Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimers, varia, foto's,...

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 7 ICONISCHE BUSJES: ER WAREN ER MEER DAN ALLEEN DE VOLKSWAGEN T1

    ER WAREN ER MEER DAN ALLEEN DE T1

    In 1950 kwam Volkswagen met een bedrijfswagen die de geschiedenis in zou gaan als pure cult, wellicht het meest iconische busje ooit. De nieuwe ID Buzz, op dat model geënt, is onlangs onthuld en dat is een mooie gelegenheid om terug te blikken op een zevental andere busjes die bijna net zo legendarisch werden als de Bulli.

    Citroën HY



    Als ongekroonde koning van de voorwielaandrijving was het logischerwijs ook Citroën dat de voordelen van die constructie naar de kleine ondernemer bracht. Met zijn vlakke vloer kon de golfplatenbus lekker veel volume kwijt. De HY kwam in 1947, toen er zo kort na de oorlog grote vraag was naar eenvoudig, goedkoop vervoer. De HY – en varianten als de HP (pick-up), HW en HX – was dan ook een belangrijke straatbeeldbepaler van het midden van de vorige eeuw in Frankrijk. Geen boulanger, boucher of carreleur zonder HY. Zelfs de gendarmerie reed erin, al kreeg de HY als politieauto de bijnaam panier à salade, *ofwel slakom. De HY was een lang leven beschoren, want pas in 1981 rolde de laatste van de band.

    Renault Estafette



    Ook al Franse nostalgie, de Estafette van Renault. Hij kwam twaalf jaar na de HY, in 1959 dus, en ziet er daardoor een stuk *moderner uit met zijn ronde, lieve vormen. De Estafette had een driedelige deurconstructie achter en – nog bijzonderder en vooral leuker – een schuifdeur voor de bestuurder, zodat je op warme dagen lekker met open portier over de Route Nationale kon tuffen. Dat deed je dan met je lading baguettes achterin, een stel schapen of je mobiele frietkraam. Net als de HY zag je de Estafette ook veelvuldig in het donkerblauw met zwaailicht en een stel streng kijkende Louis de Funèsjes aan boord. Aan het eind van de *jaren 70 was het fini en in 1980 nam de Traffic het stokje over van de Estafette.

    UAZ-452



    Al is het maar om te voorkomen dat Poetin zijn pijlen op ons richt, willen we Rusland niet vergeten. De UAZ-452 was en is nog steeds niet weg te denken uit het straatbeeld in Rusland en in veel voormalige Oostbloklanden. Vanwege zijn uiterlijk heeft hij in Rusland de bijnaam *Bukhanka. Als je daar in een Russische winkel om vraagt, loop je met een brood onder je arm naar buiten. Onderschat de Russische humor niet: de ambulanceversie heet Tabletka, oftewel pilletje. Ondanks het ijzige klimaat daarginds is de 452 een warm broodje. Het kwam in 1965 uit de oven en wordt nog steeds gebakken.

    Toyota Hiace



    In de jaren 60 deden Japanse autofabrikanten nog veel dingen naar westers voorbeeld en de Toyota Hiace, die in 1967 het levenslicht zag, was een van de resultaten daarvan. De Hiace was in eerste instantie bedoeld als personenbusje en *later vooral als bedrijfswagen. Met name de tweede generatie (vanaf 1977) kwam in groten *getale naar ons deel van de wereld. Zien doe je ze hier echter amper meer, maar dat wil niet *zeggen dat ze er niet meer zijn. Onze Hiaces *vertrokken massaal per boot naar Afrika, waar ze een tweede leven begonnen en waarschijnlijk nog vrolijk doortuffen als onze beschaving allang voorbij is.

    Ford Transit



    De naam Transit was oorspronkelijk slechts een aanvulling op de naam Taunus voor een compacte bestelwagen op basis van de ... jawel. Pas twaalf jaar na de komst van de Taunus Transit werd Transit een eigennaam. De eerste generatie Transit zag het levenslicht in 1965 en was heel kenmerkend, zelfs elegant vormgegeven met de koplampen die als een soort tunnels tot helemaal naar achteren doorliepen in de koets. De eerste Transit werd niet alleen in Engeland, Turkije en België, maar ook in de Amsterdamse Ford-fabriek gebouwd, totdat die eind 1981 sloot. Vanwege zijn prestaties en laad*vermogen was de Transit begin jaren 70 dé auto voor bankovervallers, wat hem het predicaat *‘Britain’s most wanted van’ opleverde. Bij de facelift van 1977 verdwenen de elegante koplampen.

    Bedford CF



    ‘Britain’s most wanted van’ voor kinderen was de Bedford CF, want die bestelwagen werd destijds veel gebruikt als ijscowagen of om andere lekkere dingen met veel calorieën te slijten. Bedford maakte in die tijd deel uit van General Motors en de CF was dan ook een Engelse interpretatie van de Chevrolet Van en werd in Duitsland als Opel Bedford Blitz verkocht. Omdat de elektrische ID Buzz de aanleiding voor deze 7 vormde, is het vermeldenswaardig dat Bedford al in 1982 met een elektrische CF kwam, naar verluidt de eerste in serie geprodu*ceerde EV op basis van een ICE. Dat je het maar weet.

    Chevy Van



    Iedereen die de jaren 80 bewust heeft meegemaakt, zal zich The A-Team herinneren, een ludieke actieserie waarin grof geweld en onderbroekenlol hand in hand gingen. Het setje outlaws ging van klus naar klus in een zwarte GMC Vandura, aka Chevy Van. Het model werd gebouwd van begin jaren 70 tot 1996 en werd niet alleen beroemd door The A-Team, maar ook door talloze Hollywood-producties waarin hij voorkwam. Of het nu de moordlustige loodgieter was of de *spionnen van de FBI, ze kwamen in een Chevy Van om toe te slaan.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Ook interessant,

      HET ZWEEDSE ARJEPLOG LEEFT AL BIJNA 50 JAAR VAN PROTOTYPETESTS

      IN DE WINTER WORDT DORP TWEE KEER ZO GROOT DOOR KOMST INGENIEURS

      Al bijna vijftig jaar lang test de auto-industrie zijn prototypes in het Zweedse Arjeplog. In de winter krijgen de 2.707 inwoners gezelschap van 3.000 ingenieurs. De Zweden stellen dan hun huizen aan hen beschikbaar en prepareren het ijs op hun meren. We brengen een bezoek aan deze bijzondere plek, waar prototypes tot het verkeersbeeld behoren.

      Stefan kan zich het moment dat het ijs bezweek nog goed herinneren. Hij zag de scheur ontstaan en toen ging het allemaal heel snel. Hij wist het vege lijf te redden door uit zijn tractor te springen, die kort daarna in het ijskoude water verdween. Inmiddels heeft de 67-jarige Zweed een nieuwe John Deere met sneeuwfrees. Hij verzekert ons dat er vandaag niets zal gebeuren. “Het ijs is op dit moment meer dan een meter dik”, zegt hij. Hoe hij dat weet? “Dat test ik met de kettingzaag.”



      Stefan is ijsmaker in Arjeplog. Hij prepareert auto-testcircuits op dichtgevroren meren. Hier in het hoge noorden van Lapland, 900 kilometer ten noorden van Stockholm, bevindt zich één van de meest bijzondere testlocaties van de auto-industrie. Elke winter vliegen hier meer dan 3.000 ingenieurs naartoe om nieuwe modellen te testen op de dichtgevroren meren. BMW, Volkswagen, Mercedes, Opel, tal van toeleveranciers, ze zijn allemaal hier te vinden. De meeste merken beschikken over hun eigen, streng beveiligde test*terrein. Daar rijden ze tussen december en maart over het ijs met auto’s die pas over één of twee jaar op de markt komen. Waarom ze dat op dichtgevroren meren doen? “Omdat we hier met auto’s rijden die nog niet helemaal zijn uitontwikkeld, waarbij er altijd iets mis kan gaan”, aldus een ingenieur. Hij wijst op de drie knoppen in het prototype waarmee je de boel in geval van nood kunt uitschakelen. Eén exemplaar is bijvoorbeeld voor de stuurbekrachtiging, voor het geval dat die de auto sterk naar links of naar rechts laat trekken.

      Nieuwsgierige blikken

      Op een ijsparcours met veel ruimte links en rechts naast het testparcours is dat niet erg. Arjeplog ligt nu eenmaal behoorlijk afgelegen. Wil je naar de Ikea? “De dichtstbijzijnde vestiging is 330 kilometer verderop”, aldus Isak Utsi. De 30-jarige Utsi is burgemeester van de commune, de op één na jongste in heel Zweden. Veel mensen wonen er niet, hij heeft vooral natuur onder zijn hoede. Er zijn 2.707 inwoners, het aantal meren ligt met 8.727 een stuk hoger. De afgelegen ligging zorgt ervoor dat de prototypes worden onttrokken aan nieuwsgierige blikken. Helemaal lukt dat echter niet. Op een weg in het industriegebied staat Andreas Conradt. De 56-jarige is jager van beroep, zijn camera is zijn wapen. “Ik jaag al meer dan dertig jaar lang op prototypes”, vertelt hij. Hij woont in het Duitse Wendland, maar als in de winter de ingenieurs als trekvogels naar het noorden afreizen, reist hij mee. Dan zit hij de hele dag (hoewel de dagen hier kort zijn) in zijn witte Skoda Yeti met standkachel. Hij haalt zijn verrekijker tevoorschijn zodra er een gecamoufleerd prototype nadert en pakt vervolgens als hij wat interessants ziet zijn camera. Soms zwaaien de bestuurders, soms krijgt hij middelvingers te zien.


      Andreas Conradt in actie

      Vroeger kwamen de autofabrikanten met kleine teams, vertelt Andreas Conradt. Een werkplaatswagen, een paar auto’s, een handvol ingenieurs. Vandaag de dag is er eerder sprake van een complete industrie hier. Een industrie waar de plaatselijke bewoners heel goed van leven. “Veel lokale mensen verhuren in de winter hun huizen aan de autotesters”, aldus Lotta Lestander, die bij een organisatie werkt die zich bezighoudt met het stimuleren van de economie. “We wonen dan tijdelijk in kleinere hutten.” En mensen die zelfs in het bezit zijn van een eigen meer, verhuren dat natuurlijk ook.

      Klimaatverandering

      Zoals Stefan, de ijsmaker. Vijftien jaar geleden heeft hij hier een huis gekocht, en ook zijn meer. Elke dag opnieuw prepareert hij ’s ochtends het ijsparcours. Ook biedt hij toeristen stockcar-ritten op spikes aan, voor omgerekend € 230 per uur. Niemand weet hoe lang er nog goede zaken kunnen worden gedaan met de auto-industrie. “Hier in het noorden van Lapland merken we de effecten van de klimaatverandering heel duidelijk”, aldus burgemeester Utsi. “Vroeger was het hier twee tot drie maanden per jaar 30 graden onder nul, nu is dat één of twee weken het geval.”



      Dat zorgt er niet alleen voor dat de auto*testers een kortere periode hun werk kunnen doen, maar ook de dieren hebben het er moeilijk mee. “In de winter trekken de elanden door dit gebied, waarbij ze dichtgevroren meren oversteken”, aldus Lotta Lestander. “Afgelopen jaar zijn veel dieren door het ijs gezakt en verdronken”, vertelt ze. Inmiddels doen sommige locals hun best om de dieren weg te lokken bij het water. Ze doen daarentegen ook hun best om de auto-industrie te blijven lokken. Volgend jaar hebben de autofabrikanten hier iets te vieren. Dan is het namelijk vijftig jaar geleden dat de eerste testers kwamen. “Het ging om een bedrijf dat tegenwoordig deel uitmaakt van het Bosch-concern”, aldus burgemeester Utsi. Indertijd was er een landingsbaan voor vliegtuigen op het ijs. Die werd ontdekt door de autotesters, toen ze er toevallig langskwamen bij tests van het antiblokkeersysteem. In die jaren bevond zich in Arjeplog slechts een klein hotel met twintig kamers. Tegenwoordig bevindt zich in de buurt het grootste hotel van Zweden, dat eigendom is van Volkswagen. De ingenieurs worden ingevlogen via het vliegveld in Arvidsjaur, op ongeveer een uur rijden. Bij de bagageband zien we hoofdzakelijk mannen die meestal van middelbare leeftijd zijn en dikke jassen en stevige schoenen dragen.

      Eigen vliegtuigmaatschappij

      De autotesters kunnen zelfs gebruikmaken van hun eigen vliegtuigmaatschappij: FlyCar brengt hen meerdere keren per week vanuit München, Frankfurt of Hannover naar het Hoge Noorden. En weer terug, als het na één, twee of drie weken tijd is voor een personeelswissel. Wie langer blijft, kan gezinsleden laten invliegen voor een speciaal ‘familietarief’. We kunnen ons voorstellen dat mensen daar gebruik van maken, want het vrijetijdsaanbod van deze plaats is bescheiden. Er zijn uiteraard veel hotels en een paar restaurants, maar dat was het dan ook wel. ’s Avonds zitten de autotesters aan de bar, ze doen een potje biljart of ze kijken tv. De huizen die worden gehuurd, zijn net wat comfortabeler, zegt één van de testers. Dat zijn een soort mancaves, waarin ongetwijfeld veel over auto’s wordt gepraat.

      En wat doet Stefan de ijsmaker zoal als in het voorjaar het hele pk-gebeuren weer voorbij is? “Dan geniet ik van mijn rust”, zegt hij. “En dan ga ik met mijn boot op pad om te gaan vissen.” Daarbij hoeft hij overigens niet meer te vissen naar zijn gezonken tractor, want die is indertijd door een kraan uit het meer gehaald.









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Knappe cabrio

        Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk

        Comment


        • DE ZEVEN LEUKSTE HETE HATCHBACKS VAN DE JAREN ‘90

          In de jaren negentig kon er veel, ook op autogebied. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vele pretversies van middenklassers die er op de markt kwamen. We zetten de zeven leukste hete hatchbacks die we ons van de jaren negentig kunnen herinneren op een rijtje.


          Volkswagen Golf VR6

          Volkswagen deed het toch maar even: een zescilinder in een Golf hangen. Speciaal daarvoor werd de VR-motor ontwikkeld met een uiterst compacte blokhoek van 15 graden. De motor van de Golf VR6 leverde 174 pk uit een inhoud van 2,8 liter en de snelle Golf werd niet eens met het GTI-label aangeboden! Later verscheen ook nog een 2.9 met 190 pk en vierwielaandrijving.



          Renault Clio Williams

          De Clio 16V met 138 pk was niet alleen een heerlijk fanatiek straatracertje, hij zag er ook nog eens hartstikke goed uit. Maar echt helemaal te gek werd het met de komst van de gelimiteerde Clio Williams in 1993. Renault wilde de successen in de Formule 1 vieren. Een blauwe lak, goudkleurige wielen en een 150 pk sterke 2.0 16V bezorgde de snelle Clio goede looks en nog betere prestaties. Uiteindelijk werden er ruim 12.000 Clio’s Williams gebouwd, aanzienlijk meer dan aanvankelijk de bedoeling was.



          Peugeot 309 GTI 16

          Toegegeven, de Peugeot 309 is zo jaren tachtig als Dallas en Dynasty maar toch staat hij in deze lijst. En wel hierom. In 1990 kwam de 309 GTI zestienklepper op de markt met zijn 158 pk. Dat was de hot hatch van de vroege jaren negentig. De Fransen blonken in die tijd echt uit in dat genre en ook deze herinneren we ons vooral vanwege die bijzondere helderblauwe lak waarin je ‘m kon krijgen.



          Honda Civic CRX 1.6 VTEC

          Nog zo’n model dat al uit de jaren tachtig stamt maar toch in dit rijtje mag staan is de Honda Civic CRX. In de zomer van 1990 joeg hij veel grotere auto’s de stuipen op het lijf met zijn dappere 1.6 VTEC-motor. 150 pk uit zo’n kleine inhoud dankzij de variabele kleptiming en nokkenasverstelling.



          Nissan Sunny GTI-R

          Er bestond van de Nissan Sunny GTI een overtreffende trap. En wat voor een! Met 220 pk uit een 2,0-liter turbo, vierwielaandrijving en een enorme achterspoiler sierde de Sunny GTI-R heel wat posters in jongenskamers. De sprinttijd van 0-100 van 5,7 seconden is anno 2016 nog steeds snel genoeg om de meeste moderne hot hatches het nakijken te geven.



          Opel Astra GSI 16V

          Geweldig hoe Opel de GSI-versie van de Astra er echt dik liet uitzien. Na de facelift werd het minder met dat uiterlijk vertoon en toen verdween helaas ook dat machtige C 2.0 XE-blok, de legendarische zestienklepper die de snelste Astra GSI (er was ook een achtklepper) van zijn voorganger Kadett overnam. In 1991 was 150 pk zo’n beetje de norm, nu is dat al het dubbele van dat vermogen!



          Citroën Saxo 1.6 16V VTS

          Nog een Frans duveltje in deze lijst, de Citroën Saxo VTS 1.6 16V. Ook die combineert lekkere looks met veel fanatisme. De 120 pk maakte het compacte GTI-tje een ware, maar soms ook listige entertainer. Het leidde tot vermakelijke taferelen op het circuit van Zandvoort waar de merkencup met deze Citroën voor volle startvelden zorgde.



          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • 100+-year-old 1916 Autocar Coal Truck | Jay Leno's Garage

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Dag 1, TULPENRALLYE, Frankfurt-Karlsruhe



              Dag 2, TULPENRALLYE, Karlsruhe-Horbourg-Wihr


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Dag 3, TULPENRALLYE, Horbourg-Wihr-Vogezen



                Dag 4, TULPENRALLYE, Horbourg-Wihr - Nancy


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Dag 5, TULPENRALLYE, Nancy-Luxemburg



                  Dag 6, TULPENRALLYE, Luxemburg-Valkenburg


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Wat sfeerpics van Concorso d'Eleganza Villa d'Este





























                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment

                    Working...
                    X