Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is het goed of slecht om soms eens tot de toerenbegrenzer te gaan in een benzinemotor

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Is het goed of slecht om soms eens tot de toerenbegrenzer te gaan in een benzinemotor

    Mij hebben ze altijd gezegd dat je niet te weinig toeren moet maken met een benzine motor en best wat later schakelt om de motor niet lui te maken.

    Hierdoor vroeg ik me af of het goed is om soms eens echt lekker veel toeren te maken, bijna tot in het rood, om de motor niet lui te maken.
    Kan dit kwaad of is dit net goed voor een benzine motor? Mij lijkt het net goed om de motor eens goed te laten werken maar dan is er natuurlijk meer stress op de motor.

    Ik heb zelf een Ford Fiesta 1liter ecoboost (met turbo) en ik doe het om de 500km. Even van 0 tot 100 in 3de versnelling tot 6000 toeren


  • #2
    lang aan hoge toeren heeft geen zin
    gewoon eens kort onder belasting goed doorduwen, (gasklep open) tussen de 2000 en 4000 toeren. Als de motor warm staat. Hoeft niet langer dan één of 2 seconden te duren.
    Nooit doen onder de 2000 rpm, ik laat een motor enkel goed werken als hij boven de 2000 rpm gaat.
    Ik doe dat bij iedere rit als hij warm staat, efkes paar seconden doorduwen, maar niet bij hoge toeren en zeker niet te lang bij hoge toeren.
    Heb nog nooit een motor gehad die olie verbruikte

    Comment


    • #3
      ik trek mijne benzinemotor tot 8000rpm eenmaal warm en dat regelmatig kort opeen














      anders rijde in de weg op Zolder
      mijn autootjes:

      Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

      Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
        ik trek mijne benzinemotor tot 8000rpm eenmaal warm en dat regelmatig kort opeen
        Aan 4000 tpm moet de fun nog beginnen
        BMW F10 535Xi N55

        BMW E46 ///M3

        BMW E34 ///M5 3.8

        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • #5
          Maakt allemaal niet te veel uit als je met de juiste olie rijdt en de filter af en toe vervangt.

          We rijden niet meer met afgevijlde pistons en een carburateur hé.
          Rij gewoon zoals je normaal wil rijden, maar vermijdt echt hoge toeren en belasting zo lang de motor niet warm is, dan gaat er niks mis.

          Comment


          • #6
            Inderdaad. Als de motor niet perfect op zijn beste bedrijfstemperatuur staat, blijf ik braaf onder en rond de 3000rpm, wat er ook zijn mag. als je dit principe respecteert isw perfect onderhoud, is er niets aan de hand.
            BMW F10 535Xi N55

            BMW E46 ///M3

            BMW E34 ///M5 3.8

            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • #7
              Het heeft eigenlijk niet veel zin om tot aan de begrenzer op te trekken, daar de koppel meestal ervoor afneemt
              Bij de benzinemotor is dat een paar honderden toeren beneden het maximum toegelaten toerental, dan doet de koppelcurve een knik naar beneden
              Met een dieselmotor piekt de curve nog veel lager, meestal een paar duizenden toeren beneden de toegelaten limiet.
              Voor de gezondheid van de motor is het best rond de max.koppelwaarde te blijven rijden, dit is het meest efficiënt en de motor wordt dan nooit overbelast.
              Last edited by guyugy; 13/09/2018, 18:52.

              Comment


              • #8
                Maar toch is het voor beide motoren goed om van tijd eens goed door te vlammen. Gewoon de boel eens goed uitblazen... Wel goed warm rijden eerst zoals iedereen hier zegt en als het een turbomotor is de turbo tijd geven om af te koelen vooraleer je de motor stil legt. Men zegt wel eens dat dit met de moderne turbo's niet meer moet maar is slechts een kleine moeite om de laatste kilometer beetje rustig te rijden en bij tussenkomst je motor te laten draaien tot je je gordel uit deed, telefoon nam en eventueel nog wat andere zaken en dan pas stil leggen. Heb nog nooit een turbo stuk gehad, zusje doet het niet en haar twee laatste wagens hadden beiden prijs. Benieuwd of ze met haar nieuwe eens 100 k haalt met de turbo nu lol...

                Comment


                • #9
                  Af en toe de paardjes eens goed van stal laten kan zeker geen kwaad, integendeel. Anders maak je er een lome, toegeslibde motor van. Dat is niet gezond. Als ik een plezierritje maak ben ik echt niet bezig met curves. Dan wordt er puur op gevoel geschakeld. Dan zit je sowieso goed imo.
                  BMW F10 535Xi N55

                  BMW E46 ///M3

                  BMW E34 ///M5 3.8

                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #10
                    zie je wel vaker bij mensen die niet veel op de snelweg komen. altijd 30, 50 of 70 rijden en dan op de snelweg moeten ze onverwacht eens gas geven en komt er een walm tot en met.

                    ben wel benieuwd, nu benzinemotoren ook een soort van roetfilter hebben, hoeveel deze kost en wanneer deze vol zit. Een dieselpartikelfilter kost best wel veel als deze verzadigd is door altijd als een tamme te kachelen...

                    ik zelf rijd met diesel of benzine altijd rustig tot de olie boven de 80 staat. en daarna rijd ik zoals ik wil en daar hoort vaak tot 1000 toeren voor het rood bij of tot tegen het rood soms ook.
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                      Maar toch is het voor beide motoren goed om van tijd eens goed door te vlammen. Gewoon de boel eens goed uitblazen... Wel goed warm rijden eerst zoals iedereen hier zegt en als het een turbomotor is de turbo tijd geven om af te koelen vooraleer je de motor stil legt. Men zegt wel eens dat dit met de moderne turbo's niet meer moet maar is slechts een kleine moeite om de laatste kilometer beetje rustig te rijden en bij tussenkomst je motor te laten draaien tot je je gordel uit deed, telefoon nam en eventueel nog wat andere zaken en dan pas stil leggen. Heb nog nooit een turbo stuk gehad, zusje doet het niet en haar twee laatste wagens hadden beiden prijs. Benieuwd of ze met haar nieuwe eens 100 k haalt met de turbo nu lol...
                      Dat turbo probleem vroeger kwam vooral doordat de smering van de turboas direct weg viel als je de motor stil legde.
                      Die as was keiheet, en de olie stroomde niet meer, en ging dus verkoken of aanbranden. Elke keer een extra laagje tot het gedaan was.
                      Dat probleem heb je nu een pak minder door synthetische olie, en een verbeterde koeling van de turbo, ook nadat de motor stil valt.

                      In elk geval, vroeger was een kapotte turbo na 80-100k zowat standaard, nu hoor je dat bijna niet meer, en er rijden vééél meer turbo's rond.
                      De gemiddelde leaserijder zet de motor gewoon af bij aankomst, en dat geeft geen dikke miserie meer.

                      Nabij Roeselare is er een bedrijf groot geworden van de revisie van Turbo's. Nu doen ze dat nog, maar ze doen veel meer dan dat alleen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                        Dat turbo probleem vroeger kwam vooral doordat de smering van de turboas direct weg viel als je de motor stil legde.
                        Die as was keiheet, en de olie stroomde niet meer, en ging dus verkoken of aanbranden. Elke keer een extra laagje tot het gedaan was.
                        Dat probleem heb je nu een pak minder door synthetische olie, en een verbeterde koeling van de turbo, ook nadat de motor stil valt.

                        In elk geval, vroeger was een kapotte turbo na 80-100k zowat standaard, nu hoor je dat bijna niet meer, en er rijden vééél meer turbo's rond.
                        De gemiddelde leaserijder zet de motor gewoon af bij aankomst, en dat geeft geen dikke miserie meer.

                        Nabij Roeselare is er een bedrijf groot geworden van de revisie van Turbo's. Nu doen ze dat nog, maar ze doen veel meer dan dat alleen.
                        Hoet bedoel je ?

                        Ja, ik geloof je wel... maar dat zit er zo ingebakken die gewoonte, zal altijd beetje laten nadraaien. Vond het wel vreemd, zusje had turbo kapot op haar Golfje van 2008 toen ze er een 80.000 km mee had, idem voorhaar Evoque rond die kilometerstand.
                        Anderzijds moet ik wel zeggen dat mijn vrouw ook al weet niet hoeveel jaren met een turbo rijdt en ook nog nooit een turbo stuk had en zij legt de wagen stil bij wijze van spreken voor die stilstaat...

                        Ik heb altijd gedacht dat je de turbo moest laten nadraaien om de schoepen te koelen ?

                        Comment


                        • #13
                          De schoepen zijn het probleem niet.
                          Gezien een turbo makkelijk 100.000 t/min draait op vol vermogen zit daar geen kogellager op, maar een gewoon glijlager. Dat betekent gewoon dat er een klein laagje olie voor de smering en het soepel lopen zorgt. Die olie wordt continu rondgepompt, en dus blijft de temperatuur van die olie binnen de perken.

                          Als die turbo echt heet staat, en de olietoevoer stopt direct, dan gaat die as nog zo warm zijn dat de olie gaat verbranden. Iedere keer dat het gebeurt een laagje van een paar micron er bij, tot die as niet meer draait, en dan is de turbo stuk.
                          Nu is de koeling van die as een stuk beter zodat dit niet meer gebeurt.
                          Hoe sommige mensen hun turbo nog kapot krijgen is me een vraag.
                          Ik woon een km of 3 van de autostrade, denk dat dat genoeg is om de temperatuur genoeg te laten dalen, maar ook bij een tankstop sta ik niet "na te koelen".

                          Comment

                          Working...
                          X