Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat Doblo CNG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Mij hebben ze geleerd: suck it up, mond houden en doordoen met het leven. En als het echt te veel is, uw hoofd eens zo hard mogelijk tegen de muur kloppen als je kan. Dan heb je de eerste dagen wel andere dingen om over te piekeren.
    Dat had je dan vorige week op de autokeuring ook beter eens gedaan

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Dat is gemakkelijk, je hoofd in het zand steken en meelopen met de meute. Ik heb trouwens samen met Fiat een test afgelegd tegen 90km/u op de autostrade, 70km aan een stuk. Geen enkele functie aan, zelfs de autoradio niet. Het was zelfs onverantwoord, de ruiten waren aangedampt, camions scheerden naast ons en toch zaten we aan 5,9 verbruik. Als jij achteruit gaat rijden met mijn wagen zul je misschien aan 5 geraken. En wat mijn advocaat betreft, dat is familie van mijn vriendin, zover de deontologie. Mijn beweegredenen zijn zeer simpel, gerechtigheid op eender welke manier. Opsucken en tegen de muur lopen laat ik anderen over...

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Je weet trouwens toch ook dat het deontologisch als advocaat absoluut not done is om close familie te vertegenwoordigen.

Moest ik de tegenpartij zijn, het proces was gedaan voor het begonnen was want uw advocaat begaat een overtreding.

Vraag me af wat je beweegreden écht is. Mij hebben ze geleerd: suck it up, mond houden en doordoen met het leven. En als het echt te veel is, uw hoofd eens zo hard mogelijk tegen de muur kloppen als je kan. Dan heb je de eerste dagen wel andere dingen om over te piekeren.

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Dan lijkt er me toch iets mis met de wagen, rijstijl of een combinatie van de twee.

Op Spritmonitor (link die opgaf) ik zie je dat er zijn die aan 5 tot 5,5 kg rondrijden.

Normverbruik 4,9, praktijk 6,9... dat is iets wat heel veel auto’s voorhebben. Ligt gewoon aan de test die afgenomen wordt.

De oude NEDC test was echt traag rijden en traag optrekken. De gehaalde topsnelheid was kort 112 km/h. Bestelwagenachtigen (heb ook nog een Doblo gehad) hebben enorm veel last van luchtweerstand aan autosnelwegsnelheden (ik kon 4,5 halen op secundaire weg, maar zat kort bij 7 liter als ik 125 km/h ging rijden).

Wat hoop je precies te bereiken? Advocaat of niet, ik schat je kansen zeer gering in (en als ik heel eerlijk mag zijn: gelukkig maar. Of we belanden in Amerikaanse toestanden, waar je constructeurs/fabrikanten kan aanklagen voor alles, inclusief eigen domme stoten).

Ik durf trouwens te wedden dat ik een traject woon werk kan afleggen met je Doblo aan 5KG/gemiddeld verbruik als er technisch niets mis is met de wagen.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik rij gemiddeld 400 km per dag over merendeel autostrade door gans België en Nederland. Dus ik heb genoeg ervaring wat tanken betreft. Hoe ik ook rij, volgeladen of niet, verwarming of niet, met of zonder lichten, mijn gastank haalt de 275 km niet. Schakelt hij over op benzine haal ik samen iets rond de 425 km. Rij ik als een bompa tegen 90 op autostrade, zonder lichten, verwarming, etc .. dan zou ik misschien 450km halen maar geen km verder.

Leave a comment:

• Phate
    replied
    Wat voor trajecten leg je eigenlijk af?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Zal ik doen beste Timothy, technisch is met de wagen niets verkeerd en weet ik ook wel dat ze er naast slagen met het verbruik. Maar die 500 @ 600 km die je hier aanhaalt, haal ik in de verste verte niet. Met heel normaal rijgedrag haal ik maximum tussen de 450-470 km, benzine + gas. Het gemiddeld verbruik volgens FIAT is inderdaad 4.9, mijn verbruik is 6.9. Velen klagen hier, maar doen niks omdat ze denken dat er toch niet aan te doen valt. Samen met mijn advocaat heb ik een heel sterk dossier opgesteld met online vragen naar Fiat (geven ze zelfs 1100 km actieradius) enz. Je wil niet weten wat ze de mensen allemaal proberen wijs te maken. Deze keer heb ze aan de verkeerde verkocht. Volgens mijn advocaat heb ik een heel sterk dossier en niet voor zijn centen (!), want hij is heel close familie. Hij heeft mij heel goed begeleid in hoe een rechter/rechtbank redeneert en met die wetenschap heb ik mij enkele maanden vastgebeten in deze zaak. Zelfs als ik verlies zal het niet stoppen en ga ik verder tot heel Fiat en consoorten mijn naam kent. Elke wagen die door mij niet zal verkocht worden zal een overwinning zijn. Ik ben de winkel binnen gestapt met specifieke vragen omtrent het verbruik, als je dan als verkoper gewoon liegt alsof het de normaalste zaak is van de wereld, onwaarschijnlijk. Maar die zijn ei pel ik ook nog, over my dead body!

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Alle gekheid op een klein stokje, het merk Fiat vrij goed kennend (maar totaal geen ervaring hebbend met CNG), ben ik even één en ander gaan opzoeken.

Je hebt (als ik het goed heb) een CNG-tank van 16 KG (na aftrek van de veiligheidsmarge), wat eigenlijk belachelijk klein is.

op https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2 zie je het gemiddelde verbruik van 5,90 KG/100 km (wat vrij goedkoop is, gezien CNG dik 10 cent minder kost dan de goedkoopste benzinevariant hier aan de Dats24).

Er zijn mensen die er in slag onder de 5KG te duiken, anderen zitten kort bij 7KG, dus ik ga er van uit dat het verbruik schommelt zoals bij een benzine- of dieselwagen.
    Fiat geeft een normverbruik op van 4.9KG/100 km (heb echt moeten graven om dit te vinden), wat dus slechts in enkele zeer precieze omstandigheden gehaald kan worden.
    Het is daarbij dus niet anders dan bij een benzine- of dieselmotor: een meerverbruik van 20-40% (ten opzichte van normverbruik) is wat de meesten onder ons dagelijks ondervinden.

Daarnaast heb je nog een benzinetank van 20 liter, wat opnieuw allesbehalve groot is.

Realistisch gezien heb je 250 tot 300 km (in realiteit kan je de gastank helemaal leeg rijden, omdat je weet dat je gewoon op benzine verder kan, of zie ik het fout?) rijbereik op gas, en nog eens 250 tot 300 km rijbereik op bezine. Dit geeft in totaal 500 tot 600 km (toegegeven, voor 600 km zal je je best mogen doen qua zuinig rijden).

Ik neem aan dat je zoveel mogelijk probeert op CNG te rijden, gezien het pas kosteninteressant kan worden als je zoveel mogelijk op CNG gaat rijden (kostprijs).
    Je hebt namelijk de investering in dit duidelijk duurdere motortype niet gedaan om dan gewoon op benzine te rijden neem ik aan.

Het zal me benieuwen of je hier iets uit zal halen. Post a.u.b. de resultaten/bevindingen.

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Idem. Ik hoor graag de uitkomst.

Ik vind het grappig dat jij die éne bent die het aanklaagt dat een auto zijn normverbruik niet haalt, terwijl zelfs mijn dochter van 9 ondertussen wel weet dat dat enkel kan in zeer specifieke omstandigheden, met een welomschreven rijgedrag.

Met de nieuwe WLTP-normering is het al ietsjes beter geworden.

Eigenlijk: dankzij geklaag van individuen als jij, die overijverig zijn om zo'n 'onrechtvaardigheden' aan te klagen, kwam WLTP er (onder andere). Bedankt, Iwan, om me meer belastingen te laten betalen. Mag ik je adres even? Ik kom even langs met de meerprijs van m'n meest recent ingeschreven wagen. We vinden er wel iets op.

Leave a comment:

• Phate
    replied
    Hoewel mijn mening niet veranderd, hoor ik graag het vervolg.

Leave a comment:

• bobo
    replied
    super

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Beste vrienden, hier is toch Iwan. Er wordt met mij vooral gelachen hier, maar het lachen zal vergaan, vooral bij Fiat. Ondertussen heb ik genoeg bewijzen verzameld. Allerlei tests heb ik moeten doorstaan bij en door Fiat, ongelooflijke achterlijke testen, maar soit. We gaan naar de rechtbank en neen ik ben geen naïeve Don Quichote. Ondertussen staan er 60.000 km op de teller door het tijdrekken van Fiat, Buga en zelfs Belfius en is het spelletje 1 jaar aan de gang. Het heeft me al veel geld gekost, maar daar lig ik niet van wakker, gerechtigheid zal schieden! Mijn actieradius bedraagt gas + benzine 450 km.

Leave a comment:

• THE GREEN HORNET
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Iwan Bekijk Berichten
    ...ben te oud geworden...
    Die mens zal toch niet....?

Leave a comment:

• Gixxer
    replied
    En de Iwan zien we nooit meer terug.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    H+ gas wordt gewonnen uit LNG en heeft een hogere calorische waarde dan gewoon H-gas. Voorlopig alleen te koop in Hoboken en Kallo.

Leave a comment:

• THE GREEN HORNET
    replied
    Pas ze rijden er eerst wel een jaar of twee mee om dan de nieuwprijs plus schadevergoeding voor het extra verbruik te eisen. Plus interesten natuurlijk

Leave a comment:

• Utah
    replied
    Ik ga Audi voor de rechtbank trekken. De A5 verbruikt ook veel meer dan voorgelogen in hun boekje. Zelfs als hij stilstaand staat te draaien verbruikt hij benzine. Ik dacht dat hij alleen verbruikt bij het rijden. Jef Vermassen, waar ben je?

Leave a comment:

• THE GREEN HORNET
    replied
    Is toch ook al gebeurd met traditionele wagens ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    was er geen case geweest vorig jaar van iemand met z'n electrische Nissan bestelwagen die dit voor de rechtbank heeft gebracht, omwille van gelijkaardige redenen ?

Leave a comment:

• Philken
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
    Met H+ gas haal ik met mijn Golf Variant de opgegeven reikwijdte van +/- 420 km zonder veel moeite te doen. Met L gas in stadsverkeer haal ik +/- 270 km. Een immens verschil dus. Veel succes om dit met een advocaat aan te vechten :-) . Je klacht zal op niets uitdraaien en je alleen maar extra geld kosten. Je geeft niet eens aan met welk soort gas je rijdt :H+, H of L gas ?
    Wat isset verschil tussen H+ & H gas?

Leave a comment:

Working...
X