al een jaar ben ik bezig met verschillende mensen lastig te vallen om op legale wijze mijn auto aan te passen naar de normen van vandaag.
eerst vielen we de invoerder lastig van GM.
via buga.
( het meerendeel hiervan kun je hier lezen )
sinds dat een dood spoor is, maar eventjes wat ministeries lastig gevallen.
toch na veel volharding en blijven mensen daar lastig te vallen een antwoord gehad.
3 maanden later ( nog steeds elke maand een mail gestuurd voor een update )
druk helpt precies wel.
op het einde een mailtje terug gehad van lucofier.
nu wie is deze Lucofier ?
naar het schijnt dus deze persoon.

hey een adres !!


als je trouwens zijn naam intikt in google kom je trouwens ook dit tegen
http://www.bmhc.be/pdf/fod.pdf <= tis dus trouwens ook de persoon die de lichte vrachten kloot.
kwestie dat we allemaal weten over wie het gaat he
een paar antwoorden hierop
nog zoon leuk antwoord
eerst vielen we de invoerder lastig van GM.
via buga.
( het meerendeel hiervan kun je hier lezen )
sinds dat een dood spoor is, maar eventjes wat ministeries lastig gevallen.
Beste,
Ik zou graag enkele problemen aan het licht brengen die u voorganger ( Meneer Landuyt ) heeft gecreëerd met de tuningwet die hij in het leven heeft geroepen.
Eerst even mijn situatie schetsen, Ik rij met Amerikaanse wagen namelijk een derde generatie 91 Chevrolet Camaro.
Het is een geweldige auto om mee te rijden, spijtig genoeg kan hij op sommige vlakken niet echt mee met nieuwere auto’s hierbij spreken we dan over rijgedrag op een prehistorische ophanging, remafstand, enz…
Niet te vergeten dat Amerikaanse auto’s in de jaren 70 en 80 nu niet echt bepaald bekend stonden om hun kwaliteit van auto’s. zoals achterassen die bij fabriek af nog niet eens in het midden van de wagen stonden waardoor de geometrie toen al niet klopte ( 1978 trans am )
Natuurlijk bestaat er voor elk probleem een oplossing. En daar ik zeer gehecht ben aan mijn auto wil ik deze problemen aanpakken.
Beginnend met het bestuderen van de auto en waar de problemen zitten.
Het eerste probleem bij dit soort auto’s zowel firebird als camaro’s is dat het zelfdragend chassis veel te zwak is gebouwd. Hierdoor krijg je bodyflex waardoor je in het beste geval wat meer gepiep en gerammel in het interieur. In ergere gevallen klopt de geometrie niet meer van je auto, passen de deuren niet meer in het chassis, treden er scheuren op in het dak van het chassis. De auto is bij wijze van spreke doormidden aan het scheuren dan.
Natuurlijk hier bestaat een oplossing voor namelijk subframe connectors.
Dit is een set buizen dat onder het chassis worden gelast om ze bepaald punten van het chassis sterker te maken en de flex uit het chassis te krijgen. ( zonder te raken aan de veiligheid van de inzittenden ).
Het is een “Must do” voor alle firebird en camaro rijders want na 20 jaar hebben zowat al deze auto’s hier last van. Het wordt zelfs in Amerika gezien als de beste aanpassing dat je kunt doen aan deze auto’s.
http://www.thirdgen.org/mods4
Nu vraagt u zich af, waarom doet u dit dan niet.
Probleem 1) de Belgische wet zegt dat er geen wijzigingen mogen gebeuren aan het chassis waardoor het niet meer overeenstemt met het PVG. Indien ik deze wijziging toch doorvoer moet ik daarvoor een goedkeuring hebben van de constructeur of diens afgevaardigde. In mijn geval is dat GM. Vertegenwoordigt door Cadillac Europe.
probleem 2) Cadillac Europe is failliet
probleem 3) mits Cadillac Europe niet failliet zou zijn, zouden deze geen goedkeuring verstreken voor onderdelen die niet van hun hand komen. Dit is terecht, sinds zo moeilijk kunnen garanderen of een onderdeel wel degelijk werkt als ze dit onderdeel niet zelf hebben gemaakt en dus niet kennen.
Probleem 4) ik zou het onderdeel kunnen laten keuren door een firma aangesteld door jullie die dit soort gevallen moet goedkeuren. ( zoiets als TUV in Duitsland ) hoewel zowel keuringstations, constructeurs, en zelfs wetteksten verwijzen naar deze instanties weet niemand waar ik deze instanties kan bereiken.
Probleem 5) mits ik deze instanties kan bereiken kost mij dit handenvol geld om deze onderdelen te laten keuren. Deze keuring bestaat dan uit het bekijken van wat technische informatie om dan een papiertje mee te geven met een handtekening en een stempel op. Waarmee eigenlijk nog steeds niemand garantie heeft dat dit onderdeel wel degelijk werkt of niet. Maar toch is het dan in orde.
Volgend probleem. Ik had heel graag mijn ondermaatse schijfremmetjes en remtrommeltjes vervangen. Door 12” schijfremmen vooraan en achteraan waardoor mijn remafstand aanzienlijk verkort.
Dit door middel van een kit van “baer brakes” geschikt voor mijn voertuig.
Ik zou vermoeden dat dit toegelaten is, na dat de keuring zelf een oordeel heeft uitgesproken of deze remmen. Dit door na te gaan of de auto wel degelijk beter of evengoed remt.
probleem 1) De Belgische wet zegt dat ik trommels niet mag ombouwen naar remschijven.
Stel dat dit toch is toegelaten
Probleem 2) er wordt gevraagd naar een EU certificaat. Spijtig genoeg ga ik voor mijn Amerikaanse wagen liever langs bij Amerikaanse onderdelenspecialisten sinds zei meer ervaring hebben met deze onderdelen.
Spijtig genoeg kennen zij geen EU certificaat en wordt de wagen dus afgekeurd ook al werken de remmen beter dan ooit ervoor.
Probleem 3) een goedkeuring dan maar van GM, wat we opnieuw moeten gaan halen bij Cadillac Europe die failliet zijn
probleem 4) mits Cadillac Europe niet failliet zou zijn, zouden deze geen goedkeuring verstreken voor onderdelen die niet van hun hand komen. Dit is terecht, sinds zo moeilijk kunnen garanderen of een onderdeel wel degelijk werkt als ze dit onderdeel niet zelf hebben gemaakt en dus niet kennen.
Ik ben de eerste in de rij die toegeeft dat een auto moet remmen, dit in betrekking tot veiligheid van de inzittenden als andere weggebruikers. Maar zou het niet beter zijn als de keuring in de eerste plaats zou nagaan of de auto wel degelijk remt IPV na te gaan of een auto met originele onderdelen is opgebouwd of niet.
Dit zijn nog maar 2 van de tientallen problemen die ik ondervind met de tuningwet en de keuring beiden lijden tot zoveel problemen dat je begint te denken.
“Of ik doe alles de illegale manier en ik vervals papieren”.
“Of ik blijf met mijn gevaar op de baan rondrijden totdat ik iets voorheb”. Waarna de regering alweer gaat verwijzen naar het feit dat oudere auto’s in het verkeer een gevaar op de baan zijn.
Beide oplossingen zie ik niet zitten.
Zou iemand mij en vele anderen kunnen helpen met dit probleem.
MVG, Tim
Ik zou graag enkele problemen aan het licht brengen die u voorganger ( Meneer Landuyt ) heeft gecreëerd met de tuningwet die hij in het leven heeft geroepen.
Eerst even mijn situatie schetsen, Ik rij met Amerikaanse wagen namelijk een derde generatie 91 Chevrolet Camaro.
Het is een geweldige auto om mee te rijden, spijtig genoeg kan hij op sommige vlakken niet echt mee met nieuwere auto’s hierbij spreken we dan over rijgedrag op een prehistorische ophanging, remafstand, enz…
Niet te vergeten dat Amerikaanse auto’s in de jaren 70 en 80 nu niet echt bepaald bekend stonden om hun kwaliteit van auto’s. zoals achterassen die bij fabriek af nog niet eens in het midden van de wagen stonden waardoor de geometrie toen al niet klopte ( 1978 trans am )
Natuurlijk bestaat er voor elk probleem een oplossing. En daar ik zeer gehecht ben aan mijn auto wil ik deze problemen aanpakken.
Beginnend met het bestuderen van de auto en waar de problemen zitten.
Het eerste probleem bij dit soort auto’s zowel firebird als camaro’s is dat het zelfdragend chassis veel te zwak is gebouwd. Hierdoor krijg je bodyflex waardoor je in het beste geval wat meer gepiep en gerammel in het interieur. In ergere gevallen klopt de geometrie niet meer van je auto, passen de deuren niet meer in het chassis, treden er scheuren op in het dak van het chassis. De auto is bij wijze van spreke doormidden aan het scheuren dan.
Natuurlijk hier bestaat een oplossing voor namelijk subframe connectors.
Dit is een set buizen dat onder het chassis worden gelast om ze bepaald punten van het chassis sterker te maken en de flex uit het chassis te krijgen. ( zonder te raken aan de veiligheid van de inzittenden ).
Het is een “Must do” voor alle firebird en camaro rijders want na 20 jaar hebben zowat al deze auto’s hier last van. Het wordt zelfs in Amerika gezien als de beste aanpassing dat je kunt doen aan deze auto’s.
http://www.thirdgen.org/mods4
Nu vraagt u zich af, waarom doet u dit dan niet.
Probleem 1) de Belgische wet zegt dat er geen wijzigingen mogen gebeuren aan het chassis waardoor het niet meer overeenstemt met het PVG. Indien ik deze wijziging toch doorvoer moet ik daarvoor een goedkeuring hebben van de constructeur of diens afgevaardigde. In mijn geval is dat GM. Vertegenwoordigt door Cadillac Europe.
probleem 2) Cadillac Europe is failliet
probleem 3) mits Cadillac Europe niet failliet zou zijn, zouden deze geen goedkeuring verstreken voor onderdelen die niet van hun hand komen. Dit is terecht, sinds zo moeilijk kunnen garanderen of een onderdeel wel degelijk werkt als ze dit onderdeel niet zelf hebben gemaakt en dus niet kennen.
Probleem 4) ik zou het onderdeel kunnen laten keuren door een firma aangesteld door jullie die dit soort gevallen moet goedkeuren. ( zoiets als TUV in Duitsland ) hoewel zowel keuringstations, constructeurs, en zelfs wetteksten verwijzen naar deze instanties weet niemand waar ik deze instanties kan bereiken.
Probleem 5) mits ik deze instanties kan bereiken kost mij dit handenvol geld om deze onderdelen te laten keuren. Deze keuring bestaat dan uit het bekijken van wat technische informatie om dan een papiertje mee te geven met een handtekening en een stempel op. Waarmee eigenlijk nog steeds niemand garantie heeft dat dit onderdeel wel degelijk werkt of niet. Maar toch is het dan in orde.
Volgend probleem. Ik had heel graag mijn ondermaatse schijfremmetjes en remtrommeltjes vervangen. Door 12” schijfremmen vooraan en achteraan waardoor mijn remafstand aanzienlijk verkort.
Dit door middel van een kit van “baer brakes” geschikt voor mijn voertuig.
Ik zou vermoeden dat dit toegelaten is, na dat de keuring zelf een oordeel heeft uitgesproken of deze remmen. Dit door na te gaan of de auto wel degelijk beter of evengoed remt.
probleem 1) De Belgische wet zegt dat ik trommels niet mag ombouwen naar remschijven.
Stel dat dit toch is toegelaten
Probleem 2) er wordt gevraagd naar een EU certificaat. Spijtig genoeg ga ik voor mijn Amerikaanse wagen liever langs bij Amerikaanse onderdelenspecialisten sinds zei meer ervaring hebben met deze onderdelen.
Spijtig genoeg kennen zij geen EU certificaat en wordt de wagen dus afgekeurd ook al werken de remmen beter dan ooit ervoor.
Probleem 3) een goedkeuring dan maar van GM, wat we opnieuw moeten gaan halen bij Cadillac Europe die failliet zijn
probleem 4) mits Cadillac Europe niet failliet zou zijn, zouden deze geen goedkeuring verstreken voor onderdelen die niet van hun hand komen. Dit is terecht, sinds zo moeilijk kunnen garanderen of een onderdeel wel degelijk werkt als ze dit onderdeel niet zelf hebben gemaakt en dus niet kennen.
Ik ben de eerste in de rij die toegeeft dat een auto moet remmen, dit in betrekking tot veiligheid van de inzittenden als andere weggebruikers. Maar zou het niet beter zijn als de keuring in de eerste plaats zou nagaan of de auto wel degelijk remt IPV na te gaan of een auto met originele onderdelen is opgebouwd of niet.
Dit zijn nog maar 2 van de tientallen problemen die ik ondervind met de tuningwet en de keuring beiden lijden tot zoveel problemen dat je begint te denken.
“Of ik doe alles de illegale manier en ik vervals papieren”.
“Of ik blijf met mijn gevaar op de baan rondrijden totdat ik iets voorheb”. Waarna de regering alweer gaat verwijzen naar het feit dat oudere auto’s in het verkeer een gevaar op de baan zijn.
Beide oplossingen zie ik niet zitten.
Zou iemand mij en vele anderen kunnen helpen met dit probleem.
MVG, Tim
Geachte Heer Van Leuven,
Staatssecretaris Etienne Schouppe heeft mij gevraagd om uw mail te beantwoorden.
Ik herinner mij dat u mij daarover vorig jaar hebt gemaild. Ik heb toen de vraag gesteld aan de technische dienst van onze administratie om dit samen met u te bekijken.
Blijkbaar is daar geen gevolg aan gegeven.
Ik vraag aan onze administratie om met u contact op te nemen teneinde de huidige tuningrichtlijnen met u te bespreken.
Met vriendelijke groet,
Marc Vansnick
Kabinet Etienne Schouppe
Staatssecretaris Etienne Schouppe heeft mij gevraagd om uw mail te beantwoorden.
Ik herinner mij dat u mij daarover vorig jaar hebt gemaild. Ik heb toen de vraag gesteld aan de technische dienst van onze administratie om dit samen met u te bekijken.
Blijkbaar is daar geen gevolg aan gegeven.
Ik vraag aan onze administratie om met u contact op te nemen teneinde de huidige tuningrichtlijnen met u te bespreken.
Met vriendelijke groet,
Marc Vansnick
Kabinet Etienne Schouppe
3 maanden later ( nog steeds elke maand een mail gestuurd voor een update )
Beste,
Er is nu al meer dan 3 maand gepasseerd tussen mijn eerste mail en deze mail. Sindsdien heb k nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag, of een oplossing voor mijn problemen.
Er zelfs mijn tussentijdse mails worden tegenwoordig niet meer beantwoord door u.
Ik voel hierbij aan dat er weinig actie word ondernomen.
Daarom voel ik mij verplicht als ik geen deftig antwoord krijg voor het einde van de maand maart om gerechtelijke stappen hier rond te ondernemen.
Met Vriendelijke groet, Tim
Er is nu al meer dan 3 maand gepasseerd tussen mijn eerste mail en deze mail. Sindsdien heb k nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag, of een oplossing voor mijn problemen.
Er zelfs mijn tussentijdse mails worden tegenwoordig niet meer beantwoord door u.
Ik voel hierbij aan dat er weinig actie word ondernomen.
Daarom voel ik mij verplicht als ik geen deftig antwoord krijg voor het einde van de maand maart om gerechtelijke stappen hier rond te ondernemen.
Met Vriendelijke groet, Tim
Beste,
Ik betreur dat onze administratie nog altijd geen contact met u heeft opgenomen. Ikzelf ben technisch gezien niet op de hoogte van de mogelijkheden op het vlak van tuning en andere technische aspecten om u een oplossing aan te bieden, hoewel ik alle sympathie heb voor Amerikaanse wagens.
Ik zal maandag enkele telefonische contacten leggen om een vergadering vast te leggen op het kabinet van de Staatssecretaris, zodat we samen met u en onze administratie deze problematiek kunnen bespreken.
Zijn er dagen of uren die u het best passen?
Met vriendelijke groet,
Marc Vansnick
Kabinet Etienne Schouppe
Ik betreur dat onze administratie nog altijd geen contact met u heeft opgenomen. Ikzelf ben technisch gezien niet op de hoogte van de mogelijkheden op het vlak van tuning en andere technische aspecten om u een oplossing aan te bieden, hoewel ik alle sympathie heb voor Amerikaanse wagens.
Ik zal maandag enkele telefonische contacten leggen om een vergadering vast te leggen op het kabinet van de Staatssecretaris, zodat we samen met u en onze administratie deze problematiek kunnen bespreken.
Zijn er dagen of uren die u het best passen?
Met vriendelijke groet,
Marc Vansnick
Kabinet Etienne Schouppe
op het einde een mailtje terug gehad van lucofier.
Geachte
ik heb begrepen dat u vragen heeft over de ombouw/reparatie van uw wagen.
Om alle misverstanden te vermijden kan ik u mededelen dat de "tuningwet" enkel van toepassing is op onderdelen die vervangen mogen worden zonder toestemming en akkoord van de constructeur.
Echter de ombouwingen die u voorziet vallen niet in die categorie. Maw het is de constructeur die deze ombouwingen dient aan te vragen en eveneens dient aan te tonen dat het voertuig aan de geldende technische voldoet.
Anders is het inderdaad wel mogelijk uw voertuig als "oldtimer" te laten registreren zodat u de nodige herstellingen kan laten uitvoeren. Dit "statuut" is speciaal voorzien voor oudere wagens die evenwel "ouder" zijn dan 25 jaar.
In alle andere gevallen kan u enkel uw voertuig herstellen in de mate van het mogelijke en indien niet mogelijk zal deze gecatologeerd dienen te worden als "wrak"
Hoogachtend
Michel Loccufier
ik heb begrepen dat u vragen heeft over de ombouw/reparatie van uw wagen.
Om alle misverstanden te vermijden kan ik u mededelen dat de "tuningwet" enkel van toepassing is op onderdelen die vervangen mogen worden zonder toestemming en akkoord van de constructeur.
Echter de ombouwingen die u voorziet vallen niet in die categorie. Maw het is de constructeur die deze ombouwingen dient aan te vragen en eveneens dient aan te tonen dat het voertuig aan de geldende technische voldoet.
Anders is het inderdaad wel mogelijk uw voertuig als "oldtimer" te laten registreren zodat u de nodige herstellingen kan laten uitvoeren. Dit "statuut" is speciaal voorzien voor oudere wagens die evenwel "ouder" zijn dan 25 jaar.
In alle andere gevallen kan u enkel uw voertuig herstellen in de mate van het mogelijke en indien niet mogelijk zal deze gecatologeerd dienen te worden als "wrak"
Hoogachtend
Michel Loccufier
nu wie is deze Lucofier ?
naar het schijnt dus deze persoon.
17. Michel Loccufier
Tesamen voor een sociaal en goed leven
Michel woont sinds vorig jaar in de Massestraat in Wambeek. Hij is ambtenaar bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Hij bracht zijn jeugd door in Affligem, waar vader Sylvain - de vroegere rector van de VUB - toen voorzitter was van de sp.a-afdeling. Via een ommetje in Sint-Agatha-Berchem kwam Michel met vrouw en kindjes in Wambeek terecht.
Tesamen voor een sociaal en goed leven
Michel woont sinds vorig jaar in de Massestraat in Wambeek. Hij is ambtenaar bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Hij bracht zijn jeugd door in Affligem, waar vader Sylvain - de vroegere rector van de VUB - toen voorzitter was van de sp.a-afdeling. Via een ommetje in Sint-Agatha-Berchem kwam Michel met vrouw en kindjes in Wambeek terecht.
als je trouwens zijn naam intikt in google kom je trouwens ook dit tegen
http://www.bmhc.be/pdf/fod.pdf <= tis dus trouwens ook de persoon die de lichte vrachten kloot.
kwestie dat we allemaal weten over wie het gaat he

een paar antwoorden hierop
Aan mannen zoals JORDY; dit is de man die er voor verantwoordelijk is dat jullie homologaties al maanden achter zijn.
Aan mannen met VAN's; dit is de man die ervoor heeft gezorgd dat door invoering van diverse domme regeltjes jullie
zitplaatsen verliezen.
Aan mannen met Pick Up's; dit is de man die ervoor heeft gezorgd dat jullie elk jaar een ander soort velgen kunnen steken om door de keuring te komen.
Aan mannen met limousines; dit is de man die er heft voor gezorgd dat jullie limo's niet meer gehomologeerd kunnen worden.
Deze, Lucifer Locufier, ligt aan de basis van alle miserie die wij nu hebben.
Aan mannen met VAN's; dit is de man die ervoor heeft gezorgd dat door invoering van diverse domme regeltjes jullie
zitplaatsen verliezen.
Aan mannen met Pick Up's; dit is de man die ervoor heeft gezorgd dat jullie elk jaar een ander soort velgen kunnen steken om door de keuring te komen.
Aan mannen met limousines; dit is de man die er heft voor gezorgd dat jullie limo's niet meer gehomologeerd kunnen worden.
Deze, Lucifer Locufier, ligt aan de basis van alle miserie die wij nu hebben.
zou diene kerel toch eens de 'wettekst' geven omtrent een wrak. want zoals hij u auto nu omschrijft als wrak is hij niet goed bezig.
ik heb het destijds eens moeten opzoeken, zat met een aantal oldtimers op men oprit en door een belgische wet is nen oldtimer niet altijd een oldtimer.
bv: bij een oldtimer moet ge alle papieren van de auto hebben, moet hij de laatste 2jaar zijn gekeurd, moet op vast beton staan en onder een afdak.
dus gewoon in den open zonder nr plaat is een wrak als die al 2jaar niet gekeurd is.
een auto die in een grasveld staat is een wrak als die geen nr plaat heeft en al 2jaar niet gekeurd is.
een auto zonder papieren en zonder nr plaat is een wrak ...
en zo kunt ge allerhande combinaties maken. aangezien de uwe de laatste 2jaar wel gekeurd is, nog steeds ingeschreven is het GEEN wrak.
een wrak mag ook maar x aantal weken/maanden blijven staan en moet dan afgevoerd worden, ontdaan van alle olien en schadelijke stoffen en door een erkend bedrijf worden gedemonteerd.
en ge moogt aan diene kerel ook eens een antwoord geven dat hij de wet zelf niet kent. een oldtimer moet volgens de wet VOLLEDIG fabrieksorigineel staan. oldtimer keuring dient NIET om aanpassingen aan de auto te doen die normaal niet door de keuring zou geraken.
het mailtje van hem nu zelve geeft ons WEL het recht dus een oldtimer te hebben MET zwaardere motor, met gelast chassis, andere remmen ....
das heel intressant
wat ik dan wel raar vind, bij die LPG installaties gaat de DIV nu wel over tot het aanpassen van gelijkvormigheidsattesten en volgens al die bovenstaande mails is het nog steeds de fabrikant die dit moet aanvragen. weten ze het nu zelf nog?
ik heb het destijds eens moeten opzoeken, zat met een aantal oldtimers op men oprit en door een belgische wet is nen oldtimer niet altijd een oldtimer.
bv: bij een oldtimer moet ge alle papieren van de auto hebben, moet hij de laatste 2jaar zijn gekeurd, moet op vast beton staan en onder een afdak.
dus gewoon in den open zonder nr plaat is een wrak als die al 2jaar niet gekeurd is.
een auto die in een grasveld staat is een wrak als die geen nr plaat heeft en al 2jaar niet gekeurd is.
een auto zonder papieren en zonder nr plaat is een wrak ...
en zo kunt ge allerhande combinaties maken. aangezien de uwe de laatste 2jaar wel gekeurd is, nog steeds ingeschreven is het GEEN wrak.
een wrak mag ook maar x aantal weken/maanden blijven staan en moet dan afgevoerd worden, ontdaan van alle olien en schadelijke stoffen en door een erkend bedrijf worden gedemonteerd.
en ge moogt aan diene kerel ook eens een antwoord geven dat hij de wet zelf niet kent. een oldtimer moet volgens de wet VOLLEDIG fabrieksorigineel staan. oldtimer keuring dient NIET om aanpassingen aan de auto te doen die normaal niet door de keuring zou geraken.
het mailtje van hem nu zelve geeft ons WEL het recht dus een oldtimer te hebben MET zwaardere motor, met gelast chassis, andere remmen ....
das heel intressant

wat ik dan wel raar vind, bij die LPG installaties gaat de DIV nu wel over tot het aanpassen van gelijkvormigheidsattesten en volgens al die bovenstaande mails is het nog steeds de fabrikant die dit moet aanvragen. weten ze het nu zelf nog?
Comment