Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassingen voor wagen voor mensen met een handicap !

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aanpassingen voor wagen voor mensen met een handicap !

    Hoe zou ik het best starten met een topic over aanpassingen wagens en deze keer niet over Spoilers, velgen en banden, bumpers, lichten enz …
    Maar over aanpassingen voor mensen met een handicap.





    Er is voor bijna elke handicap, wel een aanpassing mogelijk.

    Vb. Rechter been kwijt …
    Je kunt leren met je linkerbeen gas te geven en remmen (wel met automaat of halfautomaat)
    Of je kunt de pedalen omdraaien dat de gas links staat en de rem rechts of een extra gas links te zetten
    Of heb je een arm kwijt of zelfs met twee armen kwijt, zijn er oplossingen voorte vinden zodat je kunt rijden.
    Hier kun je de vele mogelijkheden zien.
    http://www.beverautoaanpassingen.nl/


    Ik zelf zit in rolstoel en ben paraplegie’ker (gebroken rug) en rij al 25 jaar met zo'n aangepaste wagen zie http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=16888

    Ikzelf heb een trek (gas) en duw (rem) systeem . Dat is het goedkoopste maar veel belangrijker een zeer veilig, duurzaam en vrij simpel systeem.
    Ik heb ook een afneembaar beschermplaat voor de pedalen, die is daar om als bijvoorbeeld, mijn voet verschuift en die raakt de gas duwt die in ... gevolgen kunnen fataal zijn voor mij en de auto.
    Ik heb ook een 4 puntsgordel en die houd me stevig in mijn zetels zeker als je eens flink door de bochten durf scheuren

    Dus stappen kan ik niet, zelfs niet effen rechtstaan om te steunen. Dus moet ik via mijn de opening van mijn wagendeur de rolstoel binnen brengen en dat kan een hele karwij zijn. Zeker als je, je wagen niet te veel wil beschadigen endaarom is het beste een driedeurs wagen een coupé of zo. Maar vier of vijfdeurs lukt ook wel hoor.
    Dat wil dus zeggen dat ik een deel van rolstoel moet demonteren , de wielen, voorste kleine wielen en de rug plat moet leggen en dan zal het wel lukken om alles dan op de voorzetels of achterbank te leggen.
    Pfff, ik kan je verzekeren in de begine is dat een hele klus maar na tiental en of honderdtal keer, in mijn geval nu zelfs duizendtal keer het zelfde te doen valt dat best mee.
    Alleen al, het veranderen van een auto is telkens weer een beetje aanpassen maarja, dat valt ook wel mee.

    Ok nu zit je in die auto en je hebt daar zo’n ding voor je om aan te trekken
    Start de wagen (en verzeker je dat er niemand voor je staat) en trek daar maar eens aan. Hèhè de eerste keer verzeker ik je, die auto vliegt gewoon vooruit omdat je te brut bent (je hebt de neiging full gas te geven, allé ikke toch (twist) ) en het is echt een heel ander denken maar met de maanden (weken) leer je dat wel.

    Er zijn ook gasringen (op stuur) en rem en nu heb je ook systemen met veel elektronica in, maar daar ben ik niet zo voor te vinden.
    Er is tegenwoordig is genoeg elektronica in de auto’s, dat dit er ook nog eens moet bijkomen.
    Maar soms heb je geen keuze en dan moet je wel voor die dingen gaan.
    Zoals mensen met spierziekte die hebben
    Bvb:een dubbele servostuur nodig of een Robot arm met schuifdeur ...
    Je kunt het nog niet zo gek bedenken of het bestaat wel

    En dan is het zalig rondrijden en genieten van een weer gewonen fijt een van de vele die je tegen komt in leven .

    Hieronder zijn er links zo dat je kennis kunt nemen hoe alles in zijn werk gaat.
    Ik heb hier geen voordeel bij deze zijn gewoon links naar firma’s die ombouwing en doen en heb daar verder niks mee te maken, tis gewoon maar om jullie een idee te geven.


    http://www.autoaanpassingen.be/index.php
    http://www.beverautoaanpassingen.nl/ ß in Nederland met goede info
    http://www.mees.be/nl/
    http://www.autoaanpassingen-agbd.be/...n.asp?CatID=11
    http://www.goossensadaptions.be/
    http://www.peeterswerner.be/nl/stuur...aanpassing.htm


    voor verdere vragen kun je bij mij terecht.

    Update:
    Voertuigaanpassing
    Het CARA of Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten is een afdeling van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het CARA heeft als taak de rijgeschiktheid te bepalen van kandidaat-bestuurders (zowel aanvragers als houders van een rijbewijs) met verminderde functionele vaardigheden die een invloed hebben op het veilig besturen van een motorvoertuig. Alle diensten zijn kosteloos.
    De aanpassingsdeskundigen van het CARA adviseren over de technische aanpassingen in motorvoertuigen en beoordelen de rijgeschiktheid in de praktijk. De artsen van het CARA beoordelen de medische rijgeschiktheid en leveren het rijgeschiktheidsattest af. Als de bevindingen gunstig zijn dan krijgt u een rijgeschiktheidsattest dat in voorkomend geval de nodige aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld. Daarmee kan u nadien dan een rijbewijs halen of een aangepast rijbewijs krijgen. Ook op uw rijbewijs moeten de aanpassingen, voorwaarden en beperkingen vermeld worden. Als u uw rijbewijs niet laat aanpassen riskeert u hiervoor een gevangenisstraf en/of boete. Rijden met een niet aangepast rijbewijs is als rijden zonder rijbewijs en in geval van een ongeval zal de verzekering de schadevergoeding terugvorderen.

    Meer informatie:
    Centrum voor Aanpassing aan het Rijden van gehandicapte Automobilisten (CARA) –
    Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, tel. (02) 244 15 52, e-mail: cara@bivv.be, www.bivv.be

    Vlaams Fonds voor Sociale Integratie voor Personen met een Handicap - Voor informatie omtrent tussenkomsten bij het aanpassen of verbouwen van uw wagen:
    Provinciale afdeling Brabant, Brouwersstraat 3, 3000 Leuven,
    tel. (016) 31 12 11, e-mail: leuven@vlafo.be



    --------------------------------------------------------------------------------

    Rijbewijs
    Als u een stapvoets motorvoertuig bestuurt, heeft u geen rijbewijs nodig. Gaat het sneller, dan heeft u er wel een nodig. Als u een rijbewijs wilt, legt u eerst een theoretisch examen af. Als het examen onmogelijk schriftelijk kan, mag u de antwoorden door de examinator laten noteren. Kandidaten met een licht mentale handicap kunnen, mits voorlegging van een attest, vragen om in een speciale zitting het theoretische examen af te leggen. Wie slaagt, kan via een rijschool autorijlessen volgen. Daarna volgt een periode gedekt door een scholingsbewijs of een voorlopig rijbewijs. In beide gevallen verklaart de kandidaat dat hij niet lijdt aan bepaalde gebreken of aandoeningen. Eventueel worden beperkingen opgelegd in functie van de medische toestand. Wie een aangepast voertuig nodig heeft, kan voor de scholing ofwel een eigen aangepaste auto gebruiken (als de rijschool akkoord gaat), of een aangepaste auto gebruiken van het CARA. Bij sommigen komt het Vlaams Fonds eenmalig tussen met bijkomende rijlessen met de aangepaste wagen. Binnen de twee jaar na het theoretisch examen legt u het praktijkexamen af. Wie de taal niet machtig is (bijvoorbeeld gehoorgestoorden) kan zich op eigen kosten laten bijstaan door een beëdigde tolk.

    Specifieke informatie over het rijbewijsexamen in het examencentrum in uw buurt: Ambachtenlaan, 10, 3001 Leuven (Heverlee), tel. (016) 39 80 40.
    Last edited by TheStraffe; 29/11/2008, 19:05.

  • #2
    Hoe ga je eigenlijk om met noodsituaties. Zoals bvb voor een obstakel hard moeten remmen en uitwijken, moet toch moeilijker sturen zijn, omdat je een hand voor die hendel gebruikt en de andere voor te sturen, waarbij mensen die hun benen wel kunnen gebruiken een extra hulp hebben door voet op de rem en handen aan het stuur. Zijn daar ook speciale slipcursussen voor enzo, of heb jij daar een speciale rijopleiding voor gehad?
    I'm not crazy you know, I've been tested... but I cheated

    Comment


    • #3
      Leerrijk topic! Ik wist niet dat dat allemaal mogelijk was.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pirre
        Hoe ga je eigenlijk om met noodsituaties. Zoals bvb voor een obstakel hard moeten remmen en uitwijken, moet toch moeilijker sturen zijn, omdat je een hand voor die hendel gebruikt en de andere voor te sturen, waarbij mensen die hun benen wel kunnen gebruiken een extra hulp hebben door voet op de rem en handen aan het stuur. Zijn daar ook speciale slipcursussen voor enzo, of heb jij daar een speciale rijopleiding voor gehad?
        Tja ik zal maar zeggen ervaring he.
        Ik heb al vele situaties gehad en telkens er goed uitgekomen is het geluk of heb ik het juiste gedaan wie weet.
        Maarja er zullen ook extreme situaties zijn die ik niet aankan, maar daar wil ik me ook niet aan toe brengen ik zal ook nooit op het / de limit rijden.
        Maar een noodstop met uitwijken heb ik al met succes uitgevoerd.

        Over slipcursussen voor ons weet ik niet , probleem is aangepaste wagens zijn duur
        of je moet zo'n cursus zelf met je eigen wagen doen
        maarja hoeveel valide mensen hebben zo'n cursus gevolgd ?

        Ps je moet wel naar een speciale autoschool gaan om te leren met zo'n systeem in de wagen te rijden.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe
          Ps je moet wel naar een speciale autoschool gaan om te leren met zo'n wagen te rijden.
          heb jij je rijbewijs opnieuw moeten afleggen ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo
            heb jij je rijbewijs opnieuw moeten afleggen ?
            Nee, niet het rijbewijs ik kon/kan rijden, maar het is gewoon op een andere manier en dat word afgenomen door een organisatie "CARA" waar je heen moet gaan die je test, en leert omgaan en die je dan moet goed bevinden voor het verkeer. Zij bepalen ook wat voor aanpassing raadzaam is voor je handicap.

            Hier een link

            http://www.bivv.be/main/OverBIVV/DeO...ml?language=nl
            Last edited by TheStraffe; 13/11/2013, 13:23.

            Comment


            • #7
              Speciale aanpassingen door BMW voor mensen met een handicap.
              Last edited by X5; 21/08/2007, 22:20.

              Comment


              • #8

                Last edited by X5; 21/08/2007, 22:20.

                Comment


                • #9
                  Last edited by X5; 21/08/2007, 22:21.

                  Comment


                  • #10
                    Last edited by X5; 21/08/2007, 22:21.

                    Comment


                    • #11
                      Last edited by X5; 21/08/2007, 22:21.

                      Comment


                      • #12

                        Last edited by X5; 21/08/2007, 22:22.

                        Comment


                        • #13

                          Last edited by X5; 21/08/2007, 22:22.

                          Comment


                          • #14



                            Last edited by X5; 21/08/2007, 22:22.

                            Comment


                            • #15
                              Ha ha

                              Mooie Post X5 die had ik nog niet gezien voor BMW ....

                              Mmmm

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe
                                Ha ha

                                Mooie Post X5 die had ik nog niet gezien voor BMW ....

                                Mmmm
                                Meer uitleg vind ik er niet over. Maar ik vind ze wel allemaal heel mooi geïntegreerd, al zullen deze systemen niet goedkoop zijn vrees ik.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe
                                  Nee, niet het rijbewijs ik kon/kan rijden, maar het is gewoon op een andere mannier en dat word afgenomen door een organisatie "CARA" waar je heen moet gaan die je test, en leert omgaan en die je dan moet goed bevinden voor het verkeer. Zij bepalen ook wat voor aanpassing raadzaam is voor je handicap.

                                  Hier een link

                                  http://www.bivv.be/main/OverBIVV/DeO...ml?language=nl
                                  Ook ik heb een aanvraag voor een test bij CARA moeten doen omdat de vingers van mijn rechterhand verlamd zijn ten gevolge van een rallyongeval. Ik kan nog met een handgeschakelde wagen rijden, ik hoop dat ik er na die test ook nog mee zal mogen rijden... Wat houdt die evaluatie juist in? Ik heb enkel nog maar de aanvraag ingediend. Duurt dit lang eer alles geregeld is en je terug de baan op kan?
                                  Ik hoor het graag (zeer interessant onderwerp voor mij trouwens).
                                  -Ford Sierra RS Cosworth 4x4 owner-

                                  Comment


                                  • #18
                                    eigelijk een sticky waard

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door The_Godfather
                                      Ook ik heb een aanvraag voor een test bij CARA moeten doen omdat de vingers van mijn rechterhand verlamd zijn ten gevolge van een rallyongeval. Ik kan nog met een handgeschakelde wagen rijden, ik hoop dat ik er na die test ook nog mee zal mogen rijden... Wat houdt die evaluatie juist in? Ik heb enkel nog maar de aanvraag ingediend. Duurt dit lang eer alles geregeld is en je terug de baan op kan?
                                      Ik hoor het graag (zeer interessant onderwerp voor mij trouwens).
                                      Hoi
                                      Ik kan alleen ervaren wat ik heb meegemaakt 25 jaar geleden.
                                      Toen waren het andere tijden he.
                                      Maar van hoe lang alles geduurd heeft en zo weet ik eigenlijk niet meer, te lang geleden maar meer dan 3 maand heeft dat zeker niet geduurd
                                      Ik ben bij Cara toen ongeveer een halve dag daar geweest.
                                      Heb ik met dokters moeten spreken en enkele Fysieke tests moeten afleggen.
                                      daar na een rijtest en ben toen geslaagd .
                                      Dan krijg je papieren, die je later nodig hebt, om de aanpassingen te doen aan je auto.
                                      In je geval zal dat niet zoveel aanpassingen zijn, maar het is nodig om later geen discussie te hebben. Zij geven advies wat het beste is voor U
                                      Greetz Jan
                                      Last edited by TheStraffe; 13/11/2013, 13:25.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                        eigelijk een sticky waard
                                        Mmm hoe krijg je zo'n sticky

                                        Tst

                                        Comment

                                        Working...
                                        X