Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen Tiguan - Facelift (2020)

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volkswagen Tiguan - Facelift (2020)

    OOK ALS R ÉN ALS EHYBRID!

    VOLKSWAGEN TIGUAN ONDER HET MES

    Bij Volkswagen zitten ze met de handen in de boetseerklei. Vorige week werd de Arteon gefacelift en vandaag is het de Tiguan die in gefacelifte vorm van de snijtafel af is geklommen. Net als bij de Arteon het geval is past Volkswagen meer dan slechts her en der een lijntje aan.

    Volkswagen toverde in 2007 de Tiguan uit de hoge hoed, een cross-over op basis van de toen actuele Golf V. Inmiddels is de tweede generatie al zo'n vier jaar op de markt. Tijd dus voor een facelift, een opfrisbeurt die Volkswagen aangrijpt om direct twee interessante nieuwe versies te introduceren.

    Voordat die twee nieuwe smaken aan bod komen, werpen we een licht op de uiterlijke nieuwigheden van de vernieuwde Tiguan. De SUV krijgt naast een nieuwe, hogere motorkap een fors vernieuwde snuit die enigszins lijkt op die van de Passat en de T-Roc. Dat houdt in dat het praktisch volledig strakke, horizontale Tiguan-front wordt omgetoverd in een voorzijde waarbij de koplampen een stuk platter zijn dan de grille. De koplampen, die met de uitlopers naar de wielkasten associaties met de kijkers van de Golf 8 oproepen en optioneel met led-matrixtechniek zijn te krijgen, hebben uiteraard ook een vernieuwde indeling. Lager op de neus een nieuwe voorbumper die niet alleen bij de reguliere versies, maar ook bij bijvoorbeeld de R-Line-uitvoering net even anders oogt dan voorheen. Ook in de bumpers is het gedaan met het strakke gedoe, bij elke nieuwe Tiguan zien we namelijk meer rondingen en vloeiende lijnen. De basisuitvoering is naamloos, daarnaast levert Volkswagen de vernieuwde Tiguan als Life, Elegance en als de reeds genoemde R-Line.

    Achterkant

    De achterzijde wordt bij de facelift niet overgeslagen, al zijn de wijzigingen hier minder ingrijpend. Volkswagen geeft de Tiguan vernieuwde achterlichten waarbij de ledverlichting erin anders is gerangschikt. Net als op de neus draagt de Tiguan ook op zijn bips het nieuwe, meer 2D-achtige Volkswagen-logo. Modelnaam Tiguan staat voortaan niet meer rechts op de klep, maar onder dit logo uitgeschreven. Ook hier nieuw bumperwerk, waarbij de R-Line-uitvoering twee elementen in de bumper krijgt die de suggestie moeten weken dat aan weerszijden van de kont uitlaateindstukken zitten.

    Geen facelift zonder aangescherpt interieur en dus heeft Volkswagen ook in het interieur van de Tiguan huisgehouden, zij het minder hardhandig dan onlangs bij de vernieuwde Arteon. De vernieuwde SUV krijgt een nieuw stuurwiel en krijgt Volkswagens meest recente versie van het infotainmentsysteem, een aanpassing die hand in hand gaat met de komst van een nieuw infotainmentscherm. De draaiknoppen van de klimaatregeling zijn vervangen door aanraakgevoelige toetsen waar je onder meer door te 'sliden' de temperatuur kunt wijzigen. Ook de knoppen voor zaken als de stoelverwarming voor de eerste zitrij zijn aanraakgevoelige exemplaren geworden. De Tiguan is optioneel te krijgen met sfeerverlichting met keuze uit dertig kleuren.

    Uitersten

    De Tiguan is al meermaals als volwaardige R voor de lens van onze spionagefotograaf verschenen en dus is het geen verrassing dat Volkswagen het Tiguan-gamma eindelijk uitbreidt met een dergelijke sportieve uitvoering. Net als de Arteon R en zeer waarschijnlijk de straks nieuwe Golf R maakt onder de kap van de Tiguan R een 320 pk en 420 Nm sterke 2.0 TSI de dienst uit. Deze doorontwikkeling van de 2.0 TSI uit de vorige Golf R is gekoppeld aan een DSG-automaat met zeven verzetten. Net als bij de Arteon R wordt het vermogen over de voor- en achteras verdeeld, maar ook tussen de achterwielen afzonderlijk: R-Performance Torque Vectoring, zoals Volkswagen het noemt. Remschijven met een diameter van 18-inch moeten de Tiguan R weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Het sportonderstel zorgt ervoor dat de Tiguan een centimeter dichter tegen het asfalt ligt. Optioneel levert Volkswagen een uitlaatsysteem van Akrapovič. Vanbinnen wordt de Tiguan R onder meer aangekleed met een sportstuur en met sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.

    eHybrid

    Aan de andere kant van het nieuwe motorenspectrum vinden we de Tiguan eHybrid. Inderdaad, er was in China al een Tiguan met stekker, maar de SUV wordt nu eindelijk ook in Europa geleverd als plug-in hybride. De aandrijflijn is in tegenstelling tot de Arteon eHybrid niet identiek is aan die van de gefacelifte Passat GTE. De samenstelling is dat wel en dat betekent een 1.4 TSI die samenwerkt met een elektromotor, waarmee het systeemvermogen op 245 pk komt. Deze aandrijflijn kennen we onder meer van de nieuwe Golf GTE. Schakelen gaat met een zestraps DSG-transmissie. Het accupakket is 13 kWh groot, goed voor pak 'm beet 50 elektrische kilometers.

    Volkswagen wisselt verder alle TDI-diesels om voor 2.0 TDI's van de evo-familie, wat inhoudt dat ze onder meer zijn uitgerust met niet één, maar twee SCR-katalysatoren. De Tiguan komt net als de gefacelifte Passat en bijgewerkte Arteon over Travel Assist te beschikken, een systeem waarmee je semi-autonoom tot een snelheid van 210 km/h je gang kunt gaan. Wel moet je je handen aan het stuur houden. Doe je dit niet, dan start de Tiguan na tien seconden een visuele en hoorbare klaagzang.

    Volkswagen pakt aardig uit met het bijschaven van de Tiguan, en dat is niet voor niets. Sinds de introductie van de eerste Tiguan heeft het merk er al meer dan 6 miljoen exemplaren van weten te verkopen. Vorig jaar alleen al gingen er in Europa net geen 911.000 exemplaren van over de toonbank, en daarmee is het in Europa niet alleen de populairste Volkswagen, maar volgens zijn scheppers ook de populairste SUV.

    De vernieuwde Tiguan komt in de laatste maanden van dit jaar op de markt. Prijzen volgen uiteraard in aanloop naar de marktintroductie.

    Bron: Autoweek

















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2



    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      R (320pk):







      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Blijft zijn klassieke zelve hé?
        Oerdegelijk, maar ik word er niet meteen warm of koud van.

        Comment


        • #5












          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Blijft zijn klassieke zelve hé?
            Oerdegelijk, maar ik word er niet meteen warm of koud van.
            Zelfde bij me...

            Maar vooral wie heeft dat gekozen dat die lettertjes allemaal op het kofferdeksel moeten
            Die R staat daar toch wel extreem raar....

            Comment


            • #7
              Had ik bijna twee jaar geleden geen 10 maanden moeten wachten had er hier ook eentje in de garage gestaan. Die wachttijd was me er te veel aan aangezien de A6 toen stilaan moest vervangen worden en echt niet langer kon wachten tot maart/april vorig jaar.

              Zéér mooi alvast die nieuwe. Als de afwerking op het niveau staat van de nieuwe golf en niet op die van een T-Roc is dit een no-brainer.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 58 reizen rond de wereld in 6270 dagen of gemiddeld elke dag 372,25km elke dag, dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk Berichten

                Zelfde bij me...

                Maar vooral wie heeft dat gekozen dat die lettertjes allemaal op het kofferdeksel moeten
                Die R staat daar toch wel extreem raar....
                Is helaas bij de hele VW-groep nu.

                Comment


                • #9
                  Die lettertjes kun je toch weglaten.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    first-ever VW Tiguan R vs Tiguan R-Line Facelift 2021 2020 Exterior Interior PREVIEW

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Blijft een mooie wagen.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        COUPÉVERSIE TIGUAN IN CHINA TE ZIEN

                        VOLKSWAGEN TIGUAN X DUIKT OP!

                        De Volkswagen Groep slaat elke SUV plat die plat te slaan valt en dat betekent dat ook de Tiguan niet ontkomt aan een platgedrukt achterste. Dít is de Tiguan X!

                        Het Volkswagen-gamma wordt in ieder geval in China uitgebreid met de Tiguan X, de coupéversie van de huidige Tiguan. Die X-toevoeging is voor een SUV van de Volkswagen Groep in China absoluut niet nieuw, zo drukte Volkswagen eerder de daklijn van de hier niet leverbare Tayron omlaag om het eindresultaat als Tayron X aan de consument voor te stellen. Nu ondergaat ook de Tiguan die X-behandeling.

                        De Tiguan X die op deze via Chinese media de wereld in geholpen afbeeldingen is te zien, is van voren direct herkenbaar als Tiguan. Zo komt de snuit nagenoeg overeen met die van de onlangs gefacelifte Tiguan. Uiteraard vinden we de grootste wijzigingen aan de achterzijde. Ter hoogte van de B-stijl loopt de daklijn sterker af dan bij de hier bekende versie van de SUV. Aan de achterzijde zien we volledig nieuwe lichtunits, die met elkaar verbonden zijn door een over de gehele breedte van de bilpartij lopende lichtbalk. In die strook verlichting nemen we direct onder het Volkswagen-logo de modelnaam Tiguan X waar.

                        De Tiguan X is vrijwel zeker gebaseerd op de Tiguan L, de variant die in Europa als Tiguan Allspace door het leven gaat. De wielbasis van de Tiguan X komt met 2,79 meter dan ook overeen met die van de langere Tiguan-uitvoering. De reguliere versie heeft immers een wielbasis van 2,68 meter. De nieuwe variant is ontwikkeld door het samenwerkingsverband SAIC-Volkswagen en dus niet door FAW-Volkswagen, de tweede joint-venture die Volkswagen in China heeft. FAW-Volkswagen is op zijn beurt verantwoordelijk voor de Tayron X. De Tiguan X moet nog dit jaar op de Chinese markt verschijnen. Het is niet aannemelijk dat Volkswagen de Tiguan X ook in Europa gaat verkopen. Zeg echter nooit nooit.







                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          De vernieuwde Volkswagen Tiguan (facelift)

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Volkswagen Tiguan (2020)

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment

                            Working...
                            X