Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Bedankt voor de reacties ivob2 en anderen.

    BertVS Tesla vervangt deze MCU sinds kort onder garantie binnen de 8j. /160.000km, dus dat is al geen issue meer.

    https://www.tesla.com/nl_NL/support/...&utm_term=20q4

    Draagarmen heb je bij een ICE ook, ik zie dit niet als een extra risico/kost van EV, bij mijn Alfa's was ik zelfs elke 1,5 jaar aan de beurt ;-)


    Comment


    • #82
      Gent schroeft eigen ambitie voor elektrische deelauto’s al na een maand terug

      https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...CEDF1A75A75453

      “Er is bovendien een tekort aan laadpalen in de stad. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) liet vorige week een aanpassing doorvoeren aan het autodeelplan.”

      ”minder dan 200 laadpalen”
      Last edited by order66; 5 Dagen Geleden.
      BMW F10 535Xi N55

      BMW E46 ///M3

      BMW E34 ///M5 3.8

      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
        Ik heb helemaal geen angst voor het nettarief want ik ga ze niet betalen.
        Maar een geïnformeerd persoon is er twee waard.
        Wat iedereen met die informatie doet is uiteraard zijn eigen zaak.
        Maar je kan ze maar beter op voorhand hebben dan voor voldongen feiten geplaatst te worden.

        Het is Denmark die er nu vanuit gaat dat hij de EV gaat laden aan nachttarief.
        Dan mag hij ook weten dat dit voordeel waarschijnlijk nietmeer zal gelden voor de volledige gebruiksduur van een kandidaat EV.
        Hij is ook een particuliere aankoop. Alle kosten zijn dus voor hem. Dan kan het nooit kwaad al die kosten te kennen en mee te nemen in de berekening.

        Uiteraard moet hij niet aan 11 kW opladen. Hij moet zelfs niet aan 7 kW opladen. In sommige gevallen zal zelfs een gewoon stopcontact aan 2.7 kW volstaan.
        Zelf laad ik ook, op een uitzondering na, thuis niet sneller dan aan 4 kW.

        Maar als je op eigen kosten thuis wenst te laden is het misschien wel belangrijk om te weten of je dan de kosten moet maken van de installatie van een 22-11-7 kW laadpaal of een gewone granny charger die meestal standaard bij de EV geleverd wordt. Het heeft, denk ik toch, weinig zin nu een 11 kW laadpaal te plaatsen als je hem een jaar later maar voor 7 kW of minder gaat gebruiken om jaar na jaar de netkosten uit te sparen.

        Dat met elektrisch rijden het verbruik en de kostprijs van je energie omhoog gaat is niet voor iedereen zo. Ik laad de BEV bv. nog op met de overproduktie van mijn zonnepanelen. En zolang ik nog een analoge meter heb zal dit zo blijven.
        Alle kosten zitten inderdaad in de kWh prijs. Maar gezien de kWh prijs bij mij nul is kan ik maar beter zoveel mogelijk verbruiken. 1000 x nul of 2000 x nul blijft nu eenmaal nul euro. Maar als ik 2000 kWh kan laden ipv 1000 halveert in verhouding de prijs van het prosumententarief per kWh.

        Ik ben voorstander van een BEV. Omdat ik toevallig alle voordelen er van kan combineren en nauwelijks last heb van de nadelen.
        Maar daarom moet ik nog niet onverdeeld positief zijn over een BEV.
        Er zijn wel degelijk nog altijd serieuze nadelen aan.

        Het kan dus nooit kwaad naast de voordelen ook de mogelijke nadelen op te sommen.
        Aan ieder, volgens eigen profiel en verwachtingen, om na kennis van liefst zoveel mogelijk voor- en nadelen de eigen rekening te maken.

        Ik ben het ook niet eens met het idee dat je een EV niet altijd vol moet laden.
        Ik ben liever voorbereid op het onverwachte.
        Mijn EV moet bv. in normale omstandigheden nooit vol zijn.
        Maar je zal op het ogenblik dat je nog maar weinig range hebt en niet verwachtte dit nodig te hebben maar juist dat telefoontje krijgen dat je dringend naar een ziek familielid in die verre provincie moet (of whatever). Met een ice geen probleem want die gooi je om de hoek vlug even vol. Met een BEV, zeker niet in Vlaanderen, kan dat al een heikele onderneming worden.
        Vandaar dat mijn BEV bij thuiskomst altijd aan de lader hangt tot volgend vertrek.
        Altijd maximale range tegen een lage laadsnelheid.


        Aan de boodschap van 'het komt allemaal wel goed en het is geen probleem' heeft een leek in de materie weinig.

        Overmorgen komt het GH in openbare terechtzitting samen in de rechtspraak 7295 inzake het beroep tot vernietiging van de artikelen 17, partim, en 31 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 26 april 2019 « tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de uitrol van digitale meters en tot wijziging van artikel 7.1.1, 7.1.2 en 7.1.5 van hetzelfde decreet », ingesteld door de autonome dienst met rechtspersoonlijkheid « Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt ».

        Hopelijk weten we dan weer iets meer.
        Bedankt voor je reactie.
        Alles in overweging genomen. Als particulier 50.000 euro betalen en laden op eigen kosten met weinig vooruitzicht op wat stabiele energieprijzen zie ik niet zitten. Het wordt een benzine, in het suv-segment zijn er andere veel goedkopere voertuigen met wat extra’s voor een pak minder geld.
        Ik hou het hierbij, want ik ging toch een beetje off topic. Sorry daarvoor.

        Comment


        • #84
          Ik zou tot hetzelfde besluit gekomen zijn.
          Maar ik zou ook nooit 50.000 € betalen aan een commuter, zelfs niet aan een ICE.

          Comment


          • #85
            De Mustang Mach-E is uitgerust voor zowel AC als DC opladen en wordt geleverd met 5 jaar gratis toegang tot het FordPass oplaadnetwerk met meer dan 150.000 beschikbare oplaadpunten in heel Europa

            Wat is natuurlijk gratis toegang ? Is het gratis laden ? Dan heeft de Mustang wel een stevig voordeel. Anders is het weeral mensen op het verkeerde been zetten.

            https://www.nl.ford.be/alle-modellen...mach-e/opladen

            Als je een route opgeeft staat bij de laadpunten bij gratis of niet.

            Bvb Total E40 Tienen staat gratis.
            In mijn stad zijn 2 van 8 laadplaatsen gratis.
            Als je dus inderdaad gratis kan laden heeft Ford voor mij wel een dikke voorsprong, zeker dan op de snelwegen waar het anders dubbel zo duur is als Diesel tanken.
            Last edited by carman; 5 Dagen Geleden.

            Comment


            • #86
              Je beseft toch dat gratis laden, net zoals bij de gratis SUC bij de eerste Tesla's, gewoon verwerkt zit in de verkoopprijs?
              Die meerprijs moet je tegenover je laadprijs plaatsen over een periode van 5 jaar.

              Ook best het realistische verbruik van de MME even afwachten.
              Vooral als je tijdens de winter langere afstanden aflegt.
              (En regelmatig snelladen langs de autosnelweg geeft al aan dat dit in het gebruikersprofiel kan zitten.)

              De MME is immers momenteel niet verkrijgbaar met een warmtepomp met omkeerbare kleppen.

              Er zijn trouwens wel meer merken die (tijdelijk) uitpakken met een 'gratis' laadpas (ter waarde van x euro of y km) om een
              (nieuw) model in de markt te zetten.

              In het aangegeven rijbereik is het woordje 'tot' ook belangrijker dan het cijfer er achter.
              Last edited by ivob2; 5 Dagen Geleden.

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                Je beseft toch dat gratis laden, net zoals bij de gratis SUC bij de eerste Tesla's, gewoon verwerkt zit in de verkoopprijs?
                Die meerprijs moet je tegenover je laadprijs plaatsen over een periode van 5 jaar.

                Ook best het realistische verbruik van de MME even afwachten.
                Vooral als je tijdens de winter langere afstanden aflegt.
                (En regelmatig snelladen langs de autosnelweg geeft al aan dat dit in het gebruikersprofiel kan zitten.)

                De MME is immers momenteel niet verkrijgbaar met een warmtepomp met omkeerbare kleppen.

                Er zijn trouwens wel meer merken die (tijdelijk) uitpakken met een 'gratis' laadpas (ter waarde van x euro of y km) om een
                (nieuw) model in de markt te zetten.

                In het aangegeven rijbereik is het woordje 'tot' ook belangrijker dan het cijfer er achter.

                Wel als je de MME met de Model Y vergelijkt is hij al snel 10K goedkoper, dus als er ook nog 5 jaar gratis laden bij is, is dit nog een extra pluspunt tegenover de Tesla.
                Een ID4 kost dan weer 3k minder dan een MME een Tesla Y vlot 10 K meer.
                Nu inderdaad afwachten wat het verbruik gaat zijn van de MME natuurlijk.

                Voor mij ligt de Total E40 Tienen op mijn werktraject. Als ik daar gratis kan laden op 10 minuten tijd dan rij ik natuurlijk iedere dag gratis.
                Dat maakt de aanschaf dan weer interessanter want dan spaar ik laden aan nachttarief uit en minsten 130 euro diesel per maand.
                Op 5 jaar spaar ik dan 8K diesel uit.

                Dan is het verschil met de aankoop benzinewagen klein aan het worden.
                Vraag is natuurlijk in hoeverre gaan de chargers beschikbaar zijn om te laden ?
                Als je iedere keer 20 minuten moet wachten omdat ze altijd bezet zijn dan is het voordeel weg natuurlijk.

                Dus zoals we al eerder opmerkten een EV aankopen zal voor iedereen verschillend zijn of het interessant is.


                Comment


                • #88
                  En waarom de MME vergelijken met een Tesla Y en niet met een Tesla 3?

                  Niets tegen een MME hoor.
                  Als hij een jaar eerder was uitgekomen had hij waarschijnlijk ook op de aftellijst gestaan.
                  Maar was pas leverbaar Q1 2021.

                  Ik geef maar de pro's en con's ter overweging mee.
                  Zwaarste accu-versie MME geeft een WLTP van 610 km (onder voorbehoud).
                  Onder normale rijomstandigheden kom je dan aan een 610x2/3 = 407 km.

                  Laden aan nachttarief verdwijnt vanaf 2022. Daar moet je dus al geen rekening meer mee houden.
                  Al bestaat wel de kans dat dit vervangen wordt door een piek/daltarief.
                  Maar gratis is inderdaad gratis en als he top de weg ligt een no brainer.

                  De laders zijn momenteel meer vrij dan bezet.
                  Zelfs de gratis Lidl snellader die ik regelmatig gebruik is 99% van de tijd onbezet.
                  In Vlaanderen zijn EV rijders nog een marginaal fenomeen. De meeste hebben dan nog een thuislader.
                  Je kan ook apps downloaden (of is er al één verbonden aan de Ford laadpas?) waarop je kan zien of een
                  laadpaal bezet is of niet.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                    En waarom de MME vergelijken met een Tesla Y en niet met een Tesla 3?
                    Moet dringend mijn eigen aankooptopic aanmaken
                    Voor mij zijn 2 zaken absoluut belangrijk en niet onderhandelbaar.
                    1) Hond moet in de koffer
                    2) Het laadpunt van de wagen moet aan de bestuurderskant zijn omwille van de inrichting van de garage waar een kelderdeur zit.

                    Hierdoor vallen bvb alle EV's van de VWgroup af Zowel ID4 als Scoda Enyak hebben hun laadpunt aan de andere kant.
                    Zo zie je maar dat de dingen soms ook door praktische punten een nogo kunnen hebben.
                    Tesla zit ook goed bestuurderskant achteraan maar de MME is 100% perfect bestuurderskant vooraan.
                    Enige nadeel voor de MME tegenover de Tesla is de divider in de voorste bagageruimte en waarschijnlijk het verbruik , maar al het 5 jaar gratis kan dan is dat minder een probleem, tenzij we aan Polestar verbruik gaan komen. De divider is verplicht voor Europa, ik ben benieuwd of die dan ook in de Tesla Y moet komen.
                    Last edited by carman; 5 Dagen Geleden.

                    Comment


                    • #90
                      Ok. Daar kunnen we dan rekening mee houden.

                      Met dat laadpunt in Tienen bedoel je daarmee de Total op de E40 in Hoegaarden?
                      Als ik het goed voor heb zijn dat geen snellaadpalen maar 2 Allego DC 50 kW palen en één AC 43 kW paal.
                      In het allerbeste geval (accu op temperatuur, niet te koud buiten, paal op vol vermogen, range van de MME tussen 20-60% haal je daar op 10 minuten 8 kWh aan de DC paal mee binnen. Of 7 kWh in de accu.
                      Bij een verbruik van 20 kWh/100 km heb je dan een range van 35 km. Onder ideale omstandigheden.

                      Je moet niet vergeten dat die 10 minuten snelladen van de Ford marketing afdeling slaat op superlaadpalen.
                      Die zijn er in België nog nauwelijks te vinden. In Wetteren weet ik er eentje staan.
                      Op de E-40 richting oosten staat de eerste in Grâce-Hollogne
                      In Everberg Zuid en Walshoutem-Noord staan op de E-40 wel CCS Fastned laadpalen gepland.
                      Het hangt er dan ook nog eens van af of Ford gratis toegang krijgt tot het Fastned netwerk.
                      Normaal heeft Ford ingetekend op het Ionity netwerk.

                      In Leuven zijn Tesla SUC gepland voor dit jaar.
                      Last edited by ivob2; 4 Dagen Geleden.

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                        Ok. Daar kunnen we dan rekening mee houden.

                        Met dat laadpunt in Tienen bedoel je daarmee de Total op de E40 in Hoegaarden?
                        Als ik het goed voor heb zijn dat geen snellaadpalen maar 2 Allego DC 50 kW palen en één AC 43 kW paal.
                        In het allerbeste geval (accu op temperatuur, niet te koud buiten, paal op vol vermogen, range van de MME tussen 20-60% haal je daar op 10 minuten 8 kWh aan de DC paal mee binnen. Of 7 kWh in de accu.
                        Bij een verbruik van 20 kWh/100 km heb je dan een range van 35 km. Onder ideale omstandigheden.

                        Je moet niet vergeten dat die 10 minuten snelladen van de Ford marketing afdeling slaat op superlaadpalen.
                        Die zijn er in België nog nauwelijks te vinden. In Wetteren weet ik er eentje staan.
                        Op de E-40 richting oosten staat de eerste in Grâce-Hollogne
                        In Everberg Zuid en Walshoutem-Noord staan op de E-40 wel CCS Fastned laadpalen gepland.
                        Het hangt er dan ook nog eens van af of Ford gratis toegang krijgt tot het Fastned netwerk.
                        Normaal heeft Ford ingetekend op het Ionity netwerk.

                        In Leuven zijn Tesla SUC gepland voor dit jaar.
                        Inderdaad Total in Hoegaarden.

                        Ik doe Landen Leuven voor het werk dat is 35 km enkel. Maar er komen 6 laadpalen op het werk dit jaar, dus dan denk ik wel dat het goed komt. Ik heb geen idee hoe snel die palen op het werk gaan laden.

                        CCS Fastned in Walshoutem is natuurlijk ook een meevaller want ook daar kom ik langs.
                        Verder heb ik gezien dat ik ook gratis bij Colruyt kan laden met de Fordpass.
                        Dat is eerlijk verdeeld jij de Lidl en ik de Colruyt
                        Nadeel is dat ik op de Fordlaadmap niet kan zien welk type laadpaal het is.

                        Verder het gevoel dat men de laadpaleninfo maar traag update , Wij hebben een nieuwe Delaize sinds 1 jaar en daar zijn ook laadpalen, maar ik heb ze nog nergens zien staan op een map.

                        Last edited by carman; 4 Dagen Geleden.

                        Comment


                        • #92
                          Op de kaarten van Newmotion en Chargemap kan je het type laadpaal zien.
                          Meld je gewoon aan bij Chargemap en stel de filter zo in dat je alleen laadpalen met een minimum van 100 kW ziet.
                          Dat zijn de palen waar je voordeel hebt met de laadsnelheid van de MME.

                          Kan je de gratis laadpas van Ford dan ook gebruiken bij de toekomstige Fastned snellaadpalen?
                          Zoniet een dure aangelegenheid (en geen voordeel voor Ford tov andere EV's).

                          Bij de Colruyt moet je ook goed uitkijken of het een DC 50 kW paal is en geen AC 11 kW paal. Anders gaat het helemaal niet vooruit.

                          Laden aan de Lidl doe ik trouwens meer voor de sport en het experiment dan voor wat anders. Economisch voordeel doe ik er totaal niet mee.
                          Uit ervaring weet ik ook dat je aan een DC50 paal al blij mag zijn als je op 30 minuten (een standaard winkelbeurt) 20 kWh kan binnenhalen. Dat is een heel ander verhaal dan in 10 minuten +100 km binnenhalen.
                          Aan een lokale AC Colruyt paal is dat 1 kW (al zal dat met de MME waarschijnlijk tot 5 kW zijn).

                          Het overgrote deel van de laadbeurten doe ik gewoon thuis. Zonder het voordeel van een thuislaadpaal zou ik geen EV willen. Ik heb het de eerste drie maanden zonder moeten doen. Dat was alleen in de wetenschap dat de laadpaal eraan kwam. Dat gehannes met openbare laadpalen is niet aan mij besteed.

                          Dat er laadpalen op het werk komen is uiteraard ook een niet te onderschatten voordeel. Maar dat voordeel geldt dan weer voor alle EV's en niet voor een Ford alleen.

                          Een laadpaal op het werk gaat een EV met een on board driefase lader laden aan 11 of 22 kW.
                          De MME kan max. AC laden aan 11 kW (ong. 9.3 kW netto).

                          Ik heb ook ondervonden dat je in de praktijk het voordeel van laadpalen op het werk niet moet overschatten. Een situatie kan vlug veranderen.
                          Bij ons op het werk stonden in het begin 6 gratis te gebruiken laadpalen. Dat trekt natuurlijk meer werknemers met een EV aan. Met PHEV kan je je nog een beetje beredderen met 6 palen maar een EV neemt te veel tijd in beslag om een gezonde rotatie te hebben. Eind 2019 stonden er dan een vijftigtal laadpalen.
                          Maar dat trekt uiteraard weer meer EV-rijders aan. Zelfs met 50 palen moest je als werknemer een app gebruiiken voor voldoende rotatie. Probleem was dan weer om na het ontkoppelen (accu vol) een vrije parkeerplek te vinden zonder laadpaal.

                          Tja en toen kwam corona en nu zitten de werknemers thuis en staan de palen daar een groot deel van de tijd te schilderen.

                          De enige zekerheid is een thuislaadpaal.
                          Maar als je de stroomafname daar zelf moet betalen heb je vanaf 2022 weer een nieuw (luxe)probleem.
                          Last edited by ivob2; 4 Dagen Geleden.

                          Comment


                          • #93
                            Grondwettelijk Hof vernietigt Vlaamse regeling zonnepanelen

                            https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...terugdraaiend/
                            https://www.hln.be/consument/grondwe...elen~ae2d3f96/

                            Betekent dit nu dat ze de uitrol van digitale meters gaan versnellen en/of dat het capaciteitstarief er sneller komt?
                            Ik laad mijn PHEV voorlopig toch met de granny aan 2,3 maar wie met een terugdraaiende teller op eigen kosten investeerde in een fase 3 11kw heeft nu toch ferm gescheten imho (of zie ik dit verkeerd).

                            Comment


                            • #94
                              Zolang je meer produceert dan verbruikt gaat je stroomfactuur 0 blijven toch (reële verbruik niet de kosten uiteraard)
                              ook voor de groene stroom certificaten verandert er niks denk ik?

                              FvDm Als gij uw phev overdag oplaadt en het prosumententarief wegvalt dan is de kans groot dat je goedkoper zal af zijn dan nu
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                wie met een terugdraaiende teller op eigen kosten investeerde in een fase 3 11kw heeft nu toch ferm gescheten imho (of zie ik dit verkeerd).
                                Kan wel eens deugd doen.

                                Comment


                                • #96
                                  de digiteller die wordt uitgerold draait niet terug, als je bij zon overproduktie hebt, deel je dat uit aan de buren en de energieleveranciers krijgen het betaald
                                  en zonder zon draait je teller wel digitaal vooruit

                                  Comment


                                  • #97
                                    Mis, je ontvangt wel een vergoeding voor je overproductie, zij het een aalmoes. Althans bij de meeste leveranciers (er zijn 1 of 2 uitzonderingen dacht ik)
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Voor mensen met zonnepanelen die 's nachts hun ev laden is dit toch wel een harde dobber.
                                      Ik ging zelf een ev kopen maar begin nu terug te twijfelen, misschien dan een phev om fiscaal te blijven goedzitten

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                                        Voor mensen met zonnepanelen die 's nachts hun ev laden is dit toch wel een harde dobber.
                                        Ik ging zelf een ev kopen maar begin nu terug te twijfelen, misschien dan een phev om fiscaal te blijven goedzitten
                                        Aircoinstalateurs gaan gouden tijden te gemoed , als je dan geen cent krijgt voor je overproductie in de zomer kan je er beter je eigen comfort mee verbeteren.
                                        Dus beter je geld steken in airco dan EV.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                                          Voor mensen met zonnepanelen die 's nachts hun ev laden is dit toch wel een harde dobber.
                                          Da's het minste wat je kan zeggen.
                                          Zij die in 2020 zonnepanelen legden hebben niet alleen teveel betaald maar ook de nieuwe subsidie van 1500 euro misgelopen.


                                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X