Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe werkwagen - PHEV / EV lijstje

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe werkwagen - PHEV / EV lijstje

    Goedemorgen beste die of dat'ers.

    Kogel is door de kerk en de nieuwe carpolicy van mijn werkgever is bekend.
    Helaas wel een vaste lijst en daar de fleetmanager in verlof is, is het nog niet bekend of er extra opties / packs opzitten dus voorlopig enkel vergelijken op basismodel.
    Momenteel rij ik met een Renault Megane 1.5 diesel van 2018, vanaf volgende week kan ik afspraken maken voor testritjes

    Hieronder mijn shortlist:

    Volvo XC40 T4 Recharge PHEV
    VW Passat Variant GTE
    BMW 330e Touring
    Tesla Model 3 (ik vermoed dat het over de SR+ zal gaan)

    Elke wagen heeft wel zo zijn voordelen; de volvo staat iets hoger wat ook wel eens leuk kan zijn, maar is de traagste van de lijst, voor de passat voel ik persoon het minste maar is gewoon heel praktisch, de 330e heeft de degelijkheid + afwerking van BMW en toch wel wat power, maar best karig in de standaarduitrusting, en de model 3 heeft zijn rijbelevenis en multimedia mee maar valt zelfs nu nog vaak tegen qua afwerking en bouwkwaliteit.

    Achtergrond info:
    Mijn partner en ik zijn voorlopig bewust kinderloos waardoor ik geen zin/nood heb aan een grote wagen, vandaar dat de Skoda Superb iV reeds geschrapt is. Alleen vervoer ik af en toe onze hond en een mountainbike, welke in principe ook op het dak en de achterbank kunnen.
    Ook maken we om de 2 jaar een lange autoreis richting Portugal.


    Welke zou jullie voorkeur hebben in hart en verstand en waarom?


    Van toen tot nu:

    MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
    #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
    #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
    #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
    #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
    #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
    #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Glitchdj Bekijk Berichten

    Alleen vervoer ik af en toe onze hond en een mountainbike, welke in principe ook op het dak en de achterbank kunnen.

    Michel Vandenbosch zal u een klacht aan uw broek smeren met die hond op het dak.

    Comment


    • #3
      Uit die lijst de BMW.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

        Michel Vandenbosch zal u een klacht aan uw broek smeren met die hond op het dak.
        De volgorde klopt inderdaad niet echt, maar ik laat het lekker staan
        Van toen tot nu:

        MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
        #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
        #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
        #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
        #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
        #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
        #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

        Comment


        • #5
          Model 3.
          Afwerkingsissues worden overdreven, en het is de enige full EV die ook nog eens bruikbaar is op langere afstanden door de excellente superchargers.
          Wel op voorwaarde dat je de LR kan nemen met trekhaak.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Model 3.
            Afwerkingsissues worden overdreven,
            Wel, t is te zeggen, je hebt 'minder goede' en je hebt 'slechte'
            Ik heb tot april een jaar in NL gewoond en gewerkt (na corona ga ik terug) en in die periode via een EV-huurservice (als ik even snel reken) minstens 8 verschillende Model 3 gereden en er zit veel verschil tussen. Duurzaamheid is niet top laat het ons zo stellen.
            Sowieso is de afwerking ondermaats voor die prijsklasse, als je gaat vergelijken met de 'klassieke' merken in dit segment
            t is natuurlijk maar de vraag in hoeverre je dat belangrijk vindt.
            We zijn hierin ook wel verwend de voorbije jaren en feit is dat het de 95% die een auto als A-B vervoermiddel beschouwt totaal niet boeit

            Als particulier/eigenaar zou ik daar wel over vallen denk ik, als 'gebruiker' is het een ander verhaal
            Wat betreft bruikbaarheid heb je helemaal gelijk, veel meer nog in NL dan in BE zelfs

            Comment


            • #7
              Een Tesla zal het voor mij nooit worden als ze hun uitrustingspolitiek niet veranderen.

              1. Ik wil geen leder (of nepleder) in m'n interieur. Of er moet koeling op zitten. Keuze tussen twee kleuren is trouwens te beperkt.
              2. Ik wil geen panodak.
              3. Ik wil m'n tellers voor m'n neus.
              4. Ik wil de radio en airco kunnen bedienen met knoppen, geen touchscreen.

              En voor mij gaan ze die aanpassingen niet doen denk ik.

              Comment


              • #8
                Hoewel ik zelf ook helemaal gewonnen ben voor EV rijden, uit dit rijtje toch ook de BMW3 touring.
                Meeste rijplezier en ook nooit problemen met reikwijdte.

                Veel hangt natuurlijk af van hoeveel km's je jaarlijks doet

                Los daarvan, als je uit een Megane 1.5d komt, dan zullen àl de auto's uit het lijstje een wow gevoel geven, denk ik.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten

                  Wel, t is te zeggen, je hebt 'minder goede' en je hebt 'slechte'
                  Ik heb tot april een jaar in NL gewoond en gewerkt (na corona ga ik terug) en in die periode via een EV-huurservice (als ik even snel reken) minstens 8 verschillende Model 3 gereden en er zit veel verschil tussen. Duurzaamheid is niet top laat het ons zo stellen.
                  Sowieso is de afwerking ondermaats voor die prijsklasse, als je gaat vergelijken met de 'klassieke' merken in dit segment
                  t is natuurlijk maar de vraag in hoeverre je dat belangrijk vindt.
                  We zijn hierin ook wel verwend de voorbije jaren en feit is dat het de 95% die een auto als A-B vervoermiddel beschouwt totaal niet boeit

                  Als particulier/eigenaar zou ik daar wel over vallen denk ik, als 'gebruiker' is het een ander verhaal
                  Wat betreft bruikbaarheid heb je helemaal gelijk, veel meer nog in NL dan in BE zelfs
                  Er is zo veel te lezen over die afwerking. Tesla is in de VS ontwikkeld, en daar is het niet moeilijk om dezelfde of een iets betere kwaliteit te halen dan een gemiddelde amerikaanse ketel.
                  Nu ze ook gaan ontwikkelen in Duitsland zal dat wel in hun voordeel spelen. Ongetwijfeld gaan ze mensen aantrekken die nu bij de Duitse fabrikanten werken, en die invloed zal zeker zichtbaar zijn in het model Y, en in de compacte EV die ze binnen een paar jaar op de markt willen zetten.

                  Comment


                  • #10
                    als ik dan toch nat moet worden om te laten (want een EV parkeer je niet in huis) zou ik hybride voor de 330 gaan of EV voor de Volvo.
                    zeker niet de Passat,dat is een gewone auto waar ze een hybride van gemaakt hebben tijdens zijn levenscyclus....niet mijn ding
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                      als ik dan toch nat moet worden om te laten (want een EV parkeer je niet in huis) zou ik hybride voor de 330 gaan of EV voor de Volvo.
                      zeker niet de Passat,dat is een gewone auto waar ze een hybride van gemaakt hebben tijdens zijn levenscyclus....niet mijn ding
                      Waarom parkeer je een EV niet in huis?

                      Comment


                      • #12
                        zijn er al genoeg in de fik gevlogen bij het opladen. En dan staat je auto dus best buiten.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

                          Waarom parkeer je een EV niet in huis?
                          zoals Flappy al zei is het opladen toch wel steeds een risico. In mijn carriere heb ik toch al weet van 4 uitgebrande BEV/PHEV's. Dat is ongeveer 1/500 van de wagens die ik al op onderhoud herstelling heb weten komen over enkele merken verspreid. Bij komen ze ne nooit in de garage. Als ik zelf eens BEV of PHEV rijd parkeer ik hem zelf altijd achteraan de oprit.
                          Het opladen van dergelijke wagen blijft een risico (en een last haha).
                          Toyota/Lexus pakt dit veel beter aan.
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten

                            zoals Flappy al zei is het opladen toch wel steeds een risico. In mijn carriere heb ik toch al weet van 4 uitgebrande BEV/PHEV's. Dat is ongeveer 1/500 van de wagens die ik al op onderhoud herstelling heb weten komen over enkele merken verspreid. Bij komen ze ne nooit in de garage. Als ik zelf eens BEV of PHEV rijd parkeer ik hem zelf altijd achteraan de oprit.
                            Het opladen van dergelijke wagen blijft een risico (en een last haha).
                            Toyota/Lexus pakt dit veel beter aan.
                            Met een toyota/lexus kan je hooguit enkele km elektrisch rijden, lijkt me dus geen valabele vergelijking. Maar je hebt zeker gelijk wat risico’s betreft. Waren de vier gevallen die je kent steeds tijdens het opladen?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

                              Met een toyota/lexus kan je hooguit enkele km elektrisch rijden, lijkt me dus geen valabele vergelijking. Maar je hebt zeker gelijk wat risico’s betreft. Waren de vier gevallen die je kent steeds tijdens het opladen?
                              3 keer tijdens laden. 1 tje zonder aanwijsbare rede,is nog steeds niet uitgeklaard. Bovendien nog een geval waar het onzeker is of het al dan niet kwaadopzet is....
                              Bij één van de 3 bij het laden heb ik zelf meegemaakt. Was mijn eigen bedrijfswagen die aan een openbare laadpaal vuurvatte aan de omvormer. Wel nog onder controle gekregen alvorens de accu zou in gevaar gekomen zijn.

                              Ik krijg mijn handen niet op elkaar voor PHEV/BEV wagens,ben zelf hybride technieker dus al genoeg aangewerkt/meegereden/..... er zitten te veel toegevingen in.
                              Het voordeel van elektriciteit is een betrouwbare en sterke motor maar de "voorbereiding van de stroom" (laden,batterij,gelijkrichters,hoogvolt electronica,...) is erg gevoelig.
                              Moest je bvb op een stroomrail kunnen rijden en een elektromotor met voorschakelweerstanden dan heb je de beste auto die er is maar zo.....nee,geen alternatief voor fossiele brandstoffen.
                              De mildhybride en de Toyota techniek kan ik wel smaken
                              sigpic

                              Comment


                              • #16
                                Even een update wat de opties betreft:

                                De Model 3 betreft dus de SR+
                                BMW 330e komt met business plus pakket (dus digitale dash en navi pro) + sensatec en verwarmde zetels.
                                De XC40 is een T5 ipv T4 en komt in inscription expression uitvoering. Tegenvaller hier zijn de gatlelijke velgen en stoffen zetels.

                                Voorkeur gaat momenteel toch uit naar de 330e. Vrijdag testritten met de BMW en de Volvo.
                                Van toen tot nu:

                                MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
                                #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
                                #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
                                #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
                                #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
                                #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
                                #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Glitchdj Bekijk Berichten
                                  Even een update wat de opties betreft:

                                  De Model 3 betreft dus de SR+
                                  BMW 330e komt met business plus pakket (dus digitale dash en navi pro) + sensatec en verwarmde zetels.
                                  De XC40 is een T5 ipv T4 en komt in inscription expression uitvoering. Tegenvaller hier zijn de gatlelijke velgen en stoffen zetels.

                                  Voorkeur gaat momenteel toch uit naar de 330e. Vrijdag testritten met de BMW en de Volvo.
                                  Benieuwd naar uw testrit-impressies

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

                                    Benieuwd naar uw testrit-impressies
                                    Wel ik ben er nog niet uit, maar de voorkeur gaat nog steeds naar de BMW, die van de vrouw naar de Volvo (omdat hoger etc).

                                    De tesla reeds het leukst door het gebrek aan versnellingsbak, dat ding rijdt zo enorm zacht dat het geen naam meer heeft. En natuurlijk het vermogen dat meteen 100% beschikbaar is.
                                    Bij de eerste testwagen heb ik wel wat productiefouten gemerkt zoals deuren die niet goed gealigneerd waren en losse rubberflapjes. Het was een zeer recent wagen, dus geen oude productie. De 2de testwagen had dit dan weer niet.
                                    Omdat het de SR+ is ben ik ook niet overtuigd van de range. Volgens de verkoper haal je er realistisch gezien gemiddeld 250 a 300km uit. In de winter gaat daar nog eens 50km af.
                                    Bovendien ga ik wel enkele keren per jaar naar de alpen/dolomieten, en daar zie ik me, met al die beklimmingen, echt niet om de 200 a 250km naar een laadpaal zoeken (hopelijk dan nog eens een supercharger). Misschien dat ik hem dan wel een weekje met de wagen van m'n ouders kan wisselen als het bedrijf het toelaat.
                                    3de nadeel is dat ik er niet makkelijk een fiets of hond in krijg.

                                    De volvo reeds dan weer gewoon zoals een Volvo dat moet; comfortabel en ingetogen. Ook niet geheel traag. Maar het geheel overtuigde me niet helemaal, temeer zelfs de T5 Inscription expression met stoffen zetels komt en dat wil ik niet meer. Ook niet echt een fan van het multimediasysteem. Digitale dash was dan wel weer duidelijk en in orde.

                                    De gouden middenweg is dus de BMW voor mij, met Tesla er vlak achter. Reed gewoon strak maar toch comfortabel en niet veel trager dan de tesla. Alleen is de BMW een beetje een 13 in een dozijn wagen tegevover de andere 2, zeker in de beperkte trim waarin we hem mogen nemen (dus een touring zonder m-pack).

                                    Over het algemeen wel HELEMAAL overtuigd van het elektrisch/hybride rijden, dat wel :-).
                                    Last edited by Glitchdj; 04/09/2020, 00:14.
                                    Van toen tot nu:

                                    MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
                                    #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
                                    #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
                                    #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
                                    #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
                                    #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
                                    #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als ik uit dat rijtje moest kiezen, zonder twijfel de BMW. Een auto is niet enkel trim, opties etc, maar vooral ook gewoon rijdynamiek en afwerking. Mijn vorige bedrijfswagen was een klassieke BMW 320d en dat was een no nonsense excellente rijmachine, stukken beter dan sommige Volvo's op het werk, die bovendien met redelijk wat problemen te kampen hadden.
                                      De tesla is leuk en snel, maar moet een bewuste keuze zijn. Range is hierbij het codewoord.De volledig andere denkwijze qua electronica en interieur/dashkeuzes vind ik eigenlijk wel verfrissend. Gewoon knop omdraaien in je hoofd en je onderdompelen in hoe het ook anders kan.
                                      De passat ....mja.
                                      De volvo....nee

                                      Zelf rij ik sinds eergisteren met een nieuwe Mercedes C300de. Hilarisch ding. Belachelijke koffer. Totaal vermogen 225kw(306pk) en hou je vast 700Nm koppel, retesnel dus, maar verder boterzacht als je normaal doet. Het was eigenlijk niet echt mijn eerste keuze, maar begin dit jaar was de bedrijfspolici nog dat het een diesel MOEST zijn , ook als het een PHEV is, en dan is er maar eentje die overschiet en dat is de Mercedes.( en ik wou voor de VAA echt een PHEV ).
                                      Intussen is de polici gewijzigd ( logisch toch ) maar de C300de staat inmiddels op mijn oprit.
                                      Ik woon 39km van het werk en dat lukt dus volledig elektrisch ( thuis in de plug en op het werk in de plug) De dieselmotor is nog niet veel bijgesprongen en de elektromotor van 122pk is eigenlijk bij normaal (snelweg)verkeer gewoon voldoende. Duw je het pedaal door, dan schiet de diesel zonder vertraging bij en bovendien onvoelbaar , behalve dat door het hilarische koppel (700nM) van een diesel+elektro de auto er als een hazewind vandoor gaat.
                                      Last edited by gvy; 10/09/2020, 23:17.
                                      1970 Opel GT - 1980 Lotus Esprit S2.2

                                      Comment


                                      • #20
                                        Even een update: De V60 T6 twin engine is er ondertussen ook bijgekomen. Dat maakt de keuze weer moeilijk.
                                        Van toen tot nu:

                                        MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
                                        #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
                                        #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
                                        #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
                                        #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
                                        #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
                                        #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X