Een nieuwe en vooral grote auto kopen in Frankrijk wordt vanaf januari 2008 een pak duurder. De Franse overheid gaat auto's die meer dan 160 gram CO2 per kilometer uitstoten, beboeten met maximaal 2.600 euro. Schonere wagens krijgen wel een korting tot 1.000 euro. Met een ecologisch bonus/malus-systeem wil de Franse overheid de consument aanzetten tot het kopen van kleinere en milieuvriendelijkere auto's. Alles hangt af van de CO2-uitstoot, uitgedrukt in gram per kilometer.
Franse autokopers krijgen...
- 1.000 euro voor een auto die minder dan 100 gram uitstoot
voorbeeld: Volkswagen Polo Bluemotion 1.4 TDI
- 700 euro voor een auto met een uitstoot tussen 101 en 120 gram
voorbeeld: Toyota Prius
- 200 euro wanneer de uitstoot tussen 121 en 130 gram ligt
voorbeeld: Renault Clio 1.5 dCi 70
- niets als de uitstoot van de auto varieert van 131 tot 160 gram
voorbeeld: Peugeot 207 1.4
Franse autokopers betalen...
- 200 euro als de uitstoot tussen 161 en 165 gram ligt
voorbeeld: Renault Mégane 1.4
- 750 euro bij een uitstoot van 166 tot 200 gram
voorbeeld: Mercedes C200 Kompressor
- 1.600 euro tussen 201 en 250 gram
voorbeeld: BMW 730i
- 2.600 euro vanaf 250 gram
voorbeeld: Corvette C6 Coupé
Auto's die minder dan 60 gram CO2 uitstoten, krijgen een bonus van 5.000 euro. Dat is vooral bedoeld als stimulans voor elektrische wagens. Mensen die hun oude auto (minstens vijftien jaar) inruilen voor een nieuw exemplaar, kunnen rekenen op een extraatje van 300 euro.
Volgens de Franse overheid krijgt één op vier nieuwe auto's een boete en zal ongeveer 30 procent kunnen profiteren van de bonussen. De rest valt in de 'neutrale' categorie. Kijken we naar wat dit in de praktijk betekent, dan zien we dat in de eerste plaats benzinemodellen en grotere auto's door dit systeem een stuk duurder worden. Zelfs de aanschaf van een simpele Renault Mégane 1.4 levert een milieuboete van 200 euro op. www.autoscoops.eu
Franse autokopers krijgen...
- 1.000 euro voor een auto die minder dan 100 gram uitstoot
voorbeeld: Volkswagen Polo Bluemotion 1.4 TDI
- 700 euro voor een auto met een uitstoot tussen 101 en 120 gram
voorbeeld: Toyota Prius
- 200 euro wanneer de uitstoot tussen 121 en 130 gram ligt
voorbeeld: Renault Clio 1.5 dCi 70
- niets als de uitstoot van de auto varieert van 131 tot 160 gram
voorbeeld: Peugeot 207 1.4
Franse autokopers betalen...
- 200 euro als de uitstoot tussen 161 en 165 gram ligt
voorbeeld: Renault Mégane 1.4
- 750 euro bij een uitstoot van 166 tot 200 gram
voorbeeld: Mercedes C200 Kompressor
- 1.600 euro tussen 201 en 250 gram
voorbeeld: BMW 730i
- 2.600 euro vanaf 250 gram
voorbeeld: Corvette C6 Coupé
Auto's die minder dan 60 gram CO2 uitstoten, krijgen een bonus van 5.000 euro. Dat is vooral bedoeld als stimulans voor elektrische wagens. Mensen die hun oude auto (minstens vijftien jaar) inruilen voor een nieuw exemplaar, kunnen rekenen op een extraatje van 300 euro.
Volgens de Franse overheid krijgt één op vier nieuwe auto's een boete en zal ongeveer 30 procent kunnen profiteren van de bonussen. De rest valt in de 'neutrale' categorie. Kijken we naar wat dit in de praktijk betekent, dan zien we dat in de eerste plaats benzinemodellen en grotere auto's door dit systeem een stuk duurder worden. Zelfs de aanschaf van een simpele Renault Mégane 1.4 levert een milieuboete van 200 euro op. www.autoscoops.eu
Comment