Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe milieutaks in Frankrijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe milieutaks in Frankrijk

    Een nieuwe en vooral grote auto kopen in Frankrijk wordt vanaf januari 2008 een pak duurder. De Franse overheid gaat auto's die meer dan 160 gram CO2 per kilometer uitstoten, beboeten met maximaal 2.600 euro. Schonere wagens krijgen wel een korting tot 1.000 euro. Met een ecologisch bonus/malus-systeem wil de Franse overheid de consument aanzetten tot het kopen van kleinere en milieuvriendelijkere auto's. Alles hangt af van de CO2-uitstoot, uitgedrukt in gram per kilometer.

    Franse autokopers krijgen...
    - 1.000 euro voor een auto die minder dan 100 gram uitstoot
    voorbeeld: Volkswagen Polo Bluemotion 1.4 TDI
    - 700 euro voor een auto met een uitstoot tussen 101 en 120 gram
    voorbeeld: Toyota Prius
    - 200 euro wanneer de uitstoot tussen 121 en 130 gram ligt
    voorbeeld: Renault Clio 1.5 dCi 70
    - niets als de uitstoot van de auto varieert van 131 tot 160 gram
    voorbeeld: Peugeot 207 1.4

    Franse autokopers betalen...
    - 200 euro als de uitstoot tussen 161 en 165 gram ligt
    voorbeeld: Renault Mégane 1.4
    - 750 euro bij een uitstoot van 166 tot 200 gram
    voorbeeld: Mercedes C200 Kompressor
    - 1.600 euro tussen 201 en 250 gram
    voorbeeld: BMW 730i
    - 2.600 euro vanaf 250 gram
    voorbeeld: Corvette C6 Coupé

    Auto's die minder dan 60 gram CO2 uitstoten, krijgen een bonus van 5.000 euro. Dat is vooral bedoeld als stimulans voor elektrische wagens. Mensen die hun oude auto (minstens vijftien jaar) inruilen voor een nieuw exemplaar, kunnen rekenen op een extraatje van 300 euro.

    Volgens de Franse overheid krijgt één op vier nieuwe auto's een boete en zal ongeveer 30 procent kunnen profiteren van de bonussen. De rest valt in de 'neutrale' categorie. Kijken we naar wat dit in de praktijk betekent, dan zien we dat in de eerste plaats benzinemodellen en grotere auto's door dit systeem een stuk duurder worden. Zelfs de aanschaf van een simpele Renault Mégane 1.4 levert een milieuboete van 200 euro op. www.autoscoops.eu

  • #2
    Frankrijk heeft een traditie in die zin. Traditioneel was het in Frnkrijk altijd al erg duur om een motor te hebben boven 2 liter. Deze nieuwe regelgeving bevestigt dat.

    Comment


    • #3
      Kijk eens hoe gemakkelijk het is geld uit de mensen te slaan door middel van CO2-marketing.

      Wat een onzin.

      Comment


      • #4
        Geweldig systeem.

        Vooral omdat het eenmalig is

        300€ om je oude auto in te leveren

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          300€ om je oude auto in te leveren
          95 % van die oude Franse wagens zijn nog niet eens de volle 300 euro waard.
          BMW E46 318d '05

          VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
            95 % van die oude Franse wagens zijn nog niet eens de volle 300 euro waard.
            Pas op, 300€ is de gemiddelde prijs die ze op de Espace bieden hoor

            Stel dat iemand (60 jaar) die nu met een Mercedes 300TDT rondrijdt in Frankrijk, en met deze maatregel wilt de Franse regering de aankoop van nieuwe wagens promoten.
            En stel dat hij zo geen grote auto nodig heeft.

            Aankoopprijs Polo Bluemotion (volledig basis): €15.850
            Bonus Franse regering aankoop: €1.000
            Verkoopprijs 300TDT: € 3.000
            Bonus Franse regering verkoop: € 300

            Blijft over: 11.550.

            Waarom zou die kerel die 11.550€ gaan betalen? Zijn 300TDT doet het nog goed, en verkeersbelasting bestaat toch niet in Frankrijk...

            Comment


            • #7
              'k Denk niet dat ze de eigenaar van een goed rijdende 300 TDT willen bereiken. Wél de eigenaar van de aftandse, olieverbruikende, zuipende, roestige en ondertussen compleet onveilige en versleten Peugeot 309, die misschien als vervanger denkt aan een in bijna even slechte staat verkerende Peugeot 405 TD. In Frankrijk rijden tienduizenden dergelijke exemplaren rond, die idd zo snel mogelijk van de weg moeten.
              BMW E46 318d '05

              VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                (..)
                ..., en verkeersbelasting bestaat toch niet in Frankrijk...
                Hoezo verkeersbelasting bestaat niet in F?

                Comment


                • #9
                  dat zou naar't schijnt ergens in de 90's zijn afgeschaft...toen de brandstofprijzen naar boven zijn gegaan

                  Comment


                  • #10
                    In Frankrijk vind ik de maatregel nog redelijk fair.
                    In Nederland is er niet eens een max. bedrag. Gewoon per extra gram, 110 euro bijlappen!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      dat zou naar't schijnt ergens in de 90's zijn afgeschaft...toen de brandstofprijzen naar boven zijn gegaan
                      Tell me more.

                      Comment


                      • #12
                        ik weet nix, alleen wat dit forum me vertelt

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                          Hoezo verkeersbelasting bestaat niet in F?
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          dat zou naar't schijnt ergens in de 90's zijn afgeschaft...toen de brandstofprijzen naar boven zijn gegaan
                          Frankrijk heeft geen verkeersbelasting omdat zij hogere brandstofprijzen hanteerden, en daar hun inkomsten uit haalden.

                          De snelwegen in frankrijk worden trouwens door privepersonen uitgebaat, en niet door de overheid.

                          De hogere branstofprijzen in Frankrijk vallen op dit moment wel niet meer echt op.

                          Comment

                          Working...
                          X