Toen ik mijn beide advertenties op kapaza zag staan, een kettingzaag uit de jaren 70 die ik vlot verkocht heb voor 250 euro en een Audi 80 die ik moet moeite verkocht krijg voor 1000 euro, vroeg ik mij af of er nog meer depreciërende aankopen mogelijk zijn dan een auto...zeker een nieuwe
Het is toch straf dat een auto van 20 jaar oud ongeveer evenveel waard is als de duurste GSM. Mijn vrouw rijdt nu ook met een auto rond die ongeveer 2x zoveel waard is als haar samsung s6 edge. In vergelijking met mijn kettingzaag (die nieuw in zijn tijd ook wel rond de 1000 EUR kostte) is de wagen praktisch niets meer waard. 'Top' exemplaren van een audi 80 gaan ook maar max voor 2-3.000 euro, maar dan moeten ze bijna geen KM hebben, onderhoudshistorie en geen enkel krasje...
Als ik tenslotte de vergelijking tussen de aankoop van een tweedehands +15 jaar wagen maakt met de aankoop van een nieuwe auto maak is de verkoopprijs belachelijk laag. In onderdelen is hij meer waard dan aan elkaar gevezen! Zelfs de prijs van oud ijzer begint al gevaarlijk dichtbij te komen. Dit terwijl een oud huis evengoed een nieuwe badkamer, keuken, dak, riolering, elektriciteit, ... nodig heeft maar toch zijn waarde houdt...
Ik weet wel dat het vraag en aanbod is die de lage prijs bepaalt, maar ik vraag mij af waarom de vraag zo relatief laag is.
Voor mij zijn er genoeg goede redenen waarom ik nog nooit een nieuwe wagen gekocht heb (en waarschijnlijk ook niet zal doen), 4 jaar verder ben je 10.000 euro (minstens) lichter en heb je evengoed kosten aan je koppeling, ... als mocht je een oudere tweedehandswagen kopen.
Voor 'de keuze' moet je het ook niet doen, tweedehands heb je massa's keuze, je wordt overspoeld (dankzij de bedrijfswagens) met recente occasies, en door de nieuwe wetgeving zal je de komende jaren ook bedolven worden onder oudere wagens die gedumpt worden.
Voor het goedkope moet je het ook niet doen, je verzekering is duurder (omnium) en elk krasje heeft, in verhouding, een veel grotere impact op de eventuele doorverkoopwaarde. Het onderhoud is wel goedkoper, maar je moet het wel laten doen bij de duurdere merkgarage wil je je garantie behouden. zelf kan je er ook niets meer aan doen. Je brandstofverbruik zal wel altijd lager zijn, maar of het de gigantische depreciatie kan compenseren? Dat betwijfel ik...
En geef toe, na een jaar is je 'nieuwe 'wagen ook niet meer echt 'nieuw', je krijgt er ook nog maar 60-70% van de nieuwwaarde voor. Na enkele jaren komt de volgende versie van het model en ben je weer 'gedemodeerd'.
Voor de 'gizmo's' moet je het niet echt doen, cruise control, airco, ... vind je ook genoeg op oudere modellen, echt belangrijke opties bestaan nu al lang genoeg om in goedkope occasies rijkelijk voor te komen.
Voornaamste reden waarom ik het toch zou doen is de veiligheid, die wel aanzienlijk verbeterd is ivm vroeger. Mocht ik kinderen krijgen zou ik dat wel als een belangrijke factor nemen om een recente volvo te nemen, al zal een Volvo 850 of Saab ook voldoende veiligheid garanderen... (of een V70 van 10 jaar oud)
Waarom kopen jullie nog een nieuwe wagen?
Het is toch straf dat een auto van 20 jaar oud ongeveer evenveel waard is als de duurste GSM. Mijn vrouw rijdt nu ook met een auto rond die ongeveer 2x zoveel waard is als haar samsung s6 edge. In vergelijking met mijn kettingzaag (die nieuw in zijn tijd ook wel rond de 1000 EUR kostte) is de wagen praktisch niets meer waard. 'Top' exemplaren van een audi 80 gaan ook maar max voor 2-3.000 euro, maar dan moeten ze bijna geen KM hebben, onderhoudshistorie en geen enkel krasje...
Als ik tenslotte de vergelijking tussen de aankoop van een tweedehands +15 jaar wagen maakt met de aankoop van een nieuwe auto maak is de verkoopprijs belachelijk laag. In onderdelen is hij meer waard dan aan elkaar gevezen! Zelfs de prijs van oud ijzer begint al gevaarlijk dichtbij te komen. Dit terwijl een oud huis evengoed een nieuwe badkamer, keuken, dak, riolering, elektriciteit, ... nodig heeft maar toch zijn waarde houdt...
Ik weet wel dat het vraag en aanbod is die de lage prijs bepaalt, maar ik vraag mij af waarom de vraag zo relatief laag is.
Voor mij zijn er genoeg goede redenen waarom ik nog nooit een nieuwe wagen gekocht heb (en waarschijnlijk ook niet zal doen), 4 jaar verder ben je 10.000 euro (minstens) lichter en heb je evengoed kosten aan je koppeling, ... als mocht je een oudere tweedehandswagen kopen.
Voor 'de keuze' moet je het ook niet doen, tweedehands heb je massa's keuze, je wordt overspoeld (dankzij de bedrijfswagens) met recente occasies, en door de nieuwe wetgeving zal je de komende jaren ook bedolven worden onder oudere wagens die gedumpt worden.
Voor het goedkope moet je het ook niet doen, je verzekering is duurder (omnium) en elk krasje heeft, in verhouding, een veel grotere impact op de eventuele doorverkoopwaarde. Het onderhoud is wel goedkoper, maar je moet het wel laten doen bij de duurdere merkgarage wil je je garantie behouden. zelf kan je er ook niets meer aan doen. Je brandstofverbruik zal wel altijd lager zijn, maar of het de gigantische depreciatie kan compenseren? Dat betwijfel ik...
En geef toe, na een jaar is je 'nieuwe 'wagen ook niet meer echt 'nieuw', je krijgt er ook nog maar 60-70% van de nieuwwaarde voor. Na enkele jaren komt de volgende versie van het model en ben je weer 'gedemodeerd'.
Voor de 'gizmo's' moet je het niet echt doen, cruise control, airco, ... vind je ook genoeg op oudere modellen, echt belangrijke opties bestaan nu al lang genoeg om in goedkope occasies rijkelijk voor te komen.
Voornaamste reden waarom ik het toch zou doen is de veiligheid, die wel aanzienlijk verbeterd is ivm vroeger. Mocht ik kinderen krijgen zou ik dat wel als een belangrijke factor nemen om een recente volvo te nemen, al zal een Volvo 850 of Saab ook voldoende veiligheid garanderen... (of een V70 van 10 jaar oud)
Waarom kopen jullie nog een nieuwe wagen?
Comment