Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep! THP-motorellende

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oproep! THP-motorellende

    mijn Citroën c4 Picasso was nog onder garantie toen de eerste motorproblemen opdoken. De garage in Antwerpen maakte me blaasjes wijs, joeg me op nutteloze kosten (toen de garantie verlopen was) en deelde me dan koudweg mee dat de motor moest worden vervangen. Auto is 4 jaar oud, 50.000 km op de teller. Ik ben er niet goed van.
    De oorzaak is de THP-motor. Een gekend probleem bij Citroën en Peugeot. De garage was eerst bereid om de motor gratis te vervangen, maar dan toch weer niet.
    Ik ben van plan naar de rechtbank te stappen. Maar als ik lotgenoten zou vinden, zou dat mijn zaak sterker maken. Wie heeft er ook slechte ervaringen met zijn Citroën- of Peugeotmotor? Mail naar B_van_paeschen@yahoo.com. Bedankt!

  • #2
    Het internet staat er vol van vrees ik.

    Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

    Statistics

    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
    Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Bénédicte Bekijk Berichten
      mijn Citroën c4 Picasso was nog onder garantie toen de eerste motorproblemen opdoken. De garage in Antwerpen maakte me blaasjes wijs, joeg me op nutteloze kosten (toen de garantie verlopen was) en deelde me dan koudweg mee dat de motor moest worden vervangen. Auto is 4 jaar oud, 50.000 km op de teller. Ik ben er niet goed van.
      De oorzaak is de THP-motor. Een gekend probleem bij Citroën en Peugeot. De garage was eerst bereid om de motor gratis te vervangen, maar dan toch weer niet.
      Ik ben van plan naar de rechtbank te stappen. Maar als ik lotgenoten zou vinden, zou dat mijn zaak sterker maken. Wie heeft er ook slechte ervaringen met zijn Citroën- of Peugeotmotor? Mail naar B_van_paeschen@yahoo.com. Bedankt!
      Expert aanstellen door de rechtsbijstand. En op het internet, fora gelijkaardige problemen dormailen naar de expert.
      Ook op fora in Frankrijk zoeken....

      Comment


      • #4
        het is trouwens een bmw blok dat ze gebruiken. Ondertussen door PSA al voor 80% herzien zodat die problemen niet meer kunnen voorvallen. Is een distributiekettingprobleem, of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest.
        de symptomen zouden wel al langer hoorbaar moeten geweest zijn, namelijk wat ratelgeluiden bij het rijden
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          Idd gekend probleem. Duw hen dit onder de neus: https://radar.avrotros.nl/uitzending...et-turbomotor/
          Ga op zoek naar een redelijke deal, bv je betaalt de werkuren maar niet de onderdelen.
          Zeg dat je nooit nog een citroen koopt als ze je volledig voor de kosten laten opdraaien.

          Comment


          • #6
            Heb je al eens contact opgenomen met de klantendienst van Citroen zelf ? Ik zou eerst daar eens luisteren...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              het is trouwens een bmw blok dat ze gebruiken. Ondertussen door PSA al voor 80% herzien zodat die problemen niet meer kunnen voorvallen. Is een distributiekettingprobleem, of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest.
              de symptomen zouden wel al langer hoorbaar moeten geweest zijn, namelijk wat ratelgeluiden bij het rijden
              Die EP6 (THP 1.6) is volledig door PSA ontwikkeld en gebouwd in hun Franse PSA-fabriek in Trémery…
              • Alleen de variabele kleppen kwamen van BMW (want PSA had geen enkel alternatief, bij een diesel heeft dat immers weinig zin))
              • De basis (blok) was het vorige 1.6 TU PSA blok (120 pk) (met zelfde boring en slag)
              Mini en BMW mochten wel als eerste het proefkonijn spelen

              Ook de huidige 1.6 THP (basis (165 pk) versie is een museum stukwant levert eigenlijk slechts de prestaties van een +/- 1.3 i tov hun eigen 1.2 i(gewoon even de regel van 3 op toepassen)
              • Pas bij hun 2e poging slaagde PSA erin om een efficiënte Turbo basis benzine motor te maken: de 1.2 (3 cilinder)
              1.2 i 1.6 THP
              130 pk bij 4000 t/m 156 pk of 165 pk bij 6000 t/m
              230 NM 240 NM
              .
              Flappy: of beter poelie van de krukas die onvoldoende vastgezet is geweest......

              De eerste 2.0 HDI hadden hier ook dikwijls een probleem /defect aan, waardoor er een groot olie lek was bij de krukas.... (soms al na 50.000 km)

              Comment


              • #8
                euhm, de thp is door bmw ontwikkeld omdat psa voor hen de 1.6 diesel heeft ontwikkeld. Dat zie je al alleen op de manier waarop de poelie is vastgezet. PSA gebruikt daarvoor altijd en bijkomend klemsysteem waardoor die poelie niet kan vedraaien.

                de doorontwikkeling is gebeurd in de fabriek waar gij van spreekt
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Verbaast me dat deze problemen er in 2013-14 nog steeds waren. Dacht dat dit al sinds 2011-12 opgelost was. Niet dus.
                  2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                  2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    euhm, de thp is door bmw ontwikkeld omdat psa voor hen de 1.6 diesel heeft ontwikkeld. Dat zie je al alleen op de manier waarop de poelie is vastgezet. PSA gebruikt daarvoor altijd en bijkomend klemsysteem waardoor die poelie niet kan vedraaien.

                    de doorontwikkeling is gebeurd in de fabriek waar gij van spreekt
                    De 1.6 THP is altijd volledig door PSA in een Franse fabriek gemaakt ! (volgens onderstaande bronnen)

                    Alleen de variabele kleppen kwam van BMW, maar werd wel in de Franse fabriek gemonteerd.

                    Juridisch is uiteindelijk altijd PSA aansprakelijk geweest. (ook voor de motoren in de Mini en BMW 1/3)
                    Maar PSA schoof de zwarte piet in het verleden ook altijd graag voor zich uit (zoals VW met de TSi deed, buiten Duitsland en China)

                    http://distributionthp.free.fr/index...urces_view.php

                    http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3#ep

                    http://www.largus.fr/actualite-autom...p-6677384.html

                    https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_EP

                    Het zou ook niet echt logisch zijn als BMW met de Franse mallen/gietstukken /persen ging werken in Duitsland....terwijl die al een tiental jaren in Frankrijk gebruikt weren voor de oude 1.6 zonder turbo... (en nu terug opnieuw)
                    Last edited by quovadis; 16/01/2018, 11:02.

                    Comment


                    • #11
                      Of het nu BMW of PSA is, kheb ook geen al te beste ervaring met die motor..
                      Ze werden pas in de BMW modellen toegepast sinds 2011 (F20), mini gebruikte ze al veel eerder.
                      feit is dat BMW hem redelijk snel ten grave gedragen heeft - 2015 geloof ik?

                      Comment


                      • #12
                        THP- Motor problemen zijn nog steeds niet (volledig) opgelost....

                        Mensen die een nieuwe vervang motor kregen, hebben nu opnieuw prijs….

                        Bij VW /Audi duurde het zo'n 8 jaar voor de TSI problemen opgelost waren, bij Peugeot ....?

                        2012
                        https://radar.avrotros.nl/uitzending...t-turbomotor/?

                        2017
                        https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=173429

                        Comment


                        • #13
                          Tja 't is namelijk nog steeds het zelfde blok. 1.6 en ketting...
                          een structurele zwakte in het ontwerp los je niet zomaar op.

                          Comment


                          • #14
                            Ik dacht dat een naft goedkoper was dan een diesel in onderhoud.Tot je kaboem hoort zal hij goedkoper zijn

                            Comment


                            • #15
                              ja BH je leest het goed, kettingproblemen zijn geen exclusiviteit voor sommige BMW diesels.

                              Comment


                              • #16
                                iedereen een 6 cilinder diesel, mét goedkope tuningbox

                                Comment


                                • #17
                                  VAG benzines hebben daar ook regelmatig last van (gehad) geloof ik gelezen te hebben ? Die hebben indertijd ook goedkoop gereden . Hoe zou dat met de nieuwe motoren zijn ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Daar is al genoeg over geschreven.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Geen enkel automerk dat zich teveel op diesels focuste, konden van de eerste keer terug een moderne betrouwbare en rendabele benzinemotor maken....
                                      • Mercedes gaat verder met de 1.3 i van Renault (hun 3e poging)
                                      • Bmw sukkelt (na de Peugeot gok) verder met een 1.5 i en slechts 220 NM (ipv 270 NM)
                                      Zowel de basis 2.0 i van MB en BMW missen NM t..o.v. hun cc

                                      En nu moeten ze zich alweer gaan omscholen naar een hybride benzine versie en later weer naar de brandstofcel...


                                      Comment


                                      • #20
                                        Er zijn gelukkig ook merken zonder noemenswaardige problemen bij hun turbobenzines. Ford, Opel, Honda, Toyota, Alfa...
                                        De THP en de oude TSI's zijn wel de enige die echt gekend zijn omwille van hun problemen.
                                        Veel NM per cc hoeft niet per se.. maar 't is wel meegenomen op fiscaal vlak.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X