Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
In Holland gaan ze nog een stap verder om Jan Modaal te kl...., is hier ook niet meer ver weg imo
‘VEEL NEDERLANDERS FINANCIEEL IN DE KNEL DOOR BRANDSTOFPRIJZEN’
NU AL BESPAREN, STRAKS NOG ERGER
Geen verrassing: zo’n 85 procent van de ANWB-leden is géén fan van de voorgenomen verhoging van de brandstofaccijns met zo’n 21 cent per liter. Misschien wel een verrassing: een groot deel van hen zegt nu al te moeten besparen om de brandstof te kunnen betalen, en doet dat op allerlei gebieden.
Dat 85 procent van de 1.201 door de ANWB ondervraagde leden niet zo blij is met de voorgenomen accijnsverhoging van 21 cent, het gevolg van het deels terugdraaien van een eerdere verlaging, zal niemand verbazen. Wij vragen ons zelfs eerder af wie die andere 15 procent dan zijn, maar daarover gaat dit verhaal uiteraard niet. Veel relevanter is dat 26 procent van de ondervraagden aangeeft nu al te bezuinigen, juist door de hoge brandstofprijzen.
Dat gebeurt vaak op meerdere gebieden tegelijk. 72 procent van de bespaarders teert in op het spaargeld, 61 procent beperkt het aantal vakanties of uitjes, 60 procent tracht de besparing bij de dagelijkse boodschappen te halen en 59 procent beperkt of minimaliseert het buiten de deur eten.
Een minder grote, maar met 26 procent nog altijd aanzienlijke groep, zegt te besparen op het onderhoud van de auto. De ANWB heeft natuurlijk als geen ander het recht om daarbij te concluderen dat de kans op pech daarmee toeneemt, maar kennelijk zien deze mensen geen betere manier.
Geen alternatief voor auto
Anders dan soms lijkt te worden gedacht, is de auto voor een groot deel van de ondervraagden ook bepaald geen hobbyproject. Een derde van de ondervraagden geeft aan dat er helemaal geen alternatief is voor de auto als het gaat om woon-werkverkeer. Is er wel een alternatief, dan levert dat OV of de fiets in maar liefst 75 procent van de gevallen een extra reistijd op van een half uur tot meer dan een uur.
De voorgenomen accijnsverhoging is het gevolg van het terugdraaien van een in april 2022 doorgevoerde accijnsverlaging. Dat was toen een tijdelijke tegemoetkoming van de overheid in een tijd van uitzonderlijk hoge brandstof- en energieprijzen, dus het is op zich niet gek dat die maatregel weer wordt teruggedraaid. Er gaat echter ook een inflatiecorrectie overheen en we hebben nu al te kampen met een adviesprijs voor benzine van zo’n 2,30 per liter. Met de voorgenomen 21 cent erbij, zouden we dus in één klap weer een recordprijs te pakken hebben van meer dan 2,50 per liter.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
AUTO-ABONNEMENT OF TOCH MAAR PRIVATE LEASE? DE VERSCHILLEN OP EEN RIJTJE
Op zoek naar een nieuwe auto? Nu ook het auto-abonnement zijn intrede heeft gedaan, is het logisch dat je als particuliere koper door de bomen het bos niet meer ziet. Wij zetten de verschillen tussen alle manieren om je auto te financieren op een rijtje.
Vroeger was het simpel. Als particuliere koper spaarde je voor een auto tot je die in één keer kon betalen, of je vroeg bij de bank een lening voor een deel van het bedrag. Daarna reed je ermee tot je auto ‘op’ was of tot die een gezegende leeftijd of kilometerstand had bereikt.
Vandaag liggen de kaarten anders. Met de komst van het auto-abonnement heb je als koper nog een optie bij, naast de recente private lease-formules, de ballonfinanciering en de klassieke financiering bij de bank of bij je garage. Het overzicht van alle financieringsvormen kwijt? Geen probleem: wij gidsen je er even door.
AUTO-ABONNEMENT
Noem dit gerust de meest recente trend in autoland. Het auto-abonnement is een soort private lease-contract met meer flexibiliteit in de looptijd maar met meer beperkingen in de autokeuze. Bij een auto-abonnement betaal je een vaste maandprijs zonder voorschot aan het begin en zonder restbedrag aan het einde van je contract. Het bedrag omvat het gebruik van de auto, de verzekering en belastingen, het onderhoud en pechverhelping.
Het auto-abonnement kun je elke maand kosteloos opzeggen. In tegenstelling tot private lease hoef je de hele duur van je contract dus niet uit te doen. Je bent wel gebonden aan een kilometerlimiet en de keuze is beperkt. Volvo biedt samen met ALD Automotive-LeasePlan bijvoorbeeld een abonnement aan op een XC40 T2 of een elektrische XC40 Recharge in één koetswerkkleur en met een beperkt aantal opties. Lynk & Co is nog zo'n voorbeeld.
PRIVATE LEASE
Zoek je meer flexibiliteit in het auto-aanbod, dan is private lease misschien wat voor jou. Ook hier betaal je een vaste maandprijs voor het gebruik van de auto, de verzekering en belastingen, het onderhoud en pechverhelping. In sommige gevallen betaal je een voorschot om het maandbedrag zo laag mogelijk te houden, maar op het einde van je contract betaal je geen restbedrag om de auto over te kopen. Je ruilt hem dus gewoon in.
Bij private lease kun je kiezen uit een ruimer aanbod aan auto’s en het verwachte aantal jaarlijkse kilometers, waardoor je de vaste maandprijs enigszins kunt beïnvloeden. De looptijd van je private lease-contract staat echter vast en varieert meestal van 36 tot 72 maanden (3 tot 6 jaar). Wil je je contract voortijdig stopzetten, dan betaal je meestal extra.
BALLONFINANCIERING
Terwijl je bij een auto-abonnement en een private lease-formule de auto huurt, word je bij een ballonfinanciering eigenaar van de auto. Ook hier betaal je een voorschot en betaal je tijdens een vooraf bepaalde looptijd het restbedrag in vaste maandbedragen terug. Die bedragen liggen relatief laag, maar de laatste aflossing is wel flink hoger (de ‘ballon’). Je kunt de auto ook gewoon inruilen bij de dealer, die het laatste bedrag vergelijkt met de restwaarde van de auto.
Omdat het om een financiering in plaats van een leasecontract gaat, zijn extra kosten zoals onderhoud, verzekering en belasting niet in de maandbedragen inbegrepen. Een ballonfinanciering is vaak aan strikte voorwaarden verbonden. Wanneer je je auto inruilt, maak je uiteraard geen aanspraak meer op het voorschot en de maandbedragen die je al betaald hebt.
KLASSIEKE FINANCIERING
Bij een klassieke financiering kan je dealer je een verkoop op afbetaling aanbieden, waarbij je een voorschot betaalt en tijdens een vooraf bepaalde looptijd het restbedrag in vaste maandelijkse schijven aflost. Je moet dan wel rekening houden met het jaarlijks kostenpercentage, dat niet alleen de rentevoet maar ook dossierkosten en dergelijke omvat.
Bij de bank – of een andere kredietverstrekker – kun je terecht voor een consumentenkrediet of lening op afbetaling. Tegen een vooraf bepaalde rentevoet lenen zij je een deel van het aankoopbedrag, het volledige bedrag of zelfs iets meer. Dat bedrag los je daarna in vaste maandelijkse schijven tijdens een vooraf bepaalde looptijd af. Op het einde van de klassieke financiering is de auto alleszins helemaal van jou.
Bron: https://autofans.be/nieuws/advies/53...-op-een-rijtje
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dan is het hier nog minder dan in Holland en zelfs Duitsland, daar is het tegenwoordig om helemaal van achterover te vallenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenHet is vooral het cliquetsysteem dat de prijs van brandstoffen zo deed stijgen.
Er zit gewoon meer accijns en BTW in.
Comment
-
Zelfs tweedehands is voor velen te hoog gegrepen. Ik heb op verschillende verkoopsites een favorietenlijstje met echt goede deals en de laatste weken (eigenlijk al sinds begin van de zomer) zit er daar bijzonder weinig beweging in. Vooral 'speelgoed' blijft maandenlang staan nu.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenHet is vooral het cliquetsysteem dat de prijs van brandstoffen zo deed stijgen.
Waarom staan de brandstofprijzen weer zo hoog?
De prijzen van benzine en diesel staan weer op recordhoogte en schommelen rond de 2 euro per liter. Er zijn duidelijke redenen voor deze stijging, die wellicht blijft duren…
De brandstofprijzen hebben opnieuw een recordhoogte bereikt in België. De prijs van stookolie ligt weer boven de euro en volgens experts moeten we de komende weken geen prijsdaling verwachten. De prijs van benzine en diesel is ook gestegen. Sommige tankstations benaderen of overschrijden zelfs 2 euro per liter. Diesel en stookolie zijn feitelijk dezelfde brandstoffen, met dat verschil dat je minder belastingen betaalt op stookolie.
Maar wat verklaart deze prijsstijging? Voor even hoge prijzen moeten we terug naar 15 oktober 2022. Toen waren de prijzen tijdelijk hoger wegens de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne (maar liefst 2,23 euro voor een liter diesel). De afgelopen maanden werd het rustiger op de oliemarkt. In juli kostte een liter benzine 1,7 euro/liter.
Herstel in Azië
Al enkele maanden blijkt dat de prijsdalingen nauw samenhangen met de Aziatische economie, die veel energie vraagt. En het is precies die factor die de jongste weken veranderd is. Olivier Neirynck van de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars (BRAFCO) verklaarde aan onze collega’s van Sud Presse dat de economische situatie in dit werelddeel weer onder druk staat en dat het zeer sterke herstel in China en India het olieverbruik in transport en industrie verhoogt.
Een andere factor is de strategie van de olie-exporterende landen (OPEC) om de productie te verlagen en zo de prijzen opzettelijk hoog te houden. Die strategie lijkt te werken. En dat blijft mogelijk nog even duren, want de OPEC is niet van plan om voor eind 2023 van gedachten te veranderen. Het valt momenteel moeilijk te voorspellen hoe de situatie evolueert. Blijft het economisch herstel in Azië duren? Dan zullen de brandstofprijzen erg hoog blijven en misschien zelfs nog wat stijgen. Komt er opnieuw een economische vertraging, dan kunnen ze weer dalen. Maar niets is zeker en de situatie kan van de ene dag op de andere veranderen. Automobilisten zitten dus alweer vast in de val.
Bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/energ...n-weer-zo-hoog
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De Saudi's hebben nu honderden miljarden nodig om "The Wire" te bekostigen en de Russen om hun oorlog te financieren. Natuurlijk is het voor hen gunstiger om de kraan wat dicht te draaien. En dan idd de stijgende vraag in Azië zorgt ervoor dat de prijzen nog stevig gaan stijgen.
Comment
-
Over de toekomstige Euro 7-norm, die in 2025 van kracht zou moeten worden, wordt nog steeds gedebatteerd. Acht landen van de Europese Unie zijn tegen, waaronder Frankrijk en Italië.
In principe zijn de landen die tegen de Euro 7-norm zijn zoals die nu gedefinieerd is, van mening dat de kosten om verbrandingsmotoren aan de norm te laten voldoen veel te hoog zijn in vergelijking met de werkelijke winst op het gebied van CO2- en verontreinigende emissies. De invoering van Euro 7 zou voor een aanzienlijke stijging van de verkoopprijs van auto's zorgen, vooral van de compactere modellen. En dat zou het de Europese gezinnen met beperkte financiële slagkracht nog moeilijker maken zich een auto aan te schaffen.
Comment
Comment