Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer versleten koppeling bij Golf IV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wanneer versleten koppeling bij Golf IV

In afwachting van mijn nieuwe wagen Golf V die ik plan aan te schaffen, heb ik toch een vraagje.

Ik zou ook graag mijn Golf IV houden als tweede wagen, maar ik weet niet of de koppeling op zijn einde loopt of niet.

Ik moet het pedaal 3/4 lossen voordat hij zijn aangrijpingspunt bereikt. En af en toe heb ik ook het gevoel dat ik gas geef, en het toerental stijgt, maar dat de auto niet sneller gaat, na een seconde gaat hij dan wel sneller.

Nu heb ik de test voor de koppeling al eens gedaan om proberen te vertrekken in 4de maar deze test doorstaat hij.

Kent er iemand wat meer dan mij over dit onderwerp?

Als je gas kan geven en je toerental gaat omhoog maar je versnelt niet, dan is je koppeling inderdaad aan het eind van zijn latijn (op dat moment slipt ze nl door).
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Net wat ik ook al dacht

Zou het nog de moeite zijn om op een VW Golf IV 1.6 uit 98 met 140000km een nieuwe koppeling te plaatsen?

Comment

tuurlijk is het nog de moeite golf 4 met 140000km is nog niet halferwege .

Comment

wat gaat dat kosten?

Comment

Nog niet halverwege? Amai, het is een benzineversie he
            Ik mag hem overkopen van mijn ouders voor €2500

Wat gaat dat kosten? Bij de onafhankelijke hersteller zal dat veel minder zijn dan bij de originele VW dealer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goozzez Bekijk Berichten
              Nog niet halverwege? Amai, het is een benzineversie he
              Ik mag hem overkopen van mijn ouders voor €2500

Wat gaat dat kosten? Bij de onafhankelijke hersteller zal dat veel minder zijn dan bij de originele VW dealer?
              Dat is nog zo'n 8-klepper zeker? Die blokjes kunnen wat aan hoor.

En het is dan nog een auto waar je de geschiedenis van kent. Je doet een koopje... 2500 euro + herstelling = zeker doen.

Comment

reken op een kleine 500 € herstellingskosten

Comment

Je bent toch zeker dat het toerental steigt als je koppeling volledig losgelaten hebt he? Want onze toyota yaris heeft een koppeling die op 99/100 pakt om het extreem voor te stellen en doordat je zo weinig marge hebt durven de toeren ook wel eens opspringen bij het koppelen, zelf de beste chauffeurs komen het bij onze yaris wel eens tegen. Ik moet toegeven dat de koppeling een beetje versleten is maar doorslippen doet ze niet.

Comment

Jup ik ken zeker de geschiedenis van, ik rij er al 70000km mee

Ja soms slipt ze duidelijk door, het is maar af en toe, maar ik weet ook niet hoe lang zo een koppeling meegaat. De auto is voornamelijk gebruikt de eerste 70000km door mijn ouders, en die gebruiken zelfs voor het vertragen de koppeling. Hoelang gaat zo een ding normaal mee?

@Tigra: Is idd nog een 8 klepper, maar waarom is dit steviger/beter dan de huidige 16 kleppen?
                    Last edited by boterbloem657; 30/12/2007, 16:31. Reden: Antwoord aangevuld

Comment

Dat af en toe doorslippen is dat telkens wanneer je 'ns goed wilt hernemen, of is daar geen lijn in te trekken? Het kan namelijk ook zijn dat het niet de koppeling zelf is die de oorzaak van het probleem is, maar dat er bvb door een olielek(je) olie op de koppeling komt waardoor die soms doorslipt.

Al is die kans klein, zeker wetende dat de koppeling in het verleden gebruikt is om te versnellen/vertragen.
                      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Als ik vanuit stilstand optrek om op een drukke steenweg te kunnen meerijden vb dan merk ik dat hij vanaf 2000-3000 toeren soms een dipje heeft, plots trekt hij dan wel met het volle vermogen.
                        Soms merk ik het, meestal heeft hij daar geen last van. Het is alsof de motor wat aan het inhouden is, terwijl het toerental toch mooi stijgt. Na een seconde krijgt de koppeling? precies wel grip en "trekt" hij wel mooi.

Pa en ma altijd rustig mee gereden, nooit in de toeren trekken, maar altijd koppelen!

Comment

Even een schopje geven - Zijn er nog mensen die dit ervaren hebben? Ik heb al met een aantal golf 4 gereden en telkens is er wel iets aan de hand met de koppeling. Dat moet een serie koppelingen geweest zijn die toch niet zo goed waren. Mijn broer rijdt met een golf 4 en het is een zeer leuke wagen. Het heeft een goeie motor en is voorzien van toffe onderdelen echter de koppeling is waardeloos. Net zoals de TS moet het pedaal 3/4 van de beweging losgelaten worden vooraleer er iets gebeurd.

Binnen een goeie week ga ik de drukgroep, plaat en druklager vervangen en ik ben zo benieuwd om de staat van de standaard zaken te zien.
                          Mijn vermoeden is dat de materie van de koppelingsplaat niet goed overweg kan met hitte, er zal nog genoeg materiaal op zitten maar gewoon goed verbrand zijn.

Comment

Heb net gezien hoe een 02k versnellingsbak/koppeling werkt - heel bizar hoe de drukgroep en druklager functioneert op deze motor, heeft maar heel weinig gemeen met een klassieke opstelling

Comment

Dus ik ben begonnen aan de wagen van mijn broer en altijd handig om wat foto's te delen zodat anderen ook een beter beeld hebben van deze setup.
                              Een klassieke opstelling is: motor > vliegwiel > koppelingsplaat > drukgroep > druklager die vastgehouden wordt in een vork
                              Maar dit is het helemaal niet

De patient:

De nieuwe luk set:

Paar nieuwe stukken en tools:

De versnellingsbak:

Comment

Na uitgebreid mijn tijd te hebben genomen lag de bak eruit:

de druklager zit in het kleine zwarte gat links onderaan

Comment

Dan aan de motorzijde waar het allemaal gebeurd

Het vliegwiel gaat er dus als eerste af en meteen zien we heel veel koppelingsstof van de plaat

Na wat wrijven zien we de staat en dat valt nog mee

Comment

De drukgroep heeft het aardig te verduren gekregen

Comment

Hier de oude en nieuwe stukken naast elkaar

Comment

Dus we stellen vast:
                                        - de oppervlakte van de drukgroep is goed verknoeid
                                        - de vingers van de drukgroep zijn een beetje versleten (in de haynes handleiding staat dat je ze moet vervangen als ze meer dan de helft weg zijn)
                                        - als ik de druklager heen en weer schud dan hoor je dat er in de druklager iets goed los zit
                                        - de oude koppelingsplaat is maar 1 mm dunner dan de nieuwe

Ondertussen zit de nieuwe koppelingsplaat en drukgroep al terug op de wagen. Er moet juist nog één nieuw stuk besteld worden voor de versnellingsbak namelijk de groene schijf die je moet wegslaan met een beitel om tot bij de druklager te kunnen.

Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe het gaat aanvoelen als alles terug in elkaar zit want ik begrijp eigenlijk niet wat nu er precies voor zorgt dat het pedaal niets deed de eerste 3/4 van de beweging.

Ook de slave cilinder nagekeken en deze werkt perfect, geen lek.
                                        Last edited by McLarenboy; 10/08/2014, 15:52.

Comment

Working...
                                        X