Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rond punt technopolis

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• rond punt technopolis

Ik erger mij enorm aan de rijstijl van verschillende chauffeurs ter hoogte van het ronde punt aan Technopolis in Mechelen Zuid. Zowat elke dag zie je er auto's staan die aangereden zijn door andere wagens... Ik ben er al meerdere keren in de remmen moeten gaan omwille van stommiteiten van andere weggebruikers.

Voor diegenen die de situatie niet kennen:
    Als je van Mechelen komt en je wil de autosnelweg richting Antwerpen of Brussel op rijden dan rijd je eerst op een baan met 2 baanvakken, daarna kom je op een rond punt terecht en de afrit bestaat terug uit 2 baanvakken (eentje richting Brussel en eentje richting Antwerpen).

Het rechtse baanvak richting het ronde punt is meestal het baanvak dat het traagste gaat (er rijden de meeste wagens). Op het ronde punt kan je dan met 2 auto's naast elkaar rijden en zo ook het ronde punt met 2 tegelijk afrijden.

Het gebeurt echter vaak dat de chauffeur die aan de buitenkant van het ronde punt rijdt, niet de eerste (industrieterrein) of 2de afrit (Antwerpen/Brussel) neemt maar doordraait richting Technopolis (3de afrit)of richting Mchelen terug (4de afrit). Het gevolg zijn ongevallen veroorzaakt door wagens die aan de binnenkant van het ronde punt reden en toch de afrit willen nemen waar een andere wagen zich bevindt. Om de paar dagen kom je gelijkaardige ongevallen op dat ronde punt tegen.

Een andere vaak voorkomende situatie is dat de de auto's op het ronde punt de afrit willen nemen maar dat de wagen die aan de binnenkant van het ronde punt rijdt, het meest rechtse baanvak kiest bij het afrijden van het ronde punt. Dan is er uiteraard weinig plaats over voor de wagen die rechts reed...

Ik vroeg mij af wat jullie van dat beruchte ronde punt vinden waar je dagelijks ongevallen ziet. Vermoedelijk zijn er op nog andere plaatsen gelijkaardige ronde punten. Kan je een aanvraag indienen om de verkeerssituatie te laten wijzigen omwille van de veiligheid?
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Passeer dagelijks een soortgelijk kruispunt in Hasselt (expressweg van en naar Alken/Sint-Truiden)

Ik pak ook altijd het linker baanvak omdat dit sneller vooruit gaat. Het is bij het afslaan dan ook telkens hopen dat de auto rechts ook mee afslaat. Als ikzelf aan de buitenkant rij doe ik mijn linkerpinker aan om duidelijk te maken dat ik pas een volgende afslag neem.

Het concept van zo'n een rond punt is goed op voorwaarde dat het voldoende ruim is. In Hasselt is het rond punt veel te krap waardoor je weinig bewegingsruimte hebt.

Kom voor mijn job vaak in Maastricht en daar zijn de ronde punten toch heel wat overzichtelijker en makkelijker te nemen. Aks je komende van Veldwezelt, Maastricht binnenrijdt op de Via Regia heb je een héél ruim mooi rond punt met twee baanvakken, daar zijn er nooit problemen.
    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
      Passeer dagelijks een soortgelijk kruispunt in Hasselt (expressweg van en naar Alken/Sint-Truiden)
      Aan Frans Billen, net voor de Ring is dat zeker?
      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Zijn der eigenlijk voorrangsregels op een rondpunt met meerdere vakken?
        Bijvoorbeeld: degene die in het buitenste vak rijd heeft voorrang op die die op het binnenste vak rijd? Ik zelf kijk altijd angstvallig wat de auto's rechts van mij doen alvorens ik opschuif naar het buitenste vak.

Ik rij meestal als volgt op ronde punten met 2 vakken. Als ik de 3e afslag moet hebben dan rij ik tot het 2e op het binnenste vak en daarna schuif ik op naar rechts zodat ik de 3e afslag kan nemen.

Comment

Ronde punten zijn voor niks goed, enkel om te driften...

De onnozelaars bij het Vlaams Gewest die zulke situaties (in gans Belgie) creeren, twee vakken die uitmonden op een rond punt en dan vervolgens als twee vakken verdergaan, moesten aan de dop gezet worden.
          Da's gewoon vragen om moeilijkheden.

In Nl hebben ze daar een goeie oplossing voor, zo'n halfhoge bultjes om de vakken te scheiden, mensen die er regelmatig rijden weten wel wat ik bedoel.

Op een rond punt heb je altijd voorrang, en als de "binnenste" auto de "buitenste" ramt is die in fout.
          www.perfectshine.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SCaRa Bekijk Berichten
            Zijn der eigenlijk voorrangsregels op een rondpunt met meerdere vakken?
            Bijvoorbeeld: degene die in het buitenste vak rijd heeft voorrang op die die op het binnenste vak rijd? Ik zelf kijk altijd angstvallig wat de auto's rechts van mij doen alvorens ik opschuif naar het buitenste vak.
            Volgens mij is het op het rond punt zelf voorrang van rechts. Het buitenste vak heeft dus voorrang.

Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
            Aan Frans Billen, net voor de Ring is dat zeker?
            JEP!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
              Volgens mij is het op het rond punt zelf voorrang van rechts. Het buitenste vak heeft dus voorrang.

JEP!
              Neen, volgens mij heeft het buitenste vak voorrang omdat het binnenste vak van rijstrook veranderd en daardoor het buitenste vak hindert.

Ik zou een aanvraag willen indienen om dit rond punt te wijzigen. Tot wie richt je dergelijke vraag? Is dit de gemeente Mechelen of??

Het makkelijkste lijkt mij om de 2 vakken tot één vak te herleiden aan het ronde punt zodat slechts 1 wagen per keer door het ronde punt geraakt en niet 2 auto's tegelijk.

BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                Neen, volgens mij heeft het buitenste vak voorrang omdat het binnenste vak van rijstrook veranderd en daardoor het buitenste vak hindert.

Ik zou een aanvraag willen indienen om dit rond punt te wijzigen. Tot wie richt je dergelijke vraag? Is dit de gemeente Mechelen of??
                Hangt er van af of het om een gewestweg dan wel gemeenteweg gaat. Informeer anders eens bij wegen.antwerpen@vlaanderen.be

Comment

Wat doen ze trouwens met dergelijke aanvragen? Is dit vrij nutteloos of gaan ze dit écht onderzoeken?

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

Het makkelijkste lijkt mij om de 2 vakken tot één vak te herleiden aan het ronde punt zodat slechts 1 wagen per keer door het ronde punt geraakt en niet 2 auto's tegelijk.
                    De beste oplossing is gewoon de engelse !

Rij je op het buitenste vak dan MOET je de afrit nemen !
                    De rijstrook buigt mee met de afrit.
                    Wil je niet de eerste afrit nemen, dan moet je gewoon maken dat je voor het rondpunt het linkerbaanvak hebt zodat je kan meedraaien ... simpel toch !

Het gaat er allemaal zo vlot daar, dat ze het hier niet zo doen blijft me verbazen want ons systeem trekt op niets, alleen al omdat de meesten hun richtingsaanwijzers niet, of niet correct gebruiken op rondepunten

Comment

Zou het niet helpen als je een lobbygroep à la Touring voor je kar probeert te spannen? Ik herinner me dat die vroeger in hun blaadje een rubriek hadden over "absurde verkeerssituaties", waar de lezers foto's van instuurden, en dat ze die probeerden te verhelpen via de bevoegde overheid.
                      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Misschien is DIT een oplossing voor zo een verkeerssituatie's!

Tekening van dezeTurborotonde is te vinden via de bovenstaande link.

Ik ben dit nog niet tegen gekomen in België, wel in Nederland. En ik moet zeggen: zulke rondpunten zijn toch veel vlotter én veiliger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autofreak Bekijk Berichten
                          Misschien is DIT een oplossing voor zo een verkeerssituatie's!

Tekening van dezeTurborotonde is te vinden via de bovenstaande link.

Ik ben dit nog niet tegen gekomen in België, wel in Nederland. En ik moet zeggen: zulke rondpunten zijn toch veel vlotter én veiliger.
                          héhé, dat was dus wat ik bedoelde in mijn bovenstaande post

Zo zie je maar wat een tekening kan doen Véél duidelijker

Comment

Voor de mensen uit gent, heeft de dampoort(rondpunt) niet zo één afrit met zo'n systeem. Ik heb het over de afrit om naar St. Amandsberg te gaan. Als je dan op het buitenste vak rijdt kom je automatisch op de afrit, je moet dus de middelste of binnenste rijbaan nemen(jawel, rondpunt met voor het grootste deel 3 rijvakken) om verder te gaan.

Comment

Het binnenste rijvak van die rotondes met twee rijvakken is levensgevaarlijk, ik ben op dergelijke rotondes al meermaals door vrachtwagens, auto's met aanhangwagens en traktoren richting het verhoog van de rotonde toe "gedwongen".
                              Dan heb ik het over de rotondes in Hasselt (die van hierboven) en die in Tienen om naar de E40 te rijden!
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                              X