Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ISA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ISA

    Net in de autogids het artikel gelezen omtrent een doorgedreven test met het ISA systeem dat weldra verplicht wordt op elke auto. Dit systeem zorgt ervoor dat je wordt aangemoedigd om niet sneller te rijden dan wat wettelijk mag via geluidssignalen of een gaspedaal dat stroever begint aan te voelen. Rijd je met adaptieve cruise controle dan gaat die autonoom de auto trager of sneller laten rijden.
    Nu, tijdens de test van ongeveer 360 kilometers liet het systeem toch heel wat steken vallen. Gemiddeld een 40 tal, dus 1 elke 9 kilometers. Dit bij omstandigheden die gunstig waren voor het systeem. Meeste problemen zijn er met de onderborden en onze belgische wetgeving dat bepaalde regels (zoals snelheid) gelden tot en met het volgende kruispunt. Ook op snelwegen ging het vaak in de fout: borden die snelheid beperken op afritten werden fout geïnterpreteerd met als gevolg dat de adaptieve cruise controle sterk ingreep.

    Europa blijft evenwel stoïcijns en voert ISA toch in.

    'Leuke' annecdote: in een ander geval ging de auto in de remmen op de snelweg omdat die een bordje 50 op de achterkant van een oplegger interpreteerde als een echt bord...


    ​​​​​​Dus ipv verkeersveiligheid te bevorderen doet het net het omgekeerde.
    www.peugeotforum.be

  • #2
    De tijd van de r4 en de 2cv is voorbij….maar de eu mazkt auto's peperduur en bereikt zo zijn doel: individueel transport onmogelijk maken voor de massa

    “Modellen zoals de Peugeot 108 worden te duur om te maken”: onze autokenner legt uit waarom een eigen wagen onbetaalbaar dreigt te worden https://www.hln.be/drive/modellen-zo...rden~ab93ad68/

    Zal straks volledig artikel posten
    “Modellen zoals de Peugeot 108 worden te duur om te maken”: onze autokenner legt uit waarom een eigen wagen onbetaalbaar dreigt te worden

    Het autolandschap evolueert meer dan ooit naar een klassenmaatschappij. Onze autokenner Joost Bolle zet alle ontwikkelingen en indicatoren op een rij en stelt vast: “De tijd dat iedereen zich een auto kon permitteren, is langzaam maar zeker aan het verdwijnen. Autorijden wordt in een recordtempo duurder.” Joost Bolle 28-06-22, 14:02 Laatste update: 14:32
    De Duitse pers wist onlangs te melden dat Mercedes beslist heeft om te stoppen met de A-Klasse. Met grote dichterlijke vrijheid vertaald: “Geen kleine autootjes meer, alleen nog dikke en dure bakken in de showroom van het Duitse merk.”


    Zo heet zal de soep wel niet gegeten worden. Informeel kwam ik te weten dat er wel een paar varianten van de A-Klasse zullen verdwijnen, want er zijn er nu heel wat, en dat misschien ook de B-Klasse wordt geschrapt. Maar dat de ‘gewone’ A-Klasse, de hatchback dus, wel blijft bestaan. Maar om deze specifieke kwestie gaat het eigenlijk niet. Dat het aanbod in de klasse van de compacte auto’s in de toekomst kleiner zou kunnen worden, is evident. En tegelijk maar een deel van het probleem. De prijs van autorijden, het is inderdaad een veel ruimer debat: met je eigen auto rijden wordt om allerlei redenen een luxe voor de particulier. Dikke bakken brengen meer op

    Terug naar Mercedes en die beslissing om te gaan snoeien in de kleinere modellen. Mijn overtuiging is dat het niet bij Mercedes zal blijven, en dat ieder merk dat een beetje ‘premium’ is, of dat wil zijn, uiteindelijk wel zal volgen. Audi kondigde al aan dat de A1 en Q2 geen opvolger krijgen. De automerken zien immers ook in dat het in de toekomst almaar moeilijker wordt om auto’s te verkopen aan de lagere middenklasse, omdat die modellen te duur worden. Mijn verwachting is dat ze almaar meer gaan mikken op de sociale klasse die geld heeft. Komt daarbij: de winstmarge voor de automerken is veel groter op een grote, dure auto waar de klant dan ook nog eens tal van opties bij neemt, dan op een compact modelletje dat zo goedkoop mogelijk moet zijn om verkocht te raken. Technologie duwt prijs omhoog

    Zelfs merken met een zeer breed gamma zullen ook moeten bijsturen. De kleinste in het gamma van Peugeot is vandaag de 208, die je niet echt nog een stadsauto kan noemen. Omdat modelletjes als de vroegere 108 te duur worden om te maken. Lees: te duur om nog tot een verkoopprijs te komen die aanvaardbaar is voor de consument die dit type auto koopt. Daarvoor zorgt de technologie die tegenwoordig in nieuwe modellen moet worden gestopt. En ik zeg wel: ‘moet’.

    Europa legt immers almaar meer regeltjes op, vooral op twee terreinen. Om te beginnen is er het milieu. Om ervoor te zorgen dat benzinemotoren van kleine auto’s aan de almaar strengere normen voldoen, moeten ze vol dure systemen (zoals nabehandeling van de uitlaatgassen) worden gestopt. Ten tweede is er de veiligheid. Ook daar wordt de lijst met dingen die Europa verplicht steeds langer. Dit jaar wordt de ‘zwarte doos’ ingevoerd, een systeem zoals in vliegtuigen, om de dertig seconden voor een ongeval en de tien seconden erna vast te leggen. Inderdaad: vertel de agent die het proces verbaal maakt niet langer dat je “maar vijftig” reed. Of liever: hij zal het je niet meer vragen, de zwarte doos zal het vertellen. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier in de eerste fase om nieuwe modellen die op de markt komen. Hol dus niet naar je garagist om een zwarte doos…

    Ook dit jaar nog wil Europa voor nieuwe modellen de zogenaamde ISA invoeren: een systeem dat je aan de hand van camerabeelden van verkeersborden erop wijst dat je boven de toegelaten snelheid zit. Met een trillingetje of belletje. Inderdaad: leuk, leuk, leuk. Maar vooral weer iets dat ook de auto duurder maakt. Elektrische auto blijft voor velen onbetaalbaar

    Ik krijg iedere dag mails van automerken die alweer een gestegen verkoop melden. Maar nooit wordt een onderscheid gemaakt tussen enerzijds de verkoop aan bedrijven (de zogenaamde fleetwereld) en zelfstandigen die hun auto kunnen afschrijven, en anderzijds de particulieren. De waarheid is dat de verkoop aan particulieren in ons land helemaal is stilgevallen. Omdat we niet meer weten welke auto we nu moeten kopen. Diesel mag niet meer, benzine nog eventjes. Elektrisch dan maar? Daar knellen veel schoentjes. De autonomie. Te weinig laadmogelijkheden. En vooral: peperduur. Zo duur dat veel mensen er zich geen kunnen permitteren. Niet de minste namen in de autowereld verwittigden daar al voor: Luca de Meo en Carlos Tavares, topmannen van Renault en Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat enzovoort…) trokken al aan de alarmbel.

    Ga eens bladeren in de kranten van vijf jaar geleden, en je leest dat de prijs van de elektrische auto vandaag gezakt zou zijn tot het niveau van de benzine-auto. Niets is minder waar. Neem nu de Volkswagen ID.3. Bij zijn lancering werd hij al de ‘nieuwe Kever’ genoemd, een auto voor iedereen: de goedkoopste versie die je vandaag in België kan kopen kost … 44.135 euro. Inderdaad, te veel voor particulieren. Ook de Renault Mégane, nog een auto die ‘om en bij de 30.000 euro’ zou kosten, zit daar nu al een hele homp boven: 37.750 euro voor het instapmodel. De crisis rond de halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne hebben hier uiteraard ook niet geholpen. De onderdelen die de automerken vandaag in grote schaarste binnenkrijgen, gebruiken ze uiteraard liever voor de duurdere versies. En de hogere prijzen die ze in deze tijden van inflatie zelf aan hun toeleveranciers moeten betalen, rekenen ze uiteraard door.

    De rauwe waarheid is dat de elektrische auto voor privépersonen alleen ‘marcheert’ in landen waar hij gesubsidieerd wordt met een gunstig fiscaal stelsel, zoals Denemarken. Vrij vertaald: niemand wil betalen wat een elektrische wagen écht kost… Technologie moet nog evolueren

    Komt er straks nog een minister vertellen dat de elektrische auto goedkoper zal worden, om de beslissing dat we vanaf 2029 allemaal zo een auto moeten kopen wat te vergulden, geloof dat dan niet. De diesel- en benzinemotor reden al honderd jaar rond. Dat was een technologie die behoorlijk geëvolueerd was. En afgeschreven. Met de elektrische auto is de knop weer naar nul gedraaid. We staan nog maar aan het begin, vooral dan wat de batterijen betreft. Die zijn het grote pijnpunt van de elektrische auto: veel te zwaar, te snel leeg en te traag om te ‘tanken’. Daar wordt dus met man en macht aan gewerkt, en dat kost geld: investeringen in R&D die de automerken ook in de toekomst zullen moeten afschrijven, en dus verrekenen in het prijskaartje. Zo praat de EV-lobby om de haverklap over de ‘solid state batterij’ die eraan komt, maar die zal nog veel duurder om te maken zijn dan de huidige generatie batterijen.

    En dan zwijgen we nog over de volgende stap, voor de generatie die na ons komt: waterstof. De investering, ook en vooral qua infrastructuur om die op een milieuvriendelijke manier te maken en te distribueren, is nauwelijks in te schatten in cijfers. Gebruikskost kan alleen maar stijgen

    Je hebt het misschien al in de krant gelezen: minstens vier miljard euro is nodig om het netwerk te upgraden. Voor alle laadpalen die de komende jaren moeten worden geïnstalleerd. Natuurlijk zal dat doorgerekend worden in de prijs van de elektriciteit die je ‘tankt’, als je straks een elektrische auto koopt. En elektriciteit aan snelladers zoals Ionity, als je geen tijd hebt om goedkoper te laden maar uren te wachten, is nu al peperduur: 0,79 euro voor een kWh. Als je weet dat een gemiddelde elektrische auto 20 à 22 kWh nodig heeft voor 100 kilometer. Zelfs met de huidige prijs van diesel (pakweg 2,15 euro/liter à gemiddeld 6 liter voor 100 km) is dat nu al 5 euro duurder voor 100 kilometer.

    Oké: het is nog even wachten tot 2029 (in Vlaanderen) voor je elektrisch moet gaan als je een nieuwe auto koopt. Maar verwacht niet dat de gunstige fiscaliteit voor EV’s (geen BIV, …) dan nog overeind zal staan. Die zal uiteraard wegvallen, want de fiscale inkomsten die de staat niet meer zal hebben via benzine- en dieselauto’s zal gecompenseerd moeten worden. Tweedehands wordt ook duurder

    Verplicht Europa ons om vanaf 2035 elektrisch te kopen, dan geldt dat alleen voor wie een nieuwe auto koopt. Je zal wel nog altijd, uiteraard in een uitdoofscenario, een diesel of benzine tweedehands kunnen kopen. Ik verwacht over een paar jaar dan ook een stormloop op jonge occasies. Dat kan een uitweg zijn voor wie nog betaalbaar wil rijden, maar ook hier dikt het prijskaartje snel aan. Meer vraag betekent hogere prijzen. Dat was de voorbije maanden al te zien: met de moeilijke leverbaarheid van sommige nieuwe modellen gingen veel particulieren voor een tweedehands, en de prijzen op die markt gingen snel de hoogte in.

    De huidige ontwikkelingen in het autolandschap zorgen ervoor dat andere concepten interessanter worden. Ik denk aan deelauto’s, en dan vooral Lynk&Co: voor om en bij de 550 euro per maand heb je een auto met alles erop en eraan, en moet je alleen je verbruik nog betalen. En vooral geen fortuin meer investeren in een peperdure auto. Maar ook hier slaat de inflatie helaas toe: 550 euro, dat is 10 procent meer dan een paar maanden geleden.


    isa is daar maar een beperkt onderdeel van natuurlijk...maar toch


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Last edited by bobo; 28/06/2022, 20:40.

    Comment


    • #3
      Als je die ISA test leest… ik zou denken dat de constructeur hier bewust sabotage heeft gepleegd. Als het systeem niet klaar is en goed werkt kan het niet ingevoerd worden….

      Comment


      • #4
        sabotage is het niet
        eerder wel de domme europese bureaucratie die in de verreisten van het systeem NiET heeft opgenomen dat er rekening moet worden gehouden met onderborden...terwijl die net wel belangrijke nuances geven. 3.5 ton, regenweer, ijzel, enzovoort...
        www.peugeotforum.be

        Comment

        Working...
        X