Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Crossland X (2017)

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Opel Crossland X (2017)

    OPEL PRESENTEERT CROSSLAND X

    VAARWEL MERIVA, WELKOM CROSSLAND X!

    Opel heeft de langverwachte opvolger van de Meriva gepresenteerd. De midi-MPV van de oude stempel maakt plaats voor de Crossland X!
    Opel plakt voegt voortaan een 'X' aan de modelnaam van een auto toe als het om een cross-over gaat. De Mokka ging na zijn facelift als Mokka X door het leven en de compacte MPV Meriva wordt vervangen door de Crossland X. Inderdaad: een cross-over!


    De hagelnieuwe Crossland X, die later dit jaar gezelschap krijgt van de Grandland X, is de langverwachte vrucht van een samenwerking die Opel samen met PSA (Peugeot Citroën) heeft. Het onderhuidse van deze B-segment cross-over, een auto die de Renaults Captur van deze wereld het vuur na aan de schenen moet leggen, zal door Peugeot voor de tweede generatie 2008 gebruikt worden. Citroën plaatst er op zijn beurt de opvolger van de eigenzinnige C3 Picasso op.

    Terug naar de Crossland X. De in het Spaanse Zaragoza te produceren cross-over is, in tegenstelling tot de Mokka X die optioneel met vierwielaandrijving te krijgen is, in alle gevallen een voorwielaandrijver. Met zijn lengte van 4,21 meter is hij 16 centimeter korter dan bijvoorbeeld een Astra, terwijl hij maar liefst 10 centimeter hoger is. De Crossland X is 1,76 meter breed en 1,59 meter hoog. Zetten we de Mokka X ernaast, dan is deze Meriva-opvolger duidelijk de kleinere van het stel. De Crossland X is ruim 6 centimeter korter, 1,7 centimeter smaller en 7 centimeter lager dan zijn al enige tijd leverbare broer. De bagageruimte meet 410 liter en met de achterbank plat slokt de nieuweling 1.255 liter op. De achterbank is overigens over een afstand van 15 centimeter te verschuiven.

    De familiegelijkenis met de Mokka X is vooral aan de voorzijde direct duidelijk. Verder komen we de voor Opel kenmerkende C-stijl tegen en lijken de achterlichtunits in de verte iets op de exemplaren van de Ampera-e. Adaptieve led-koplampen staan op de optielijst.

    In het interieur plaatst Opel, afhankelijk van de uitvoering, een infotainmentsysteem met een maximaal 8 inch groot scherm dat met Apple Carplay, Android Auto en IntelliLink overweg kan. Smartphones zijn met een inductielader weer van stroom te voorzien. Op veiligheidsgebied brengt Opel zaken als een achteruitrijcamera, Advanced Park Assist, Forward Collision Alert, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, verkeersbordherkenning en dodehoekdetectie naar zijn nieuwste hoogpotige.

    Het motorengamma blijft nog even geheim, maar Opel belooft een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Uiteraard verschijnt er ook een FlexFuel-versie die zowel benzine als LPG lust. In maart kunnen we de Crossland X in Genève met eigen ogen bekijken.

    Bron: [www.autoweek.nl]













    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Mooi. Alleen die typebenamingen tegenwoordig bij Opel.

      Comment


      • #4
        Niet slecht, achterkant is wel wat oubollig. Die corbiaard chroomlijst langs achter vin ik ook niet super

        Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          De eerste indruk is idd positief, al moet ik dit even laten bezinken.
          Ik hoop dat ze die copywriter die die naam bedacht niet te veel betaald hebben. Crossland X dan nog
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

          Comment


          • #6
            En dan komt de Grandland X ook nog, nog zo een rare naam

            De oude Meriva vond ik maar niks, de huidige was dan een mooie wagen geworden, en nu met dit helpen ze het weer om zeep.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Livestream onthulling 1/2/2017 - 19u30


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Desondanks mijne Astra van '94 behoort tot mijn favorietjes die ik ooit in de laatste 20 jaar heb gehad, kan Opel mij met geen enkel model meer bekoren. Die chrome-lijst laat me aan ne lijkwagen denken
                  Last edited by Free_ltd; 01/02/2017, 21:45.

                  Comment


                  • #10
                    Bij mij hetzelfde, oude opels vond ik wel mooi, maar die van nu zeggen mij ook niks meer.
                    Anders was het misschien wel een Astra geworden ipv de Megane die ik nu heb gekocht.

                    Maar er is hier ook geen Opel garage meer, de Opel Buga in Sint-Truiden is gesloten sinds december vorig jaar.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12








                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Wat een spuuglelijk ding is dit zeg.

                          Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                          Statistics

                          Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
                          Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


                          Comment


                          • #14
                            Het zal er mijn niet beter op worden nu zo overgenomen zijn door PSA.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #15
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Testje: OPEL CROSSLAND X 1.2 TURBO INNOVATION


                                  RUIMTE EN COMFORT

                                  De eerste PSA-coproductie die Opel in de showroom zet, is een compacte cross-over en heeft dus alles in huis om een succes te worden.

                                  De Crossland X deelt zijn genenpakket met de Peugeot 2008 maar heeft echt een heel eigen uiterlijk, dat ook meteen herkenbaar is als Opel. Ook in het interieur heeft Opel zijn eigen merkwaarden goed weten te behouden. Het dashboard is strak en zakelijk. De ergonomie is dik in orde: alle bedieningsorganen zitten waar je ze verwacht. Dankzij hun eenvoud zijn de klokken goed afleesbaar, het infotainmentscherm is mooi in het dashboard weggewerkt.

                                  Op de achterbank laat de Crossland X zich van zijn sterkste kant zien. De beenruimte is daar verrassend royaal en ook de hoofdruimte is ruim voldoende voor een volwassene. Ook helemaal achterin is de Crossland X verrassend ruim, de bagageruimte meet 410 liter. Maar als je het Innovation+-pakket bestelt, is de bank in twee ongelijke delen naar voren te schuiven, waardoor je beenruimte aan de kofferruimte overdraagt.

                                  Onze Crossland X heeft een driecilinder turbomotor. Hier plukt Opel de eerste vruchten van de fusie met PSA, want de 1.2 Turbo komt uit die stal en is een erg prettige machine. De driecilinderroffel is hoorbaar, maar goed genoeg gedempt om niet te irriteren en de prestaties zouden een grotere vierpitter niet misstaan. De versnellingsbak is ook Peugeot en schakelt minder strak en precies dan we van veel Opels gewend zijn. De Crossland X neigt voornamelijk naar comfort. In dit segment zijn interieurruimte en dagelijks gebruik van doorslaggevend belang en met name op die gebieden scoort de Crossland X juist heel goed.


                                  SPECIFICATIES

                                  Brandstof Benzine
                                  Aantal cilinders 3 in lijn
                                  Cilinderinhoud 1.199 cc
                                  Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 5.500 tpm
                                  Maximaal koppel 205 Nm bij 1.500 tpm
                                  Lengte / breedte / hoogte 4.212 mm / 1.825 mm / 1.605 mm
                                  Wielbasis 2.604 mm
                                  Massa leeg 1.145 kg
                                  Laadvermogen 625 kg
                                  Aanhangermassa geremd / ongeremd 840 kg / 600 kg
                                  Banden 195/60R16
                                  Topsnelheid 188 km/u
                                  Acceleratie 0-100 km/u gemeten 11,5s (10,6s)
                                  Acceleratie 50-80 km/u in 3 / 4 3,4s / 3,9s
                                  Acceleratie 80-120 km/u in 4 / 5 4,8s / 9,4s
                                  Brandstofverbruik gemeten 7,5 l/100km
                                  (fabrieksopgave: 4,8 l/100km)
                                  CO2-uitstoot 109 g/km
                                  EINDOORDEEL

                                  4/5

                                  De Opel Crossland X biedt vooral veel ruimte, en dat is bij dit soort auto’s een belangrijke eigenschap. De vormgeving is zowel binnen als buiten niet echt spannend, maar met name het interieur voelt kwalitatief goed aan.











                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Testje: OPEL CROSSLAND X 1.6 CDTI INNOVATION

                                    SAMENWERKING PAKT GOED UIT

                                    Opel strooit de laatste tijd met nieuwe SUV’s. De Crossland X zit daarbij erg in het vaarwater van de Mokka X, maar is volgens de Duitsers wat beter inzetbaar voor het gezinsleven; de Mokka X is meer de SUV voor het stoere werk. Een keuze maken wordt voor de consument steeds lastiger; er zijn veel vrolijke cross-overs op de markt, die zeker in de compacte klasse een beetje de kleine MPV’s vervangen.

                                    De naamgeving van de nieuwe Opel – lees: de toegevoegde letter X – zorgt voor vraagtekens. De meeste automerken die de letter X gebruiken voor hun auto's doen daarmee voorkomen dat die vierwielaandrijving heeft. Bijvoorbeeld xDrive bij BMW, dat ook al zijn SUV's (ja, ook die ene met voorwielaandrijving) de letter X geeft. Mercedes heeft zijn nieuwe pick-up X-klasse genoemd en ga zo maar door. Dit uiteraard vanwege de ingeburgerde term 4x4. Dat stoere gevoel leek Opel ook wel wat, en dus hebben we nu te maken met de Mokka X, de Crossland X en de Grandland X. Met vierwielaandrijving dus? Nee, dat niet. Alleen de Mokka X is optioneel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Opvallend, want het is de oudste van het drietal. De andere twee zijn in de basis Peugeots, zowel qua platform als aandrijflijnen. En Peugeot doet in het heden niet aan vierwielaandrijving; de 2008 en 3008 hebben het ook niet. Tot voor kort waren de enige uitzondering de hybridemodellen die elektrische aandrijving op de achterwielen kregen.

                                    Franse dieseltechniek

                                    Wij rijden de Opel Crossland X met een 1,6-liter dieselmotor van 120 pk. Het merk noemt hem braaf 1.6 D, maar het is in werkelijkheid een BlueHDi-motor van Peugeot. Dat is allerminst een diskwalificatie, want Franse autofabrikanten weten over het algemeen wel raad met dieseltechniek. Zo ook deze keer: de motor is stil en krachtig en heeft een mooie loop. Het onderstel kent een mooie balans. Over drempels kan vooral de achterkant nogal eens hard terugslaan, maar op wat pokdalig wegdek is de auto behoorlijk vergevingsgezind. De wegligging is prima, maar je hoeft geen spannend randje te verwachten. Vermoedelijk spreekt dat de doelgroep van deze auto ook wel aan. Hij is een beetje braaf.

                                    Passen en meten

                                    De volgens Opel grotere bruikbaarheid van de Crossland X (ten opzichte van de Mokka X) zit hem onder meer in zijn ruimtegebruik. We merken vaak dat de hoofdruimte op de achterbank van hoge auto's niet ideaal is door de hogere zit. Maar in de Crossland X is het daar naar omstandigheden prima toeven; er is veel ruimte voor lijf en leden, ook achterin. De bagageruimte heeft een zeer volwassen formaat en de toegankelijkheid is prima.

                                    De cockpit van de Opel is een beetje tweeledig. Het multimediasysteem werkt prettig en de toegankelijkheid van sync-systemen voor Apple en Android is in deze tijden zeker een pré. De klokken voor je neus ogen ook prima en ergonomisch valt er weinig op de auto af te dingen. Kijk je wat lager, dan oogt het allemaal snel wel wat goedkoper en simpel afgewerkt. Het rare van een B-segment SUV of cross-over is dat het heel wat auto lijkt, maar dat deze ondertussen nog steeds in hetzelfde segment zit als bijvoorbeeld een Opel Corsa. Maar aan zaken als de kwaliteit van het interieur kan je aflezen dat het geen C-segmenter is zoals bijvoorbeeld de Grandland X, die een veel hoogwaardiger indruk maakt.

                                    SPECIFICATIES

                                    Brandstof Diesel
                                    Motor 4-cil. in lijn
                                    Cilinderinhoud 1.560 cc
                                    Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.500 tpm
                                    Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
                                    Lengte / breedte / hoogte 4.212 mm / 1.825 mm / 1.605 mm
                                    Wielbasis 2.604 mm
                                    Massa leeg 1.219 kg
                                    Aanhangermassa geremd / ongeremd 870 kg / 640 kg
                                    Banden 195/60R16
                                    Topsnelheid 187 km/h
                                    Acceleratie 0-100 km/h gemeten 10,5s (9,9s)
                                    Acceleratie 50-80 km/h in 3 / 4 4,9s / 8,0s
                                    Acceleratie 80-120 km/h in 4 / 5 8,9s / 14,3s
                                    Brandstofverbruik gemeten 5,4 l/100km
                                    (fabrieksopgave: 4,0 l/100km)
                                    CO2-uitstoot 103 g/km

                                    EINDOORDEEL

                                    Eindelijk heeft Opel een Europees geënte SUV in het gamma, met dank aan de samenwerking met PSA. De gevolgen daarvan zijn goed merkbaar en wel in positieve zin. De Crossland X is een volwassen auto met goede aandrijflijnen en een uitgebalanceerd onderstel. Hij biedt bovendien veel gebruiksgemak en een evenwichtige rijervaring.




                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je ziet hem al heel regelmatig rijden. Geen model war je wild van wordt, maar een rationele keuze. En daar is niets mis mee.
                                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X