Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Depriciatie auto's...waarom nog een nieuwe kopen?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Depriciatie auto's...waarom nog een nieuwe kopen?

    Toen ik mijn beide advertenties op kapaza zag staan, een kettingzaag uit de jaren 70 die ik vlot verkocht heb voor 250 euro en een Audi 80 die ik moet moeite verkocht krijg voor 1000 euro, vroeg ik mij af of er nog meer depreciërende aankopen mogelijk zijn dan een auto...zeker een nieuwe

    Het is toch straf dat een auto van 20 jaar oud ongeveer evenveel waard is als de duurste GSM. Mijn vrouw rijdt nu ook met een auto rond die ongeveer 2x zoveel waard is als haar samsung s6 edge. In vergelijking met mijn kettingzaag (die nieuw in zijn tijd ook wel rond de 1000 EUR kostte) is de wagen praktisch niets meer waard. 'Top' exemplaren van een audi 80 gaan ook maar max voor 2-3.000 euro, maar dan moeten ze bijna geen KM hebben, onderhoudshistorie en geen enkel krasje...

    Als ik tenslotte de vergelijking tussen de aankoop van een tweedehands +15 jaar wagen maakt met de aankoop van een nieuwe auto maak is de verkoopprijs belachelijk laag. In onderdelen is hij meer waard dan aan elkaar gevezen! Zelfs de prijs van oud ijzer begint al gevaarlijk dichtbij te komen. Dit terwijl een oud huis evengoed een nieuwe badkamer, keuken, dak, riolering, elektriciteit, ... nodig heeft maar toch zijn waarde houdt...

    Ik weet wel dat het vraag en aanbod is die de lage prijs bepaalt, maar ik vraag mij af waarom de vraag zo relatief laag is.

    Voor mij zijn er genoeg goede redenen waarom ik nog nooit een nieuwe wagen gekocht heb (en waarschijnlijk ook niet zal doen), 4 jaar verder ben je 10.000 euro (minstens) lichter en heb je evengoed kosten aan je koppeling, ... als mocht je een oudere tweedehandswagen kopen.

    Voor 'de keuze' moet je het ook niet doen, tweedehands heb je massa's keuze, je wordt overspoeld (dankzij de bedrijfswagens) met recente occasies, en door de nieuwe wetgeving zal je de komende jaren ook bedolven worden onder oudere wagens die gedumpt worden.

    Voor het goedkope moet je het ook niet doen, je verzekering is duurder (omnium) en elk krasje heeft, in verhouding, een veel grotere impact op de eventuele doorverkoopwaarde. Het onderhoud is wel goedkoper, maar je moet het wel laten doen bij de duurdere merkgarage wil je je garantie behouden. zelf kan je er ook niets meer aan doen. Je brandstofverbruik zal wel altijd lager zijn, maar of het de gigantische depreciatie kan compenseren? Dat betwijfel ik...

    En geef toe, na een jaar is je 'nieuwe 'wagen ook niet meer echt 'nieuw', je krijgt er ook nog maar 60-70% van de nieuwwaarde voor. Na enkele jaren komt de volgende versie van het model en ben je weer 'gedemodeerd'.

    Voor de 'gizmo's' moet je het niet echt doen, cruise control, airco, ... vind je ook genoeg op oudere modellen, echt belangrijke opties bestaan nu al lang genoeg om in goedkope occasies rijkelijk voor te komen.

    Voornaamste reden waarom ik het toch zou doen is de veiligheid, die wel aanzienlijk verbeterd is ivm vroeger. Mocht ik kinderen krijgen zou ik dat wel als een belangrijke factor nemen om een recente volvo te nemen, al zal een Volvo 850 of Saab ook voldoende veiligheid garanderen... (of een V70 van 10 jaar oud)

    Waarom kopen jullie nog een nieuwe wagen?
    Last edited by volvo940; 20/11/2015, 17:26.

  • #2
    Bij ons binnen de familie en het gezin werden quasi steeds nieuwe wagens gekocht. Puur om de reden dat je nooit weet waarom een ander zijn wagen weg doet (zeker bij jonge okkazies). Het is misschien een maandagwagen, eentje met veel problemen, ... Een andere reden was (zeker bij mijn vader): omdat het finacieel kon. Al mijn vorige wagens waren nieuwe wagens, uitgezonder mijn huidige wagen is een directiewagen (catalogus 35.000, gekocht voor 21.000€ met 3000km), wagen van de vriendin ook steeds nieuw. Laatste wagen (octavia combi benzine) is ook nieuws aangezien er toen quasi geen aanbod was van jonge okkazies in benzine, en als er aanbod was, was de prijs quasi nieuwprijs.

    Nu, ogen zijn ondertussen ook open gegaan. Volgende wagen wordt zeker geen nieuwe meer, jonge directiewagen of eentje van europa-import. De prijzen van nieuwe wagens zijn tegenwoordig niet meer (voor particulieren) te verantwoorden/te betalen (zeker voor jonge gezinnen met een normaal inkomen). Voor 25.000€ heb je quasi niets meer (als je nieuw zoekt) en als je ziet hoe lang je daar voor moet sparen (leningen, neen dank u) , ... ondanks autoliefhebber te zijn is het mij dat niet meer waard.

    Comment


    • #3
      Ik koop een wagen altijd nieuw, ben een autoliefhebber.
      Akkoord deze hobby kost geld, net zoals de meeste andere hobby's.
      Waarom koopt uw vrouw zo'n dure gsm ? De mijne kost 59 € en belt ook probleemloos

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
        Ik koop een wagen altijd nieuw, ben een autoliefhebber.
        Akkoord deze hobby kost geld, net zoals de meeste andere hobby's.
        Waarom koopt uw vrouw zo'n dure gsm ? De mijne kost 59 € en belt ook probleemloos
        Andere hobby's zullen wel wat minder geld kosten dan telkens nieuwe wagens kopen.
        Mijn vader kocht om de twee jaar een nieuwe wagen voor hem en mijn moeder. Iedere keer +/- 50% waardeverlies. als je ziet hoeveel vermogen hij eraan heeft gespendeerd, wordt je toch wel even niet goed (voor hem telkens klasse A6 - voor mijn moeder steeds klasse polo - golf)

        Comment


        • #5
          Thuis kocht mijn moeder om de 2 jaar nieuw, maar daar verloren we max zo'n 1000 euro op...

          Ik heb nu de eerste keer nieuw gekocht, gewoonlijk koop ik auto's van 10 jaar of meer. Nooit 1 versleten, maar de noden veranderen al eens. Ik wou nog 1 auto kopen, dit is onze laatste. Hij gaat weg als we emigreren of onherstelbaar is. Als dat laatste te vroeg komt, zal het met fiets/bus/taxi te doen zijn. Op de volledige levensloop van de wagen gezien is de afschrijving maar klein (zo'n 100 euro per maand) dus dan kan nieuw wel.

          Comment


          • #6
            Een gsm van 59 euro kan je toch niet goedkoop noemen. De mijne , een Nokia , kostte slechts 15 euro en je kan er zelfs mee telefoneren !

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
              Andere hobby's zullen wel wat minder geld kosten dan telkens nieuwe wagens kopen.
              Mijn vader kocht om de twee jaar een nieuwe wagen voor hem en mijn moeder. Iedere keer +/- 50% waardeverlies. als je ziet hoeveel vermogen hij eraan heeft gespendeerd, wordt je toch wel even niet goed (voor hem telkens klasse A6 - voor mijn moeder steeds klasse polo - golf)
              Als je alles gaat optellen wat je in het verleden al hebt uitgegeven aan "nutteloze dingen" zou je inderdaad krankjorum worden.
              Maar een mens die werkt mag ook iets hebben om van te genieten vind ik.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                Een gsm van 59 euro kan je toch niet goedkoop noemen. De mijne , een Nokia , kostte slechts 15 euro en je kan er zelfs mee telefoneren !
                Was de goedkoopste in de Media Markt,zo'n 5 jaar geleden. Had er eentje van 15 € gelegen (nieuw hé) dan had ik deze gekocht. Trouwens die Nokia is die in de plaats gekomen van uw afgedankte kapotte Iphone die u op passagierszetel laat rondslingeren ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                  Als je alles gaat optellen wat je in het verleden al hebt uitgegeven aan "nutteloze dingen" zou je inderdaad krankjorum worden.
                  Maar een mens die werkt mag ook iets hebben om van te genieten vind ik.
                  het is natuurlijk te zien om welke budgetten het telkens gaat. als je spreekt over telkens nieuwe wagens van +/- 20.000€, gaat je "profijt" niet zodanig groot zijn dan wanneer het om wagens van 50.000€ gaat.
                  En genieten, ... ik geniet op dit moment meer van mijn directiewagen (meer vermogen voor mijn budget), dan wanneer ik met hetzelfde budget een andere nieuwe wagen had moeten kopen. En de eerste maanden voelde het ook aan als een 'nieuwe' wagen.

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=Beeimwee3;5704694]Was de goedkoopste in de Media Markt,zo'n 5 jaar geleden. Had er eentje van 15 € gelegen (nieuw hé) dan had ik deze gekocht. Trouwens die Nokia is die in de plaats gekomen van uw afgedankte kapotte Iphone die u op passagierszetel laat rondslingeren ?[/QUOTE

                    Die Nokia komt van de Makro en er zat nog een kaart met 5 euro belwaarde bij. Die kapotte iphone heb ik gratis via mijn broer gekregen die in die branche werkt. De scheermesjes heb ik wel zelf moeten kopen.Ik koop om de 5 jaar een nieuwe gsm (de batterij begeeft het dan meestal) en koop dan altijd de goedkoopste.

                    Comment


                    • #11
                      Hier steeds een nieuwe. Omdat je dan zelf kan bepalen hoe eruit ziet, wat er allemaal op zit, kortom je hem naar je eigen smaak kan kopen. Dat we er op verliezen als hij weg gaat, is dan weer goed voor een ander, die er een prima zaak kan mee doen.
                      De weekendwagen heeft zelfs maar 25000km op zijn 3 jaar dat hij nu oud is. Omdat het kan.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #12
                        Normaal gezien altijd tweedehands ( Golf III en golf IV 2de hands gekocht met rond e 50k km's en weg op meer dan 200k km's ), nu een nieuwe vanwege gekregen fondsen, had het met eigen middelen geweest ging het waarschijnlijk iets anders geweest zijn... Misschien dan nog wat langer gereden met mijn IV'ke om dan te eindigen met weer iets uit de VAG stal of een Volvo. Bij deze de volgende auto zal wel een 2de hands zijn afhankelijk van situatie en onze wisselvallige regering uiteraard.

                        Zijn nu voor de vriendin aan het kijken voor een andere, budget 15/16k. Dachten eerst aan 2de hands, blijkt nu dat ze een Pulsar naftje kan krijgen met alles op en aan wat zij wilt voor haar bedrag, dus waarom dan geen nieuwe?
                        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb altijd jonge tweedehandswagens en -moto's gekocht, particulier.
                          Op de huidige na, die is nieuw gekocht omdat ik op dat moment niet de juiste tweedehands vond.

                          De volgende hoogstwaarschijnlijk weer een jonge occasie.
                          Tot nu toe heel goed meegevallen. Al blijft het natuurlijk wel opletten.
                          Als je een probleemwagen koopt tweedehands kan dit op termijn mogelijk duurder uitdraaien dan
                          gewoon een nieuwe te kopen.

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb altijd tweedehands gekocht. Meestal een jaar of vier met uitschieters van twee die maar een jaar waren en twee van bijna 10j.
                            Ik weet niet of ik ooit nieuw zou kopen, ben er niet tegen alleszins. Als ik zie wat voor kortingen je soms krijgt op een nieuwe (bv bij renault) ben je haast gek 2dehands te kopen. Bij de Duitsers is dat dan weer omgekeerd, dat zou ik nooit nieuw kopen...

                            De reden bij mij was eerder dat ik hem dan ineens heb. Ben nogal impulsief soms maar zie me echt geen maanden wachten op een wagen. Ik ben hem wss al beu voor hij aankomt. Een stockwagen dan liever.

                            Comment


                            • #15
                              Ik koop enkel een bedrijfswagen nieuw. Moet ik een weekendtoy bijkopen is dat een occasie.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                                Toen ik mijn beide advertenties op kapaza zag staan, een kettingzaag uit de jaren 70 die ik vlot verkocht heb voor 250 euro en een Audi 80 die ik moet moeite verkocht krijg voor 1000 euro, vroeg ik mij af of er nog meer depreciërende aankopen mogelijk zijn dan een auto...zeker een nieuwe

                                Het is toch straf dat een auto van 20 jaar oud ongeveer evenveel waard is als de duurste GSM. Mijn vrouw rijdt nu ook met een auto rond die ongeveer 2x zoveel waard is als haar samsung s6 edge. In vergelijking met mijn kettingzaag (die nieuw in zijn tijd ook wel rond de 1000 EUR kostte) is de wagen praktisch niets meer waard. 'Top' exemplaren van een audi 80 gaan ook maar max voor 2-3.000 euro, maar dan moeten ze bijna geen KM hebben, onderhoudshistorie en geen enkel krasje...

                                Als ik tenslotte de vergelijking tussen de aankoop van een tweedehands +15 jaar wagen maakt met de aankoop van een nieuwe auto maak is de verkoopprijs belachelijk laag. In onderdelen is hij meer waard dan aan elkaar gevezen! Zelfs de prijs van oud ijzer begint al gevaarlijk dichtbij te komen. Dit terwijl een oud huis evengoed een nieuwe badkamer, keuken, dak, riolering, elektriciteit, ... nodig heeft maar toch zijn waarde houdt...

                                Ik weet wel dat het vraag en aanbod is die de lage prijs bepaalt, maar ik vraag mij af waarom de vraag zo relatief laag is.

                                Voor mij zijn er genoeg goede redenen waarom ik nog nooit een nieuwe wagen gekocht heb (en waarschijnlijk ook niet zal doen), 4 jaar verder ben je 10.000 euro (minstens) lichter en heb je evengoed kosten aan je koppeling, ... als mocht je een oudere tweedehandswagen kopen.

                                Voor 'de keuze' moet je het ook niet doen, tweedehands heb je massa's keuze, je wordt overspoeld (dankzij de bedrijfswagens) met recente occasies, en door de nieuwe wetgeving zal je de komende jaren ook bedolven worden onder oudere wagens die gedumpt worden.

                                Voor het goedkope moet je het ook niet doen, je verzekering is duurder (omnium) en elk krasje heeft, in verhouding, een veel grotere impact op de eventuele doorverkoopwaarde. Het onderhoud is wel goedkoper, maar je moet het wel laten doen bij de duurdere merkgarage wil je je garantie behouden. zelf kan je er ook niets meer aan doen. Je brandstofverbruik zal wel altijd lager zijn, maar of het de gigantische depreciatie kan compenseren? Dat betwijfel ik...

                                En geef toe, na een jaar is je 'nieuwe 'wagen ook niet meer echt 'nieuw', je krijgt er ook nog maar 60-70% van de nieuwwaarde voor. Na enkele jaren komt de volgende versie van het model en ben je weer 'gedemodeerd'.

                                Voor de 'gizmo's' moet je het niet echt doen, cruise control, airco, ... vind je ook genoeg op oudere modellen, echt belangrijke opties bestaan nu al lang genoeg om in goedkope occasies rijkelijk voor te komen.

                                Voornaamste reden waarom ik het toch zou doen is de veiligheid, die wel aanzienlijk verbeterd is ivm vroeger. Mocht ik kinderen krijgen zou ik dat wel als een belangrijke factor nemen om een recente volvo te nemen, al zal een Volvo 850 of Saab ook voldoende veiligheid garanderen... (of een V70 van 10 jaar oud)

                                Waarom kopen jullie nog een nieuwe wagen?
                                Het antwoord zit in de vraag, wie koopt er nu een high-end smartphone?

                                Als we alles zouden rationaliseren kunnen we al beter in onze kist gaan liggen tot we dood gaan.

                                Ik heb het geluk dat mijn auto liefhebberij zeer betaalbaar is, maar ik krijg mijn geld ook vlot op zonder dure auto's 😀
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #17
                                  2de hands, als tweede wagen vind ik het geschift om al te veel te spenderen. Wagen van 4 jaar oud is nog wel te vinden met weinig km en op 4 jaar Is er al veel waarde weg waardoor je voor een redelijke prijs toch veel wagen krijgt. Nog geen problemen mee gehad. Deze (volvo) is simpele naft zonder turbo met nu 60k km. Nu 8 jaar oud en kan nog wel effe mee aan 8k km/jaar.

                                  Wel toegegeven zonder lease als eerste wagen zou ik meer spenderen.

                                  Sent from my D5803 using Tapatalk
                                  2013 Mercedes c220cdi Elegance (s204)
                                  2012 Renault Laguna 2.0dci
                                  2007 Volvo V50 Momentum 1.8
                                  2002 Mazda MX5 1.8 (NBFL)
                                  1980 Citroen CX Athena
                                  1973 VW kever 1300

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik koop ook steeds een nieuwe. Een recente tweedehands kost in Belgie trouwens evenveel als een nieuwe in een goedkoper EU land.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zaaien naar de zak...daar komt het allemaal op neer.
                                      Bij een beperkt budget of andere prioriteiten zeker een okkazie.
                                      Maar als je kunt nieuw kopen en je moet je er geen andere dingen voor ontzeggen, waarom niet...
                                      2015 Golf 7 R DSG 4Motion BMT
                                      2015 Lexus IS300h 25th Anniversary Edition

                                      Comment


                                      • #20
                                        Waarom geen auto kopen die stijgt in waarde?
                                        Rij je er veel mee blijft die ongeveer gelijk.
                                        Audi met een 2.2turbo bijvoorbeeld.
                                        Polo color concept.

                                        Ik koop wrakken maak kosten en weet dat het dan ok is.
                                        Enkel op mijn ssangyong ga ik zwaar verliezen maar blijft een leuk ding.

                                        Mijn pa heeft eentje van 4j gekocht voor 1\3 Vd nieuwprijs.
                                        De eerste eigenaar heeft bijna 300euro per maand verlies....
                                        Polo 6n 1.4

                                        Comment

                                        Working...
                                        X