Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vw passat variant, audi A3, BMW 116 of BMW X1

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• vw passat variant, audi A3, BMW 116 of BMW X1

Direct een serieuze lijst. De volledige typenamen zijn:
    • VW PASSAT VAR BlueMo.Think Blue 105PK DPF 1.6l Dsl Break 5v 5d 105pk
    • Audi A3 SB 1,6 TDIe Ambiente 5 versnellingen 105 PK
    • BMW 116 2,0 TDI Hatch 6 versnellingen 110 PK (115PK)
    • BMW X1 18 2,0 TDI S-Drive 6 versnellingen 136PK

Ik wil vooral een grote auto (honden) die comfortabel is (veel woon/werk km, tot 2u30/dag). Onder comfort versta ik goede zetels (die ga ik sowieso allemaal es gaan proberen hoor) en een betrouwbaar gevoel op de weg. Moet echt plakken op de weg (ben al es overkop gegaan met auto en de schrik zit er nog wat in bij auto's die teveel wobbelen in de bochten). Vermogen en verbruik zijn minder belangrijk.

Ik rij nu met een Opel Astra Break 1.7 CDTI die mij niet comfortabel genoeg is. Heb daarvoor met VW Jetta (1.9 TDI) gereden die veel comfortabeler was maar dat was dan weer niet te combineren met de honden (berline). Tussendoor ook met een A4 Avant gereden waar ik nog liefst van al mee reed. Zelfs de Golf 4 (1.9 TDI) van m'n vriendin rij ik liever mee dan de astra. Wegligging Astra ben ik gewoon niet overtuigd van, voelt niet rechtdoor genoeg aan (heb al 2 Astra's gereden, en break en een niet break, voor beiden, ook na uitlijnen edm).

Daarom dacht ik zelf direct aan de Passat Variant omdat dit de grootste is van allemaal. VW heb ik ook goede ervaring mee (Golf & Jetta). Maar spijtig genoeg kan ik die enkel tot morgen bestellen en dat is me te snel. Kan nooit op tijd nog gaan proefrijden (en al helemaal niet gaan vergelijken).

Dus dan blijven de Audi A3 en 2 BMW's over. Audi heb ik ook goede ervaring mee dus daarvoor zou ik ook durven gaan. Al lijkt die koffer mij zo klein. Heb een Berner Sennen, Dalmatier en Mastin, 3 grote honden. Ze gaan nu wel zelden alle3 tegelijk in de auto maar toch vaak met 2 tegelijk. Daarvoor is break ideaal dat ze plaats hebben. Als ik voor de grootste wil gaan (van de overblijvende) vermoed ik dat ik voor de BMW X1 moet kiezen.

Ik heb echter geen ervaring met BMW. Ik weet wel dat die op het achterwiel aangedreven zijn en dat een (heb ik het goed?) sportievere rijgedrag met zich meebrengt. Dat spreekt me ook wel aan. Zijn nu ook wel de krachtigste motoren in m'n keuzelijst.

Aan de andere kant wonen we afgelegen in heuvellandschap wat in de winter al problemen gaf met Astra. Denk aan kleine baantjes in de velden met veel bochten en soms sterke klim/fdalingen. Is de BMW hier dan niet in het nadeel met zijn achterwielaandrijving? De X1 is sowieso ook de sdrive (niet xdrive) versie.

Hoe is zitcomfort bij BMW? Vergelijkbaar met VW en Audi?

En dan levertijden? Lees hier en daar dat levertijden van Audi niet om aan te horen zijn, terwijl het bij BMW wel bij te houden is... Kunnen jullie dit bevestigen? Of is het bij BMW niet veel beter?

Zo bedankt voor jullie reacties alvast.

De Passat ... no doubt. Hij voldoet best aan de eisen die je stelt ... groot genoeg, ligt goed op de weg (nuja, hij zal toch minder snel overkop gaan dan een X1). De A3 en de BMW 1 zijn te klein.
    Last edited by ; 11/06/2010, 00:40.

Comment

Idd, passat.

Comment

Ben je dan niet beter af met een kleine SUV?
        Hyundai IX35 of KIA sportage/sorento...

Beiden zeer degelijke wagens, lange garantie, vallen in de prijscategorie van de bovenvernoemde wagens en als groot veiligheidspluspunt: Vierwielaandrijving!

Ideaal voor landweggetjes en grote koffer voor de honden. Mijn ouders hebben een KIA sportage en hun weimaraner past er goed in

Comment

Met die honden heb je niet veel keuze: de Passat dus... De rest lijkt me gewoonweg te klein.

Comment

De honden kunnen in de golf van m'n vriendin ook dus de A3 en X1 lijken me ook nog haalbaar van afmetingen. Heb ondertussen gezien dat de BMW 116 kleiner is dan de Audi A3 (dit had ik verkeerd op). Die valt om die reden dus wel weg.

A3 zal dichtste aanleunen bij wat ik eigenlijk echt wil, een A4 avant :-).

Mijn eerste gedacht was ook de Passat maar daarbij zit ik dus verveeld met het feit dat ik vandaag zou moeten bestellen. Ik hou er niet van opgejaagd te worden bij dergelijke keuzes. Is toch voor de komende 3j.

Andere modellen zijn geen optie, gaat om lease en dit zijn de mogelijkheden.

Als ik het goed lees zou ik met de X1 (die buiten de Passat de grootste is) mijzelf ook geen plezier doen... Voelt die dan effectief minder stabiel in de bochten/op de weg?

Comment

ik zou precies toch overwegen om de passat vandaag te bestellen.

De 1 serie en A3 zijn een serieus pak kleiner. De X1 heb ik nog nooit in gezeten maar dat is in mijn eigen een gedrocht van een wagen en ik denk dat ge uiteindelijk in de passat meer plaats zult hebben (en meer opties zult kunnen nemen voor hetzelfde budget?)
              2006 Ford Mondeo Clipper Ghia 2.0 TDCI
              2009 Porsche Carrera 4S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hansc Bekijk Berichten
                En dan levertijden? Lees hier en daar dat levertijden van Audi niet om aan te horen zijn, terwijl het bij BMW wel bij te houden is... Kunnen jullie dit bevestigen? Of is het bij BMW niet veel beter?
                Ik heb zelf een A3 1.6 TDIe besteld in februari en wat ik je kan vertellen over de levertijden is dat ik momenteel nog steeds zit te wachten. Levering al 3 keer uitgesteld, en de meest recente leverdatum is momenteel eind augustus. Maar dit kunnen ze niet met 100% zekerheid zeggen.
                Reken dus maar als je nu een 1.6 TDIe besteld, dat je hem pas zal hebben tegen begin 2011.

Comment

ZOT! Een paar maand wachten tot daar maar om direct een half jaar te moeten wachten :s. Daar zie ik dus ook echt tegen op.

Comment

ZOT! Een paar maand wachten tot daar maar om direct een half jaar te moeten wachten :s. Daar zie ik dus ook echt tegen op.
                    Probleem is dat bij de aankoop zelf een volledig andere termijn vooropgesteld was:
                    --> bij bestelling in februari: Levering eind maart
                    --> Eind maart: Levering eind mei
                    --> Eind mei: Levering begin juli
                    --> Vorige week: Levering waarschijnlijk eind augustus...

Zo blijven we bezig.
                    Last edited by ; 11/06/2010, 10:07.

Comment

Zeker voor de passat gaan. De rest gaat van ruimte echt tegenvallen.

Voor de wachttijd te beperken : zoek een stockwagen, zo zijn er overal genoeg te vinden
                      Bovendien krijgde er dan nog eens een mooie korting bovenop!
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sepultum Bekijk Berichten
                        Probleem is dat bij de aankoop zelf een volledig andere termijn vooropgesteld was:
                        --> bij bestelling in februari: Levering eind maart
                        --> Eind maart: Levering eind mei
                        --> Eind mei: Levering begin juli
                        --> Vorige week: Levering waarschijnlijk eind augustus...

Zo blijven we bezig.
                        heb je al gevraagd of er een productieweek/datum voor jouw wagen is, vooraleer om een leverdatum te vragen?
                        ikzelf verwacht volgende week eindelijk een a4, productieweek was met 1 week opgeschoven
                        besteld 24/02, levering ca 17/06, valt al bij al nog redelijk mee naar audi-normen
                        bmw is inderdaad vele sneller en komt meestal zijn beloftes tijdens de bestelling wel na, als ik mijn collega's zo hoor...

voor de T.O., binnen dit lijstje en jouw verwachtingen zou ik ook voor de passat gaan, bij gebrek aan beter
                        4 rings driver

Comment

Rij zelf al een tijdje met een Passat en da's toch een zeer comfortabele wagen met een grote binnenruimte. De A3 en de 116d gaan volgens mij te klein zijn. Voor de X1 zouden ze me zelfs moeten betalen om daar mee te rijden. In zo'n afschuwelijk gedrocht wil ik niet gezien worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hoebeltje Bekijk Berichten
                            heb je al gevraagd of er een productieweek/datum voor jouw wagen is, vooraleer om een leverdatum te vragen?
                            ikzelf verwacht volgende week eindelijk een a4, productieweek was met 1 week opgeschoven
                            besteld 24/02, levering ca 17/06, valt al bij al nog redelijk mee naar audi-normen
                            bmw is inderdaad vele sneller en komt meestal zijn beloftes tijdens de bestelling wel na, als ik mijn collega's zo hoor...

voor de T.O., binnen dit lijstje en jouw verwachtingen zou ik ook voor de passat gaan, bij gebrek aan beter
                            De dealer durft momenteel niets meer te bevestigen. Ze hebben geen idee van productie en/of levering. Volgens hen ergens door de wissel met de facelift en het overdonderend succes van de 1.6 TDIe

O.T. : Ik zou mss ook wel voor de passat gaan. De koffer in de audi en de bmw zijn net genoeg om 1 hond in te krijgen

Comment

Ik ben absoluut geen BMW fan, rij Brits
                              Maar op het autosalon heb ik mij eens in die X1 gezet met mijn 1m90. En die zat verbazend goed.
                              Dat sommigen dit een gedrocht van een wagen vinden... tsjah. Smaken verschillen.

Maar imho is de X1 nog de mooiste uit de X-stal van BMW tot nu toe.

Imho ook niet vergelijkbaar met een Passat. Tis maar wat je wilt, een stationwagen of toch liever een compacte SUV.
                              1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                              2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                              2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                              -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Wat is eigenlijk de reden dat je per sé de Passat vandaag nog moet bestellen?
                                Het lijkt mij alleszins het meest rationele in de bovenstaande lijst, en al zeker als je ruimte nodig hebt voor twee honden.
                                Met 105pk gaat dat geen scheurijzer zijn (heb alleen ervaring met de 2.0 136pk) maar ruimschoots comfortabel genoeg en vermogen interesseert je toch niet.
                                Bovendien denk ik dat die van alle wagens in deze lijst ook de beste zetels heeft. Bij Audi en BMW moet je al naar sportzetels gaan om beter steunende zetels te krijgen. Die Astra's hebben trouwens imo ongeveer de slechtste zetels in autoland (na een paar keer zo één als vervangwagen te krijgen). Dus op dat gebied ga je je volgens mij zowiezo een verbetering hebben.

trouwens, als die BlueMotion met Thinkblue pakket is, zal die Passat nog de best uitgeruste zijn ook wss? Ik zou niet twijfelen, vandaag Passat bestellen!

Comment

Geen idee wat de juiste reden is. Is een leasewagen en fleetmanager was er duidelijk in dat de passat enkel tot vandaag te bestellen is. Ik ben er wel gerust in dat die goed zal zitten. Goede ervaring mee. Is idd die think blue versie dus uitrusting idd top van allemaal.

Uiterlijk van de X1 vind ik niet tegenvallen. Prestaties zijn wel een stuk feller natuurlijk maar gezien woon werk verkeer primeert comfort bij mij wel. Sowieso zal die passat niet slechter zijn dan de 1.7 astra break die ik nu heb. Van ruimte zal die ook voldoende zijn. Heb alleen schrik mbt wegligging. Ik zou om goed te zijn er es mee moeten kunnen rijden voor ik kies maar dit gaat dus niet. Of ik speel op veilig en ga voor de passat. Of ik neem risico en ga de X1 testen. Als die echt tegenvalt kan ik altijd nog zonder spijt terugvallen op de audi A3.

Moeilijke keuze. Zijn er hier geen bmw rijders die me hun ervaring kunnen delen?

Comment

insignia

a3 is te klein en minstens even duur (te duur)

x1 is schandalig duur voor wat je krijgt en aartslelijk

passat zou ik kiezen uit uw lijst, zonder twijfel . Denk dat die het dichtst tegen de insignia aanleunt. Testrijden is de boodschap :-)
                                    Last edited by ; 11/06/2010, 13:16.

Comment

Waarom overweeg je de Skoda Superb Break niet?

Comment

Als ik het goed lees zou ik met de X1 (die buiten de Passat de grootste is) mijzelf ook geen plezier doen... Voelt die dan effectief minder stabiel in de bochten/op de weg?
                                        Of hij zo voelt is iets anders, maar hij IS minder stabiel. Als je met iets snel op uw dak ligt, is het met een SUV ... lekker veel gewicht bovenaan, ideaal om uw wagen op zijn dak te krijgen.

Ow fok, nog vergeten : je kan de Passat ook uitrusten met 4Motion, maar dat is in feite een ECHT Quattro systeem (permanente 4-wielaandrijving) ... prijs is er ook wel beetje naar, vrees ik.
                                        Last edited by ; 11/06/2010, 14:10.

Comment

Working...
                                        X