Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LEZ Antwerpen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LEZ Antwerpen

    Wijziging 05.01.2016

    Antwerpen voert op 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ) in. Ze omvat de volledige binnenstad, inclusief Singel en een deel van Linkeroever.



    De LEZ zal 24/24 en 7/7 gelden en dit voor alle gemotoriseerde vierwielers maar niet voor moto’s en bromfietsen. Oldtimers worden enkel toegelaten vanaf 40 jaar én na betaling.



    Test hier of uw wagen de LEZ kan betreden.


    antwerpen.be
    Last edited by Namaz; 13/02/2020, 09:18.

  • #2
    Wijziging 05.01.2016

    Studies in Duitsland hebben aangetoond dat een LEZ weldegelijk positieve effecten genereert. Alleen zijn die effecten (veel) kleiner dan op voorhand werd gedacht. (D. Groneberg, Universiteit Frankfurt)

    Transport & Mobility Leuven heeft een studie uitgevoerd i.v.m. de LEZ in Antwerpen. Men heeft hier
    - weliswaar door gebruik te maken van wetenschappelijk onderbouwde modellen - bepaalde prognoses gedaan die wel heel rooskleurig tonen:

    Stikstofoxiden: - 12 tot - 26 %
    Fijnstof: - 41 %
    Koolstof (roet): - 69 %
    Die resultaten zouden tegen 2020 te verwachten zijn.

    Het Duitse Umweltbundesambt stelt dat de laatste jaren schadelijke emissies vrij sterk zijn afgenomen, vooral door verscherpte Europese wetgeving. De invloed van mileuzones blijkt onduidelijk.
    De instelling berekende dat op langere termijn een fijnstofreductie van 10 % mogelijk was maar dat in de praktijk het effect lager uitviel. (energiepodium.nl)

    We zullen zien wat de toekomst brengt. T&M Leuven stelt dat de baten (volksgezondheid) opwegen tegen de kosten (zowel voor overheid als burger).
    Ik ben toch redelijk sceptisch. Niet omdat ik geen resultaat verwacht maar omdat er toch wel grote indicaties zijn dat de resultaten laag tot verwaarloosbaar zijn.
    Last edited by Löwe; 29/04/2016, 20:29.

    Comment


    • #3
      Daar geen een heel aantal nieuwe Antwerpenaren niet echt gelukkig mee zijn.

      U hoeft dit niet te lezen.

      Comment


      • #4
        Was te denken dat zoiets er ooit van ging komen hier. Bestaat al langer in Duitsland.
        Maar hoe zit het dan voor mensen met een oldtimer die regelmatig door Antwerpen rijden? Moeten die dan elke keer gaan betalen? Of kun je dan ook een 'abonnement' krijgen?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
          Was te denken dat zoiets er ooit van ging komen hier. Bestaat al langer in Duitsland.
          Maar hoe zit het dan voor mensen met een oldtimer die regelmatig door Antwerpen rijden? Moeten die dan elke keer gaan betalen? Of kun je dan ook een 'abonnement' krijgen?
          Ik heb gelezen dat 'erkende' oldtimers een vrijstelling kunnen krijgen.

          Comment


          • #6
            Typisch ...

            Ge zou is moeten weten wat er een paar km verderop in de haven, in de lucht geblazen wordt ...
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-319.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-106.000km 68.000-105.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-137.000km (2019- )

            Comment


            • #7
              die haven en wat daar in de lucht wordt geblazen is een stuk minder als in de rest van de wereld
              want iedereen die er werkt woont ernaast en wij zijn ook op de hoogte van de troep

              neemt niet weg dat ik het er ook niet zo eens mee ben, maar de mensen via hun auto tot nadenken dwingen zijn we al gewoon
              reed net achter een paar oldtimers, geen diesels...man das gewoon reine benzine je inademt, een goed afgestelde oude benz diesel is er nix tegen

              Comment


              • #8
                Gaan ze de luchthaven in deurne dan ook sluiten? Op gebied van fijn stof kan dat wel tellen denk ik zo....

                Comment


                • #9
                  Door de lange wapper niet door te laten gaan staan we nu iedere dag constant stil op ring, waardoor er nog meer fijn stof vrij komt. Tegen 2016 heb ik toch niets zelf meer te zoeken in Antwerpen met mijn privé (oldtimer-daily). Ik vertrek naar de stille diepe kempen. En heb er nog geen minuut spijt van .
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-319.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-106.000km 68.000-105.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-137.000km (2019- )

                  Comment


                  • #10
                    In Duitsland hebben ze idd ook de 'umweltzones' en nu komen ze tot de conclusie dat de luchtkwaliteit in de steden met 0,2% is verbeterd. Verwaarloosbaar dus. Hebben ze het vervolgens afgeschaft??? Nee hoor, gewoon weer een manier om geld in het laatje te krijgen.

                    Comment


                    • #11
                      t was te peizen hé, enkel geldklopperij.

                      want in mijn voorbeeld nu, mijn golf heeft volgens spritmonitor een gemiddeld verbruik van 4,14liter en dit gemeten over 36 000km. ik kan dus al redelijk zeker zijn van die waarden. t ging de laatste maanden ook iets omhoog doordat ik een slepende rem had voorraan.
                      mijn CO2 is dus 109gr/km wat eigenlijk tot één van de propere behoord, doch door zijn 25jaar zal ik daar dus ook geflitst worden en ga ik mogen dokken.
                      en bij mij komt er nog roet uit de uitlaat en weinig fijn stof. roet is niet eens zo schadelijk ( t is zwaar en slaat gewoon af op straat en tegen oude gebouwen)

                      alweer een reden bij om NIET meer naar antwerpen te gaan.

                      Comment


                      • #12
                        Die mannen van " 't stad" hadden al veel kapsones maar dit slaat alles. Weer een reden om die toch al verdorven kant van België te mijden!!!

                        Comment


                        • #13
                          ieder mag zeggen wat ie wil
                          is apen dood, de rest ook

                          Comment


                          • #14
                            Njah zoals hierboven de nieuwe belgen met hun oude vervuilende auto's :p nog meer buitenlandse platen dan!
                            Als je hen wil pesten rij je toch gewoon een 50 tal keer een straat door met een flitser met een vervuilende wagen op een trailer


                            Nu goed overal ter wereld mag je zoveel uitstoten als je wil behalve in Europa that makes sense!
                            Al onze oudjes gaan gewoon naar polen etc en als de wind verkeerd zit komt die lucht ook gewoon tot bij ons.
                            Nog een reden om naar luxemburg te verhuizen!!!
                            Polo 6n 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door megane_cc Bekijk Berichten
                              Die mannen van " 't stad" hadden al veel kapsones maar dit slaat alles. Weer een reden om die toch al verdorven kant van België te mijden!!!
                              U zondigt zelf aan wat u ons verwijt.

                              Comment


                              • #16
                                Geld klopperij!

                                Vervuilende auto's worden geweerd, tenzij je betaald. En daarmee is ineens de luchtvervuiling door vervuilende auto's opgelost. Typisch een politieke redenering.

                                Afschaffen die vuil diesels.

                                http://en.wikipedia.org/wiki/3-Nitrobenzanthrone

                                http://mutage.oxfordjournals.org/con...6/399.full.pdf

                                http://carcin.oxfordjournals.org/content/9/10/1869

                                Lang leve de naften. [einde sarcasme]

                                Comment


                                • #17
                                  Wat zouden ze verstaan onder erkende oldtimers ?

                                  Als ze zo groen gezind zijn kunnen ze alle historische gebouwen ook gaan afbreken omdat die nog enkel glas hebben en niet geïsoleerd zijn ...
                                  Benzine
                                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                  Diesel
                                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-319.000km (2010- )
                                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-106.000km 68.000-105.000km (2015- )
                                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-137.000km (2019- )

                                  Comment


                                  • #18
                                    weeral een reden temeer om niet meer in A'pen te komen ...
                                    TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                                    Comment


                                    • #19
                                      Had je daar dan nog een extra reden voor nodig
                                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Is de n-va niet de baas in Antwerpen? Misschien toekomstig nieuws voor heel Vlaanderen als die in 2014 aan de macht komen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X