Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Depriciatie auto's...waarom nog een nieuwe kopen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Bij ons in de familie is het verschillend. Mijn vader zelf heeft denk ik al een 50-tal wagens gehad en die heeft in zijn hele leven (nu 59) nog nooit een wagen nieuw gekocht. Maar het is dan ook nen hele gierige mens. Want hij snapt ook nog altijd het nut niet van onderhoudsbeurten aan een auto en soms dient er wel eens gaan gesleuteld te worden, want blijkbaar is een motor kapot rijden en vervangen goedkoper dan al die onderhoudsbeurten over die periode. En soms heeft hij zelfs gelijk.

    Ik zelf rij al jaren met firmawagens en dus altijd niet en wissel om de 3 jaar. Maar voorheen heb ik zelf ook nog nooit een nieuwe wagen gekocht. Wel kocht ik altijd jonge occasies, want als ze ouder dan 5 jaar zijn, krijgt ge er geen klein omnium meer op. En dat heb ik er wel altijd graag bij.
    Wel moet ik zeggen dat ik wat verwend ben geworden de laatste jaren met die firmawagens dat ik nogal van snufjes hou. Dus een gsm van €15 is niet aan mij besteed. Dus heb ook graag een wagen waarbij de wagen of de iphone een meerwaarde betekend En als ge de allerlaatste snufjes wilt, dan komt ge vaak uit bij nieuw. Dus moest ik terug eigen wagens kopen, is het twijfelen. Ofwel nieuw, ofwel een heel jonge occasie uit Duitsland.

    Ik heb in 2008 mijn 4de motor gekocht, en tevens ook de enige splinternieuwe. Op 4 jaar tijd maar 13000km kunnen doen destijds en een ongeval mee gehad. Was volledig terug in orde gemaakt, behalve de achtervelg was nog een beetje geschaafd. Motor kostte toen €12355 en heb in 2012 er met moeite €6700 voor gekregen. Wat ik echt wel belachelijk vond en mij deed beslissen nooit nog nieuw te kopen. Ik heb in 2012 dan een opvolger gekocht die normaal €12690 kostte in 2010, maar de vorige eigenaar heeft deze in 2011 overjaars gekocht met een aanzienlijk pakket erbij. Heeft er 4700 km mee gereden en was helemaal niet zijn ding. Dus hij kocht nen andere moto en den deze stond al maanden stil in zijn garage en had nog niet de tijd gevonden om te kuisen en te koop te zetten. Hij sprak me aan op een forum omdat hij wist dat ik aant uitzien was naar zo ene en vroeg wat ik wilde geven. Ik zei max €8500 omdat ik eerder ne 2011 wilde met ABS en de zijne ne 2010 was zonder. KReeg direct antwoord dat het kon als hij hem dan niet meer hoefde de kuisen. Dus een model van 2 jaar oud, maar nog maar 1 jaar ingeschreven, met nog 1 jaar fabrieksgarantie en 4700km voor €8500 die normaal €12690 kost. Dus zou ik maar vast zot zijn om dan ne nieuwe te kopen, niet? Want ze staan nu op het internet nog voor minstens €6500 te koop.

    Comment


    • #22
      Depriciatie auto's...waarom nog een nieuwe kopen?

      Ik heb mijn laguna die op dat moment net geen 5jaar was voor 1/3de van de prijs gekocht van de catalogus. (Bij een officiele dealer met zekerheid van eerste eigenaar wegens inkijk historie en facturen)... Op zo momenten denk je echt wel ik koop nooit een nieuwe. Stonden begot 80d km op.
      Mijn e90 net hetzelfde met 70dkm, was wel 6j.
      Last edited by SteakFriet; 21/11/2015, 08:43.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
        Ik heb mijn laguna die op dat moment net geen 5jaar was voor 1/3de van de prijs gekocht van de catalogus. (Bij een officiele dealer met zekerheid van eerste eigenaar wegens inkijk historie en facturen)... Op zo momenten denk je echt wel ik koop nooit een nieuwe. Stonden begot 80d km op.
        Mijn e90 net hetzelfde met 70dkm, was wel 6j.
        Ik heb mijn E90 ook gekocht aan een vierde van de nieuwprijs.
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
          Ik koop een wagen altijd nieuw, ben een autoliefhebber.
          Akkoord deze hobby kost geld, net zoals de meeste andere hobby's.
          Waarom koopt uw vrouw zo'n dure gsm ? De mijne kost 59 € en belt ook probleemloos
          als autoliefhebber kan je toch perfect ook 2e hands kopen?
          ik heb een ruime break nodig en zoek altijd auto's die wat minder in de markt liggen, vb geen 1.9 tdi van een duits merk, maar een "stevige" benzine, betaal een stuk minder bij aankoop en jaarlijks een beetje meer taks en verbruik, op het einde van de rit, heb ik goed kunnen rijden en kost mij niets meer dan ...

          nu met de laatste heel veel geluk gehad, echt heel goedkoop kunnen aankopen en vorige week van de verzekering vernomen hoeveel ik krijg voor wrak en schade, en kost mij dus paar honderd € om te rijden per jaar ;-)

          Comment


          • #25
            Voor mij is tweedehands kopen zelfs de enige optie om op een betaalbare manier mijn autoliefde te 'beleven'. Nieuw een Mazda MX5 en Mercedes C (190) kopen kost je minstens 50k, tweedehands 4k...en dan heb je een leuke weekendwagen en comfortabele 'werk'wagen. Zeker als je ze ook als oldtimer kunt verzekeren en inschrijven. De kosten kan je pech mee hebben, maar als je een fractie van die 46k aan de kant legt dan heb je dat probleem ook niet.

            Enige nadeel is de BIV die soms hoog kan zijn voor een tweedehands wagen, maar dat drukt dan ook weer de prijzen verder naar beneden.

            Comment


            • #26
              Zoals hierboven staat,enige manier om mijn goesting te kopen,is een tweedehands. Je hebt daar keuze genoeg, kan zwaar genoeg kiezen( wat nieuw onbetaalbaar word) Dus voor mij nooit geen nieuwe meer

              Comment


              • #27
                ik koop altijd 2dehands en meestal heel goedkoop met hoge km's. omdat ik van mening ben dat een hoge km'auto een goeie is (de eigenaar heeft die immers lang bijgehouden). er zijn dan meestal wat kleine werkjes aan waarom de huidige eigenaar die verkoopt.
                mijn opel ascona 1.6SV (eerste wagen) was 12j toen ik die kocht met 140K km. betaalde die 625€. heb die 5jaar afgebeuld en 40K km bijgezet en amper kosten aan gehad (eens 30cm brandstofleiding te vervangen, een radiatordarm en wat remblokjes, distributieriem die geknapt was en 1x een onderhoud. heb die verkocht voor 250€.
                mijn volgende was een capri 2.0S die ik 800€ betaalde waarbij de papieren verloren waren geraakt. die was toen 21jaar oud. papieren aangevraagd, gekeurd en na 6maand de koppeling kapot. koppeling vervangen en auto verkocht voor 1400€ met blanco keuring. weg wegens belasting/verzekering te duur. ik kocht me dan een oldtimer capri van 25jaar oud die ik 1250€ betaalde (de huidige blauwe die ik nu al een 9tal jaar heb. EDIT: foutje gemaakt, heb die blijkbaar al bijna 12jaar).
                ik heb ondertussen nog 9jaar gereden met een dodge W200 die ik 2500€ betaalde en vorig jaar verkocht voor 1900€

                men huidige daily (golf 2 diesel) kocht ik op zijn 22jaar voor 200€ en heb ik na 5jaar nog altijd. paar kleine herstellingen moeten aan doen (radiator 34€, schokdempers, wiellagers, waterdarmen, distributieriem + waterpomp, uitlaat, handremkabels, remblokken/schijven...). rij er al 125 000km mee en heb al 2 ongelukken in mijn recht ermee gehad (al 1367€ gekregen van verzekeringen). staat momenteel afgekeurd op de oprit . een heel blad opmerkingen. heeft toch 486 000km gehaald op zijn 27jaar. ik wacht op een paar onderdelen om die weer te herkeuren. die auto is gewoon zuivere winst.
                mjn vrouw haar auto is een benz C200 (S203) uit 2001 die nieuw 43 000€ kosten en ik dus 2dehands voor een fractie van de nieuwprijs kocht. ding heeft ook al 392 000km ondertussen (al 8K mee gereden op die paar maand).

                zowat al mijn oldtimers kocht ik met één of ander defect voor kleingeld (fiesta mk1 gratis gehad (papieren verloren), fiesta mk1 voor 100€ (ongeval gehad vooraan), ford escort mk2 voor 200€ (rot), ford escort mk2 voor 250€ (vastgelopen motor), ford capri2.0V6 voor 275€ (rotte kar met goeie motor), ford capri 2.3V6 voor 300€ (gezonde kas zonder motor), ford sierra XR4i 2.8iV6 voor 900€, ford capri 3.0V6 voor 1100€ (1 remklauw vooraan kapot).

                ik koop NOOIT een nieuwe wagen, ik heb jaren met firmawagens gereden (11tal versleten op 7jaar) en zowat bij 75% van hen heb ik miserie gehad in dat eerste jaar. mijn 22jaar oude golf met 361k km heeft minder problemen gehad op die 5jaar, dan ik met mijn 'nieuwe' leasesletten had
                Last edited by ; 21/11/2015, 10:55.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  ik koop altijd 2dehands en meestal heel goedkoop met hoge km's. omdat ik van mening ben dat een hoge km'auto een goeie is (de eigenaar heeft die immers lang bijgehouden). er zijn dan meestal wat kleine werkjes aan waarom de huidige eigenaar die verkoopt.
                  mijn opel ascona 1.6SV (eerste wagen) was 12j toen ik die kocht met 140K km. betaalde die 625€. heb die 5jaar afgebeuld en 40K km bijgezet en amper kosten aan gehad (eens 30cm brandstofleiding te vervangen, een radiatordarm en wat remblokjes, distributieriem die geknapt was en 1x een onderhoud. heb die verkocht voor 250€.
                  mijn volgende was een capri 2.0S die ik 800€ betaalde waarbij de papieren verloren waren geraakt. die was toen 21jaar oud. papieren aangevraagd, gekeurd en na 6maand de koppeling kapot. koppeling vervangen en auto verkocht voor 1400€ met blanco keuring. weg wegens belasting/verzekering te duur. ik kocht me dan een oldtimer capri van 25jaar oud die ik 1250€ betaalde (de huidige blauwe die ik nu al een 9tal jaar heb. EDIT: foutje gemaakt, heb die blijkbaar al bijna 12jaar).
                  ik heb ondertussen nog 9jaar gereden met een dodge W200 die ik 2500€ betaalde en vorig jaar verkocht voor 1900€

                  men huidige daily (golf 2 diesel) kocht ik op zijn 22jaar voor 200€ en heb ik na 5jaar nog altijd. paar kleine herstellingen moeten aan doen (radiator 34€, schokdempers, wiellagers, waterdarmen, distributieriem + waterpomp, uitlaat, handremkabels, remblokken/schijven...). rij er al 125 000km mee en heb al 2 ongelukken in mijn recht ermee gehad (al 1367€ gekregen van verzekeringen). staat momenteel afgekeurd op de oprit . een heel blad opmerkingen. heeft toch 486 000km gehaald op zijn 27jaar. ik wacht op een paar onderdelen om die weer te herkeuren. die auto is gewoon zuivere winst.
                  mjn vrouw haar auto is een benz C200 (S203) uit 2001 die nieuw 43 000€ kosten en ik dus 2dehands voor een fractie van de nieuwprijs kocht. ding heeft ook al 392 000km ondertussen (al 8K mee gereden op die paar maand).

                  zowat al mijn oldtimers kocht ik met één of ander defect voor kleingeld (fiesta mk1 gratis gehad (papieren verloren), fiesta mk1 voor 100€ (ongeval gehad vooraan), ford escort mk2 voor 200€ (rot), ford escort mk2 voor 250€ (vastgelopen motor), ford capri2.0V6 voor 275€ (rotte kar met goeie motor), ford capri 2.3V6 voor 300€ (gezonde kas zonder motor), ford sierra XR4i 2.8iV6 voor 900€, ford capri 3.0V6 voor 1100€ (1 remklauw vooraan kapot).

                  ik koop NOOIT een nieuwe wagen, ik heb jaren met firmawagens gereden (11tal versleten op 7jaar) en zowat bij 75% van hen heb ik miserie gehad in dat eerste jaar. mijn 22jaar oude golf met 361k km heeft minder problemen gehad op die 5jaar, dan ik met mijn 'nieuwe' leasesletten had
                  ok, kan begrijpen dat u er zich goed bij voelt,maar zelf constant met zo een oude wagens rijden zou ik nu ook weer niet willen doen.Met tweedehands bedoel ik wel recentere modellen...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk Berichten
                    Zoals hierboven staat,enige manier om mijn goesting te kopen,is een tweedehands. Je hebt daar keuze genoeg, kan zwaar genoeg kiezen( wat nieuw onbetaalbaar word) Dus voor mij nooit geen nieuwe meer

                    Idem hier,of het moest zijn dat ik de lotto win,of erf.

                    Comment


                    • #30
                      voor de zaak nieuw...logisch

                      privé koop ik geen nieuwe meer...jonge tweedehands met garantie.Mijn alfa 159 heb ik bij alfa specialist gekocht met één jaar garantie.Voor 1/3 van nieuwprijs 4jaar oud met 80000km.

                      en volledige leasing historie erbij...

                      Comment


                      • #31
                        Eerste auto gekregen van de ouders toen zij een nieuwe kochten.
                        Dan een nieuwe polo coupe gt gekocht en die na iets meer dan 4 jaar buiten gesmeten op 126000km omdat er van alles aan kapot viel (versnellingsbak voor de tweede keer, cardans etc )
                        De polo werd vervangen door een nieuwe golf.
                        De golf begon kuren te vertonen eens die 4 jaar oud was.
                        Heb die ook buiten gekegeld omdat ik daar elk jaar tussen de 15000 en de 30000bfr kosten aan had, wagen had 87000km.
                        Nadien en sindsdien tweedehands gekocht, zowel jongere als bijna oldtimers.
                        Rij nu al 3 jaar probleemloos met onze derde daily tweedehandse.
                        Mijn eerste tweedehandse is tot nu toe de beste aankoop ooit geweest.
                        Nieuw aankopen zal ik niet rap meer doen wegens stilaan onbetaalbaar geworden als gewone werkmens.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                          voor de zaak nieuw...logisch

                          privé koop ik geen nieuwe meer...jonge tweedehands met garantie.Mijn alfa 159 heb ik bij alfa specialist gekocht met één jaar garantie.Voor 1/3 van nieuwprijs 4jaar oud met 80000km.

                          en volledige leasing historie erbij...
                          waarom is het logisch dat je voor de zaak nieuw koopt? Uiteindelijk betaal je hem toch ook voor een groot stuk zelf? Er zijn toch genoeg jonge okkazies waarbij de btw aftrekbaar is.

                          Comment


                          • #33
                            klopt, je kan zelfs leasingcontracten afsluiten voor jonge tweedehandswagens, ik heb dit nog onderzocht toen ik verantwoordelijk was voor de fleet.

                            Comment

                            Working...
                            X