Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorrangsregels fietsers

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Voorrangsregels fietsers

    Ik kwam vandaag het volgende voorval tegen:
    Ik reed met de wagen op een baan, aan de rechterkant van mij is een fietstunnel. Vanuit de tegenovergestelde richting komt een fietser, deze geeft richting aan met zijn arm en "kruist" de baan voor mijn wagen. Kruisen is echter niet het juiste woord, ik was in de veronderstelling dat ik hier geen voorrang hoef te geven en wou eigenlijk gewoon doorrijden. De fietser stopt dus voor mijn wagen, trekt een foto van mijn nummerplaat, zegt dat hij voorrang heeft, roept dan nog dat hij bij de politie werkt, dat de boete volgt en rijdt door.

    Nu vroeg ik mij allereerst af of hij efffectief voorrang had? Bij mijn weten niet, maar ik kan mij uiteraard vergissen.
    Zou het nuttig zijn om dit voorval te melden bij de politie? Ik geloof er persoonlijk niks van dat hij bij de politie werkt, indien het toch zo zou zijn, hoort dit gedrag niet voor een politie agent (al heeft hij puur technisch niet gezegd dat hij agent is). Ik kan natuurlijk niks bewijzen, misschien tijd om een dashcam aan te schaffen.

  • #2
    Iets te weinig informatie om er goed over te oordelen lijkt me. Maar in eerste instantie lijkt het mij dat de fietser gewoon voorrang van rechts heeft?

    Comment


    • #3
      Ik vermoed dat ik de situatie dan niet duidelijk uitgelegd heb. De fietser kwam niet van rechts, hij kwam uit de tegenovergestelde richting (voor mij) en wou in de tunnel rechts van mij rijden.

      Comment


      • #4
        Enige wat ik dan nog kan bedenken is als het fietspad doorloopt. Dan heeft een fietser normaal ook voorrang.

        Comment


        • #5
          Niet van wakker liggen ... da's jammer genoeg tegenwoordig de mentaliteit bij (vele) fietsers, denken dat ze overal voorrang hebben en anders gewoon een grote mond opzetten ... ik rij de hele dag rond in't stad en kan er al stilaan een dik boek over schrijven ...
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

          Comment


          • #6
            Het wordt inderdaad eens tijd dat men een beetje strenger gaat optreden tegen fietsers die alle regels aan hun laars lappen.

            Ik woon vlakbij enkele scholen en merk bijvoorbeeld dagelijks hoe veel fietsers er zonder licht rijden in het donker. Levensgevaarlijk ! Moest men dat eens gewoon beboeten... het zou rap gedaan zijn.

            Comment


            • #7
              Als het ne flik was, zou hij zijn flikkenkaartje wel hebben laten zien.
              Ook ooit zo ene gehad die mij de les wilde spellen en dat ik chance had dat hij er niet stond 'want ik heb de flitser in de koffer liggen'
              Toen ik vroeg aan hem om die flitser eens te mogen zien, kwam er nog wat onnozel gebrabbel uit en vertrok hij vliegensvlug. Er zijn wat fantasten bij.

              Comment


              • #8
                Als het echt een flik was, zou hij dat niet roepen.
                Een echte flik onthoudt de nummerplaat van klojo's die de aap uit hangen in het verkeer en maakt later op zijn gemak de PV op als hij op zijn bureau komt. (Als hij je niet kan stoppen ter plaatse)

                Comment


                • #9
                  Het is door de autobestuurders die overal stoppen om fietsers, die geen voorrang hebben, over te laten steken dat die fietsers gaan denken dat elke bestuurder wel voor hen zal stoppen.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Het is door de autobestuurders die overal stoppen om fietsers, die geen voorrang hebben, over te laten steken dat die fietsers gaan denken dat elke bestuurder wel voor hen zal stoppen.
                    Dit. Om zot te worden. Geen enkele reden om te stoppen, maar plots gaat die chauffeur net voor u in de ankers. Want er komt een fietser af, die eigenlijk moet stoppen wegens haaientanden
                    BMW F10 535Xi N55

                    BMW E46 ///M3

                    BMW E34 ///M5 3.8

                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

                    Comment


                    • #11
                      Men maakt het soms ook wel ingewikkeld, daar niet van. Zo zijn er ronde punten waar de fietser voorrang heeft (dit is in Nederland altijd het geval) en zijn er ook waar de fietser GEEN voorrang heeft. En als automobilist moet je dit dan ook maar gezien hebben welk van de twee het nu weer is.

                      Maar inderdaad, er wordt vaker wel, dan niet gestopt, op plaatsen waar fietsers geen voorrang hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                        Maar inderdaad, er wordt vaker wel, dan niet gestopt, op plaatsen waar fietsers geen voorrang hebben.
                        Te pas en vooral te onpas alles dichtgooien om een fietser voorrang te geven waar die geen heeft is er over.
                        Maar dikwijls is het wél te rechtvaardigen: dat noemt men dan hoffelijkheid en wie kan daar nu tegen zijn?

                        Comment


                        • #13
                          En als fietser merk ik veel van deze hoffelijkheid. Als ik op de baan fiets krijgen wij of ik zelfs vaak voorrang waar we er geen hebben. Ergens wel prachtig, maar ik zie ook fietsers die zelfs denken dat ze overal voorrang hebben en dan nog van hun kl*ten maken als ze er gene krijgen waar ze er geen recht op hebben. Die nemen de definitie van ‘zwakker weggebruiker’ zeer ruim.

                          Comment


                          • #14
                            hoewel ik zelf (zomer-)fiets commuter ben, ben ik toch ergens tegen misplaatste (vergelijk het met iemand laten voorgaan aan de kassa, jij hebt het plezier van de hoffelijkheid te geven - en dat geeft idd fijn gevoel, de mensen achter je aan de kassa ondergaan) hoffelijkheid (tov achterliggers) en voor duidelijkheid
                            regels dienen duidelijk te zijn voor een betere doorstroming

                            ...maar als je weet dat ritsen nog steeds moeilijk is in dit land, wil ik me ook niet te veel illusies maken
                            Last edited by bobo; 18/02/2020, 08:50.

                            Comment


                            • #15
                              qua regels is het heel simpel

                              je hebt in het verkeer 2 groepen van weggebruikers: de voetgangers en de bestuurders

                              Zij die een voertuig besturen (dus fiets en auto) vallen onder de regels van bestuurders. Voor een fiets wordt er 1 uitzondering gemaakt qua voorrangsregels en dat is als deze zich op een fietspad bevindt. Fietspad aangeduid via verkeersbord D7 ofwel door de juiste belijning (smalle rijstrook met links er rechts ervan langgerekte belijning). Enkel dan heeft een fietser voorrang op alle andere verkeer. Voor de rest heeft die zich net als andere bestuurders te houden aan het verkeersreglement voor bestuurders. Afdraaien en daarbij iemand zijn rijbaan kruisen houdt altijd in dat de bestuurder die gewoon rechtdoor (een regelmatig bestuurder volgens de wet) rijdt en niet onderhevig is aan andere voorrangsregels, gewoon zijn weg mag vervolgen zonder voorrang te moeten geven. Degene die kruist moet dan voorrang geven aan de regelmatige bestuurder.
                              't is inderdaad zo dat we als autobestuurder het slechte voorbeeld geven door altijd te stoppen voor de fietsers. Maar de wet staat niet altijd aan onze kant: komen we aan een oversteekplaats voor fietsers staat er niet in dat we voorrang moeten geven. Wel dat we 1. dubbel voorzichtig moeten zijn en met aangepaste snelheid de oversteekplaats moeten naderen 2. als er al een fietser op de oversteekplaats is, we deze moeten laten passeren. Gedrag tov kwetsbare weggebruikers (kinderen te voet of met de fiets, senioren te voet of met de fiets of met benidorm bastard karretje, gehandicapten onder gelijk welke vorm) moeten we ook dubbel voorzichtig zijn (dus extra uitkijken en snelheid aanpassen indien nodig). Kwetsbare weggebruiker <> zwakke weggebruiker (die bestaat in de wet niet, enkel voor de verzekering).
                              www.peugeotforum.be

                              Comment

                              Working...
                              X