Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LANCIA Lovers

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LANCIA WILDE AUDI QUATTRO EERST MET TWEEMOTORIGE TREVI TE LIJF GAAN

    VOOR DE DELTA INTEGRALE ANDERE DINGEN GEPROBEERD

    De dominantie van Audi in de rallysport dwingt Lancia begin jaren 80 om actie te ondernemen. In 1984 overwegen ze bij het Italiaanse merk ook om vierwielaandrijving te gaan toepassen – en ze testen het onder de carrosserie van een brave sedan.

    Dat achterwielaangedreven auto’s begin jaren 80 nog volop kunnen meekomen in het rallycircus, heeft twee oorzaken. Ten eerste hebben de rijtechnisch superieure AWD’s in het begin nog te kampen met kinderziekten. Ten tweede is er Walter Röhrl, de boomlange Duitser die in 1983 een perfect duo vormt met zijn achteraangedreven Lancia Rally 037. De middenmotorwagen “reed als een trein, net een Formule-1 bolide”, mijmert Röhrl zelfs vandaag de dag nog. Toch voelt de vicewereldkampioen van dat jaar aan dat de zegetocht van de 4x4 niet meer is te *stuiten. Hij tackelt dit issue op zijn eigen manier … en bestuurt in 1984 een Audi Quattro. Lancia heeft daarmee meteen een dubbel probleem. Niet *alleen is Walter ervandoor, maar de Italianen *hebben ook geen enkele ervaring met de nieuwe aandrijftechniek, zeker niet bij sportmodellen. De enige AWD’s binnen het concern zijn de legerjeep Fiat Campagnola en de Panda 4x4, waarmee *Alpenboeren in Zuid-Tirol in wandeltempo hun bergweiden op tuffen.

    Wat nu? Bij Abarth, waar alle lijnen van Fiats motorsportactiviteiten samenkomen, wordt sinds begin 1983 koortsachtig *gewerkt aan een vierwielaangedreven rallywagen voor de Group B. De ‘Tipo 038’, waaruit later de Delta S4 zal voortkomen, is het tekentafelstadium zeker nog niet gepasseerd. Giorgio Pianta, die *leiding geeft aan het AWD-project, wil echter zo snel mogelijk het circuit op om het rijgedrag te *bestuderen. Het ‘laboratorium’ daarvoor bouwt hij zelf. Nadat Lancia’s teamchef Cesare Fiorio groen licht heeft gegeven, gaat Pianta aan het werk. Extra handig: zijn broer Alberto staat aan het hoofd van de Lancia-fabriek in Chivasso. Het is dus geen enkel probleem om even een productieauto apart te houden.

    Waarom Giorgio Pianta geen sportmodel kiest (zoals een Delta, waarmee de *latere S4 veel gemeen zal hebben) is een geheim dat hij mee het graf in neemt, als hij in april 2014 op 78-jarige leeftijd overlijdt. Misschien is de Trevi het minst riskant voor het merk – onder Lancia-rijders is nauwelijks vraag naar de gezapige vierdeurs. Of wellicht maken de royale ruimtelijke verhoudingen van de sedan het Pianta domweg makkelijker om zijn gedurfde idee uit te voeren: een auto met twee motoren, waarvan de ene de vooras en de andere de achteras aandrijft!



    De techniek

    In technisch opzicht laat Pianta bij de 2,0-liter-motoren bijna alles bij het oude. Alleen de compressoren, die de door Aurelio Lampredi ontwikkelde viercilinders van extra puf voorzien, worden voorzien van wat lichte doping. Met een kleiner aandrijftandwiel weten de Abarth-tovenaars de turbodruk van de Volumex-lader te verhogen, met als gevolg dat het vermogen 15 pk hoger ligt dan bij het productiemodel. Dat levert tweemaal 150 pk op, waarmee het prototype bijna net zo sterk is gemotoriseerd als de 037 waarmee Walter Röhrl zo succesvol was. Om de tweede *motor in de auto onder te brengen, laat Pianta de achterbank weghalen en een subframe plaatsen, dat wordt vastgelast aan de bodemplaat. De motor zelf is in een met stof beklede kast geplaatst en wordt van frisse lucht voorzien door twee grote sleuven in de achterportieren, die zijn dichtgelast. De transmissie tussen beide motoren wordt met de reguliere pook bediend.

    Met een elektronische ‘drive-by-wire’-aansturing probeert Pianta om de Weber-carburateurs van de motoren voorin en achterin op elkaar af te stemmen. Dat lukt echter niet op betrouwbare *wijze. Vooral bij stationaire loop werken ze elkaar meer tegen dan dat ze samenwerken. Zodoende laat Pianta als mechanische back-up bowdenkabels in de auto plaatsen, die de gas*toevoer regelen. Tot het einde van het project aan toe heeft hij ook te kampen met thermische *problemen bij de achterin geplaatste motor, die als de auto stilstaat snel oververhit raakt in zijn met stof beklede kist. In het interieur speelt het feit dat het extravagant gelijnde Trevi-dashboard (een bedenksel van de befaamde architect Mario Bellini) al in productiestaat is voorzien van voldoende hoeken en gaten om extra metertjes in onder te brengen. Sommige meters worden verplaatst. De snelheidsmeter staat zijn vaste plek af aan een tweede toerenteller en hij krijgt een nieuw plekje in de rechter uitstroomopening van het ventilatie*systeem. De meter van de benzinetank is uit het zichtveld van de bestuurder gehaald ten gunste van een tweede watertemperatuur- en oliedrukweergave links naast het dashboardkastje.



    Vroegtijdig einde

    Terwijl diverse tweemotorige auto’s (zie kader, hieronder) ook met slechts één krachtbron *kunnen *rijden, zijn bij de Trevi Bimotore altijd *beide motoren ingeschakeld. Als hij in 1984 klaar is om aan de start te verschijnen, hebben de *gezamenlijk 300 pk sterke motoren geen enkele moeite met de 1.250 kilo lichte auto: het prototype van Pianta is maar zo’n 100 kilo zwaarder dan het *productie*- model. Dankzij de druk die de compressor opwekt, tikt de naald van de snelheidsmeter na nog geen kilometer al de 200 aan. Bij die *snelheid stopt de schaalverdeling, maar er zou nog 30 km/h meer in zitten, verzekeren insiders. De harmonieuze gewichtsverdeling zorgt ervoor dat de Bimotore een heel neutraal rijgedrag heeft als beide motoren goed samenwerken.

    Het prototype verdwijnt al na net iets meer dan 5.000 kilometer achter de coulissen, parallel heeft Abarth de S4 ontwikkeld. Ook dat model wordt echter maar korte tijd ingezet. De dood van de Lancia-coureurs Henri Toivonen en Sergio Cresto bij de Tour de Corse in 1986 maakt een einde aan de Groep B-waanzin. De FIA trekt de stekker eruit, de wedloop op sneeuw en gravel is voorbij. Alleen de vierwielaandrijving weet te overleven.


















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • speciaal

      en prachtige, typische italiaanse velgen

      Comment


      • Lancia Delta HF Integrale Evoluzione (1992)



























        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • De echte Delta.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Dat design blijft ook eeuwig overeind. Simple genius.

            Ik zou zo eentje meteen als oldtimer willen, moesten ze niet zo onderhoudsgevoelig zijn.
            Jammer genoeg heb ik zelf niet de handige vingers om aan zoiets te sleutelen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Dat design blijft ook eeuwig overeind. Simple genius.

              Ik zou zo eentje meteen als oldtimer willen, moesten ze niet zo onderhoudsgevoelig zijn.
              Jammer genoeg heb ik zelf niet de handige vingers om aan zoiets te sleutelen.
              Die handige vingers gaan onvermijdelijk zijn. Mijn nieuwe Delta van de volgende generatie was overal opgevuld met stukjes rubberen inlegzolen om het rammelen tegen te gaan. In de neerklapbare rugleuning van de achterbank stak zelfs een badlaken om ze te klemmen en geruisloos te maken

              Dat was mijn vreselijkste auto ervaring ooit
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Maar wél een hele mooie ook ;-)

                Mijn Espace destijds zat zo ook vol van die zwelbandjes allerhande, overal.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                  Maar wél een hele mooie ook ;-)

                  Mijn Espace destijds zat zo ook vol van die zwelbandjes allerhande, overal.
                  Idd! Dat heb je met Italiaanse auto's, koningen in design, prachtige wagens maar voor de rest moet je veel geluk en geduld hebben en al een echte fanboy zijn
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Zo'n Delta zie je ook letterlijk nérgens meer rijden hé?

                    Ze waren destijds al redelijk zeldzaam, maar er zijn er weinig van over geschoten, vrees ik.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Zo'n Delta zie je ook letterlijk nérgens meer rijden hé?

                      Ze waren destijds al redelijk zeldzaam, maar er zijn er weinig van over geschoten, vrees ik.
                      Hoe zou dat komen?
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Ze denken zelfs nog terug te kunnen komen. Benieuwd!

                        LANCIA: NIEUWE DELTA IN 2028, EERDER AL 'AURELIA' EN YPSILON

                        'WE DOEN HET STAPJE VOOR STAPJE'

                        Stellantis trekt Lancia uit de Europese vergetelheid en injecteert het merk met kakelvers bloed. Onder leiding van topman Luca Napolitano moet Lancia ook buiten Italië weer een respectabele speler worden. Tegenover AutoWeek doet de opvallend openhartige Napolitano een boekje open over wat we wanneer van het merk kunnen verwachten.

                        Tot 2017 kon je in Nederland nog een nieuwe Lancia bestellen, al was het aanbod met alleen de Ypsilon behoorlijk beperkt. In de jaren voorafgaand aan het Nederlandse afscheid van Lancia werd het leveringsgamma al in rap tempo afgebouwd. De op de Chrysler Voyager gebaseerde Lancia Voyager verdween in 2016, de op de Chrysler 300C gebaseerde Thema verdween in 2014 en de Delta en de op de Chrysler 200/Dodge Dart gebaseerde Flavia werden in 2015 uit het Nederlandse bestaan geknipt. In Italië is Lancia nog altijd een speler van formaat. Het merk verkoopt er nog altijd de Ypsilon. En met succes. De inmiddels met een mild-hybride aandrijflijn uitgeruste hatchback is er na de Fiat Panda de populairste auto en is in zijn segment zelfs de best verkochte auto van Italië. Toch zijn de ruim 50.000 exemplaren van de Ypsilon die Lancia er jaarlijks wegzet niet genoeg. Lancia moet ook buiten thuisland Italië weer een speler met aanzien worden en het is aan topman Luca Napolitano om de herintroductie van zijn geliefde merk aan een groter publiek onder de aandacht te brengen.

                        2024: Ypsilon


                        Terugkeren naar de zwaar bevochten Europese automarkt doe je niet met één model en zeker niet met een auto die in 2011 werd geïntroduceerd. Napolitano zegt dat Lancia voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor zich ziet waarmee het grofweg de helft van de segmenten zegt af te dekken. Vanaf nu komt Lancia elke twee jaar met een nieuw model. De eerste - het zal je niet verbazen - is de nieuwe Ypsilon. Die komt in 2024 eerst op de Italiaanse markt omdat de auto daar de grootste populariteit geniet. Daarna is de rest van Europa aan de beurt en de Nederlandse markt is, net als die van onder meer Frankrijk, een van de eerste Europese markten waar Lancia buiten Italië weer actief wordt.

                        2026: Aurelia


                        Twee jaar later komt Lancia met wat het zijn vlaggenschip noemt. Die auto gaat vooralsnog onder projectnaam Aurelia door het leven, vernoemd naar een van de favoriete klassieke Lancia's van Napolitano en zijn team. Hoewel Napolitano zich openlijk afvraagt of het gebruiken van modelnaam Aurelia wel de juiste is, zijn er opties genoeg. 'We houden van het Griekse alfabet, dus we kunnen alle kanten op," aldus Lancia's hoogste pief die daarmee verwijst naar namen als Gamma en Kappa (en natuurlijk Ypsilon en Delta) die Lancia in het verleden gebruikte. De 'Aurelia' wordt geen sjieke sedan, coupé, spider of cabriolet. In plaats daarvan giet Lancia zijn voorlopige topmodel in de vorm van een SUV. Volgens Napolitano is dat nou eenmaal waar de markt om vraagt. Mik op een zo'n 4,6 meter lange SUV, een auto die wat formaat betreft dus vergelijkbaar is met SUV's als de Audi Q5. Lancia zegt vanaf 2026 alleen nog nieuwe EV's te introduceren, wat dus ook betekent dat de 'Aurelia' een EV wordt.

                        2028: Delta


                        Hoe kan het ook anders: de Delta keert terug. In 2028 zet Lancia 'in het hart van de Europese markt' een opvolger van de Delta. Ook van dit model staat de naam echter nog niet helemaal vast. "Delta, dat is de auto die we willen en daar werken we naartoe. Helemaal vast staat die naam echter nog niet," legt Napolitano uit. Reken op een auto die een technisch broertje wordt van de dan actuele Peugeot 308 en DS 4. Vanaf 2028 verkoopt Lancia alleen nog volledig elektrische auto's.

                        Lancia versus DS en Alfa Romeo


                        Nemen we het portfolio van Lancia onder de loep, dan vinden we daar een bonte verzameling merken waarvan de individuele plaatsing misschien wat lastig is. Stellantis noemt Alfa Romeo en DS zijn premiummerken en volgens Luca Napolitano schaart het ook Lancia onder de premiumparaplu. Hoe onderscheidt Lancia zich van bijvoorbeeld DS? Volgens de Lancia-CEO vooral met zijn uitstraling en merkbeleving omdat ook Lancia natuurlijk van dezelfde technologie gebruikmaakt als zijn zustermerken. Er is wel degelijk nagedacht over onderscheid. "Lancia is in staat om een speciaal type klanten te trekken. We mikken op de nieuwe premiumklanten, jonge mensen die graag vooroplopen, progressief zijn en aandacht hebben voor duurzaamheid." Maar dat is niet het enige. "Lancia heeft Italiaanse elegantie hoog in het vaandel staan. Dat is heel anders dan de Franse elegantie die je bij DS ziet. Lancia staat voor puurheid, ingetogen en simpel design waarin we details verbergen. Wij willen geen auto's vol met knoppen. DS is extravaganter, meer opulent." Volgens Napolitano heeft de Lancia-klant wat 'wereldbeeld' betreft overeenkomsten met de Volvo-koper.

                        Wordt Lancia als premiummerk dan een directe tegenspeler van merken als BMW en Mercedes-Benz? Ja en nee. Napolitano maakt zich geen illusies. "Zo ver zijn we nog niet. Laten we eerlijk zijn, Lancia is nu geen echt premiummerk, maar we werken er wel naar toe. Prijstechnisch gezien nemen we Audi als benchmark, daarna Mercedes-Benz. Maar we zien niet naïef hoor, dat zijn onze benchmarks. We doen alles stapje voor stapje." Lancia krijgt eigen showrooms, ook in Nederland. Dat worden er niet bijster veel, maar volgens Napolitano komen ze los van die van de overige merken van Stellantis.

                        Autosport


                        In zijn 115 jarige bestaan heeft Lancia in de autosport grote successen bereikt. Denk aan de rallysuccessen van de Delta en Stratos, maar ook aan die van de Fulvia. Volgens Napolitano heeft Lancia vooralsnog geen plannen om terug te keren in de autosport. Daarbij is het woord 'vooralsnog' belangrijk. "We moeten opnieuw een merk neerzetten en dus moeten we prioriteiten stellen. We zeggen niet dat we nooit de autosport in gaan, maar we zetten kleine stapjes. We beginnen met het neerzetten van de eerste nieuwe modellen, daarna zien we wel verder."




                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment





                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Een Beta Coupé, een zeldzaamheid. Die ziet er nog gelikt uit, nice!
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Lancia Y10 (1985-1995)





















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Zo eentje hebben we nog gehad. 200k mee gereden, quasi probleemloos. 4 elektrische ruiten, open dak, centrale vergrendeling, enz... Was heel wat in die tijd.

                                Comment


                                • Comment


                                  • Comment


                                    • Lancia Delta HF Integrale: rijden met een icoon

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Lancia Beta Coupé (1980)







                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Lancia Beta Trevi (1981)



















                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X