Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rekenmodel vennootschap versus privé?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • rekenmodel vennootschap versus privé?

    Na een gesprek met collega-ondernemers over het al dan niet kopen van een wagen in een vennootschap, kwamen we er niet uit. Volgens mij zou het wel eens zinvoller kunnen zijn om de wagen privé te kopen en deze dan aan de vennootschap te verhuren. Een volledige verhuur, dus je betaalt wel VAA. Dit zou vooral zinvol kunnen zijn voor auto's met een hoge restwaarde en een hoge aftrekbaarheid.
    Alleen, ik ben niet voldoende fiscaal onderlegd om dit goed uit te rekenen. Een tijdje geleden was hier een excel voor de TCO van verschillende wagens te vergelijken. Een gelijkaardige excel voor aankoop in vennootschap versus verhuur aan vennootschap zou erg handig zijn. Met als inputvariabelen bijv: aankoopprijs, afschrijvingstermijn, restwaarde, aftrekbaarheid, inflatie

    Iemand hier die dit zou kunnen ontwikkelen?

  • #2
    niemand? lijkt me nochtans erg relevant voor de vele mensen hier die een wagen in een BVBA kopen

    Comment


    • #3
      Als dat het warm water was, dan zou deze praktijk enorm veel toegepast worden. Veel bedrijven beschikken over goede fiscalisten en zoeken alles uit tot op de laatste cent.

      Als ge privé koopt moet ge ook BIV, taks, verzekering, BTW,... betalen die niet in de kosten van het bedrijf gestoken kunnen worden. Ik weet ook niet als ge uwe auto kunt ingeven als beroepskost als ge hem de volle post aanrekent aan de firma.

      Comment


      • #4
        voor een standaard leaseslet is dit uiteraard geen optie, maar dit forum is net voor mensen die wat meer zoeken, en daar kan dit mogelijks wel zinvol zijn. Bijvoorbeeld voor een tesla, 100% aftrekbaar en met zeer hoge restwaarde. Of een licht vracht pickup met hoge restwaarde. Ik vermoed dat dit wel eens een erg gunstige manier kan zijn om geld uit je vennootschap te halen. Maar ben zelf niet voldoende fiscaal onderlegd om dit exact uit te rekenen.

        Wat ik wel weet: je kan contractueel vastleggen dat je vennootschap alle kosten (incl. taksen en verzekeringen, onderhoud, herstellingen, etc) moet betalen. Bij privé gebruik betaal je dan uiteraard wel een VAA zoals bij een normale firmawagen.

        BTW zal niet aftrekbaar zijn, maar daar kan je in je rekenmodel rekening mee houden

        Comment


        • #5
          Probleem bij een Lichte Vracht als bedrijfswagen is dat ge geen gebruik kunt maken van de fortfetaire kms voor de VAA. Bij een gewone firmawagen nemen ze 7500km privé. Bij een LV moet ge elke verplaatsing noteren in 2 tabellen. Dus 'van' en 'naar' en de 'afgelegde kms' met daarnaast privé of beroepsmatig. Woon-werk valt onder privé. Heb er hier ook ooit aan gedacht, maar heb geen zin om mij daarmee bezig te houden.

          Een Tesla dacht ik dat 120% aftrekbaar was. Maar ben niet zo met die dingen bezig.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
            Probleem bij een Lichte Vracht als bedrijfswagen is dat ge geen gebruik kunt maken van de fortfetaire kms voor de VAA. Bij een gewone firmawagen nemen ze 7500km privé. Bij een LV moet ge elke verplaatsing noteren in 2 tabellen. Dus 'van' en 'naar' en de 'afgelegde kms' met daarnaast privé of beroepsmatig. Woon-werk valt onder privé. Heb er hier ook ooit aan gedacht, maar heb geen zin om mij daarmee bezig te houden.

            Een Tesla dacht ik dat 120% aftrekbaar was. Maar ben niet zo met die dingen bezig.
            bij controle heb ik daar toch nog geen probleem mee gehad (maar ik doe minder dan 7500km per jaar met de LV, alle km samen)

            Comment


            • #7
              Het is een vrij complexe berekening. Ik heb ooit eens een poging gedaan. Verhuur met vaa lijkt mij niet zo nuttig, omdat je huurinkomsten belast zijn en je altijd discussie gaat krijgen over de huurprijs. Simpelste is toch gewoon hetzij prive kkopen hetzij met de vennootschap als je veel km maakt of iets prijzigs aanschaft.

              Comment


              • #8
                als je een financiële renting/leasing neemt met op het eind een lage restwaarde en dan privé overkoopt, dan kan je de auto voor de hogere reële waarde doorverkopen?
                is dat niet interessanter?
                mijn autootjes:

                Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                  als je een financiële renting/leasing neemt met op het eind een lage restwaarde en dan privé overkoopt, dan kan je de auto voor de hogere reële waarde doorverkopen?
                  is dat niet interessanter?
                  Wel best een derde (onafhankelijk iemand) inschakelen dan...
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 60 reizen rond de wereld in 6560 dagen of gemiddeld elke dag 366,71 km elke dag, dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                    als je een financiële renting/leasing neemt met op het eind een lage restwaarde en dan privé overkoopt, dan kan je de auto voor de hogere reële waarde doorverkopen?
                    is dat niet interessanter?
                    Dat wordt ondertussen wel nagekeken....
                    Als de echte waarde 20k is, en je koopt die prive voor 5k, dan kan dat gezien worden als ontduiking van 15k, en ga je daar ook op belast worden.
                    Die waardes bepalen is een andere zaak natuurlijk.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                      Wel best een derde (onafhankelijk iemand) inschakelen dan...
                      logisch en een maand of 6 laten overgaan...
                      mijn autootjes:

                      Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                      Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                        logisch en een maand of 6 laten overgaan...
                        Exact!!!
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 60 reizen rond de wereld in 6560 dagen of gemiddeld elke dag 366,71 km elke dag, dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment

                        Working...
                        X