Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aquaplaning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aquaplaning

Via de zoekfunctie heb ik niet echt iets gevonden, dus vandaar een topic over aquaplaning.

Mijn vraag is simpel: hoe reageer je het best wanneer aquaplaning zich voordoet?

Wat opzoekwerk leert mij dat er zeer veel tegenstrijdige uitleg over bestaat. Zelfs als ik vergelijk tussen adviezen die komen van de politie, automobielfederaties en gerenommeerde rijvaardigheidsinstructeurs. Een voorbeeld:

Politie NL
    Nooit ontkoppelen en nooit remmen!
    Uitweg – Vlaanderen.be
    Laat liever niet enkel het gaspedaal los, maar ontkoppel meteen.
    Prodrive
    Niet ontkoppelen.
    Dirk Van Hooydonk (Jesco Auto Training School)
    Zeker niet door te remmen. Stuur rechtdoor en ontkoppel. Voet van het gaspedaal halen.
    Zegt genoeg denk ik.
    Ik zou dus wel eens willen weten wat nu echt correct is. Maar om niet in een eindeloze discussie verzeild te raken wil ik het volgende vragen: Graag enkel reacties die ondersteund zijn door een gefundeerde technische uitleg over waarom de betreffende techniek aangewezen is!. De voorbeelden die ik gaf tonen al aan dat we er anders nooit gaan uitgeraken.

Het best gefundeerde wat ik tot hiertoe gelezen heb is de uitleg op Wikipedia.org:
    Vanuit de hydrodynamische smeringstheorie kan worden afgeleid welke actie het beste is om de dunne waterfilm zo snel mogelijk af te breken. Door gas te geven zal het wiel dat zonder tractie sneller zal gaan draaien alleen maar meer water tussen de band en het wegdek persen.
    Door te remmen zal de filmdikte afnemen, echter op het moment dat het contact hersteld wordt, bestaat het gevaar dat het wiel niet snel genoeg op gang kan komen waardoor alsnog slipgevaar bestaat. Het beste advies is daarom de koppeling in te trappen.
    Wie een nuttige bijdrage heeft: laat maar komen

engelse wiki:

When hydroplaning, you should never turn the steering wheel of the car or apply the brakes. Taking either action could cause the car to skid and possibly result in total loss of control.
    Instead, keep travelling in a straight direction and ease the pressure on the gas; control should then return. If braking is unavoidable, light pumping actions on the brake should be used until hydroplaning has stopped.

lijkt me wel logisch, want je moet je banden draaiende houden voor de waterafvoer

Comment

Geen fan van het fenomeen alleszins

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
        lijkt me wel logisch, want je moet je banden draaiende houden voor de waterafvoer
        Ze zeggen wel dat je de gas zachtjes moet lossen he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
          Ze zeggen wel dat je de gas zachtjes moet lossen he

ewel, die blijven toch dan draaien

edith zegt me dat ease the gas = gas verminderen

Comment

niet gezien

Maar ik heb hem gelezen intussen. En men spreekt hier niet enkel over aquaplaning, maar over wagenbeheersing in het algemeen waarin aquaplaning in sommige sitauties een bijkomende factor is. Bijgevolg een beetje verwarrend allemaal. Dus voor aquaplaning verkies ik toch om deze draad voort te zetten. Maar 't is aan de mods om te beslissen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
              ewel, die blijven toch dan draaien

edith zegt me dat ease the gas = gas verminderen
              Ah, ik dacht dat je het anders begreep . Maar als je ontkoppeld blijven ze ook draaien...

Maar nogmaals: graag een gefundeerde uitleg. Ik kan ook 10-tallen posts neerzetten waarin staat hoe je moet tewerk gaan. Ik wil ook exact weten WAAROM, om dusdanig overtuigd te raken van de juiste werkwijze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
                Ah, ik dacht dat je het anders begreep . Maar als je ontkoppeld blijven ze ook draaien...

Maar nogmaals: graag een gefundeerde uitleg. Ik kan ook 10-tallen posts neerzetten waarin staat hoe je moet tewerk gaan. Ik wil ook exact weten WAAROM, om dusdanig overtuigd te raken van de juiste werkwijze.

pffff, daarvoor moet je dus eens de hydrodynamische smeertheorie gaan bekijken.

good luck . ik heb die een jaar of 3 geleden moeten blokken, maar het is niet bepaald iets dat je wil onthouden.

edit: heb hier toevallig nog de cursus liggen. De inleidende afleiding is al 14 pagina's ...dan heb je nog niets toegepast ...
                Last edited by ; 07/01/2007, 15:16.

Comment

Niet ontkoppelen (je remt automatisch af op de motor wanneer je wielen weer traktie krijgen)
                  Niet remmen (remmen is gewoon ronduitgevaarlijk ==> slippen)
                  Gas lossen (gasgeven kan doorslippen van wielen veroorzaken wat pijnlijke gevolgen kan hebben)
                  2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                  2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

hetzelfde doen als je in't skiën zou doen en je op een ijsplek terechtkomt: je er gewoon door laten glijden en niks doen.

als je begint te slippen, tja ...
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

ontkoppelen en van uw stuur afblijven behalve als ge begint te slippen

alles behalve alles dichtslaan

altijd naar uw 'doel' blijven kijken ( de baan voor u dus )

tliefst een versnellingske lager gaan, remde meer op uwen motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
                        hetzelfde doen als je in't skiën zou doen en je op een ijsplek terechtkomt: je er gewoon door laten glijden en niks doen.

als je begint te slippen, tja ...
                        Net zoals ik het zei ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                          ontkoppelen en van uw stuur afblijven behalve als ge begint te slippen

alles behalve alles dichtslaan

altijd naar uw 'doel' blijven kijken ( de baan voor u dus )
                          NOOIT ontkoppelen Joris, NOOIT!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                            NOOIT ontkoppelen Joris, NOOIT!!!

heb eens slipschool gedaan opt circuit van zolder en daar hebben we wat geslipt
                            altijd ontkoppelen hebben ze gezegd ( ervaren piloten ( enen zelfs nog chauffeur voor koninklijke familie) )

Comment

heb eens slipschool gedaan opt circuit van zolder en daar hebben we wat geslipt
                              altijd ontkoppelen hebben ze gezegd ( ervaren piloten ( enen zelfs nog chauffeur voor koninklijke familie) )
                              Inderdaad, om te slippen moet je ontkoppelen ... dus als je aquaplanning hebt nooit ontkoppelen ... je bevestigt hier wat ik net bedoel ... als je ontkoppelt ga je slippen, en op openbare weg is dat niet altijd even leuk!

Comment

Inderdaad, om te slippen moet je ontkoppelen ... dus als je aquaplanning hebt nooit ontkoppelen ... je bevestigt hier wat ik net bedoel ... als je ontkoppelt ga je slippen, en op openbare weg is dat niet altijd even leuk!
                                tis al een tijdje geleden he

Comment

tis al een tijdje geleden he
                                  No problem ... Kwou alleen voorkomen dat er ongelukken met je gebeuren!

Comment

No problem ... Kwou alleen voorkomen dat er ongelukken met je gebeuren!
                                    kzen goe verzerkerd ze ( daarbij kem al een paar keer geslipt op de baan ( in plassen en op wegmarkering ) en heb mij der toch kunnen uit 'redden')

Comment

Working...
                                    X