Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Euro 98 tanken ipv E10 ?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

Heb een motor waar ik enkel mee rijd wanneer het mooi weer is. Ben gebeten door de motormicrobe en heb me nog een 'werkpaard' bijgekocht voor woon/werk verkeer. Ik ga enkel nog met de auto werken in slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijzel,...), vooral in de winter dus, de andere seizoenen neem ik de motor. Ik start hiermee na mijn vakantieperiode, eind augustus.

Bijgevolg zal mijn auto langere periodes stilstaan, natuurlijk geen maanden, hij zal nog wekelijks eens gebruikt worden om boodschappen te doen, maar dan een korte afstand en sporadisch eens een uitstap (wat we dan als gezin van 6 hoofdzakelijk met de auto van mijn vriendin doen, zij heeft 6 plaatsen, ik maar 5).
    Is het in dat geval dan tóch niet beter van 98 in mijn auto te gieten, zelfs al is het een recent model dat perfect geschikt is voor E10 ?
    Mmm, als je auto lang stilstaat zou ik er ook 98 in doen.

Interessant leesvoer over de verschillende benzines, beaamt wat m'n kameraad er over zegt (BMW motorfiets hersteller): https://motodrive.nl/motortests/891/...f-superplus-98

Comment

My 2 cents...
      Wij hebben een BMW i3 met range extender maar kar wordt nagenoeg altijd full EV gereden (vraag: waarom dan een Rex gekocht?, antwoord: het was een 2de hands leasingovername...)
      Het systeem is zo geprogrammeerd dat de 2-cilinder verbrandingsmotor zichzelf sowieso 1 keer in de 2 maanden opstart, ook al is je batterij altijd voldoende geladen.
      Bij BMW dringen ze er op aan om dat tankje (is maar 9 liter) altijd met 98 te vullen en dit ook zo vol mogelijk te houden. Zal dus wel een reden hebben vermoed ik.

Comment

Tja, motos en de i3 zijn natuurlijk voertuigen waar het benzineverbruik laag is, en waar een motor lange tijd stil staat. Dan spelen andere effecten.

Comment

Ga er nog eens met mijn dealer over babbelen. Ben daar al 30 jaar klant en ik weet dat hij eerlijk en betrouwbaar is, anders zou ik er niet zo lang klant gebleven zijn.
          Hij zei om gewoon E10 te tanken toen hij de auto afleverde, en toen was er nog geen sprake van een motorfiets dus mijn auto zou dagelijks gebruikt worden.
          Benieuwd wat hij er nu over zal zeggen nu de situatie veranderd is...
          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Ik wil gewoon zeggen dat maatregelen die genomen worden om motoren proper(der) te krijgen en emissies naar beneden te halen (roetfilters, EGR kleppen, arm afstellen, E10 95 benzine, enz...) niet altijd voordelig zijn voor de 'gezondheid' en de eventuele levensduur van de motor.
            Inderdaad, je kan al dat roet beter in uw longen hebben, dan heb je een bescherming tegen covid-19, want dat virus krijgt er kanker van…

Ps:
            Moderne benzineauto’s hebben al 15 jaar geen Egr klep meer nodig….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Inderdaad, je kan al dat roet beter in uw longen hebben, dan heb je een bescherming tegen covid-19, want dat virus krijgt er kanker van…
              Dat is een andere discussie... .

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Ps:
              Moderne benzineauto’s hebben al 15 jaar geen Egr klep meer nodig….

Ik spreek dan ook niet enkel over benzineauto's. Ik spreek over motoren properder krijgen in het algemeen. Volgens mij is een dieselmotor ook een motor.. .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                My 2 cents...
                Wij hebben een BMW i3 met range extender maar kar wordt nagenoeg altijd full EV gereden (vraag: waarom dan een Rex gekocht?, antwoord: het was een 2de hands leasingovername...)
                Het systeem is zo geprogrammeerd dat de 2-cilinder verbrandingsmotor zichzelf sowieso 1 keer in de 2 maanden opstart, ook al is je batterij altijd voldoende geladen.
                Bij BMW dringen ze er op aan om dat tankje (is maar 9 liter) altijd met 98 te vullen en dit ook zo vol mogelijk te houden. Zal dus wel een reden hebben vermoed ik.
                is ook een motorfietsmotor die daar in ligt als ik me niet vergis?
                boxer twin uit o.a. de F en GS dacht ik
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Als werknemer binnen een olieraffinaderij kan ik jullie vertellen dat er zelfs geen 95 troep in mijn grasmachine komt. Alle benzine is hier 98, en meer ga ik hier niet over zeggen...
                  Ieder zijn ding, maar de collega’s tanken ook allemaal 98 en nee, we krijgen het niet goedkoper, hahaha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Als je een beetje oplet waar je gaat tanken hoeft 98 zelfs niet eens veel duurder te zijn
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                      Als werknemer binnen een olieraffinaderij kan ik jullie vertellen dat er zelfs geen 95 troep in mijn grasmachine komt. Alle benzine is hier 98, en meer ga ik hier niet over zeggen...
                      Ieder zijn ding, maar de collega’s tanken ook allemaal 98 en nee, we krijgen het niet goedkoper, hahaha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      zelf in de polymeren, maar vader (+), broer en wat vrienden in de olie
                      allemaal overtuigd van hoe cheaper hoe beter want we zijn gekend in onze sector voor gierigheid en dat de brol die ze in 98 duwen om het omhoog te stuwen kankerverwekkend(er) is tijdens tanken en koude motor

en hier krijgen ze het wel degelijk (een beetje) goedkoper, maar niet zo cheap als in de witte pomp

Comment

Dealer zegt dat het geen kwaad kan om verder te rijden met E10 als ik de auto enkele keren per maand gebruik (boodschappen, korte uitstap). Wat ik wel ga doen, kan moeilijk met de kids op de motor rijden... Als hij langer zou stilstaan (een paar maanden ononderbroken) dan zouden ze voorzichtig toch 98 erin doen.

Mijn tank is nu bijna leeg, en ik ga binnenkort dus tanken. En ik ga er 98 in doen. Ook wel eens benieuwd of hij nu 'iets beter' gaat rijden. In elk geval is het gemoedsrust voor mij (of het nu verantwoord is of niet). In elk geval ga ik er mijn auto geen schade mee berokkenen.
                        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

Working...
                        X