Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TUV keuring geldig in België?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • TUV keuring geldig in België?

    Beste leden,

    Er zijn al een wat topics over maar de regelgeving veranderd no al eens hierover. Wij gaan voldoende week een tweedehands auto halen in Duitsland. Nu lees ik dat een auto uit Duitsland met een nieuwe TUV keuring niet meer in België uitgebreid gekeurd hoeft te worden?!
    klopt dit?
    en als je bij een handelaar een marge auto koopt is het dan zo dat je in België geen btw moet betalen omdat de auto in Duitsland btw vrij is?

    alvast mercie

    peer

  • #2
    bij een TUV van maximum 2 maand mogen ze op de importkeuring enkel visueel keuren .
    TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

    Comment


    • #3
      qua btw: als de auto minstens 6 maanden oud is en minstens 6000km op de teller heeft, kan je de btw als particulier in het land van aankoop vereffenen, dus gewoon factuur waarop staat dat btw (of marge) betaald is in dat geval is voldoende
      mijn autootjes:

      Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

      Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A3 voor de dochter

      Comment


      • #4
        Dank u voor de reacties! De auto voldoet idd aan km en leeftijd maar omdat het hier om een margeauto gaat en dus een factuur is zonder btw is het me onduidelijk of ik dat niet alsnog in België btw moet betalen?!
        Wat de visuele keuring betreft: wil dit zeggen dat dan alleen vlug gekeken word of word er wel naar ophanging ed gekeken?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Peer75 Bekijk Berichten
          Dank u voor de reacties! De auto voldoet idd aan km en leeftijd maar omdat het hier om een margeauto gaat en dus een factuur is zonder btw is het me onduidelijk of ik dat niet alsnog in België btw moet betalen?!
          Wat de visuele keuring betreft: wil dit zeggen dat dan alleen vlug gekeken word of word er wel naar ophanging ed gekeken?
          wat bedoel je "naar de ophanging" , verlaging !?
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

          Comment


          • #6
            GOCA :


            Voertuigen die minder dan 2 maanden geleden werden gekeurd worden onderworpen aan een "visuele keuring".

            Concreet betekent dit dat de milieuhinder, de ophanging en de lichten enkel op visuele wijze gekeurd worden zonder aanwending van meetapparatuur. De remmentest wordt wel uitgevoerd met de nodige meetapparatuur. Deze vereenvoudigde vorm van tweedhandskeuring blijft voor het overige een volledige keuring.

            De voertuigen die kunnen genieten van deze vereenvoudigde keuring moeten aan de twee volgende voorwaarden voldoen:
            • de laatste volledige keuring moet minder dan 2 maanden geleden plaatsgehad hebben in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie;
            • het voertuig moet beschikken over een groen keuringsbewijs met normale geldigheid, afgeleverd in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie conform de geldende Europese Richtlijnen betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens.


            "De voertuigen die niet voldoen aan deze criteria, of waarbij tijdens de visuele keuring een tekortkoming wordt vastgesteld, worden onmiddellijk aan de volledige keuring onderworpen, waarbij de uitlaatgassen, de ophanging en de lichten wel met meetapparatuur worden getest."
            TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten


              "De voertuigen die niet voldoen aan deze criteria, of waarbij tijdens de visuele keuring een tekortkoming wordt vastgesteld, worden onmiddellijk aan de volledige keuring onderworpen, waarbij de uitlaatgassen, de ophanging en de lichten wel met meetapparatuur worden getest."
              Bij ons doen ze het anders : ze testen direct alles ook bijvb de CO. Stel dat de CO niet goed is, maar ze vinden geen opmerkingen op zicht dan mogen ze de CO niet in rekening brengen. Stel dat ze wel een probleem op zicht vinden dan brengen ze die CO wél in rekening. Zo voorkomen ze dat je de cyclus 2 maal moet doorlopen

              Comment


              • #8
                Oke de keuring lijkt me duidelijk? Dank daar voor!
                heeft iemand ervaring met het wel of niet betalen na invoer van uit Duitsland als het op een marge auto gaat? De verkoper heeft mij wel gezegt dat er aangekruist word bij paragraaf 25a dat het een marge auto betreft??!! Mij ist niet duidelijk of ik dan zonder btw kan invoeren.

                Comment


                • #9
                  Niemand?):

                  Comment


                  • #10
                    Niemand ervaring mee?

                    Comment


                    • #11
                      Als hij 6000 km heeft en 6 maand oud dan betaal je geen btw in belgie. Zelfs als je een verkoopovereenkomst hebt van een particilier betaal je nog steeds geen btw. Dus ook niet op een margewagen. Als de auto wel nog btw heeft betaal je de btw in het land waar je hem koopt


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Ook als er bij een dealer bij staat dat het een marge auto is en dus zonder btw word gekocht dan betaalt ik dus nergens btw?

                        Comment


                        • #13
                          Koop je ginds een auto van particuliere afkomst bij een handelaar, dan betaal je BTW (Duits tarief) bij die handelaar ... koop je ginds die auto rechtstreeks bij de particulier zelf, dan betaal je geen BTW.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                            Koop je ginds een auto van particuliere afkomst bij een handelaar, dan betaal je BTW (Duits tarief) bij die handelaar ... koop je ginds die auto rechtstreeks bij de particulier zelf, dan betaal je geen BTW.
                            Geef dan geen advies hé. Onzin eerste klasse.

                            Een auto van particuliere afkomst zal steeds onder de margeregeling vallen, waar je hem ook koopt. Een particulier kan namelijk geen BTW rekenen en een handelaar betaalt BTW over zijn winstMARGE. Vandaar dus de naam "margeregeling". Je betaalt dus in Duitsland GEEN BTW. Daar zal geen eurocent BTW op dat factuur staan.

                            Dus aan de topicstarter:
                            Als jij een factuur hebt van een handelaar waarop duidelijk vermeld staat dat de wagen onder de margeregeling verkocht is, zal jij hier geen BTW betalen. Ook niet in Duitsland. Hetzelfde geldt voor een koop die je rechtstreeks bij een particulier doet. Maak hier natuurlijk ook een deftige verkoopsovereenkomst van.

                            Enige zaak om op te letten:
                            Kijk goed na dat op het kentekenbewijs van de auto wel degelijk een PARTICULIERE NAAM staat en niet bijvoorbeeld de Firma Audi AG of Janssens GMBH, want dan is het dus geen auto van particuliere afkomst. En dan kan je bij "invoer" in België wel eens een probleem hebben, moest er een douanier dit zien. Dan kan men dit namelijk wel beschouwen als een IC-verwerving en moet je toch nog 21% BTW in België betalen.

                            Comment


                            • #15
                              Man je schrijft zelf klinkklare onzin

                              Of een auto van een particulier of bedrijf komt maakt geen fluit uit. Als de wagen minder dan zes maand oud is of minder dan 6000 km op de teller heeft betaal je in belgie btw. Ook als je die van een particulier kocht. Als je die van een btw persoon kocht in buitenland moet die zonder btw factureren ook als jij als koper zelf geen btw nummer hebt

                              De verkoper moet dan in zijn land bewijzen dat de btw in het buitenland is betaald anders kan hij deze toch nog in zijn land zelf als verkoper moeten betalen vandaar dat ze vaak niet happig zijn om zonder btw te verkopen. Meestal vragen ze btw en storten ze die terug als je copy inschrijvingsbewijs doorstuurt. Dus wel opletten dat je niet EN in buitenland EN in Belgie betaalt! Als je dus nieuwe wagen van particulier koopt ben je dus meestal slecht af want die zal verkoopovereenkomst van totaal aankoopbedrag (incl btw) maken in een bedrag en daar ge je bij invoer nog eens 21 procent in belgie op betalen!

                              Als de wagen meer dan 6000 km heeft en meer dan 6 maand in verkeer is, betaal je van particulier geen btw. Van btw-verkoper betaal je de btw in het buitenland en niet meer in belgie. Als je belgische btw nummer hebt, betaal je btw in belgie op de wagen


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Medihummer Bekijk Berichten
                                Man je schrijft zelf klinkklare onzin

                                Of een auto van een particulier of bedrijf komt maakt geen fluit uit. Als de wagen minder dan zes maand oud is of minder dan 6000 km op de teller heeft betaal je in belgie btw. Ook als je die van een particulier kocht. Als je die van een btw persoon kocht in buitenland moet die zonder btw factureren ook als jij als koper zelf geen btw nummer hebt

                                De verkoper moet dan in zijn land bewijzen dat de btw in het buitenland is betaald anders kan hij deze toch nog in zijn land zelf als verkoper moeten betalen vandaar dat ze vaak niet happig zijn om zonder btw te verkopen. Meestal vragen ze btw en storten ze die terug als je copy inschrijvingsbewijs doorstuurt. Dus wel opletten dat je niet EN in buitenland EN in Belgie betaalt! Als je dus nieuwe wagen van particulier koopt ben je dus meestal slecht af want die zal verkoopovereenkomst van totaal aankoopbedrag (incl btw) maken in een bedrag en daar ge je bij invoer nog eens 21 procent in belgie op betalen!

                                Als de wagen meer dan 6000 km heeft en meer dan 6 maand in verkeer is, betaal je van particulier geen btw. Van btw-verkoper betaal je de btw in het buitenland en niet meer in belgie. Als je belgische btw nummer hebt, betaal je btw in belgie op de wagen


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                Ik zou het topic lezen als ik u was. Het gaat hier wel om een tweedehandswagen ! Dus heel uw verhaal, dat inderdaad klopt, gaat gewoon niet op. Dus mijn uitleg klopt wel.

                                Mijn reactie ging richting Packard die zei dat je op een particuliere tweedehandswagen bij een handelaar nog BTW betaalt en bij een particulier niet. En dat klopt gewoon niet. De BTW over de marge zit in de verkoopprijs van de handelaar ingerekend. Daar komt niets extra bij.
                                Last edited by janhuybs; 2 Weken Geleden.

                                Comment


                                • #17
                                  Dat is uw probleem niet. Als je in het buitenland een wagen koopt van 6 maand en zesduizend km is die tweedehands. Als je er een koopt van 10 jaar en 5999 km is het wettelijk een nieuwe. Als je tweedehands koopt is de regeling dat je btw betaalt in het koopland. Dus zelfs als een douanier ziet dat de auto van een bedrijf komt (btw wagen) kan hij in belgie geen btw opleggen ( tenzij -6000 km/6maand). Want dan had je moeten duitse btw betalen maar dat is de belgische douanier zijn probleem niet. Dan zal de verkoper in duitsland een probleem krijgen want dan heeft die iets verkocht zonder btw. Dan zal duitsland de duitse verkoper zelf vragen de btw in duitsland te betalen niet aan u. Als jij als particulier een factuur hebt en het factuurbedrag voldaan is, kan niemand jou nog iets doen.
                                  Pas op met een wagen die nog NOOIT in europa is ingeschreven!! Want dan kan je wel btw en invoertax 13 procent moeten betalen. De eerste die een NIET europese auto in europa invoert moet altijd btw en invoertax effectief betalen. Je kan hem achteraf eventueel terugvragen met je btw nummer maar hij moet eerst de facto betaald worden. Ook op tweedehandwagens van BUITEN europa moet btw en invoertax betaald worden zelfs bij particuliere verkoop!


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Gisteren een Duitse auto ingevoerd, ouder dan 6 mnd en met 20.000km via handelaar en een margeauto....conclusie: geen btw in DE en niet in BE! (:

                                    Comment

                                    Working...
                                    X