Via de zoekfunctie heb ik niet echt iets gevonden, dus vandaar een topic over aquaplaning.
Mijn vraag is simpel: hoe reageer je het best wanneer aquaplaning zich voordoet?
Wat opzoekwerk leert mij dat er zeer veel tegenstrijdige uitleg over bestaat. Zelfs als ik vergelijk tussen adviezen die komen van de politie, automobielfederaties en gerenommeerde rijvaardigheidsinstructeurs. Een voorbeeld:
Politie NL
Uitweg – Vlaanderen.be
Prodrive
Dirk Van Hooydonk (Jesco Auto Training School)
Zegt genoeg denk ik.
Ik zou dus wel eens willen weten wat nu echt correct is. Maar om niet in een eindeloze discussie verzeild te raken wil ik het volgende vragen: Graag enkel reacties die ondersteund zijn door een gefundeerde technische uitleg over waarom de betreffende techniek aangewezen is!. De voorbeelden die ik gaf tonen al aan dat we er anders nooit gaan uitgeraken.
Het best gefundeerde wat ik tot hiertoe gelezen heb is de uitleg op Wikipedia.org:
Wie een nuttige bijdrage heeft: laat maar komen
Mijn vraag is simpel: hoe reageer je het best wanneer aquaplaning zich voordoet?
Wat opzoekwerk leert mij dat er zeer veel tegenstrijdige uitleg over bestaat. Zelfs als ik vergelijk tussen adviezen die komen van de politie, automobielfederaties en gerenommeerde rijvaardigheidsinstructeurs. Een voorbeeld:
Politie NL
Nooit ontkoppelen en nooit remmen!
Laat liever niet enkel het gaspedaal los, maar ontkoppel meteen.
Niet ontkoppelen.
Zeker niet door te remmen. Stuur rechtdoor en ontkoppel. Voet van het gaspedaal halen.
Ik zou dus wel eens willen weten wat nu echt correct is. Maar om niet in een eindeloze discussie verzeild te raken wil ik het volgende vragen: Graag enkel reacties die ondersteund zijn door een gefundeerde technische uitleg over waarom de betreffende techniek aangewezen is!. De voorbeelden die ik gaf tonen al aan dat we er anders nooit gaan uitgeraken.
Het best gefundeerde wat ik tot hiertoe gelezen heb is de uitleg op Wikipedia.org:
Vanuit de hydrodynamische smeringstheorie kan worden afgeleid welke actie het beste is om de dunne waterfilm zo snel mogelijk af te breken. Door gas te geven zal het wiel dat zonder tractie sneller zal gaan draaien alleen maar meer water tussen de band en het wegdek persen.
Door te remmen zal de filmdikte afnemen, echter op het moment dat het contact hersteld wordt, bestaat het gevaar dat het wiel niet snel genoeg op gang kan komen waardoor alsnog slipgevaar bestaat. Het beste advies is daarom de koppeling in te trappen.
Door te remmen zal de filmdikte afnemen, echter op het moment dat het contact hersteld wordt, bestaat het gevaar dat het wiel niet snel genoeg op gang kan komen waardoor alsnog slipgevaar bestaat. Het beste advies is daarom de koppeling in te trappen.

Comment