Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er een glazen bol :-)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wie heeft er een glazen bol :-)

Ik ben me bewust dat deze vraag eigenlijk moeilijk te beantwoorden is... M'n laatste 3 wagens waren telkens 6 cilinder ( 3l ) diesels...

- bij een 3L 6 cilinder blijven en het risico nemen dat we bij indien we een "groenere" regering krijgen straks ( en dat zit er wel aan te komen ) nog steviger gaan mogen betalen...
    - Naar een 2l 4cil diesel gaan... prestatiegwijs doen die niet echt meer onder alhoewel ik met 2 verschillende merken een testrit achter de rug heb die toch niet echt bevredigend waren ...
    - naar pakweg een 2l benzine gaan... ( geen enkele ervaring mee in de laatste 20 jaar )

ik doe minder km's dan wat ik vroeger deed, tegenwoordig pak ik voor buitenlandse verplaatsingen al snel het vliegtuig of TGV indien dit mogelijk is... de laatste 3-4 jaar kom ik telkens op pakweg 35.000km uit....

Een heel moeilijke vraag dus , maar ik ben benieuwd naar jullie nuchtere meningen...

Dat is een goede vraag, het zal vooral afhangen wie er wint na de verkiezen om te zien hoe zwaar we zullen afgestraft worden..

Ik rij nu 2l diesel ( geen 100% fan van ), maar ik vrees dat de volgende een auto gaat moeten worden a la 530e om nog een beetje betaalbaar te blijven rijden.
    Last edited by kefkie; 25/02/2019, 13:16.
    BMW X5 45e

Comment

Volgens mij ligt het omkantelpunt tussen benzine en diesel op 30.000 kilometer. Ik ga ervan uit dat het nog wel een tijd interessant zal blijven om voor diesel te gaan, zolang je nog enkele jaren daarrond zit, of meer kilometers doet. Binnen het segment diesels blijven, zou ik dus zeggen. En daarbinnen het beste compromis zoeken qua interessante motorisatie en het financieel plaatje.. Ik zou dus voor een 2-liter diesel uitkijken, en eventueel zelfs een 1.6 of 1.8 diesel, als je het financieel nog meer wil downscalen. Dat het sowieso in prestaties zal verschillen met een V6, is zeker. Maar zoals ik al zei: 't zal een kwestie zijn van wat jij als compromis het beste vindt.

Comment

Tja, het zijn allemaal keuzes hé.

Persoonlijk vind ik alles boven de 200pk amper bruikbaar op de gewone wegen in België. Enkel op de autobahn kan je het vermogen van een 3l - 6cilinder nog echt gebruiken.
        Dat er een verschil in gevoel zit tussen 4 en 6 cilinders is duidelijk. Je zal zelf moeten beslissen of dat gevoel je de meerprijs (aankoop, taksen, VAA) waard is, dat kan niemand voor jou beslissen.

De fake hybrides worden ook minder aantrekkelijk.

Dat het omslagpunt sowieso op 30k ligt is onzin. Als je dat wil berekenen, dan moet je dat auto per auto doen. Moeilijkste om in te schatten is de restwaarde.

Als vergelijkingstool zou ik de website als Directlease.be gebruiken. Ik durf aan te nemen dat die een beter zicht hebben op wat een automodel/motor binnen 3-5 jaar nog waard is, en je ziet direct een maandkost in en exclusief brandstof.
        Het is sowieso geen wereld van verschil. Een stel dikke velgen of een open dak zijn soms even veel verschil als benzine versus diesel.

Comment

Met dat aantal kilometers zou ik nog steeds voor een 3.0 diesel gaan. Ik veronderstel dat je dat aantal km voornamelijk op snelwegen doet, dan kan je het koppel en de power sowieso gebruiken. Zelfs op boerenbaantjes gebruik ik mijn 3.0 6cyl goed
          Zo hard zal het wel niet mislopen met een diesel.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

de vraag stellen als autoliefhebber is ze beantwoorden, ik wou een 4 cyl maar door omstandigheden is het een zesser geworden, uiteindelijk wel blij want deze is eu6 teriwjl de 4 eu5 was, maar voor mij is dan ook de enige reden ik kan bedenken

ff geleden was de situatie uiteindelijk niet anders, een 4cylinder presteerde ook al goed en een zesser zal sneller procentueel in waarde verliezen

Comment

denk best kopen wat je leukst vindt want als Anuna nog veel van haar kloten maakt gaan we toch boeten. En ze is populair dus de politiekers gaan haar naar de bek praten, of ze nu gelijk heeft of niet

Comment

Dat van 30k is zever.
                Het is voor elke wagen anders.
                Bij de xc90 zou het al vanaf 11.000 zijn en bij de A3 vanaf 40.000.

Weet niet meer waar deze test uit komt maar hij is hier wel gepost geweest.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                  denk best kopen wat je leukst vindt want als Anuna nog veel van haar kloten maakt gaan we toch boeten. En ze is populair dus de politiekers gaan haar naar de bek praten, of ze nu gelijk heeft of niet
                  Zo is dat. Als je nu niet nog eens een lekkere motor koopt, ben je er binnenkort aan voor de moeite. Want dan mag je zelfs geen scheet meer laten.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                    Dat van 30k is zever.
                    Helemaal juist. Ze berekenen dat ook altijd voor een nieuwe wagen.
                    Maar tegen de prijzen dat je tegenwoordig een 2de hands diesel kunt kopen is het verhaal soms helemaal anders.
                    Zelfs als je zogezegd 'te weinig' km doet maar wel lange trajecten dan kan een diesel nog altijd interessanter zijn.
                    Niet te vergeten dat in grotere wagens een dikke diesel ook aangenamer rijdt.

Bovendien boeien die lage emissiezones mij totaal niet. Dat zijn plaatsen waar je nu al niet wil rijden als je er echt niet moet zijn.Ik kom daar nu al niet en zal er in 2025 ook niet komen.

Comment

Ga voor iets tussenin een RS3 heeft een 2.5 TFSI
                      Of S4/ RS4 in lichte vracht 100% aftrekbaar.

Polo 6n 1.4

Comment

Ik zat een paar maanden geleden met dezelfde vragen. Ik rij nu nog met men A4 V6 2.7 tdi multitronic, de wagen is 10 jaar en heeft bijna 350.000 km, nieuw gekocht. De motor draait nog even zacht als op dag 1.
                        Het is zeker geen sportwagen maar een zalige km vreter, zowel wanneer je op uw gemak rijdt dan wanneer je op de autosnelweg wat vlotter onderweg bent.
                        Hoezeer ik aan de V6 verslaafd ben heb ik moeten ondervinden wanneer ik proefritten ben gaan rijden met 4 cyl diesels, deze zijn zeker krachtig genoeg, alleen ik miste het soepele, stille karakter van de V6 tegen alle snelheden. Mijn V6 van 10 jaar oud met 350.000 km rijd nog altijd beter dan een nieuwe 4 cyl diesel van vandaag.
                        Na lang nadenken en de nodige proefritten is mijn beslissing uiteindelijk genomen en heb ik een VW Amarok Adventura besteld.
                        Hier heb ik 3 redenen voor:

1/ De aandrijflijn is TOP, je hebt een 3 liter V6 met 256 pk ( 272 pk in overboost ), gekoppeld aan een enkelvoudige plaat koppeling met koppelomvormer = overwoestbaar en dit met permanente 4 wiel aandrijving, iets dat zelfs de 2 liter Quattro's van Audi niet meer hebben

2/ Het model, tja, is een Pick Up, dat is eens iets compleet anders, want hoe langer hoe meer beginnen alle merken zowat hetzelfde eruit te zien, en zijn allemaal zo afgelikt en gestroomlijnd dat het niet echt mooi meer is. De Amarok samen met de Mercedes G classe heeft nog dat hoekige dat er staat als een blok en die je herkent vanop 1 km afstand. En daar hou IK van.

3/ Natuurlijk dergelijke voertuigen zijn niet goedkoop in aankoop noch in gebruik. Maar gezien je uw beroepsgebruik voor 100% mag aftrekken van uw belastingen ( ook particulieren ) je geen BIV hebt, 140€ taks daar het een lichte vracht is scheelt dat wel. Tevens zijn tot op heden de lichte vrachtwagens buiten schot gebleven voor wat milieu taksen betreft. Of het zo zal blijven is natuurlijk de vraag, maar gezien je hem 100% van je belastingen aftrekt, zal elke bijkomende taks ook voor 100% afgetrokken worden

En het is waarschijnlijk ook één van de laatste " zware " jongens die je nog zal kunnen kopen daar ik denk dat binnen een paar jaar dergelijke V6 motoren je niet meer zal kunnen kopen daar men ze nog nauwelijks zal aanbieden.
                        Dus indien je graag met een V6 rijdt zou ik zeker voor 2020 uw slag slaan, daarna zal het moeilijk, lees, onmogelijk worden.

En neen, ik ben geen milieu terrorist, ik heb ook mijn bijdrage gedaan en heb hem in de kleur Peacock green besteld, ik zal dus met een " groene " wagen rijden

Comment

Maar pick up is geen spek voor elke huisvader. En dat geldt bij uitbreiding voor elke lichte vracht.

Ik durf wedden dat het over enkele maanden dus na mei terug prijs is en auto's andermaal duurder worden. De vuilste eerst onder het perfecte excuus van het milieu.

Comment

En onverslijtbaar... Sja daar ben je veel mee als je over 10 jaar nergens nog mee binnen mag

Comment

Ik rijd dus met een diesel 250 4 bayerisches cilinders

Comment

Alle begrip dat niet iedereen graag met een Pick up rijdt, vandaar ook dat ik schrijf dat IK ervan hou, dat moet ieder maar voor zichzelf weten

ik zelf moet nooit in een stad zijn, trouwens die nieuwste EUR 6 diesels met ad blue zijn lang zo vervuilend niet meer, en wacht maar benzine wagens stoten veel meer co² uit dan diesels, tegen dat iedereen is overgeschakeld van diesel op benzine mogen jullie nog allemaal de stad in ....... tegen de juiste prijs natuurlijk
                                Welke brandstof je ook kiest, de auto is de heilige melkkoe van de overheid, en dat zal nooit veranderen

Zelf heb ik ook ooit een 6 bayerische cilinder gehad, met 4 is niks mis, maar IK vind 6 gewoon leuker

Comment

Goede keuze zo’n amorak V6.

Overlaatst mee gereden en die klinkt best goed zelfs.

Alleen vond ik het windgeruis iets te veel aanwezig op de autostrade, maar dat zal wel wennen op termijn .
                                  BMW X5 45e

Comment

indien de taks zou veranderen is dit toch enkel geldig voor nieuwe wagens en niet voor wagens die tegen die tijd al ingeschreven zijn?
                                    lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                      Goede keuze zo’n amorak V6.

Overlaatst mee gereden en die klinkt best goed zelfs.

Alleen vond ik het windgeruis iets te veel aanwezig op de autostrade, maar dat zal wel wennen op termijn .

Tijdens mijn proefrit viel mij vooral op dat wanneer je stilstaat en de motor stationair draait hij duidelijk aanwezig is. Dit komt doordat het motorcompartiment onderaan volledig open is.
                                      Dit is eigen aan het ontwerp van een Pick Up daar deze ook voorzien worden om door rivierbeddingen te rijden en het water dus ook onmiddellijk moet weg kunnen.
                                      Maar éénmaal in beweging valt dit volledig weg. Bij hogere snelheden ( legale snelheden ) valt het windgeruis best mee en heb ik dit niet als storend ervaren. Natuurlijk zal bij een wagen met een cx waarde van een klein appartement er meer geruis zijn bij hogere snelheden ( 160 km/h )
                                      Maar als je geneigd bent om met een dergelijk voertuig altijd zo onderweg te zijn koop je misschien best een ander type wagen.
                                      Wanneer je je aan de snelheidsregels houd, en geef toe in Belgie hebben we weinig andere keuze leunt hij echt dicht tegen het niveau van een personenwagen aan, op tal van andere vlakken scoort hij zelfs veel beter. De Pick ups van vandaag zijn lang niet meer de veredelde tractoren van 20 jaar geleden

Comment

Op zoek gaan naar de verfijning van een V6 diesel maar daarom wel met een utilitair voertuig moeten rijden? Doe mij dan maar een normale break met 4-cilinder diesel.

Comment

Working...
                                        X