Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer keuren in Wallonië

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer keuren in Wallonië

    Onlangs een gesprek over oldtimerkeuring gehad met de mensen van de BFOV. Ik was verrast dat zij aanbevolen om m'n oldtimers in Wallonië te laten keuren. Kan perfect, je geniet van gunstigere maatregelen en je bent volledig in orde voor de verzekering en de Belgische wetgeving. Graag zou ik dan ook willen weten of iemand ervaring heeft met de Waalse oldtimerkeuring?

  • #2
    De BFOV zalt wel uitleggen nu.. hadden maar beter hun best moeten doen op het moment dat het toe deed.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

    Statistics

    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
    Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


    Comment


    • #3
      Maakt geen hol uit volgens mij. Zij weten ook waarom je naar daar gaat.
      2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

      2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

      Comment


      • #4
        Ja maar de vraag die ik me stel:

        Nieuwe oldtimer, je laat die keuring in de walen en je krijgt een onbeperkte geldigheid.
        Maar wat met een oldie die je al in bezit hebt? Naar de walen rijden en een keuring vragen? Doen ze dit?
        Want als de Vlaamse smurf u doet stoppen ben je niet in orde met de keuring maar als die gekeurd is op 2/1/2019 in de walen kunnen ze niet veel doen denk ik hé.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Das dus de shit in dit apenland met hun 4 verschillende regeringen.
          In Wallonie krijg je een onbeperkte keuring op papier, maar in Vlaanderen ga je wel elk jaar een oproep tot keuring krijgen onder de 30 jaar.
          Statistics

          Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
          Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


          Comment


          • #6
            @Verbatim2: Als je al een oldie in bezit hebt denk ik niet dat ze er een probleem van maken om die opnieuw te keuren. Bij mijn weten mag je een auto altijd op eigen initiatief en dus zonder oproeping laten keuren.

            @Namaz: Hoe meer je oldtimer in originele staat verkeert hoe meer kans je maakt dat de Walen hem als historisch voertuig erkennen. Kan met wagens vanaf 30 jaar en dan krijg je een onbeperkte keuring.

            Comment


            • #7
              ja en volgens je inschrijfbewijs woon je in Vlaanderen, dus oldie moet met regelmaat naar de keuring, ik vrees dat je er zal aan zijn voor de moeite...
              ome flik houdt je tegen en je bent niet in orde met de vlaamse regels=> boete en verplicht naar keuring...
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

              Comment


              • #8
                geen wonder dat een Belg een neus krijgt om mazen in een net te zoeken eingelijk lijken we bijna op een kolonie van Congo

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                  ja en volgens je inschrijfbewijs woon je in Vlaanderen, dus oldie moet met regelmaat naar de keuring, ik vrees dat je er zal aan zijn voor de moeite...
                  ome flik houdt je tegen en je bent niet in orde met de vlaamse regels=> boete en verplicht naar keuring...
                  Ja de vraag hier is
                  -stel je moet op 1/1/2019 naar de keuring met je 30jarige auto.
                  *Je keurt die in de walen tot 1/1/2021 hebben ze ook geen poot om op te staan?
                  * vanaf 2/1/21 kan je wel problemen krijgen in vlaanderen...

                  Maar goed iemand gaat het moeten doen en er mee naar de rechtbank trekken.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Bij deze

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                    Statistics

                    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
                    Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


                    Comment


                    • #11
                      Juist even vermelden dat mijn eerste en enige ervaring voor een gewone keuring in Wallonië eentje was die ik nooit zal vergeten, zonder aanschuiven binnen kunnen gaan en vervolgens ander half uur boven een put gestaan! Was wel een opgezette wagen maar het grootste probleem dat ze vonden was het sleepoog voorraan dat om zeep was.

                      Jaja, en maar lachen met de laskheid van de Walen. Is gewoon niets van aan. Het gebouw was wel enorm gedateerd.

                      Comment


                      • #12
                        Deze week werd onderstaande mail door de BFOV naar z'n Vlaamse leden gestuurd??:

                        Naar aanleiding van de vele vragen die we mochten ontvangen betreffende het "historisch karakter" van een oldtimer, en dit om, in Wallonië, een vrijstelling van periodieke keuring te bekomen voor de oldtimers tussen de 30 en de 50 jaar oud, wenst de BFOV duidelijkheid te scheppen, niettegenstaande het duidelijk vermeld staat in de instructie N° SPW/D02.215/INS.CT/2018-103, in voege sinds 02.01.2019, die u reeds gecommuniceerd werd in december 2018.

                        Klik hier om de volledige instructie na te lezen (enkel in het Frans)

                        1. Voor welke voertuigen ?

                        Enkel voor de voertuigen tussen de 30 en 50 jaar oud die zich in een keuringstation in Wallonië aanbieden. Het is dus niet van toepassing in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

                        2. Welke zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen als voertuig met historisch karakter?

                        We verzoeken u om het artikel 4.2 van de instructie N° SPW/D02.215/INS.CT/2018-103 te lezen.

                        Vrije vertaling : Enkel toegelaten wijzigingen

                        - Vervanging van motor met zelfde type brandstof en volgens de originele specificaties,

                        - Vervanging van de versnellingsbak volgens de originele specificaties,

                        - Vervanging van de uitlaat door een INOX-uitlaat

                        - Wijzigingen die destijds doorgevoerd werden,

                        - Wijziging of vervanging van een chassis met toelating van de constructeur of zijn vertegenwoordiger (vb chassis 2PK),

                        - Vervanging van diagonaalbanden door radiaalbanden

                        3. Hoe de originaliteit bewijzen?

                        De instructie voorziet drie mogelijkheden, namelijk :
                        1. Klassificatie op basis van de technische fiche die door de nog bestaande constructeur (vertegenwoordiger in België) moet ingevuld worden (bijlage 2 van de instructie) ;
                        2. Klassificatie op basis van de conformiteit, enkel van toepassing indien de constructeur niet meer bestaat of indien deze geen technische fiche kan afleveren, en enkel indien er destijds een homologatienummer toegekend werd (PVG nummer) ;
                        3. Klassificatie op basis van een expertiseverslag (Bijlage 3), enkel en alleen wanneer de hierboven vermelde mogelijkheden in a en b niet aangebracht kunnen worden;

                        4. Wat in geval van twijfel?

                        Zie artikel 4.3.4, waar het dossier zal overgemaakt worden aan de overlegcommissie voor oldtimers (overheden, GOCA, BFOV)

                        Conclusie:

                        Alvorens u naar een station in Wallonië te begeven, zorg dat u goed voorbereid bent teneinde een eventuele vrijstelling te bekomen!

                        De BFOV

                        Comment

                        Working...
                        X