Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault Fluence van 2013 met een 1500cc Diesel - Roetfilter regeneratie probleem

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault Fluence van 2013 met een 1500cc Diesel - Roetfilter regeneratie probleem

    Goede dag,

    Mijn Renault Fluence Diesel is het model van 2013,
    dus het model met de laatste facelift.
    Diesel motor van 1500cc (1461cc) met een vermogen van: 110 pk / 81 kW en 6 versnellingen.

    Sinds een geruime tijd heb ik een roetfilter regeneratie probleem (reeds 3 maal gehad).
    Het begint met een "Regelaar probleem" op de display, dus de cruisecontrol werkt dan niet meer.
    Daarna "Inspuitsysteem" probleem.

    Dan naar de garage en daar steeds de roetfilter gekuist en olie vervangen.
    Twee maal de raad gekregen om minimum om de 2 weken, minimum 30 min op de autostrade te rijden aan min 80km per uur.
    Nu de 3e keer de zelfde raad gekregen, maar rijden met minimum 3000 toeren, dus constant in 5e versnellling rijden.

    Is dit de goede procedure en is er geen andere oplossing mogelijk
    Kan ik zelf checken wanneer de roetfilter aan het verzadigen is
    Hoe kan ik checken als hij is geregenereerd

    In 5e op de autostrade aan 120 per uur en dit gedurende 30 minuten, lijkt me een omslachtige procedure

    Alvast bedankt voor jullie antwoord
    Groeten,
    André
    Last edited by aht01; 03/10/2016, 07:03.

  • #2
    Wat ze jou voorstellen is een geforceerde regeneratie en dat kan werken.

    Kijken hoe verzadigd je roetfilter is kan enkel via de pc.

    Regeneratie kan je soms merken aan verschillende factoren in je wagen zoals bv trillingen of zoals bij sommige merken de achterruitverwarming die aan gaat.

    Verstuurd met de postduif.

    Comment


    • #3
      Hoeveel km rij je daar mee (dagelijkse ritjes)?

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Bedankt voor jullie antwoorden.
        Per jaar rijd ik +/- 16.000 km, waaronder regelmatig autostrade, zeker om de 2 weken
        Verleden weekend nog naar Ninove
        De week voordien naar Maaseik
        De week daarvoor naar Tielt Winge
        Toch heb ik nu opnieuw problemen

        Zou er een technisch defect kunnen zijn, iklees bvb van een bepaalde klep die moet functioneren om de roetfilter te kuisen,
        want telkens bij problemen is de olie vervuild door onverbrande mazout

        Bedankt,
        André

        Comment


        • #5
          Ga je bij een Renault dealer?
          Normaal hebben die motoren hier weinig last van, voor zover ik weet is die uitgerust met een 'vijfde' injector, net om dit tegen te gaan. Misschien is die defect?

          Comment


          • #6
            Van in het beging ga ik bij een officiele Renault Dealer
            Wat bedoel je juist met een 'vijfde' injector
            Bedankt

            Comment


            • #7
              Vijfde injector die Eolys inspuit net na de tank. Dit gebeurt elke keer dat je de wagen start en zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur.

              Nadeel is dat dit goedje uw brandstoffilter kan verstoppen.

              Verstuurd met de postduif.

              Comment


              • #8
                Ralfphke, ik denk dat dit gewone mazout is hoor. Want je hoeft nooit iets bij te vullen. Onze Scenic doet altijd korte afstanden, en tot hiertoe nog nooit dpf probs gehad. Voor zover ik weet zit die injector in de uitlaat waar hij zorgt voor een hogere temperatuur zodat regeneratie zelfs bij kleinere snelheden kan doorgaan. De roetdeeltjes worden hierdoor verbrandt. Zo hoorde ik hee, kan mis zijn natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Ok, dan is het niet hetzelfde systeem als volvo en ford.

                  Verstuurd met de postduif.

                  Comment


                  • #10
                    ik vrees dat je maar 2 mogelijkheden zult hebben:
                    vervanging roetfilter(kost geld)en dan ben je er weer voor een tijd van verlost(totdat deze weer goed vol zit,komt door (korte) ritjes aan laag toerental)
                    ofwel de ganse meuk eruit laten halen en eruit laten programmeren(kost waarschijnlijk minder maar je kan dan problemen hebben met de roetmeting op de keuring...
                    mijn autootjes:

                    Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                    Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                      ik vrees dat je maar 2 mogelijkheden zult hebben:
                      vervanging roetfilter(kost geld)en dan ben je er weer voor een tijd van verlost(totdat deze weer goed vol zit,komt door (korte) ritjes aan laag toerental)
                      ofwel de ganse meuk eruit laten halen en eruit laten programmeren(kost waarschijnlijk minder maar je kan dan problemen hebben met de roetmeting op de keuring...
                      Theoretisch kan je problemen hebben, praktijk kan in principe die apparatuur zo gedetailleerd niet meten.
                      Ken er genoeg die met DPF delete met EURO5 er door zijn geraakt.
                      Reden waarom ik het ook heb laten doen.

                      Comment


                      • #12
                        wat is je rijstijl? rijd je altijd op het gemakske, vroeg schakelen, veel uitbollen.
                        of trek je regelmatig eens door. het is best goed de motor af en toe eens goed door te trappen. bv bij het oprijden van een autosnelweg eens goed volgas geven en trek in 3de en 4de maar eens goed door naar 120. temperatuur vliegt zo omhoog en hij zal wel een regeneratie starten.

                        het continue ecorijden houd de temperatuur van de motor laag, vervuilt de roetfilter enorm snel en hij doet nooit een regeneratie omdat de temperatuur te laag is

                        Comment


                        • #13
                          Laten uitlezen om asvolume te kennen
                          Te hoog as volume is einde oefening

                          Comment


                          • #14
                            Tenzij denk ik dat die injector in de uitlaat stuk is....

                            Comment


                            • #15
                              Kortenberg ? Welk merk tanken we ?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Ok, dan is het niet hetzelfde systeem als volvo en ford.

                                Verstuurd met de postduif.

                                dat gaat bij volvo en ford gewoon in de tank, niet in de leiding na de tank....

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Tenzij denk ik dat die injector in de uitlaat stuk is....
                                  die zit er niet. als die er was (werkend of niet) zou de motorolie niet verdunt zijn met diesel.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                                    Theoretisch kan je problemen hebben, praktijk kan in principe die apparatuur zo gedetailleerd niet meten.
                                    Ken er genoeg die met DPF delete met EURO5 er door zijn geraakt.
                                    Reden waarom ik het ook heb laten doen.
                                    daarom ook kan enne als de ts enorm rustig rijdt, dan hoopt de roet zich op & wordt 't allemaal losgeblazen bij de meting...

                                    ts is mooi voorbeeld om aan te tonen dat diesel niet geschikt is voor weinig rijden(minstens 30.000km op jaar voor een diesel en dan nog)
                                    mijn autootjes:

                                    Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                    Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                      ..ts is mooi voorbeeld om aan te tonen dat diesel niet geschikt is voor weinig rijden(minstens 30.000km op jaar voor een diesel en dan nog)
                                      Km's per jaar doen er niet toe...
                                      Elke week een rit doen via de snelweg van 100km heen en 100km terug en voor de rest niet rijden met die wagen zal voor die dieselmotor en al wat er aan kan hangen niet slecht zijn en toch doe je dan jaarlijks maar zo'n 10.000 km.
                                      Elk uur van de dag een ritje doen van 5 km is gelijk aan 120 km per dag dus meer dan 40.000 km per jaar en toch zal dit nooit goed zijn voor de motor...

                                      Jaarlijks aantal km zegt niets (of toch niet alles) als je niet met het soort ritten rekening houdt.
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                        dat gaat bij volvo en ford gewoon in de tank, niet in de leiding na de tank....
                                        Neen hoor, net achter de uitgang van de tank normaal.

                                        Verstuurd met de postduif.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X