Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dat is jammer man. Overweeg je geen verkoop dan? Ik zou er wel bij stilstaan. Een auto moet wel rijden, zeer slecht voor alle onderdelen en vloeistoffen dat stilstaan. Ik zeg het maar he
    BMW F10 535Xi N55

    BMW E46 ///M3

    BMW E34 ///M5 3.8

    Comment


    • Het is niet dat er niet naar kijk, hé ! De wagen is steeds rijklaar, start op eerste vraag, en krijgt zijn jaarlijks onderhoud onafgezien de afgereden afstand. Maar aan verkopen denk ik zeker niet, het is een stuk van mijn hart (kado voor mijn 30 jaar )
      De Saab was voor mijn 60 jaar, ik hoop er nog eentje bij te voegen, maar ik moet nog 18 jaar wachten

      Comment


      • Zeg, dus toch nog even concrete data gebruiken voor de keuring:
        - 1e inverkeerstelling: 10/12/1979
        - keuring bij invoer: 19/06/2015 (staat als referentiedatum op keuringsbewijs), finale goedkeuring: 26/06/2015

        Zoals ik het lees, moet ik dus voor 10/12/2020 naar de keuring, klopt dat?

        Comment


        • Waar was die eerste in gebruikstelling ? Indien in het buitenland, dan telt m.i. de datum van de definitie keuring in België. Daar het al drie jaar geleden is, denk ik ook dat je in ‘19 een uitnodiging zal krijgen voor een tweejarige OT-keuring. Gebeurt dit niet zou ik spontaan de vraag stellen aan de overste van je keuringstation.

          Comment


          • Buitenland inderdaad.
            Ik vind de tekst op goca niet echt duidelijk:
            Groep 2 - Voertuigen onder O-plaat vanaf 30 jaar
            De voertuigen onder O-plaat die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

            • De referentiedatum op het keuringsbewijs zal de dag en maand zijn van de datum eerste inverkeerstelling (zie kentekenbewijs "datum eerste inschrijving"). Voertuigen kunnen vanaf 2 maand voor de referentiedatum aangeboden worden voor periodieke keuring met behoud van deze referentiedatum.
            Eerste deel neemt de eerste inverkeerstelling als referentie.

            Tweede deel spreekt over de referentiedatum die 19/06/2015 is.

            Comment


            • Ik kan echt niet meer volgen, wat pagina's terug begreep ik dat je een auto van 92 bvb niet als oldie kan inschrijven tenzij je volle pot taks betaald, maar als je dan een belastingscalculatie doet dan
              krijg je een heel ander resultaat?
              Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
              Current:
              1987 Mercedes-Benz W124 200D
              1979 Mercedes-Benz W123 280E
              1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
              1989 Mercedes-Benz W124 230E

              Ex:
              1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
              1976 Mercedes-Benz W123 250
              1987 Mercedes-Benz W124 230E

              1979 Mercedes-Benz W123 300d
              1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
              1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
              1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
              2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

              1990 Mercedes-Benz C124 300CE
              1980 Mercedes-Benz W123 280

              Comment


              • Idd, voor mijn coupé van '92 krijg ik gewoon 36€...
                Moaaaar powaaah

                Comment


                • Auto's met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31/12/1992 vallen in Vlaandeen onder de fiscale overgangsregeling en blijven verder genieten van de oldtimertarieven. Voor auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 geldt de fiscale oldtimerleeftijd van 30 jaar vooraleer die van de verlaagde tarieven zullen kunnen genieten.

                  Qua keuring moet elke auto in Vlaanderen die jonger is dan 30 jaar jaarlijks naar de keuring. Vanaf 30 jaar moet je om de twee jaar naar de keuring en vanaf 50 jaar om de vijf jaar. Voor auto's ingeschreven met een O-plaat gaat het dan wel om de iets beperktere oldtimerkeuring. Voor gewone platen blijft het gewoon jaarlijkse keuring.
                  Auto's met O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud zullen voor het eerst terug naar de keuring moeten vanaf 2019, die ouder dan 30 jaar oud vanaf 2020.

                  Qua aanvraag van platen staat er nog altijd 25 jaar in de wet, zodat je voor elke auto vanaf 25 jaar nog een O-plaat zou kunnen aanvragen. Zo kan je voor een auto van juni 1993 een O-plaat aanvragen, maar betaal je wel de volledige biv en vb en ga je tot 30 jaar ook jaarlijks naar de (oldtimer) keuring moeten.

                  Comment


                  • Mijn voertuig is de eerste keer in het verkeer gekomen op 15 september 1988 en ondertussen gekeurd (staat van het voertuig) op 8 april 2016 en staat op
                    O-plaat.
                    In september 2018 wordt deze nu 30.
                    Is in mijn geval dan het jaartal 2020 van toepassing en zal deze intussen niet meer naar de keuring moeten ?
                    Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                    Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                    1-VGG-525 op een VW Golf te Merelbeke op 07/11/2018

                    Mijn recentst gespotte oude plaat =
                    073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                    www.vanityplates.be

                    Comment


                    • Wat met Brussel? Daar zou schijnbaar nog niets veranderd zijn, en zou ik mijn Mercedes 300 CE-24 Cabriolet van 11/6/1993 niet alleen als oldtimer kunnen inschrijven maar zou deze fiscaal ook effectief nog als oldtimer behandeld worden. Klopt dit?
                      Je moet dan natuurlijk wel iemand kennen die daar woont en de wagen op zijn naam wil inschrijven.
                      1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                      1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                      1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
                        Mijn voertuig is de eerste keer in het verkeer gekomen op 15 september 1988 en ondertussen gekeurd (staat van het voertuig) op 8 april 2016 en staat op
                        O-plaat.
                        In september 2018 wordt deze nu 30.
                        Is in mijn geval dan het jaartal 2020 van toepassing en zal deze intussen niet meer naar de keuring moeten ?
                        Voor Vlaanderen was de scharnierdatum 20 mei 2018 : als de auto op dat ogenblik ouder dan 30 jaar was EN onder O-plaat ingeschreven, moet hij pas voor de eerste keer naar de periodieke oldtimerkeuring vanaf 2020.

                        Die van U was nog geen 30 jaar op 20 mei 2018 en zou dus naar de periodieke oldtimerkeuring moeten vanaf 2019 (dan tweejaarlijks, dus 2021 enzovoort).

                        In Vlaanderen moeten ook de auto's van 30 jaar oud naar die 2-jaarlijkse oldtimerkeuring en dus moet je om de 2 jaar verder naar de keuring. Vanaf 50 jaar wordt het om de 5 jaar in Vlaanderen. In Wallonië spreken ze van een vrijstelling voor oldtimers vanaf 30 jaar in originele toestand.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                          Wat met Brussel? Daar zou schijnbaar nog niets veranderd zijn, en zou ik mijn Mercedes 300 CE-24 Cabriolet van 11/6/1993 niet alleen als oldtimer kunnen inschrijven maar zou deze fiscaal ook effectief nog als oldtimer behandeld worden. Klopt dit?
                          Je moet dan natuurlijk wel iemand kennen die daar woont en de wagen op zijn naam wil inschrijven.
                          Voor Brussel heb ik geen wijzigingen kunnen terugvinden, dus daar geldt nog altijd de éénmalige oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, inschrijving onder O-plaat vanaf 25 jaar en voor alle auto's vanaf 25 jaar de oldtimertaksen.

                          Maar dit kan elke dag veranderen, want ook Brussel zou zijn fiscaliteit en zijn keuringsregels aanpassen aan een oldtimerleeftijd van 30 jaar. Maar wat Brussel concreet van plan is, is niet gekend.

                          Comment


                          • @ Cedra: Bedankt voor de info
                            Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                            Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                            1-VGG-525 op een VW Golf te Merelbeke op 07/11/2018

                            Mijn recentst gespotte oude plaat =
                            073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                            www.vanityplates.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

                              Voor Brussel heb ik geen wijzigingen kunnen terugvinden, dus daar geldt nog altijd de éénmalige oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, inschrijving onder O-plaat vanaf 25 jaar en voor alle auto's vanaf 25 jaar de oldtimertaksen.

                              Maar dit kan elke dag veranderen, want ook Brussel zou zijn fiscaliteit en zijn keuringsregels aanpassen aan een oldtimerleeftijd van 30 jaar. Maar wat Brussel concreet van plan is, is niet gekend.
                              Thx voor de bevestiging Cedra, nu nog iemand vinden die in Brussel woont
                              1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                              1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                              1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                              Comment

                              Working...
                              X