Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nummerplaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nummerplaat

Hoi iedereen,

Ik hoop dat er iemand met een officiële bron mij verder kan helpen.
    We hebben vorige week een wagen gekocht en is ondertussen verzekerd en gekeurd maar zit nu verveelt met mijn nummerplaat.

Mag ik de nummerplaat van voertuig a op mijn nieuwe voertuig plaatsen?

Zo ja, moet ik de verzekering van voertuig a op de hoogte houden?
    Zo nee, wat zijn de boetes?

Normaal gezien zou ik gewoon wachten op mijn nummerplaat maar heb spijtig genoeg dringende afspraak.

Oorspronkelijk geplaatst door Ismail Bekijk Berichten
    Hoi iedereen,

Ik hoop dat er iemand met een officiële bron mij verder kan helpen.
    We hebben vorige week een wagen gekocht en is ondertussen verzekerd en gekeurd maar zit nu verveelt met mijn nummerplaat.

Mag ik de nummerplaat van voertuig a op mijn nieuwe voertuig plaatsen?

Zo ja, moet ik de verzekering van voertuig a op de hoogte houden?
    Zo nee, wat zijn de boetes?

Normaal gezien zou ik gewoon wachten op mijn nummerplaat maar heb spijtig genoeg dringende afspraak.
    Normaal heb je een roos formulier gekregen. Hierop moet je verzekeraar een bewijs van verzekering aanbrengen.
    Met dat papier kan je dan naar één van de antennes (kantoren) van de DIV gaan, en je krijgt onmiddelijk een nummerplaat mee. Gewoon 'n dubbel laten aanmaken, en klaar.

Als je je roze formulier hebt opgestuurd naar Brussel, moet je wachten tot je nummerplaat toekomt. Normaal duurt dit 3 tot 4 dagen. Je moet dan ook nog 'n dubbel laten aanmaken om vooraan op de wagen te hangen.

Boetes kunnen vrij sterk oplopen, afhankelijk van hoe goed de agent gezind is. In principe kan de douane je de BIV plus wegentaks laten betalen, plus tot 300% boete... Dus let op !
    ----------------------------------------------------------------------------------
    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
    Pictures here: BMW 7 Series
    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
    Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
    It might need half a starsystem to turn around,
    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
    Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Mijn verzekering had al die documenten meegenomen en kreeg net de telefoon dat ik tegen morgen mijn plaat niet kon hebben.

Hij heeft blijkbaar iets verkeerd gedaan.

Mijn vader zei daarnet nog dat ik met de nummerplaat van voertuig kon rijden.
      Ik wil zeker weten dat ik niks verkeerd doe.

Als ik geen overtreding bega,wie gaat er mij dan controleren?
      Of ben ik ergens verkeerd?

Comment

De enige correcte wijze is een inschrijvingsbewijs van het voertuig waarmee je rijdt, en de bijbehorende nummerplaten. Je mag niet nummerplaten van een andere auto op een nieuwe auto hangen, zonder dat deze nieuwe auto is ingeschreven.

Ik begrijp wel niet hoe een verzekeringsmakelaar dit fout kan doen. WebDIV is poepsimpel, en je hebt je plaat en het inschrijvingsbewijs 2 weekdagen later. Voor alle andere speciallekes zak je af naar een DIV-antenne en wacht je om direct je plaat mee te nemen. Het inschrijvingsbewijs volgt later in de post als je bij een antenne gaat, of krijg je direct mee als je je plaat ophaalt bij de DIV in Brussel, nabij het Noordstation.

Comment

Hoe hij dit fout deed weet ik niet, maar wanneer ik mijn plaat heb zal ik eens een bezoekje brengen.
          Ik zal dan maar mijn vergadering uitstellen.
          Bedankt voor de informatie.

Comment

voor de verzekering mag je ( mits aan te geven), de platen van de auto thuis gebruiken voor de andere auto te verplaatsen. ( juist aangekocht en je rijd hem naar huis )
            ( opnieuw, de verzekrign is op de hoogte en als het kan nog met een gehandtekent papier dat je die dag bijhebt )
            maar als de politie u tegenhoud heb je zowiezo een boete aan u been.

Comment

Ik snap niet wat het probleem is, blijkbaar heb je nog een ander voetuig (want je hebt het over het nemen van de mummerplaat van dat andere voertuig).
              Als je ergens naartoe moet, doe dat dan gewoon met dan andere voertuig he
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                voor de verzekering mag je ( mits aan te geven), de platen van de auto thuis gebruiken voor de andere auto te verplaatsen. ( juist aangekocht en je rijd hem naar huis )
                ( opnieuw, de verzekrign is op de hoogte en als het kan nog met een gehandtekent papier dat je die dag bijhebt )
                maar als de politie u tegenhoud heb je zowiezo een boete aan u been.
                Kostprijs 150 eurokes en een doorgedreven controle van alle andere dokumenten.

Als je verzekering in orde is zal men je in teorie verder laten rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
                  Kostprijs 150 eurokes en een doorgedreven controle van alle andere dokumenten.

Als je verzekering in orde is zal men je in teorie verder laten rijden.
                  Als dat een groen verzekeringsbewijs op chassisnummer (of je moet kunnen bewijzen dat er effectief sprake is van definitieve of tijdelijke overdracht) is wel ja. In alle andere gevallen zal het de takelwagen en inbeslagname zijn.

Tevens bega je een inbreuk op de inschrijving, met de inbeslagname van de kentekenplaat, en zal het fiscale pv ook zeer duur uitvallen. In dat geval moet je nog een takelwagen laten komen om de auto naar privé-terrein te krijgen. Verder rijden zit er niet meer in.

Comment

Hopelijk tref je een agent die een beetje op de hoogte is. Mijn 2°dehands auto was vorig jaar op een donderdag ingeschreven bij antenneDIV, kreeg zo'n wit papier met stempels mee, dat dient als bewijs van inschrijving tot zolang het roze formulier in de bus valt. Op vrijdag uitgebreide papier-controle, en wou men ook overgaan tot inbeslagname van nummerplaat, pv niet-ingeschreven voertuig, en takeling, zoals hierboven in de topic beschreven. Na veel 5'ven en 6'sen viel er dan toch iets te 4'ren, omdat een oudere agent bekend was met deze tijdelijke vorm van inschrijving, anders had ik daar weer schoon gestaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                      Hopelijk tref je een agent die een beetje op de hoogte is. Mijn 2°dehands auto was vorig jaar op een donderdag ingeschreven bij antenneDIV, kreeg zo'n wit papier met stempels mee, dat dient als bewijs van inschrijving tot zolang het roze formulier in de bus valt.
                      Dient als bewijs van ... ? Enkel een inschrijvingsbewijs, en je blijft in overtreding.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                        Tevens bega je een inbreuk op de inschrijving, met de inbeslagname van de kentekenplaat, en zal het fiscale pv ook zeer duur uitvallen. In dat geval moet je nog een takelwagen laten komen om de auto naar privé-terrein te krijgen. Verder rijden zit er niet meer in.
                        Telkens jij dat zegt, moet ik er wel bijzeggen dat ik buiten jou nog geen agenten heb zien takelen, laat staan de nummerplaten in beslag nemen. Voor zover ik heb gehoord blijft het bij een PV.

Vind ik eigenlijk wel acceptabel: in het geval van geen verzekering is bij een ongeval de tegenpartij gejost, terwijl in het geval van geen correcte inschrijving enkel de overheid gejost is. Ik kan weinig sympathie opbrengen voor een gejoste overheid .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boba Bekijk Berichten
                          Dient als bewijs van ... ? Enkel een inschrijvingsbewijs, en je blijft in overtreding.
                          Boba, je moet eens zo een antenne binnenwandelen en vragen wat ze aan de mensen zeggen die hun nummerplaat ophalen

"Neem dat mee als bewijs van inschrijving, maar da's enkel toegelaten in België" .

Overigens, als jij zo een verse auto wil pitsen, ga je merken dat de nummerplaat in jullie DIV-consultatie gekend is en ingeschreven is. Het enige wat ontbreekt is het rode inschrijvingsformulier, maar dat zit in limbo tussen de DIV en de brievenbus van de eigenaar. Ik vrees dat als je daarop gaat takelen wegens "vermoeden niet-inschrijving" je tegen jezelf liegt en weeral een burger onnodig een kloot afdraait.

Ik vind agenten die burgers onnodig een kloot afdraaien grote klootzakken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Ik vind agenten die burgers onnodig een kloot afdraaien grote klootzakken.
                            Ik ook, maar eigenlijk kunnen ze er zelf ook niet aan doen dat ze zo lomp zijn he.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Dat witte formulier draagt een stempel van de DIV-antenne en de vermelding "dient als voorlopig inschrijvingsbewijs". De facto is het eigenlijk een copie van het aanvraagformulier, met op de achterkant de stempel van de DIV-antenne. En inderdaad enkel geldig in België.

Comment

Telkens jij dat zegt, moet ik er wel bijzeggen dat ik buiten jou nog geen agenten heb zien takelen, laat staan de nummerplaten in beslag nemen. Voor zover ik heb gehoord blijft het bij een PV.

Vind ik eigenlijk wel acceptabel: in het geval van geen verzekering is bij een ongeval de tegenpartij gejost, terwijl in het geval van geen correcte inschrijving enkel de overheid gejost is. Ik kan weinig sympathie opbrengen voor een gejoste overheid .
                                Moet ik de wetteksten nog eens copy pasten mss? Stel je vraag desnoods eens bij de collega's van wegcode?

En het is niet omdat jij het niet ziet, dat het niet gebeurd. Bij ons in de zone gebeurt het op regelmatige basis (onze verkeersdienst neemt er massa's in beslag), en ook collega's in andere zones passen het toe.
                                Last edited by ; 24/01/2010, 17:39.

Comment

Overigens, als jij zo een verse auto wil pitsen, ga je merken dat de nummerplaat in jullie DIV-consultatie gekend is en ingeschreven is. Het enige wat ontbreekt is het rode inschrijvingsformulier, maar dat zit in limbo tussen de DIV en de brievenbus van de eigenaar. Ik vrees dat als je daarop gaat takelen wegens "vermoeden niet-inschrijving" je tegen jezelf liegt en weeral een burger onnodig een kloot afdraait.
                                  Ik zal zelf wel merken of iemand ingeschreven is of niet, en inzake verkeer hoef ik geen lesje hoor

Jij spreekt hier enkel over 'verse' auto's, ik spreek over misbruiken van kentekenplaten. (wat niet het geval is bij een 'verse' als die bij DIV ingeschreven blijkt)

Comment

Gelukkig werk jij bij de politie en ken je de Parketrichtlijnen en de werkwijze van onze diensten eh

Comment

Thanks for proving a point

Comment

Mag je nu met dat witte papier rijden, ja of nee ? Ik heb geen uitstaans met de opgenoemde misbruiken allerhande, k'wil enkel weten of je in dat specifieke geval (inschrijving bij DIV-antenne, nummerplaat + wit papier meekrijgen, inschrijvingsbewijs 2 dagen later via de Post) die 2 dagen mag overbruggen.

Comment

Working...
                                        X