Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een oldtimer verzekeren als enige auto?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een oldtimer verzekeren als enige auto?

    hallo,

    Ik zit met een vraag ivm het verzekeren/inschrijven van een oldtimer. ik ben 25j en zou graag een Mercedes W124 230E kopen (1984-1989). Ik heb geen auto voor dagelijks gebruik (ook niet nodig) maar wil dus wel een oldtimer als hobby kopen.

    Nu is mijn vraag, kan ik deze dan onder een O-plaat laten verzekeren ZONDER dat ik een 2de wagen heb? bij Ethias en ERARD enzo kan je dat enkel doen als je al een andere wagen verzekerd heb. Anders moet je hem als gewone wagen verzekeren waardoor het nogal een dure grap wordt.

    Het is trouwens niet de bedoeling om de wagen voor woon-werkverkeer te gebruiken, enkel voor Privé.

    alvast bedankt!
    Lawrence

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Lawrencevh Bekijk Berichten
    hallo,

    Ik zit met een vraag ivm het verzekeren/inschrijven van een oldtimer. ik ben 25j en zou graag een Mercedes W124 230E kopen (1984-1989). Ik heb geen auto voor dagelijks gebruik (ook niet nodig) maar wil dus wel een oldtimer als hobby kopen.

    Nu is mijn vraag, kan ik deze dan onder een O-plaat laten verzekeren ZONDER dat ik een 2de wagen heb? bij Ethias en ERARD enzo kan je dat enkel doen als je al een andere wagen verzekerd heb. Anders moet je hem als gewone wagen verzekeren waardoor het nogal een dure grap wordt.

    Het is trouwens niet de bedoeling om de wagen voor woon-werkverkeer te gebruiken, enkel voor Privé.

    alvast bedankt!
    Lawrence
    Als enige wagen verzeker je die als youngtimer, dan kan je die zelfs op dagelijkse platen laten keuren en mee rondrijden. Kost alleszins minder dan een gewone verzekering. Ik betaal rond 200€ voor dagelijkse gebruik, heb wel nog een andere wagen daar verzekerd ook.

    Comment


    • #3
      Nee, gaat niet op O platen. Enkel op dagelijkse.
      Moaaaar powaaah

      Comment


      • #4
        dan zijn ze er toch mee gestopt, want ik had vroeger enkel met capri en die stond op O-plaat. had wel altijd een firmawagen (niet op mijn naam)

        Comment


        • #5
          Bij mij is het nochtans gelukt. Ik heb toen wel meegedeeld dat ik na enkele maanden over een bedrijfswagen zou beschikken (wat wel klopt trouwens).

          Hangt waarschijnlijk af van maatschappij tot maatschappij.

          Succes!

          Comment


          • #6
            Ik heb die vraag ook gesteld bij mijn verzekering (DVV). Daar was er een oplossing als je een oldtimer kunt combineren met een bedrijfswagen.
            Het begrip 'youngtimer' wordt daar niet gebruikt, waardoor ik voor een 230CE +/- 700 betaal op jaarbasis.
            De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

            1976 Volkswagen Kever 1200L
            1990 Volvo 344
            1991 Mercedes W124 230CE
            2016 Skoda Octavia van 't werk

            Verkocht
            1980 Volkswagen Derby CLS
            1990 Mercedes W124 230CE
            2008 Renault Espace 2.0 dci 130

            Comment


            • #7
              Waarom een O-plaat?

              Comment


              • #8
                @waarom op O-plaat :

                Oorspronkelijk geplaatst door Lawrencevh Bekijk Berichten
                Het is trouwens niet de bedoeling om de wagen voor woon-werkverkeer te gebruiken, enkel voor Privé.
                Ik rij sinds kort ook amper met mijn (privé) wagen , komt enkel buiten voor uitstapjes , winkelen , familiebezoekjes.......en is nog een diesel ook.
                Ik kom op amper 200 à 400 km/maand......
                GSIII 1.5 dci 5.9 L /100 KM

                Comment


                • #9
                  Das nog geen reden om op O-plaat te rijden.

                  Comment


                  • #10
                    das gewoon misbruik van die regeling, door zo mensen gaat het naar de kloten.
                    Moaaaar powaaah

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door GillesP Bekijk Berichten
                      Bij mij is het nochtans gelukt. Ik heb toen wel meegedeeld dat ik na enkele maanden over een bedrijfswagen zou beschikken (wat wel klopt trouwens).

                      Hangt waarschijnlijk af van maatschappij tot maatschappij.

                      Succes!
                      En bij welke maatschappij zit je dan? Want bij ethias moest je ook al een 4-wielig voertuig verzekerd hebben om van de kortingen voor youngtimer te genieten.

                      Bedank voor jullie antwoorden. de reden dat ik het op een O-plaat wil zetten is omdat ik hem enkel wil gebruiken als oldtimer. en hem wil restaureren enzo. volgens mij is dat juist de bedoeling van een O-plaat...voor oldtimers die enkel als hobby gebruikt worden. ik heb een motor voor dagelijks gebruik.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                        das gewoon misbruik van die regeling, door zo mensen gaat het naar de kloten.
                        ???
                        Hij rijdt dagelijks met de motor, wil de wagen slechts af en toe als hobbyvoertuig gebruiken en al zeker niet voor woon-werkverkeer en wil intussen de auto verder opknappen.
                        Ik zie niet in waarom hij, door hem op O-platen te zetten, deze regeling zou misbruiken. Het lijkt me net dat hij helemaal aan O-plaat voorwaarden voldoet.

                        Comment


                        • #13
                          dat dacht ik ook. Bedankt.
                          Maar voorlopig heb ik nog geen verzekeringsmaatschappij gevonden die een motor als primair voertuig wil verzekeren en de auto als oldtimer. ze willen allemaal een vierwielig voertuig onder normale verzekering.

                          Comment


                          • #14
                            Maar heb je ook al eens gehoord wat die kost op gewone platen? Je bent er 25, ga er vanuit dat je al langer dan 5 jaar uw rijbewijs hebt. Voor een wagen van +- 136pk kan dat nog wel meevallen als je eens wat rond hoort. Desnoods met een km beperking?

                            Btw, je spreekt ervan om een O plaat te nemen om hem ondertussen te kunnen restaureren. Oldtimerkeuring is sinds de versoepeling van de wetgeving wel veel strenger geworden. Daarvoor kon je nog een auto oldtimerkeuren met redelijk wat gebreken (slechte remmen, roest op dragende delen,...) maar dat gaat nu dus niet meer. En aangezien de keuring dan toch strenger is, kun je al beter een exemplaar kopen zonder werk aan en gewone inschrijving kiezen.

                            Comment


                            • #15
                              Een O-plaat is totaal onnodig bij deze auto. Bij een 124 is het echt wel nodig om jaarlijks eens de staat van de remleidingen, de hoogte van de lichten etc. te controleren. O-plaat staat symbool voor de nakende achteruitgang van de staat van de auto

                              Laat Erard eens een kijkje nemen in de brand- en verzekeringspolissen van je ouders. Wellicht kan hij een beter voorstel doen en dan kan je oldtimer ongetwijfeld meeverzekerd.
                              Ik heb zo nog een auto voor €90 verzekerd en de tweede voor €15.
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                                Nee, gaat niet op O platen. Enkel op dagelijkse.
                                Gaat wel, maar dan betaal je wellicht evenveel als wanneer hij op gewone platen zou staan.

                                E30SHOP.be
                                - Alles voor uw BMW E30.
                                BimmerClassics.be
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                Comment


                                • #17
                                  vraag eens aan erard wat het kost als daily wagen, bij ingeschreven bij uwe moto (met eventueel een km beperking op de oldtimer).
                                  destijds was mijn moto ook hoofdvoertuig (kostte 200€ ofzo aan verzekering)en ik had enkel mijn blauwe capri op o-plaat.
                                  paar jaar later ik schreef mijn dodge pickup 5.2V8 als daily oldtimer erbij. koste me iets van 300€/jaar toen. er volgde nog snel een escortje mk2 ook. (moto, dodge, capri en escort samen betaalde ik ongeveer 600-620€)
                                  paar jaar later kocht ik dan mijn golfke diesel, ik heb die als daily woon-werk wagen gezet (350€), de dodge als daily hobby auto (200€) en daarbij de moto nog (200€). heb dan de moto ook verkocht omdat ik er niet meer mee reed.

                                  mijn vorige verzekering vroeg 12 000fr voor men capri als oldtimer te zetten (300€) en men moto was bij die maatschappij ook 100€ duurder. had ik daar al men autos gehad, had ik waarschijnlijk dubbel tot 3dubbel betaald. ik heb toen ook men eerste capri verkocht, wegens te duur. toen ik erard leerde kennen, kwam er snel een capri terug en zijn er nog wat oldtimer redelijk snel bijgekomen (escortjes mk2, fiesta mk1). er wachten nu nog een 3tal autos om in te schrijven (nog geen tijd gehad om ze te keuren)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bedank voor jullie input allemaal.

                                    Ik heb de oplossing gevonden bij BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen). Zij kunnen een auto als oldtimer verzekeren onder de groepspolis. De normale voorwaarden gelden hier uiteraard ook en bijkomend moet je lid zijn van een oldtimerclub die bij de BFOV aangesloten is. Maar de oldtimer mag wel uw enige wagen zijn (Voor hobby-gebruik natuurlijk).

                                    Nogmaals bedankt voor de hulp/tips.


                                    Topic mag gesloten worden

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lawrencevh Bekijk Berichten
                                      Bedank voor jullie input allemaal.

                                      Ik heb de oplossing gevonden bij BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen). Zij kunnen een auto als oldtimer verzekeren onder de groepspolis. De normale voorwaarden gelden hier uiteraard ook en bijkomend moet je lid zijn van een oldtimerclub die bij de BFOV aangesloten is. Maar de oldtimer mag wel uw enige wagen zijn (Voor hobby-gebruik natuurlijk).

                                      Nogmaals bedankt voor de hulp/tips.


                                      Topic mag gesloten worden
                                      Goed om weten! Thanks voor deze post; kan ik misschien nog gebruiken in de nabije toekomst.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X