Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Electrische auto produceert evenveel CO2 als diesel of benzine!

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Electrische auto produceert evenveel CO2 als diesel of benzine!

    https://www.tijd.be/opinie/algemeen/.../10186963.html
    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

  • #2
    Een ruim achterhaald opinie-stuk, wat al direct terug onderuit gehaald is, wat op dit forum drie dagen geleden in de juiste topic al gepost is :

    http://www.autoforum.be/forum/auto-a...06#post6452006

    Comment


    • #3
      Hier is inderdaad al een hele discussie over geweest. Weer zo'n overlappend topic, dit mag weg of in het andere, op die manier vind je niks meer terug

      http://www.autoforum.be/forum/auto-a...04#post6452004
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Vermits het andere topic dicht is, hier dan toch maar verder voor de 'gezonde discussies'


        MINDER DIESEL, MEER BENZINE EN ELEKTRISCH IN EU

        Dat diesels nu ook in Europa sterk aan populariteit moeten inboeten, wordt inmiddels gestaafd door de cijfers. In het laatste kwartaal van 2019 zijn minder diesels verkocht, terwijl benzineauto’s en ook geheel of gedeeltelijk elektrische auto’s stevig terrein winnen.

        Volgens de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) zijn er in het laatste kwartaal van vorig jaar 3,7 procent minder diesels verkocht in de EU. Daarmee lijkt de daling nog wel mee te vallen, maar ten opzichte van benzine is de verschuiving toch stevig te noemen. In dezelfde periode steeg het aantal verkochte benzineauto’s namelijk met 11,9 procent.

        Elektrische auto’s maakten helemaal een indrukwekkende stap, al zijn de belastingmaatregelen in Nederland daarvoor wel grotendeels verantwoordelijk. Met 91.225 exemplaren zijn er 76,5 procent meer EV’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, maar meer dan een derde daarvan kwam voor rekening van de enorme ‘bijtellingsrun’ die in Nederland gaande was. Ter vergelijking: in Nederland gingen 32.141 EV's op kenteken, de nummer twee (Duitsland) kwam niet verder dan 15.436 registraties.

        In totaal waren ‘oplaadbare voertuigen’ in de EU goed voor 4,4 procent van het totaal. In deze categorie vallen echter ook plug-inhybrides, die het 86,4 procent beter deden dan voorheen. Tellen we ook reguliere hybrides en andere alternatief aangedreven auto’s mee, zoals exemplaren op aardgas of LPG, komt de stijging op 66,2 procent.

        Bron: Autoweek


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          stap dichterbij voor solid state batterijen

          https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/z...um-batterijen/
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            stap dichterbij voor solid state batterijen

            https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/z...um-batterijen/
            Dat begint er al op te lijken, toppie! Ik denk en hoop dat die dingen de eerstvolgende jaren nog veel gaan verbeteren, 't zal nodig zijn...
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
              Een ruim achterhaald opinie-stuk, wat al direct terug onderuit gehaald is, wat op dit forum drie dagen geleden in de juiste topic al gepost is :

              http://www.autoforum.be/forum/auto-a...06#post6452006
              Absoluut gedeeltelijk inderdaad.

              In de Verenigde Staten rekent het EPA voor elektrische voertuigen een mpge uit (miles per gallon equivalent), om te zien hoe efficiënt een voertuig met energie omgaat
              Een Tesla Model 3 haalt een mpge van 141. Dat is dus 1.67 l/100 km.

              Maar... een andere manier om één en ander te berekenen: gemiddeld verbruik model 3 : 200 wh/km x 257 gr CO2/kWh (gemiddelde CO2 uitstoot voor een kWh electriciteit in B) = 51.4 gr CO2/km.
              Maar in andere markten is het verhaal dus anders. In Nl ligt de CO2 productie per kWh elektriciteit veel hoger (400 gr CO2/kwH, want minder kernenergie), en dan stoot een Model 3 dus 80 gr CO2/km uit.
              En een etron stoot dan iets meer dan 50% extra uit: dus 80-130 gr CO2.

              Maar wanneer je zo begint te rekenen, moet je bij wagens met een verbrandingsmotor ook de CO2 inrekenen die gegenereerd wordt voor de distillatie en distributie. En dus het werkelijk verbruik nemen, niet het normverbruik.


              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • #8
                Klopt, je moet dat een beetje toekomstgericht bekijken.
                Met een benzine of dieselmotor die 140g uitstoot gaat daar niks aan veranderen. Als de energietransitie doorgaat met meer wind en zonnestroom, dan wordt een electrische auto elk jaar groener.
                Feit is, je moet ergens beginnen.

                Comment


                • #9
                  het gaat ook niet alleen over co2,er komt veel meer bij kijken,
                  het merendeel van de petrolheads is allang vergeten wat er al 100 j wordt aangericht en zannikken liever over de min punten van electrisch (niets is perfect)dan naar hun eigen minpunten te kijken,zoals..https://www.alletop10lijstjes.nl/top...te-olierampen/
                  bevooroordeeld?belange niet,naast een ev nog altijd een benzine in het gezin.
                  zoals tommie zegt,je moet ergens beginnen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
                    het gaat ook niet alleen over co2,er komt veel meer bij kijken,
                    het merendeel van de petrolheads is allang vergeten wat er al 100 j wordt aangericht en zannikken liever over de min punten van electrisch (niets is perfect)dan naar hun eigen minpunten te kijken,zoals..https://www.alletop10lijstjes.nl/top...te-olierampen/
                    bevooroordeeld?belange niet,naast een ev nog altijd een benzine in het gezin.
                    zoals tommie zegt,je moet ergens beginnen
                    Akkoord, ook met Tommie. Maar je moet veel breder redeneren dan enkel de focus op de auto. Er moet een 360° zicht beleid komen in plaats van enkel die focus op CO uitstoot van de wagen. Anders gaan wonen en verwarmen, dichter bij het werk of omgekeerd, anders gaan reizen, openbaar vervoer aangepakt, meer fietsen promoten, en in het algemeen belonend werken ipv straffend. Dan zal het probleem van de fossiele en elektrische verplaatsingen zichzelf oplossen met tijd. De regeringen of beleidsmakers denken teveel met hun eigen portemonnee en te klein.
                    Zelf willen wij daar gerust opofferingen en aanpassingen voor doen. Doen we trouwens nu al.
                    BMW F10 535Xi N55

                    BMW E46 ///M3

                    BMW E34 ///M5 3.8

                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these old M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

                    Comment


                    • #11
                      de grootste winst blijft nog steeds te halen bij de verwarming van huizen. Van die kw's dat ge daar wint, kunt ge met uw elektrische auto heel wat km's bollen. De overheid zoekt nu nog teveel het laaghangend fruit, maar men had al veel vroeger en veel breder moeten beginnen. Als we evenveel elektrisch blijven rijden als we fossiel doen, gaat het probleem niet opgelost geraken.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        https://ec.europa.eu/environment/int...re_FB20_en.pdf

                        Zo een wondermiddel lijken die batterijen mij toch niet als je de moeite neemt om het hele rapport te lezen...

                        Comment


                        • #13
                          Tja, de titel zegt bij de meesten al genoeg, zodat ze zelf hun synthese maken. De inhoud is dikwijls een ander verhaal.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                            Akkoord, ook met Tommie. Maar je moet veel breder redeneren dan enkel de focus op de auto. Er moet een 360° zicht beleid komen in plaats van enkel die focus op CO uitstoot van de wagen. Anders gaan wonen en verwarmen, dichter bij het werk of omgekeerd, anders gaan reizen, openbaar vervoer aangepakt, meer fietsen promoten, en in het algemeen belonend werken ipv straffend. Dan zal het probleem van de fossiele en elektrische verplaatsingen zichzelf oplossen met tijd. De regeringen of beleidsmakers denken teveel met hun eigen portemonnee en te klein.
                            Zelf willen wij daar gerust opofferingen en aanpassingen voor doen. Doen we trouwens nu al.
                            eveneeens akkoord met uw argumenten,dat we op de politiek niet(of nauwelijks)moeten rekeningen is allang een feit,ministers wisselen van bevoegheid zoals van broek,zetten de boel wat op stelten en gaan lopen wanneer het te warm word.
                            langtermijndenken is al helemaal onbestaande.straffen is nu eenmaal makkelijker,en lonender dan belonen.
                            Last edited by ANDRE123; 10/02/2020, 09:32.

                            Comment


                            • #15
                              Als men gridlevel storage kan oplossen zullen we een heel ander verhaal hebben, maar zover zijn we nog niet
                              Technologische doorbraken zullen dan wel weer uit de USA moeten komen zeker?
                              Het jammere van het hele Tesla succes is dat Li batterijen goedkoper aan het worden zijn waardoor technisch betere batterijen om financiële reden een achterstand aan het oplopen zijn....

                              Hier vestigt men zijn hoop op wekelijkse studenten betoging.

                              Interessant filmpje over Liquid Metal battery

                              https://www.youtube.com/watch?v=NiRrvxjrJ1U&t=3325s

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                https://ec.europa.eu/environment/int...re_FB20_en.pdf

                                Zo een wondermiddel lijken die batterijen mij toch niet als je de moeite neemt om het hele rapport te lezen...
                                ik heb heel het rapport gelezen en waar staat dat ze niet het wondermiddel zijn?

                                Elke batterij heeft zijn voor- en nadelen en moeten in functie waarvoor ze dienen dan ook gebruikt worden... net zoals gewone verbrandingsmotoren trouwens. Ik ga geen straalmotor op een auto steken bijvoorbeeld, of een 4 cilinder in een boeing 747.

                                Alle nadelen die men daar aanhaalt qua productie en recyclage zijn eigen aan onze manier van produceren. Iets wat we terug vinden in zowat alle productieprocessen. Neem als voorbeeld plastic. Kan allemaal netjes gerecycleerd worden als men wil, maar dan moet het productieproces er wel op voorzien zijn. Momenteel is dat blijkbaar economisch nog niet interessant genoeg en is het goedkoper om het te dumpen in de oceaan (om dat men de long-term kosten netjes achterwege laat).
                                Het zal van de politieke overheden afhangen hoe daar mee omgegaan moet worden. Regelgeving, verandering consumentengedrag via campagnes (zie Bebat bij ons ivm batterijen binnenbrengen), financiële stimulansen, statiegeld, enzovoort.

                                Maar om dit nu weer te gaan gebruiken om tegen elektrische auto's te zijn... nou, toch niet. Klassieke auto's zitten nu op 80% recyclage (en dus 20% niet). En nog niet te spreken over de manier van oliewinning waar heel wat vuiligheid bij komt kijken alsook de verbranding ervan.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                                  ik heb heel het rapport gelezen en waar staat dat ze niet het wondermiddel zijn?

                                  Waar staat het dat ze het wel zijn ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    waar staat dat ze het niet zijn? Want dat is wat jij beweert.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      waar staat dat ze het niet zijn? Want dat is wat jij beweert.

                                      Beweer ik dat het letterlijk in het rapport staat ? Sterk.

                                      Maar als jij sectie 2 leest en alles toppie vindt en dat onder “de manier van produceren” probeert goed te praten dan is alle redelijkheid ver te zoeken.

                                      Als ik jouw logica volg kunnen we beter alles opnieuw in plastiek zakken steken want het zou wel kunnen gerecycleerd worden... we doen het alleen nog niet.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
                                        https://ec.europa.eu/environment/int...re_FB20_en.pdf

                                        Zo een wondermiddel lijken die batterijen mij toch niet als je de moeite neemt om het hele rapport te lezen...
                                        om u nog eens te quoten

                                        wat moet ik daar dan uit opmaken?

                                        en om dan toch te antwoorden op uw vraag: als ge enkel maar de passages leest om voor de zoveelste keer te willen bewijzen dat elektrisch niet the way to go is, ja dan kunt ge die conclusie eruit halen ja. Maar er staat nog veel meer bij: wat men zou moeten doen, wat er in de toekomst zit aan te komen, enzovoort. En dat geeft al een veel genuanceerder beeld dan gij wilt ophangen.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X