Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Autotuning - vragen & antwoorden

    Hier had ik graag jullie persoonlijke ervaringen met door Autotune Heinz gechipte BMW 320d of 320Cd (150 pk, 6 versnellingen).
    Ik overweeg eventueel om een dergelijke tuning zelf te laten doen, gesteld dat Heinz de BMW-garantie overneemt, en enkel als ik overwegend positieve berichten (zowel wat betreft prestaties als inzake bertrouwbaarheid van het geheel) hoor.

    Dus :
    • Wat inzake prestaties ? Gevoelsmatig krachtiger ? Metingen gedaan ? Wat met optrekcijfers, hernemingen en topsnelheid ?
      Vermeld misschien erbij wat het basisvoertuig is en wat de cijfers daarvan zijn (vermogen, koppel, prestaties), en de door de tuning gewijzigde cijfers.
    • Hoe wordt het verbruik beïnvloed ? Gestegen, of gedaald ?
    • Wat inzake de betrouwbaarheid van de gechipte wagen ? Schade gehad ? Waaraan en waardoor ? Kwam BMW tussen ?
    • Heeft BMW bij een routinecontrole of een onderhoud, de gewijzigde software gedetecteerd ? Wat waren hun opmerkingen ?
    • Wat is jouw ervaring met Heinz zelf ? Correcte service ? En wat bij problemen of vragen nadien ?
    • ... andere opmerkingen ...


    Als ik zelf ook meer hoor of vind, post ik het ook hier. Thanks !!










    Nog enkele topic-voorschriften, gelieve jullie daaraan te houden :
    1. Het betreft voornamelijk de chiptuning voor de E46 320d facelift met 150 pk en de 6-versnellingsbak ... maar als je zelf een auto hebt (vooral ook als 't een BMW diesel betreft) die door Heinz werd opgekieteld, dan ook graag jouw bevindingen.
      Onthoud je dus alsjeblieft van berichten Ã* la "Mijne AX 1.5d is ook gechipt door Russkia Chiptunica en ..." of tuning-débâcle-verhalen over VAG 1.9 TDI'tjes (ik ken die problemen).
    2. Enkel persoonlijke ervaringen !! Dus géén "mijne maat zegt ..." en "ik denk dat ..." en "ik las ergens ...". Ik heb ook maten, denk ook geregeld zelf, en lees héél erg vaak en veel.

      Wat je wél mag doen is, wanneer je iemand kent die een dergelijke gechipte wagen bezit, 'm mijn email-adres doorgeven, of zijn bevindingen hierin quoten. Gelieve me dan wel het email-adres van die gequotete persoon te PM'en, zodat ik evt. nog wat extra info kan opvragen.
    3. Ik ken het goede imago van Autotune Heinz, dus géén "weet het niet van de 320d, maar mijne pa is in ieder geval content van zijne Coetriën XM 3.9 CDTSCi-intercooler" en "ik heb gehoort dat heinz goei dinges doet" graag.
    4. Uiteraard zijn links en verwijzingen naar sites e.d. waarop dergelijke persoonlijke ervaringen te vinden zijn, uiterst welkom.









    - EDIT -

    Titel aangepast naar algemeen Heinz-topic.
    BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

  • #2
    Deze mail vannacht naar Heinz gestuurd :

    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Hallo Heinz,



    Een paar vraagjes i.v.m. de 320Cd tuning :
    • Op jullie (overigens schitterende) site lees ik dat de 320Cd na chipping 180 pk levert en 390 Nm. Wat zijn de prestatiecijfers : 0-100 km/u, hernemingen 80-120 km/u in 4e ? Stijgt of daalt het verbruik ? En wat met de topsnelheid ?
    • Hoe gebeurt de tuning ? Wordt er een "bakje" in de motorruimte geïnstalleerd (zichtbaar), of niet ? Kan de motor teruggetuned worden ?
    • Wat met garantie : stel dat bij motorschade BMW weigert tussen te komen, nemen jullie dan de garantie over ?

    Hartelijk dank, en hopelijk tot binnenkort. :-D


    gTa
    Antwoord daarnet binnengekregen :

    Oorspronkelijk geplaatst door Heinz
    Beste Gilles,

    Wij hebben zelf een 320Cd getuned natuurlijk. Kom een proefrit doen. Het verbruik daald met 0.5 liter.
    Natuurlijk is er maar één goede manier om de nieuwe BMW motor te tunen : herprogrammeren van de computer ( geen chip verwissellen of een blackbox steken , kompleet mis ). In het slechtste geval herprogrammeren wij uw computer terug origineel , zonder enig spoor van tuning.

    Wij werken nu al voor 80 % van de off. BMW dealers in Vlaanderen. Garantie : geen probleem.

    Bel voor een afspraak.

    Sportieve groeten

    Heinz

    Klinkt niet slecht, dacht ik zo.
    BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

    Comment


    • #3
      idd indien ik mijn wagen zou laten chippen zou ik het in ieder geval bij Autotuneheinz, Kempower of Digi-tec doen. Digi-tec komt er steeds goed uit in testen in Duitse magazines en ze hebben ook een vestiging in België. Ik dacht in Maasmechelen.

      Comment


      • #4
        gTa,

        Mijn wagen, Freelander Td4, (met BMW motor M47, zelfde als de 320d maar tot 112pk afgezwakt), is ook bij Heinz getuned. Dit is nu zo'n 3 jaar geleden en ben nog altijd heel tevreden. Het rijden is veel relaxer en soepeler, de motor heeft meer koppel en de Steptronic autobox kan daar perfect mee overweg. Ook, als men in de mood is, zijn de pk's aanwezig.
        En het is zoals Heinz geschreven heeft, gewoon de chip er uit, herprogrammeren en terug erin. (De originele chip blijft dienen).
        Wat u ook beslist, veel geluk en plezier ermee.
        will

        sigpic

        Comment


        • #5
          BMW E46 320d tuning bij Heinz ?

          Zolang je je maar geen box laat aansmeren v e zoals bij amateurtuners of op Ebay .

          Zo'b box is goedkoop op korte termijn ,op langere termijn zou hij wel eens heeeeeeeeeeeel duur kunnen uitvallen .

          Vakmensen zoals Autotune Heinz ,kempower ,GD-sports houden zich niet bezig met die rommel maar herprogrameren de ECU zelf door andere chip te plaatsen of via OBD ..
          België , waar taxen astronomisch hoog zijn , de verkeersdrempels hoog en de meeste wegen slecht onderhouden , waar niks mag behalve veel betalen .sigpic

          Comment


          • #6
            BMW E46 320d tuning bij Heinz ?

            http://www.autotuneheinz.be/
            België , waar taxen astronomisch hoog zijn , de verkeersdrempels hoog en de meeste wegen slecht onderhouden , waar niks mag behalve veel betalen .sigpic

            Comment


            • #7
              of http://www.motor-trend.net/
              Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

              Opel Astra ST Sport (sold)

              Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

              Comment


              • #8
                Ik kreeg dit in PM. De auteur wenst z'n identiteit geheim te houden, vandaar enkele kleine wijzigingen. Alle vragen of gissingen die de auteur zou zijn, worden genegeerd en zijn off-topic.

                Oorspronkelijk geplaatst door Iemand
                Ik rijd met een E46 320d (136pk getuned naar 166pk door Heinz, er zat reeds een K&N sportluchtfilter in originele airbox + in de rechthoekige rubber accordeonslang tussen plastic deel boven radiator en airbox zit een aanzuigrestrictie die de hoeveelheid lucht die de de airbox kan aanzuigen begrensd => die had ik zelf reeds gedeeltelijk ervantussen gezaagd ,de accordeonslang er terug over en niemand die het ziet en verder is de achterste uitlaatdemper vervangen door een inox buis v diameter 63mm ,net als originele buisdiameter met daarop een Pro-Inox eindstuk v 2X110mm =>Heinz heek erg sceptisch naar de uitlaat omdat hij dacht dat die veel te groot en mogelijk zelfs verlies zou opleveren , maar hij wou de wagen wel eens op de testbank zetten om te zien hoe groot de schade was ,als het niet goed was mocht ik desgewenst later terugkeren met andere of originele uitlaat.)




                De uitlaat maakt trouwens amper iets meer geluid dan standaard op ralenti of bij geringe belasting of rijden op constnat toerental ,enkel iets lager v toon maar geen hinderlijk gedreun in het interieur .
                De 2 kleine dieselkat's heb ik laten zitten ivm keuring .
                Enkel bij volluit acceleren of zeer steil bergop in combinatie met flink gasgeven hoor je een zwaarder geluid ,maar het blijft beschaafd , in tegebstelling tot wat de grote diameter vd eindstukken zou kunnen doen vermoeden .

                ik had in ongechipte toestand (bij aanvangstemperatuur in Dyno-ruimte v 26°C ! ) op 1/10 ve pk na net het door BMW opgegeven vermogen v 136pk maar nu komt het ik had 305Nm koppel ipv de 280Nm fabrieksopgave ,zij het wel 2-300 RPM hoger dan standaard(mogelijk kwam dit doordat ik die aanzuigrestrictie verwijderd had ) .


                Heinz gaf eerlijk toe verrast te zijn in positieve zin ,want hij had serieus verlies verwacht

                Dan begon hij met tunen (daar mocht je toen helaas niet meekijken ,nu ondertussen mogelijk wel want er zijn andere tuners die daar nu reclame mee maken dat je alles mag zien en dan zal Heinz de concurrentie ook wel volgen zeker ?) .


                Ik had gevraagd om maar boven pakweg 2400 RPM serieus te beginnen tunen omdat ik toen voor mijn werk meer dan 115km enkel moest doen (~230km/dag dus) en dat op alle mogelijke uren vd dag ,dus 's winters vaak ook nog voordat de strooidiensten in actie komen en ik rij altijd met 225 van banden( Dunlop SP9000) !

                En dit ook omdat als je het koppel pas iets hoger in de toeren begint te verhogen ,de transmissie +koppeling en andere overbrengingsdelen minder afzien v verhoogde torsiekrachten omdat je dan al in beweging bent ,terwijl als je het koppel al vanaf iets boven ralenti verhoogt de torsiekrachten veel groter zijn .

                En als er maar boven een bepaald toerental wordt opgebouwd , zal iemand die niet weet dat wagen getuned is niet zo snel merken dat hij gechipt is .



                Heinz had zo een tijdje bezig geweest met tunen via de diagnosestekker (OBD-tuning ,originele ECU-verzegelingen enzo blijven intact ) , toen hij plots de showroom binnen gestoven kwam met de melding :"mijnheer ,er is iets misgegaan met uw wagen ! " => dezen sprong recht (dacht dat hij ontploft was ofzo ) ,Heinz toonde een paar dynografieken die steeds mooier v opbouw werden , op de laatste was er plots in een grillige lijn te zien , Heinz zei dat mijn luchtmassameter (LMM ,MAF) even gehaperd had en dat die de geest kon geven , dit kon binnen 2 min zijn maar kon evengoed nog 15 000km duren voor hij er finaal aan was .
                Hij raadde me aan om zo snel mogelijk een de wagen aan BMW-dagnosetoestel te laten checkken en rekening mee te houden dat nieuwe LMM nodig zou zijn .

                Hij kon nog een heel kleine fine-tunig doen en zo kwam ik uiteindelijk uit op 166pk en 404,8 Nm , wat voor mij ruim voldoende was en ik hebt toen betaald.

                Toen ik daarna met de wagen wegreed was het alsof het een andere wagen was dan de mijne .
                De wagen heeft aan diagnose gehangen maar LMM was nog net binnen de grenzen , verder waren er via de diagnosecomputer geen storingen of aanwijzingen te vinden vd chiptuning (inspuithoeveelheid ,turbodruk , inspuittijdstip ,.... => alles was binnen BMW-tolleranties => vakwerk v Heinz dus ! ) .
                Mijn verbruik was bij ongeveer dezelfde rijstijl ongeveer 0,4 tot 0,6 liter lager dan voorheen .

                Hernemingen verlopen pakken vlotter .

                En ook drive-ability was gelijk gebleven of nog verbeterd ,zo bvb een keer gehad dat ik 's morgens om 3u30 voor het werk naar Antwerpen moest , ik ginder toekwam , uitstapte en gelijk tegen de vlakte ging : het was spekglad geworden ! (en ik had op N60 + E17 + Leien+ Noorderlaan met nochthans veel viaducten en bruggen niks gemerkt v gladheid ) .


                Ondertussen heeft de LMM zoals Heinz voorspelde de geest gegeven (let op : je merkt dit enkel doordat de wagen bij lagere toerentallen heel eventjes aarzelt bij plots gasgeven , hij gaat dan nog steeds boven de 200km/u , en het verbruik steeg ook lichtjes : ik berekende dit aan de hand vd km/stand en aantal getankte liters met de pc met het programma-tje Auto-D , als je een VAG-produkt rijdt kan het gebeuren dat bij defecte LMM de wagen niet meer boven 120-130 geraakt ; de BMW-ECU is op dat vlak dus te goed ) ,aanvakelijk werkt de LMM nog even terug als je het contact even aflegt en wacht en dan weer start , maar het ligt niet in mijn aard om zo te blijven knoeien .

                Dus de LMM laten vervangen door een nieuwe (nog een pak duurder dan bij VAG ) , maar ze vervingen hem door een nieuwer type LMM en daarom moest er nieuwe stuursoftware in de ECU geflasht worden => bye-bye chiptuning .

                Ik heb dan naar Heinz gemaild en de situatie uitgelegd en gevraagd of ik opnieuw de volle pot moest betalen voor de tuning of dat hij eventueel vh mijn vorige programma kon vertrekken en daar de gewijzigde stuursoftware voor de LMM in kon implementeren en ik een lagere forfaitaire prijs moest betalen voor de werkuren .

                Heinz replyde : "kom ,maar af we fixen dat gratis ,dat behoort tot onze service " .


                Ik was naar Heinz gegaan omdat er op het werk een collega was die ook met een 320d van 1998 reed die bij Heinz getuned was en die was daar zeer tevreden over , die collega zijn vriendin was een Finse wiens ouders erg diep in Duitsland wonen , daardoor heeft die kerel het gepresteerd om op 2 jaar tijd meer dan 170 duizend km bijeen te rijden en die wagen was door Heinz getuned op 12 000km , die collega vertelde dat hij op de snelweg in Duitsland gedurende zeer lange tijd aan 1 stuk boven de 200 reed (gemiddelde gezien op BC) .


                Als je bij Heinz op bezoek ging kon je als je dit vooraf liet weten indien gewenst eens een proefrit doen met de E46 320d van zijn vader of schoonvader als die thuis was en ze hadden vroeger ook zelf een X5 3.0d .


                Op tuningbeurzen en in sommige tijdschrifen staan soms advertenties v CTH in Hamont , bij die kerel zou ik niet gaan :heb hem eens op een beurs bezig gehoord , op 10 min tijd sprak hij zijn eigen woorden volledig tegen tov klanten , hij zag er een louche figuur uit met rotte tanden en bij het roken blies hij de rook in gezicht v bezoekers .


                Dus ik denk dat Heinz ,Kempower en GD-Sport de beste zijn voor Europese wagens , op sommige vlakken werken deze mensen zelfs samen voor basisprogramma ,maar daar voegen ze elk hun eigen finesses aan toe bij het tunen op de testbank .


                Steek nooit een tuningbox of gelijkaardige op je wagen ,want deze vervalst enkel waarden v bepaalde sensoren naar de ECU vd wagen (vb Turbodruk , temperatuur , hoeveelheid brandstof die retour naar tank gaat ,....) .
                Sommige v deze boxen werken een tijdje goed ,maar dan krijg je plots storingen en zwarte rookwolken .
                Plus een chiptuning (fysiek andere chip geplaatst of originele geflasht via OBD diagnosestekker) ,behoud het originele noodloopprogramma standaard voor als er een motorstoring of defecte sensor is (neem bvb aan dat standaard 150pk voorhanden is en in noodloop nog slechts 50pk om nog veilig thuis en naar de garage te geraken met zeer motorbehoudsgezinde noodparameters ) .

                Als je gechiptunede ECU in noodloop gaat zal de wagen dan ook maar 50pk leveren zoals ene met standaardsoftware ; bij een wagen met een tuningbox oftewel blackox of hoe het ook moge heten die je normaal 30pk bijlevert zal de box ook als je ECU in noodloop gaat het vermogen met 30pk opdrijven waardoor je 50noodloop-pk's nu opeens 80noodloop-pk's worden ! reken maar uit hoeveel % dit extra is .


                Verder is zo'n box een fysiek onderdeel dat je ziet zitten : bij een ongeval zou je dat zuur kunnen opbreken !


                Je kan je getunede vermogen wel aangeven aan verzekering , die zullen je met alle plezier een premiesupplement laten betalen en ze weten dan ook dat je meer pk's hebt .

                Maar volgens velen zal de verzekering dit gegeven tegen U misbruiken op het moment ve zwaar ongeval ,als ze veel moeten uitbetalen (zware schade of nog erger zwaargewonden of zelfs doden ) , dan kunnen ze zeggen : " jammaar mijnheer , Uw wagen was niet comform het inschrijvingsbewijs want hij heeft zoveel pk meer ! " .
                Want hier in Belgie kan je wettelijk de pk's op gelijkvormigheidheidattest niet laten wijzijgen (tenzij met medewerking v invoerder ,bvb bij VAG-produkten zou je een nieuw gelijkvormigheidsattest kunnen krijgen na Oettinger of ABT-tuning , bij BMW misschien bij AC-Schnitzer of Hartge of Alpina ??? ) .




                Dus als je geen ander gelijkvormigheidsattest met het nieuwe vermogen hebt en je de wagen niet opnieuw inschrijft met nieuw vermogen en BIV-supplement betaalt ,zou je daar beter niet over reppen tov de verzekering .

                En doordat er geen aanwijzingen zijn in diagnosepc ivm gewijzigde software of zaken die buten BMW-tolleranties komen valt het niet eenvoudig op te sporen ( ze moeten al deskundige hebben die de encryptie v d ECU kan kraken en die dan bit per bit de gegevens ve gelijkaardige wagen met gelijkaardige uitrusting te vergelijken met de uwe ).

                Heinz , hangt ook geen stickers v "tuned by Heinz" op je wagen , tenzij je daar uitdrukkelijk om vraagt , geen stickers dus (stay lowprofile ,wolf in schaapsvacht ? ) , sommige die wel zo'n stickertje op hun wagen hebben kleven zijn niet eens getuned (afrontelijk ,ze maken zichzelf hopeloos belachelijk bij stoplichtsprint ) .

                PS : de wagen rijdt nog beter alsik diesel vd Shell of bij JET tank ; dan gaat hij nog gretiger in de toeren (voelbaar vanaf meer dan 1/2 tank diesel getankt ), bij andere merken draait hij soms iets stiller ,maar voelt dan ook iets tammer aan .

                MVG
                Dit kan een uiterst positief verslag genoemd worden, mijn gedacht.
                BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                  Dit kan een uiterst positief verslag genoemd worden, mijn gedacht.
                  Inderdaad "Balleken".

                  En re de reactie(s) van Heinz, daar verschiet ik niet van want iedere keer ik met hem te doen had was het ook zeer positief en zijn tuning voldoet nog altijd totaal.
                  will

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Ik kan u juist vertellen dat de verkoper van audi bij ons aanraad als je motortuning wilt doen dat je naaar heinz moet gaan...
                    '99 Volkswagen Golf IV TDI 110 pk

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door carlimits crew
                      Ik kan u juist vertellen dat de verkoper van audi bij ons aanraad als je motortuning wilt doen dat je naaar heinz moet gaan...
                      Een hele resem BMW-dealers raden hetzelfde aan. Klinkt wederom niet slecht.
                      BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                      Comment


                      • #12
                        gTa,
                        ik ben er ook volop mee bezig, 3 tuners geraadpleegd en Heinz wordt mijn Keuze,
                        2de plaats Kempower, die Jan Kempynck is echt goed

                        check hier voor mijn comments
                        http://www.vtm.be/autowereld/forum/v...=479765#479765
                        You know when you've been Kassed!
                        X3 3.0d 2004 black & black alu

                        Comment


                        • #13
                          gTa kijk hier eens http://www.obdtuning.org/news.php

                          Deze kerel heet bruno is 22j en schijft programmas voor o.a. GD sport en Heinz. Hij is een stuk goedkoper dan bij Heinz zelf. En als je bij hem een afspraak maakt doet hij het zelfs bij Heinz. Hij heeft zelf een golf IV en heeft deze geprogrameert tot 210pk . Een kameraad van mij met dezelfde auto als mij een audi a3 2.0tdi dsg heeft 'm door hem laten doen en heeft nu 195pk. jaja ge leest het goed . Op het forum van bovenstaande website staan de testbank resultaten. Hij was tot 203pk gegaan en heeft 'm toen op veilig afgesteld op 195pk omdat het een leasing wagen is waar niks aan mag verandert worden.

                          Comment


                          • #14
                            good topic!

                            Comment


                            • #15
                              iemand die ik ken heeft een mercedes 220cdi laten chippen door heinz en is er "tevreden" van ... weet nu niet ofdat dat hetzelfde zal zijn met een 2000diesel van bmw..maar ik heb nogniet veel slecht van heinz gehoord

                              Comment


                              • #16
                                Babs is gearriveerd, maar ik weet nog niet of ik ze ga laten chippen. Volgend jaar, als 'k ze een maandje of 6 ofzo heb, gaan we nog eens babbelen.
                                BMW 530d xDrive touring (E61 2009)

                                Comment


                                • #17
                                  Pfff,
                                  flauw

                                  tuning kan al vanaf 5000km
                                  You know when you've been Kassed!
                                  X3 3.0d 2004 black & black alu

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mijn vorige wagen was een Audi A3 1.9TDi 110pk. Ik dacht er eerst niet aan om die te chiptunen want op dat moment was dat al een van de vinnigste bakjes op de markt (was nog voor de komst van de 130-140-150pk TDi-JTD-...varianten). Ik ben met een bevriend koppel naar een tuningbeurs in Kortrijk geweest en daar stonden een hele hoop tuners. Ik heb met verschillenden een gesprek gehad en eerlijk gezegd was enkel de man van Heinz Tuning de minst opdringerige. Die gaf je info, maar op een zo neutraal mogelijke manier. Hij promote niet 'zijn' tuning maar tuning in het algemeen. Dus ik had een goed voorgevoel. Na een maand nadenken, en een paar keer over en weer bellen met hem, ben ik naar daar vertrokken. Maar eens daar aangekomen, was er een serieuze domper op mijn feestvreugde. De afspraak die ik de week ervoor gemaakt heb, stond niet in de boek, alhoewel ik die persoon die ochtend nog gesproken had. En hij stond daar nochtans in een lege garage, dus vermoedde ik dat hij sowieso niet al te veel werk had. Na veel morren is hij dan aan de slag gegaan, maar hij weigerde mijn wagen op de testbank te zetten om het oorspronkelijk vermogen te kennen. Hij begon tamelijk klungelig aan de job : hij moest eerst het rubber rond mijn voorruit verwijderen en deed dat op een manier op een maagdelijke manier (alsof het zijn eerste keer was). toenhij die schroevendraaier niet meer nodig had, legde hij die gewoon pardoes op de motorkap. ondertussen stelde ik hem een paar vragen :

                                    Ik heb dus wel degelijk garantie ? : Tuurlijk

                                    En ik krijg dat ook op papier ? : Nee, je hebt waarborg maar niet schriftelijk

                                    En hoe kan dat werken als ik niets schriftelijks heb ? : Tja, ik hou alles goed bij.

                                    Tof om te horen van iemand die je zelfs niet op de boek had geplaatst. Het vertrouwen ebde daar weg met de minuut.
                                    Na een uur weggezeten te hebben, kwam hij terug en plaatste de chip terug op zijn plaats. Maar ik ben waarschijnlijk vergeten te melden dat ik wel eerst heb moeten betalen voor hij eraan begon. Van vertrouwen gesproken.... Het bedrag bleek ook al niet te kloppen. Het bedrag die we eerst hadden afgesproken bleek ook al niet te kloppen (27.000 ipv 23000). Mijn wagen werd na de chiptuning niet meer op de testbank geplaatst. Ik kreeg een lullige uitleg, gewoon omdat het blijkbaar teveel tijd in beslag neemt. Daarna werd de wagen (hij reed) testgereden. Die motor had koud en die vloerde onmiddellijk de gaspedaal en heeft als een zot door Aalst zitten rijden. Leuke : koude dieselmotor (gechiptuned!!!) en er mee rijden alsof je zich op een circuit waant...
                                    Ik heb hem ook gevraagd als er bepaalde onderdelen problemen konden ondervinden door die chiptuning. Volgens hem had hij tientallen TDi's rijden en geen enkele had problemen.

                                    Nog geen 2 maanden later was mijn versnellingsbak al naar de knoppen. Teveel koppel was de oorzaak (de bak kon maar 265 of 285Nm aan, ik weet het niet meer juist). Toen ik hem daaromtrent contacteerde, was er geen sprake van waarborg of zo, het was de schuld van de zwakkere bak die in mijnen wagen ligt whatever.

                                    Nu, je zult begrijpen dat ik door deze ervaring niet echt tevreden ben van Heinz, maar ik heb het gevoel dat ik een enkeling moet zijn die zoiets bij hem tegenkomt want iedereen die ik ken is er tevreden van. Ik hoor niets dan positiefs van hem.

                                    Ik wens je het allerbeste met uw wagen en hoop dat je geen rare dingen tegenkomt zoals ik.

                                    succes !!!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Basix
                                      Mijn vorige wagen was een Audi A3 1.9TDi 110pk. Ik dacht er eerst niet aan om die te chiptunen want op dat moment was dat al een van de vinnigste bakjes op de markt (was nog voor de komst van de 130-140-150pk TDi-JTD-...varianten). Ik ben met een bevriend koppel naar een tuningbeurs in Kortrijk geweest en daar stonden een hele hoop tuners. Ik heb met verschillenden een gesprek gehad en eerlijk gezegd was enkel de man van Heinz Tuning de minst opdringerige. Die gaf je info, maar op een zo neutraal mogelijke manier. Hij promote niet 'zijn' tuning maar tuning in het algemeen. Dus ik had een goed voorgevoel. Na een maand nadenken, en een paar keer over en weer bellen met hem, ben ik naar daar vertrokken. Maar eens daar aangekomen, was er een serieuze domper op mijn feestvreugde. De afspraak die ik de week ervoor gemaakt heb, stond niet in de boek, alhoewel ik die persoon die ochtend nog gesproken had. En hij stond daar nochtans in een lege garage, dus vermoedde ik dat hij sowieso niet al te veel werk had. Na veel morren is hij dan aan de slag gegaan, maar hij weigerde mijn wagen op de testbank te zetten om het oorspronkelijk vermogen te kennen. Hij begon tamelijk klungelig aan de job : hij moest eerst het rubber rond mijn voorruit verwijderen en deed dat op een manier op een maagdelijke manier (alsof het zijn eerste keer was). toenhij die schroevendraaier niet meer nodig had, legde hij die gewoon pardoes op de motorkap. ondertussen stelde ik hem een paar vragen :

                                      Ik heb dus wel degelijk garantie ? : Tuurlijk

                                      En ik krijg dat ook op papier ? : Nee, je hebt waarborg maar niet schriftelijk

                                      En hoe kan dat werken als ik niets schriftelijks heb ? : Tja, ik hou alles goed bij.

                                      Tof om te horen van iemand die je zelfs niet op de boek had geplaatst. Het vertrouwen ebde daar weg met de minuut.
                                      Na een uur weggezeten te hebben, kwam hij terug en plaatste de chip terug op zijn plaats. Maar ik ben waarschijnlijk vergeten te melden dat ik wel eerst heb moeten betalen voor hij eraan begon. Van vertrouwen gesproken.... Het bedrag bleek ook al niet te kloppen. Het bedrag die we eerst hadden afgesproken bleek ook al niet te kloppen (27.000 ipv 23000). Mijn wagen werd na de chiptuning niet meer op de testbank geplaatst. Ik kreeg een lullige uitleg, gewoon omdat het blijkbaar teveel tijd in beslag neemt. Daarna werd de wagen (hij reed) testgereden. Die motor had koud en die vloerde onmiddellijk de gaspedaal en heeft als een zot door Aalst zitten rijden. Leuke : koude dieselmotor (gechiptuned!!!) en er mee rijden alsof je zich op een circuit waant...
                                      Ik heb hem ook gevraagd als er bepaalde onderdelen problemen konden ondervinden door die chiptuning. Volgens hem had hij tientallen TDi's rijden en geen enkele had problemen.

                                      Nog geen 2 maanden later was mijn versnellingsbak al naar de knoppen. Teveel koppel was de oorzaak (de bak kon maar 265 of 285Nm aan, ik weet het niet meer juist). Toen ik hem daaromtrent contacteerde, was er geen sprake van waarborg of zo, het was de schuld van de zwakkere bak die in mijnen wagen ligt whatever.

                                      Nu, je zult begrijpen dat ik door deze ervaring niet echt tevreden ben van Heinz, maar ik heb het gevoel dat ik een enkeling moet zijn die zoiets bij hem tegenkomt want iedereen die ik ken is er tevreden van. Ik hoor niets dan positiefs van hem.

                                      Ik wens je het allerbeste met uw wagen en hoop dat je geen rare dingen tegenkomt zoals ik.

                                      succes !!!
                                      Heinz vermeldt overal prijzen zonder BTW vandaar waarschijnlijk:
                                      23.000 x 1,21 = 27.830 bef

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nope, er was al afgesproken dat ik het in het 'zwart' ging doen. Dus ik zou geen BTW betalen. En als je op voorhand een prijs afspreekt moet je je er toch aan houden en niet achteraf komen vertellen dat er nog een supplement is voor dit en dat....
                                        Hij verschoot zich een bult toen ik hem vertelde (toen hij die 27.000Bf vroeg) dat hij zich vergist had en dat we 23.000 hadden afgesproken en begon zich in bochten te wringen om aan zijn 27.000 te geraken.
                                        Dus dat was het niet...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X