Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MERCEDES-BENZ Lovers

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • MERCEDES-BENZ ESV 13: 50 JAAR OUD VEILIGHEIDSEXPERIMENT

    AIRBAGS ÉN GORDELSPANNERS

    De veiligheidsvoorzieningen in nieuwe personenauto's staan tegenwoordig op een bijna absurd hoog niveau en zijn op geen enkele wijze meer te vergelijken met die van pak 'm beet tien jaar geleden. In dit artikel staat een vijftig jaar oude Mercedes-Benz in de spotlights, die voor die tijd van hypermoderne snufjes was voorzien zoals... airbags!

    Autoland ziet er tegenwoordig heftig anders uit dan een decennium geleden. Volledig elektrische modellen vliegen je op de weg links en rechts voorbij en van auto's die in staat zijn om zich op de snelweg binnen de lijntjes te houden, automatisch afstand te houden tot voorliggers en zelfstandig af te remmen en te versnellen in files kijken we niet meer op. Sterker nog, we hebben zelfs kritiek op de niet altijd even soepele wijze waarop dit gebeurt. Tien jaar geleden was van dergelijke systemen nog nauwelijks sprake, al waren auto's toen natuurlijk al rijdende kluizen met gewatteerde wanden in vergelijking tot auto's van decennia eerder. In dit artikel gaan we vijftig jaar terug in de tijd en komen we uit bij en voor z'n tijd vooruitstrevend experimentele auto van Mercedes-Benz die in 1972 de toekijker imponeerde met vulgair futuristische voorzieningen zoals plofzakken.


    Mercedes-Benz ESF 03

    De voor zijn tijd opvallend modern vormgegeven sedan van Mercedes-Benz op deze foto's luistert naar de naam ESF 13. De ESF 13 was Mercedes-Benz' tweede Experimental Safety Vehicle (ESV) voor het gelijknamige door het Amerikaanse ministerie van Verkeer (DOT) in het leven geroepen project om de veiligheidsvoorzieningen van auto's te verbeteren. Mercedes-Benz kwam onder meer met de ESF 03 en ESF 05 en in 1972 - dit jaar precies vijftig jaar geleden - schoven de Duitsers in Washington deze ESF 13 naar voren.


    Mercedes-Benz ESF 05

    Deze in 1972 getoonde ESF 13 deelde net als de ten tijde van zijn presentatie een jaar oude ESF 05 zijn basis met de W114, al zag je dat slechts vooral van opzij. Zo werden onder meer onderdelen van de SL (R107) en W116 in verwerkt. Z'n aangepaste exterieur, compleet met een nieuwe variant van de in de VS vanaf de jaren 70 verplichte 'dikke zachte' bumpers - in dit geval met hydraulische dempers! - was bij lange na niet het opvallendste aan de auto.


    Mercedes-Benz ESF 13

    Mercedes-Benz topte de ESF 13 namelijk af met ABS, halogeen-koplampen met wissertjes, een achterruitwisser die zich verticaal over de geheel breedte van de achterruit verplaatste en zelfs met airbags. Zowel de bestuurder als de bijrijder hadden een plofzak voor zich en aan de achterzijde van de voorstoelen waren zelfs airbags voor de achterpassagiers ondergebracht. Volvo had al eind jaren 50 driepuntsgordels in de Amazon en Mercedes-Benz kon natuurlijk niet anders dan deze ook in de ESF 13 schroeven. De experimentele sedan had vijf driepuntsgordels, voorin met gordelspanners die de gordels automatisch aantrokken als het portier werd gesloten. Het meest opvallend was misschien wel het net dat je achterin de ESF 13 ziet hangen. Hoewel de voorstoelen hoofdsteunen hadden, moesten de inzittenden op de achterbank het zonder doen. Het veiligheidsnet achterin nam bij een aanrijding de rol van de hoofdsteun op ietwat twijfelachtige wijze op zich. Mercedes-Benz paste op de portieren en raamstijlen zachte materialen toe, de V6 - opvallend: de W114 en R107 hadden lijnmotoren, had een extra kreukelzone voor zich die de lange neus verklaart en het glas van zowel de voor- als achterruit was gelamineerd.


    Mercedes-Benz ESF 13

    Al deze voorzieningen leverde de W114 een aanzienlijk hoger gewicht op. De 5,24 meter lange (+55 cm!) ESF 13 legde maar liefst 2.100 kilo in de schaal en was daarmee ruim 700 kilo zwaarder dan de auto waar hij op gebaseerd was. ABS zou bij Mercedes-Benz uiteindelijk vanaf 1978 standaard zijn op de W116.


    Mercedes-Benz ESF 13

    De ESF 13 vond in 1973 opvolging in de ESF 22, een auto die niet meer op de W114 maar op de S-klasse (W116) was gebaseerd. Zijn de ESF-modellen dan iets van een ver verleden van Mercedes-Benz? Zeker niet. Zo kwam Mercedes-Benz in 2009 en in 2019 met achtereenvolgens de ESF 2009 en ESG 2019. Die eerste was gebaseerd op de toen actuele S-klasse, de tweede op de huidige GLE.

    Ook was Mercedes-Benz niet de enige fabrikant die met ESF/ESV-prototypen kwam. Zo kennen we van Volvo onder meer de VESC (en de SCC uit 2001) en ook merken als Nissan (Datsun) hadden vergelijkbare experimentele modellen. Daarover later ongetwijfeld meer!















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Wat een evolutie in 50 jaar! Geweldig, en alles wat eraan voorafging.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Deze zie ik hier al een paar dagen rondrijden. Wel geen originele kleur imo, maar beter dan het Duitse taxi geel. Valt meer op




        .
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Is die Duitse taxikleur niet eerder beige. Het is in ieder geval een schijtkleur. Daarom dat de meeste taxi's in Duitsland gewrapt zijn in die kleur, niet meer gespoten.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Is die Duiitse taxikleur niet eerder beige. Het is in ieder geval een schijtkleur. Daarom dat de meeste taxi's in Duitsland gewrapt zijn in die kleur, niet meer gespoten.
            Dat wel maar ik bedoel opvallen als taxi. Afschuwelijk is het in ieder geval
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Comment


              • type pinker nog nooit gezien




                Comment


                • Mercedes-Benz 190SL (1957)



















                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Comment



                    • E320


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment





                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment





                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment



                          • Dikke a


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                            Comment


                            • Comment


                              • Mercedes-Benz 280 SEL 4,5 - W108 (1972)























                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Kunst op wielen
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • En mooier met de us lichten zoals ie d'r staat


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment


                                    • BRABUS RESTAUREERT MERCEDES-BENZ 300 SL 'VAN ANDY WARHOL'

                                      PURE KUNST

                                      Brabus doet meer dan het uiterlijk en technisch opwaarderen van vooral Mercedessen, het weet namelijk ook wel raad met klassiekers. Dat blijkt wel uit het nieuwste project: Brabus heeft een Mercedes-Benz 300 SL gerestaureerd. Een auto met een kunstzinnig verleden.

                                      De Mercedes-Benz 300 SL is volgens veel klassiekerliefhebbers van zichzelf al pure kunst, maar dit exemplaar is dat in het bijzonder. Het is namelijk de 300 SL die door niemand minder dan Andy Warhol vertegenwoordigd is in één van zijn kleurrijke kunstwerken. Onder de naam 'Cars' bracht Warhol in 1986 popart uit met een 300 SL in de hoofdrol. Daarop zie je dit exemplaar, met het Duitse kenteken EL -DR 1. Een auto met een verhaal dus, genoeg voor Brabus om 'm in werkelijk schitterende staat te herstellen.

                                      Brabus meldt dat de Gullwing tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald is, alles vervolgens in fabrieksnieuwe staat is gebracht en het geheel weer in elkaar is gezet. Het resultaat mag er zijn. Volgens Brabus oogt de auto alsof-ie nieuw in de showroom staat en het lijkt er inderdaad op dat zelfs de kleinste puntjes patina verdwenen zijn. Nou wil Brabus natuurlijk nog wel eens een eigen draai geven aan wat er onder de kap gebeurt, maar de tuners hebben zich in weten te houden. De 3,0-liter zes-in-lijn, die ook tot op het kleinste moertje in perfecte staat is gebracht, levert gewoon nog de 215 pk die het in 1955 een bijzonder snelle auto maakte.

                                      Warhol zag deze auto overigens waarschijnlijk nooit zelf in het echt, de Amerikaan gebruikte een foto van deze 300 SL die enkele jaren eerder was verschenen in het Duitse boek 'Serien Sport Wagen'. Hij maakte in opdracht van Mercedes-Benz ook popart van de Benz Patent-Motorwagen, de C111 en de Silberpfeil.






























                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment





                                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                        Comment


                                        • Die A is toch wel het ergste gedrocht wat Benz ooit gemaakt heeft. Duidelijk voorbeeld van hoe je met goeie marketing toch alles verkocht krijgt uiteindelijk.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X