber afdekt. De Mégane eVision oogt weliswaar volledig nieuw, maar er zijn met name op de neus en kont designelementen van de huidige modellijnen in te zien. Zo is de vorm van de achterlichten herkenbaar van onder meer de Mégane, Talisman en Koleos en zien we op het front een evolutie van de bekende boemerangvormige ledverlichting. De led-matrixkoplampen zijn op deze showauto optisch met elkaar verbonden. De EV heeft een relatief sterk aflopende daklijn, staat enigszins hoog op de poten én is aangekleed met zwarte wielkastranden. Een echt mengelmoesje tussen een hatchback, cross-over en een coupé dus. Leuke designelementen: de portiergrepen zijn verzonken en de klep waarachter het laadpunt schuil gaat is verlicht.


    Elektrisch

    De Mégane eVision heeft een forse wielbasis, die 2,7 meter bedraagt. Tussen de voor- en achteras ligt een 60 kWh accupakket dat aan een DC-lader een laadvermogen van maximaal 130 kW aankan. De voorwielen worden aangedreven door een 217 pk en 300 Nm sterke elektromotor die wel raad weet met de 1.650 kilo wegende showauto. In minder dan acht seconden sprint -ie naar de 100 km/h. Niet buitenissig, maar voor een gewone personenauto niet verkeerd.

    De elektrische Renault-toekomst omvat overigens méér dan slechts de uiteindelijke productieversie van de Mégane eVision. Renault-CEO Luca de Meo geeft namelijk aan dat er een hele reeks EV's in het vat zit. Daar komt het door Renault en Nissan samen ontwikkelde CMF-EV weer om de hoek kijken. De Morphos Concept, met zijn uitschuifbare koets, was namelijk in het leven geroepen om te illustreren dat er diverse elektrische modellen in uiteenlopende formaten in aantocht zijn. Het merk zegt onder meer dat ook 'lage sedans en grotere SUV's' op het platform kunnen staan. De technische basis kan auto's met een wielbasis van maximaal 2,77 meter huisvesten.

    Het huidige EV-aanbod van Renault bestaat uit de Zoe, de Twizy, de Twingo Electric én elektrische versies van de Kangoo en Master. Op naar 2021, dan staat de productieversie van de Mégane eVision al in de showrooms.

    Bron: Autoweek
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Netjes
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

    Comment


    • #3
      All New 2021 Renault Megane eVision - the next electric Megane

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Vraag is wel, wanneer gaat de productieversie van deze auto bij de dealer verschijnen?

        Renault wat kennende duurt het soms al bijna 2 jaar voor een echte voorgestelde productieversie bij de dealer staat. Hier nog wat conceptfase bij en we zijn misschien net op tijd klaar voor de verplichte electrische firmawagen van 2026
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • #5
          en godverdomme, breng dat es uit zoals ie er nu uitziet. Tzal weer een triestig afkooksel worden irl.
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
            en godverdomme, breng dat es uit zoals ie er nu uitziet. Tzal weer een triestig afkooksel worden irl.
            Idd! Dit is knap.











            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Als ze dit nu zo uitbrengen sta ik morgen (met mondmasker) bij m’n dealer om een bestelbon te tekenen.

              Comment


              • #8
                Zouden ze misschien toch een E - Space uitbrengen met deze technologie?

                plek genoeg in die bus voor een shitload aan batterijen. Motor erbij achterin om dat gewicht op gang te houden.
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                Comment


                • #9
                  Renault Megane eVision Show Car Reveal

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Prachtig!
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      MÉGANE MET DE TREND

                      BLIK TO THE FUTURE: RENAULT MÉGANE EVISION

                      Met de Mégane eVision Concept liet Renault zien dat er in de nabije toekomst een elektrisch model naast de Mégane in de showroom komt te staan. Een auto waarmee Renault zijn grip op de markt voor volledig elektrische auto’s flink hoopt te verstevigen.

                      Met de Zoe heeft Renault de afgelopen jaren al een behoorlijke punt van de EV-taart kunnen bemachtigen. Toch dreigt de compacte elektrische Fransman nu in rap tempo weggedrukt te worden door diverse Europese concurrenten. Hyundai en Kia gooien ontzettend hoge ogen met de elektrische versies van cross-overs als de Kona en Niro, terwijl er vanuit de Volkswagen Group ook een enorm offensief aan hoogpotige EV’s richting de showroom gaat. Hoog tijd dus voor Renault om weer aan te haken op de laatste trend in de transitie naar grootschalig elektrisch rijden. Gelukkig heeft alliantiepartner Nissan in de vorm van de Ariya al een auto klaar die het de Volkswagens ID4 en Skodas Enyaq van deze wereld moeilijk moet gaan maken. Op diezelfde basis komt Renault met de Mégane eVision.

                      Herkenbaar

                      De modulaire EV-basis CMF-EV van Renault-Nissan is het platform in kwestie. Met de Morphoz Concept liet Renault eerder dit jaar al zien dat er elektrische auto’s in verschillende formaten op gebouwd kunnen worden. De Mégane eVision is een concretere vooruitblik op één van die auto’s. De productieversie van de Mégane eVision, een hatchback met cross-over-elementen, zal in grote lijnen trouw blijven aan de conceptauto. Dat betekent dat de Mégane eVision – zoals we ‘m voorlopig maar even blijven noemen - in één klap herkenbaar zal zijn als Renault, want met het ontwerp gaan de Fransen duidelijk voor een aanscherping van hun huidige designtaal. De nieuwkomer heeft de bekende boemerangvormige koplampen, die in dit geval aan elkaar verbonden zijn met een ledstrip over de breedte van de neus. Een grille ontbreekt in z’n geheel, ook vindt Renault het op twee ‘luchtinlaten’ na niet nodig om nog een grille optisch na te bootsen. Aan de achterkant oogt het ook bekend, al zijn de achterlichten wat scherper en platter van vorm dan bijvoorbeeld op de reguliere Mégane. Het oogt al met al strak, redelijk minimalistisch, maar toch direct herkenbaar.

                      Gedrongen maar ruim

                      De Mégane eVision mag dan op het eerste gezicht forser ogen dan de reguliere Mégane, in werkelijkheid is het niet eens zo’n overdreven grote auto. Sterker nog; de conceptversie is met z’n 4,21 meter zelfs 15 centimeter korter dan de Mégane hatchback. De ruimte moet vooral komen uit zijn hogere koets en uit de ruimtebesparing die voortkomt uit de aandrijflijn. De wielen staan ver op de hoeken van de auto en het accupakket is zo laag mogelijk geplaatst. Dat moet in combinatie met het ontbreken van een middentunnel en extra ruimte voorin zorgen voor een behoorlijke berg ruimte. Lang leve de elektrische aandrijflijn! Wat betreft die aandrijflijn is het nog even afwachten wat de productieversie in huis heeft. De concept kwam in ieder geval met veelbelovende cijfers. Een 60 kWh-accupakket dat met maximaal 130 kW laadsnelheid aan een DC-lader bijgeladen kan worden, voert een 217 pk en 300 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Goed voor een niet schokkende maar gewoon prima 0-100-acceleratie van net iets onder de 8 seconden. De focus ligt hier uiteraard vooral op prestaties die er echt toe doen: snel laden en ver komen.

                      Over de actieradius doen de Fransen nog geen uitspraken, maar reken voorzichtig op maximaal iets boven de 500 km. Ongetwijfeld zullen er, zoals bijvoorbeeld ook bij de ID4 en Enyaq het geval is, goedkopere varianten komen met wat mindere prestaties. De elektrische broer van de Mégane komt in de loop van volgend jaar al op de markt. Hij verdringt de Mégane overigens niet, want ze worden gewoon naast elkaar leverbaar. Toch zou het ons niet verbazen als de Mégane misschien al na het aflopen van deze generatie het stokje in z’n geheel overdraagt aan deze nieuwkomer.

                      Impressie:




                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Not bad at all !
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          ELEKTRISCH NAAST MÉGANE

                          PRODUCTIEVERSIE ELEKTRISCHE RENAULT MÉGANE EVISION GESNAPT

                          Renault komt dit jaar nog met een nieuw elektrisch model dat in het segment van de Mégane de elektrokoper voor zich zal proberen te winnen. Met de Mégane eVision gaf Renault vorig jaar al een concrete vooruitblik en vandaag is het veelbelovende model voor het eerst in testkostuum in het openbaar gesnapt.

                          In oktober 2020 stelde Renault de Mégane eVision voor, een studiemodel waarmee het merk een duidelijke boodschap overbracht. Niet alleen oogde de concept-car op een handjevol details na productierijp, Renault deed ook nog eens uit de doeken dat er in 2021 een productieversie van zou komen. Hij is nu in productievorm betrapt tijdens testwerk in het koude hoge noorden. Vermoedelijk kunnen we 'm nog voor het eind van het jaar verwelkomen.

                          Verwacht overigens niet dat het ingepakte testexemplaar dat je op deze foto's ziet dient als opvolger van de Mégane. Naar verwachting krijgt de met cross-overelementen doorspekte elektrische hatchback straks een plekje naast de Mégane in het gamma. Verwacht een auto die je moet zien als wat Kia's XCeed tot de Ceed is, maar dan met een elektrische aandrijflijn.

                          De Renault Mégane eVision was met zijn lengte van 4,21 meter ruim 15 centimeter korter dan de actuele Mégane. Dat klinkt aan de krappe kant, maar Renault belooft bergen interieurruimte. Onder de auto gaat namelijk het samen met Nissan ontwikkelde modulaire CMF-EV-platform schuil, een puur voor EV's bestemde basis. De wielen staan ver op de hoeken en doordat een groot aantal onderdelen, waaronder de hardware van de airconditioning, in de neus van de auto is gehuisvest, heb je met minder beschikbare centimeters toch genoeg interieurruimte. Ook een conventionele transmissie ontbreekt en dat levert een vlakke vloer op.

                          De Mégane eVision had een 60 kWh in zijn bodem en werd aangedreven door een 217 pk en 300 Nm sterke elektromotor op de vooras. De 1.650 kilo wegende showauto zou daarmee - op papier - in minder dan acht tellen een snelheid van 100 km/h kunnen bereiken. De productieversie, die mogelijk Mégane-E gaat heten, is lang niet de enige EV die Renault in het vat heeft zitten. De Morphos Concept die vorig jaar rond deze tijd debuteerde, diende met zijn uitschuifbare koets om te illustreren dat er diverse elektrische modellen in uiteenlopende formaten in aantocht zijn. Daar zitten niet alleen cross-overs maar ook sedans en SUV's tussen. Het CMF-EV-platform is geschikt voor auto's met een wielbasis van maximaal 2,77 meter. De elektrische Renault maakt zoals gezegd later dit jaar zijn debuut.















                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Renault Megane E-Tech Electric Teases Sleek Design Inside And Out







                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Nu al: de belangrijkste details van de nieuwe, elektrische Renault Megane

                              Het duurt nog even voordat we de nieuwe en elektrische Renault Megane gaan zien. Dat weerhoudt de Franse autobouwer er niet van om alvast de belangrijkste details op tafel te gooien.

                              Nieuwe naam


                              Renault meldt dat de nieuwe Megane E-Tech Electric, zoals de nieuwkomer definitief en volledig heet, op het CMF-EV-platform staat. Dat wisten we al, want met de eVision gaven de Fransen al een voorproefje van de nieuwe Megane die als eerste van die bodemsectie gebruik gaat maken.

                              De nieuwkomer, die nu geen hatchback maar crossover is, krijgt een 160 kW (217 pk) sterke elektromotor op de voorste as, die z’n stroom haalt uit een batterij met een capaciteit van 60 kWh. Daardoor is een actieradius van zo’n 450 kilometer mogelijk, aldus Renault. Naar verwachting komen er meerdere varianten, gezien het nieuwe platform ook klaar is voor een (tweede) elektromotor op de achteras. Details daarover deelt Renault nu nog niet.

                              Megane eVision

                              Hoewel we de productieauto dus nog een tijdje niet gaan zien, deelt Renault al wel foto’s van een hevig gecamoufleerd model. Die foto’s bevestigen wat we al wisten, want deze Megane E-Tech Electric wijkt voor slechts 5 procent af van het reeds getoonde studiemodel eVision. Wat de verschillen zijn, is nog onduidelijk. Het zit ‘m volgens Renault namelijk in de details, die op het getoonde model met camouflagepak simpelweg niet te zien zijn. Het reeds getoonde studiemodel meet overigens 4,21 meter, korter dan een traditionele C-segmenter. Of de uiteindelijke auto even lang, langer of korter is, is voor nu onbekend.

                              Renault kiest met de nieuwe Megane in ieder geval voor een geheel nieuwe carrosserievariant. Waar de C-segmenter tot nu toe altijd de gedaante van hatchback, coupé of stationwagon aannam, gaat het nu om een crossover. “Ik denk dat kopers van een elektrische auto de wereld graag willen laten zien dat ze de omslag hebben gemaakt, dat ze hun mentaliteit veranderen, dat ze kiezen voor een nieuwe technologie die ecologisch is”, zo vertelde designbaas Laurens van den Acker onlangs aan Autovisie.

                              Proporties

                              “Met een model op basis van een specifieke platform voor elektro-auto’s is dat eenvoudig te realiseren en we zouden de plank misslaan als we dat met de Mégane eVision niet zouden oppakken. De proporties met korte overhang, lange wielbasis, ver naar voren geplaatste voorruit en grote interieurruimte doet de auto echt opvallen. Maar zoiets moet ook bij de kopersgroep passen, want een Kangoo EV wordt voor andere doeleinden gekocht”, aldus Van den Acker.

                              En oh, er is nóg een onderdeel heel belangrijk bij een elektrische auto: de prijs. Die weten we uiteraard nog niet, gezien het feit dat deze Megane zich nog niet bij de dealer laat zien. Het model onthult z’n definitieve silhouette deze zomer, als er een vloot van dertig preproductie-auto’s de weg op gaat. Overigens komt de nieuwe Megane er niet met een verbrandingsmotor, maar enkel met elektrische aandrijving. De nieuwkomer zal in het Noord-Franse Douai van de band rollen.

                              Bron: [www.autovisie.nl]













                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                MÉGANE E-TECH ELECTRIC OF MÉGANE?

                                ELEKTRISCHE RENAULT MÉGANE NAAR IAA

                                Na Dacia is het Renault dat meldt wat het meebrengt naar de IAA die in september in München plaatsvindt. Geheel volgens verwachting neemt Renault een nieuw elektrisch model mee naar de Duitse autobeurs.

                                Renault heeft de IAA in München uitgekozen voor de wereldpremière van de elektrische Mégane. De huidige generatie Mégane blijft bestaan, maar wordt aangevuld met een nieuwe elektrische cross-overachtige.

                                De elektrische Mégane is de productieversie van de vorig jaar gepresenteerde Mégane eVision concept-car, een toen al vrij productierijp ogende auto die Renault onlangs in gecamoufleerde productievorm liet zien. De nieuwkomer lijkt Mégane E-Tech Electric te gaan heten, al noemde Renault 'm recentelijk MéganE. Ongeacht de naam staat de auto op het CMF-EV-platform dat ook onder de Nissan Ariya dienstdoet.

                                De elektrische Mégane heeft portiergrepen die in de koets zijn verzonken, al zijn de achterste exemplaren in de C-stijlen verwerkt. De auto wordt zo'n 4,20 meter lang, wat hem 15 centimeter korter maakt dan de reguliere Mégane hatchback. We weten al dat de EV een 60 kWh accu krijgt die goed zou zijn voor een actieradius van 450 kilometer. De elektromotor in het studiemodel was 217 pk en 300 Nm sterk. Kijk niet gek op als er ook andere elektrische aandrijflijnen beschikbaar komen. Renault heeft overigens grote plannen op EV-gebied. Over onder andere de elektrische Renault 5 en 4ever lees je hier meer.

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment

                                Working...
                                X