Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dodelijk ongeval en dan wat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dodelijk ongeval en dan wat?

Hoi,

Wat ik mij al een tijdje afvraag. (en hopelijk nooit in het echt gebeurt)

Stel dat ik iemand met de auto dood rijdt. Het is dan nog mijn schuld. (en wat als het niet mijn schuld is?)
    Wat wil dit dan zeggen? Je hebt uiteraard een autoverzekering. (geen onium)
    Wat zijn de gevolgen?
    Want je hoort soms van die verhalen dat die persoon die dat ongeval veroorzaakt heeft een enorm groot schadevergoeding moet betalen en zijn huis van boven zijne kop verkocht wordt en etc.
    Hoe zit dat nu eigelijk effectief?....

Dan mag je voor de rechtbank komen voor onvrijwillige doodslag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Dan mag je voor de rechtbank komen voor onvrijwillige doodslag.
      Altijd? Ook als het een 'normaal' verkeersongeval betreft waarin je nergens de wet overtreden hebt? Geldig rijbewijs, keuringsbewijs, verzekering, niet onder invloed, etc.

Dat kan toch niet? Stel: iemand rijd door het rood, en vlamt op jouw wagen (terwijl jij groen hebt offcourse), gaat overkop en is dood. Waarom zou jij dan voor de rechtbank komen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitan Bekijk Berichten
        Altijd? Ook als het een 'normaal' verkeersongeval betreft waarin je nergens de wet overtreden hebt? Geldig rijbewijs, keuringsbewijs, verzekering, niet onder invloed, etc.

Dat kan toch niet? Stel: iemand rijd door het rood, en vlamt op jouw wagen (terwijl jij groen hebt offcourse), gaat overkop en is dood. Waarom zou jij dan voor de rechtbank komen?
        Het gaat in de topicstarter zijn post over "en het is mijn schuld"

Comment

Tuurlijk zal je niet altijd automatisch voor een rechtbank komen wegens onvrijwillige doodslag. Dat gebeurt enkel wannneer er zware fouten gebeuren en/of drugs en drank in het spel zijn. Het verleden heeft reeds meerdere malen bewezen dat je makkelijk weg kan komen met een dodelijk ongeval.

Comment

Het gaat in de topicstarter zijn post over "en het is mijn schuld"
            (en wat als het niet mijn schuld is)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Tuurlijk zal je niet altijd automatisch voor een rechtbank komen wegens onvrijwillige doodslag. Dat gebeurt enkel wannneer er zware fouten gebeuren en/of drugs en drank in het spel zijn. Het verleden heeft reeds meerdere malen bewezen dat je makkelijk weg kan komen met een dodelijk ongeval.
              Als je in fout bent?

Als je een ongeval veroorzaakt in fout en je passagier geraakt gewond kan je al gedagvaard worden voor onvrijwillige slagen en verwondingen ... en daarvoor moet je passagier geen klacht neerleggen, dat doen ze zelf wel voor je

Comment

ik vrees dak ir_fuel gelijk moet geven.

Kennis van mij heeft het gehad. Alles perfect in orde, toch mensen dood gereden en idd voor moeten komen.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Kan ik goed aannemen.
                  Erg gewoon
                  Wetgeving in België...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devilxtreme Bekijk Berichten
                    Wetgeving in België...
                    Je rijdt iemand dood en je bent in fout...
                    wat is dan het probleem met de wetgeving?

Comment

Je rijdt iemand dood en je bent in fout...
                      wat is dan het probleem met de wetgeving?
                      Als ge iemand omrijd (moet daarom nog niet dood zijn) word ge 9 kansen op de 10 in fout gesteld als autobestuurder, ook al kon ge d'r niks aan doen en is het ongeval volledig te wijten aan onvoorzichtigheid van de voetganger!
                      Zonder getuigen zijt ge de sigaar, tenzij ze in de zak van de omgereden persoon een "afschijdsbriefke of iets in dien aard vinden".
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

wees dan maar vooral blij dat het hier in België gebeurd is en niet in de VS of een Oostblokland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitan Bekijk Berichten

toffe weet...

verkeersregels gaan boven verkeerslichten maw als de persoon ,die door het rood reed, van rechts komt en jij, die groen heeft, van links komt dan ben jij in fout!

Geloof het of niet maar familie is zo doodgereden. Zij had groen en stak het kruispunt over, op dat moment komt er een zware jeep van rechts en deze negeert volledig het rode licht. Gevolg, mijn familie op slag dood en 'meneer jeep' kreeg een bekeuring voor door het rode licht te rijden. Voor de rest niets!!

dank u België
                          2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                          2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door psycho dad Bekijk Berichten
                            toffe weet...

verkeersregels gaan boven verkeerslichten maw als de persoon ,die door het rood reed, van rechts komt en jij, die groen heeft, van links komt dan ben jij in fout!

Geloof het of niet maar familie is zo doodgereden. Zij had groen en stak het kruispunt over, op dat moment komt er een zware jeep van rechts en deze negeert volledig het rode licht. Gevolg, mijn familie op slag dood en 'meneer jeep' kreeg een bekeuring voor door het rode licht te rijden. Voor de rest niets!!

dank u België

Normaal gezien is de volgorde toch:
                            * Bevoegd persoon
                            * Verkeerslichten
                            * Verkeersregels / borden (indien de lichten niet werken!)
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

toffe weet...

dank u België
                              Geloof ik niet veel van...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                                Geloof ik niet veel van...
                                idem dito.

Cafépraat.

Comment

Man, wat hier allemaal wordt geschreven tart alle verbeelding.

Er moet vooreerst een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen het burgerlijk luik (schadevergoeding voor het slachtoffer) en het strafrechterlijk luik (boete of gevangenisstraf).

Als je iemand doodrijdt - én je bent in fout (te snel rijden, door het rood licht rijden, dronkenschap, ...) - dan:
                                  1) zal je alle schade moeten vergoeden. Als de persoon in kwestie dood is, zal dat vnl. morele schadevergoeding nabestaanden, inkomensverlies voor de nabestaanden, ... zijn. Ironisch genoeg zal de schade vaak minder zijn als het slachtoffer (onmiddellijk) overlijdt, dan als als er een zwaar gewonde is.

In principe wordt dit allemaal gedekt door uw (verplichte) BA-verzekering, behalve ingeval van dronkenschap (ja, toch?), waarbij de verzekering de schade op zal kunnen verhalen.
                                  2) bega je tegelijkertijd een misdrijf (onopzettelijk slagen en verwondingen met dood tot gevolg/ onopzettelijke doodslag) waarvoor je KAN worden vervolgd.

Als het slachtoffer een zwakke weggebruiker is, dan is er een bijzondere regel. Diens lichamelijke (niet materiële, zoals fiets edm.) schade wordt nl. altijd (behalve in zeer extreme gevallen, zoals bewijsbare zelfmoord) door de verzekeraar van het voertuig vergoed, zelfs al is de zwakke weggebruiker duidelijk in fout.

Dit is kort samengevat wat ik me nog herinner uit de les

Comment

toffe weet...

dank u België
                                    geloof ik niks van. Dat kan niet. Dan kan ik op een kruispunt van rechts beter elke keer door het rood rijden en een ongeval veroorzaken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reno Bekijk Berichten
                                      Man, wat hier allemaal wordt geschreven tart alle verbeelding.

Er moet vooreerst een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen het burgerlijk luik (schadevergoeding voor het slachtoffer) en het strafrechterlijk luik (boete of gevangenisstraf).

Als je iemand doodrijdt - én je bent in fout (te snel rijden, door het rood licht rijden, dronkenschap, ...) - dan:
                                      1) zal je alle schade moeten vergoeden. Als de persoon in kwestie dood is, zal dat vnl. morele schadevergoeding nabestaanden, inkomensverlies voor de nabestaanden, ... zijn. Ironisch genoeg zal de schade vaak minder zijn als het slachtoffer (onmiddellijk) overlijdt, dan als als er een zwaar gewonde is.

In principe wordt dit allemaal gedekt door uw (verplichte) BA-verzekering, behalve ingeval van dronkenschap (ja, toch?), waarbij de verzekering de schade op zal kunnen verhalen.
                                      2) bega je tegelijkertijd een misdrijf (onopzettelijk slagen en verwondingen met dood tot gevolg/ onopzettelijke doodslag) waarvoor je KAN worden vervolgd.
                                      Als het slachtoffer een zwakke weggebruiker is, dan is er een bijzondere regel. Diens lichamelijke (niet materiële, zoals fiets edm.) schade wordt nl. altijd (behalve in zeer extreme gevallen, zoals bewijsbare zelfmoord) door de verzekeraar van het voertuig vergoed, zelfs al is de zwakke weggebruiker duidelijk in fout.

Dit is kort samengevat wat ik me nog herinner uit de les
                                      Eindelijk een zinnig antwoord tussen al die cafépraat hier...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reno Bekijk Berichten

En de maximaal te verhalen som is ook nog eens begrenst, hangt dan nog af van polis tot polis.

Comment

Working...
                                        X