Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

    Veel mensen zitten met het dilemma, winter banden steken ja of nee?
    Er is nog een alternatief : all season banden, ik geef hier wat uitleg en zet de voor- en nadelen op een rij.

    All season banden zijn bedoeld om het hele jaar mee te rijden, dus ook tijdens de wintermaanden. Ze worden ook wel all weather of 4 seasons genoemd

    Kwalificaties en eigenschappen van All Season banden :
    • Ze zijn voorzien van een M&S label ( Mud and Snow kwalificatie ).
    • Ze zijn voorzien van een berg met sneeuwvlok label ( 3PMSF winterband kwalificatie ).
    • Zomerbanden hebben een hardere rubber samenstelling met minder slijtage en betere zomerprestaties, Winterbanden hebben een zachtere rubber samenstelling dat zachter blijft tijdens vriesweer.
    • All Season banden hebben een mix van rubber samenstelling om goed te presteren in zowel koude als warme temperaturen.
    • Zomerbanden hebben een profiel geoptimaliseerd voor een droog en nat wegdek, Winterbanden hebben een profiel geoptimaliseerd voor een besneeuwd, modderig en nat wegdek.
    • All Season banden hebben een balans tussen zomer en winter profiel.

    Voordelen van een all season band :
    • Je hoeft je banden niet te wisselen voor de winter of de zomer. Dus geen stockage van winter of zomerbanden, geen kosten voor het wisselen, geen tijdverlies door het wisselen.
    • Je hoeft geen rekening te houden met de timing voor het wisselen. Bij een winter / zomerbanden combinatie komt het regelmatig voor dat je met de verkeerde banden aan het rijden bent en zodoende je het voordeel verliest. Wanneer het bijvoorbeeld begint te sneeuwen eind maart, nadat je net je winterbanden hebt vervangen voor zomerbanden dan heb je dus niets aan je winter / zomer banden combinatie. Of wanneer de temperatuur een tijd onder de 7 graden is, je zet je winterbanden op en plots stijgt de temperatuur boven de 10 graden, dan ben je niet meer optimaal aan het rijden. In beide gevallen had een all season band betere prestaties geleverd dan de winter / zomer combinatie.
    • Je zal je nooit in een gevaarlijke situatie bevinden door plotse weersveranderingen ( bvb met zomerbanden in onvoorziene sneeuw of plotse vries ).
    • All season banden presteren optimaal in de tussenseizoenen.
    • Een top all season band presteert beter in de zomer dan een middelmatige zomerband, en beter in de winter dan een middelmatige winterband. Dus je kan beter een top all season band kopen dan een middelmatig setje zomer en winterbanden.
    • In de laatste reviews halen de beste All Season banden 95% van de prestaties van een zomerband in de zomer en 95% van de prestaties van een winterband in de winter.
    • Om beter te doen dan een top all season set heb je een top zomer en winter set banden + velgen nodig en de mogelijkheid om on demand je velgen te veranderen bij veranderende weersomstandigheden.
    • Een goede all season band heeft een M&S en een 3PMSF label en ze zijn dus per definitie gekwalificeerd als winterband en je kan er in Europese landen mee rijden waar winterbanden verplicht zijn.
    • Bijna 50% van de Belgische bestuurders rijden het hele jaar met zomerbanden. Uiteraard verbetert je veiligheid en mobiliteit drastisch als je All Season banden gebruikt i.p.v. enkel zomerbanden. http://www.traxio.be/nl/nieuws/2015/...anden-te-duur/
    • Wanneer je all season band onder de 4mm profiel gaat tijdens de zomer kan je ze nog oprijden tot 2mm.
    • Wanneer je niet veel kilometers doet kan je de All Season banden mogelijks nog verslijten binnen de 5 jaar daar je er het hele jaar mee rijdt. Met een Zomer en Winter band combinatie en weinig kilometers heb je veel kans dat het rubber van je banden verduurd is voordat het profiel van je banden versleten is (onder de 4mm of 2mm profiel).

    Nadelen van een all season band :
    • De beste prestaties krijg je nog steeds met een combinatie van een top winter en een top zomerband indien je deze op het juiste moment wisselt wanneer het weer veranderd.
    • Doorgaans verbruiken ze iets meer brandstof en hebben ze iets meer slijtage dan een zomerband in de zomer.
    • Als een all season band minder dan 4mm profiel heeft dan verminderen de prestaties in de sneeuw. Wanneer je 3mm of minder profiel hebt tijdens de winter, moet je je banden vervangen. Ook al zouden ze nog dienst kunnen gedaan hebben voor tijdens de zomer, waar je minstens 2mm profiel moet hebben.
    • Ze zijn minder geschikt voor snelle sportwagens. Let wel, enkel indien je een top zomer / winter set velgen + banden koopt, en je deze on demand kan omwisselen wanneer de weersomstandigheden veranderen is de zomer / winter set beter dan all seasons set.

    Analyse timing van het wisselen tussen zomer - en winterbanden versus niet wisselen met all season banden.
    Onderstaande analyse dient enkel om het idee in grote lijnen weer te geven en de cijfers zijn niet exact maar een hypothetische benadering van de realiteit.
    • Weercijfers gebaseerd op 2016-2017-2018 van Meteo : https://www.meteobelgie.be/klimatologie
    • De timing van het wisselen van zomer naar winterbanden is van groot belang bij het bepalen wat nu het meest interessante is, een zomer/winter set of een all season set.
    • Een algemeen aanvaarde vuistregel is dat je je banden best wisselt wanneer de gemiddelde dagtemperatuur onder de 7 graden daalt.
    • Wanneer je, zoals vele bestuurders, je banden verwisselt begin november, dan ben je minstens een maand te vroeg, want de temperatuur zit dan nog meestal boven de 7°C en dan blijf je beter met zomerbanden rijden.
    • Diegenen die met All Season banden rijden, rijden dus tijdens die maand meer optimaal ( veiliger ) dan diegenen die hun zomerbanden te vroeg hebben omgewisseld voor winterbanden.
    • Verder beginnen winterbanden pas echt beter te worden dan All Season banden bij temperaturen onder 0, liefst met winterse neerslag, dat is potentieel een 3-tal maanden per jaar.
    • Dit verhaal herhaalt zich bij de wissel terug naar zomerbanden. Ben je te vroeg met wisselen en de temperatuur zakt terug of het begint te sneeuwen ( zoals de onverwacht zware sneeuwval eind maart 2013 ), dan zit je met je zomerbanden in een verre van ideale situatie.
    • Er zijn maar 3 warme zomermaanden waarbij All Season banden potentieel minder goed presteren dan zomerbanden.
    • Globaal genomen, mogen we dus stellen dat de winter/zomer combinatie een 2-tal maanden per jaar minder performant ( veilig ) is dan All Seasons. En nog eens een 4-tal maanden even performant ( temperaturen tussen 0 en 20 graden ). Voor de rest van het jaar halen top All Season banden rond de 95% van de prestaties van een top zomer/winter banden combinatie.
    • Als je het dan over het ganse jaar gaat bekijken in cijfers dan presteren All Season banden net iets beter dan een Zomer/Winter combo :
    2 maanden presteren All Seasons 120% ( en meer ) t.o.v. Winter/Zomer ( de overgangsperiodes November en Maart )
    4 maanden 100% ( de tussenseizoenen April, Mei, September en Oktober )
    6 maanden 95% ( de warme zomerdagen Juni, Juli, Augustus en koude winterdagen December, Januari, Februari )


    Conclusie : Over het ganse jaar presteren top All Seasons net iets beter (101%) dan een top winter/zomer combinatie er van uit gaande dat je (zoals de meeste bestuurders) maar 2 maal per jaar wisselt.

    Goede all season banden :

    De Top 3 van 2018 - 2019 zijn :
    • Goodyear Vesctor4Seasons Gen2
    De Goodyear Vector4Seasons is al sinds 2008 bij de beste all season banden en zit nog steeds in de Top 3.
    Deze band is een All Season met een zo goed mogelijke balans tussen Winter en Zomer weer.
    • Michelin CrossClimate+
    Uiteindelijk kon Michelin niet achterblijven en was hun intrede in 2015 in het All Season segment meteen een schot in de roos met hun CrossClimate.
    Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Zomerse omstandigheden maar met nog steeds prima Winter eigenschappen.
    • Continental AllSeasonContact
    Sinds 2018 is er nog een 3de topper bijgekomen met de Continental All Season Contact.
    Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Winterse omstandigheden maar met nog steeds prima Zomer eigenschappen.



    Op TyreReviews.co.uk kan je de meeste all season banden tests en reviews vinden.

    Bandenspanning :
    • Een juiste bandenspanning is zeker zo belangrijk als de juiste band kiezen. De bandenspanning heeft invloed op je wegligging, remafstand, slijtage van je banden, brandstofverbruik en het risico op een klapband.
    • De juiste bandenspanning hangt voornamelijk af van je bandenmaat en hoe zwaar je geladen bent. Je vind de juiste bandenspanning meestal terug op je tankklepje, in de deur aan de bestuurderszijde of in de handleiding van je voertuig.
    • Als je niet op voorhand weet hoe zwaar je gaat geladen zijn, of je niet telkens je bandenspanning wil aanpassen dan kan je het gemiddelde nemen van minimum en maximum belading ( bvb bij Tiguan achteraan = 2,5 en 2,7, dus gemiddelde is 2,6 ).
    • De bandenspanning kan best 1 keer per maand gemeten worden of wanneer de temperatuur plots veel stijgt of daalt.
    • Een vuistregel is dat je in goede omstandigheden minstens 0,05 bar verliest per maand, los van veranderingen door temperatuurverschillen.
    • Bandenspanning wordt best gemeten wanneer de banden koud staan ( dezelfde temperatuur als de omgevingstemperatuur buiten ), dus best 's morgens wanneer je minstens 2 uur niet gereden hebt of minder dan 3km op gematigde snelheid hebt gereden.
    • Heb je toch je banden al warm gereden dan zal je de adviesspanning van de fabrikant moeten verhogen met 0,3 bar. Je bent dan echter niet helemaal zeker van je resultaat en het blijft dus aangeraden om je bandenspanning te meten wanneer ze koud staan.
    • Het is normaal dat je bandenspanning hoger is tijdens de dag wanneer het warmer wordt en wanneer je meer hebt gereden met de wagen. Dit is zo voorzien door de fabrikant, de optimale prestaties van je band worden bekomen wanneer ze opgewarmd zijn, en +/- 0,3 bar hoger staan dan wanneer ze koud staan. Dit hoeft op zich niet gecompenseerd te worden, je moet er enkel rekening mee houden wanneer je bandenspanning gaat meten. Het kan zijn dat de spanning tot 0,5 hoger ligt dan de adviesspanning van de fabrikant. Dan moet je dus de spanning niet gaan verlagen, want dan gaat de spanning te laag zijn 's morgens wanneer je banden koud staan.
    • Een vuistregel is dat je 0,1 bar verliest per 10°c dat het kouder wordt en 0,1 bar wint per 10°c dat het warmer wordt. Hiermee kan je dus gaan rekening houden om je timing van bandenspanning controle te bepalen.
    • Wanneer je in een warme garage van 15°c je bandenspanning meet bij een buitentemperatuur van -5°c, dan zal je 0,2 bar moeten optellen bij de aanbevolen bandenspanning om de benodigde bandenspanning te bepalen.
    • Een zéér handige tool zijn sensoren die je bandenspanning constant meten en per band op je boordcomputer weergeven wat je spanning is voor elke band individueel. Bij nieuwe wagens is dit geen luxe optie maar een must have naar mijn mening.

    Banden rotatie :
    • Het is belangrijk om tijdig een bandenrotatie te doen. Gemiddeld rond de 10.000 km. Maar kan ook handig gecombineerd worden met klein en groot onderhoud.
    • Bij een bandenrotatie ga je je voorste en achterste banden verwisselen met elkaar om zo een evenredige slijtage te verkrijgen.
    • Bij een FWD of RWD ga je op de aandrijf as het meeste slijtage hebben. Bij een 4WD of AWD zal je minder verschil hebben, al zijn er veel SUV's die op de weg met een variabele AWD werken ( bvb standaard 80% vooraan en 20% achteraan, offroad 50% / 50% ) en dus de 80% kant zal dan meer slijtage hebben.
    • Bij Directionele en Asymmetrische banden kan je enkel een rotatie tussen voor en achter wielen doen. Bij Symmetrische banden kan je ook links en rechts met elkaar wisselen.

    Verduring van je banden :
    • Vanaf 5 jaar kan het rubber van je banden beginnen verduren en is het belangrijk dat je deze regelmatig controleert, niet enkel op slijtage van het profiel, maar ook verduring van het rubber.
    • De verduring is voornamelijk het gevolg van blootstelling aan zonlicht en zuurstof.
    • De verduring wordt verminderd door toevoeging van chemicalien door de fabrikant die enkel werken bij regelmatige belasting.
    • Goed gestockeerde banden kunnen langer meegaan, maar indien je een "nieuwe" band koopt die bvb 2 jaar geleden geproduceerd is, dan koop je niet enkel technologisch verouderde banden, maar het rubber zal, ondanks een goede stockage, reeds een substantieel deel van het verduringsproces ondergaan hebben. Dergelijke band kan best nog goed presteren maar kan niet gelijkgesteld worden met een nieuw geproduceerde band. Aangeraden is om de banden te controleren bij aankoop, of de productiedatum te vragen aan de verkoper.
    • De productiedatum kan je terugvinden op de zijwand van de band ook wel DOT nummer genoemd. Banden na het jaar 2000 hebben een 4-cijferige code. De eerste 2 cijfers geven de week weer waarin de band werd gemaakt. De laatste 2 staan voor het productiejaar.
    • Mogelijke symptomen van de verduring van je banden zijn o.a. :
    Wanneer het rijgedrag of de besturing van de wagen achteruit gaat.
    Indien er kleine scheurtjes aan de zijkant van de band zitten.
    Indien er bepaalde vervormingen aan de band zijn.




    Als er iemand hierover opmerkingen heeft of een foutje vind, dan hoor ik het graag.


    edit 05/12/2015 : enkele taalfouten verbeterd, straatrace topic verduidelijkt, link toegevoegd naar testresultaten chart
    edit 12/12/2015 : diverse kleine en cosmetische aanpassingen
    edit 16/01/2015 : verduidelijking over zomer en winterband rubber en profiel
    edit 24/01/2016 : extra info, 48% Belgische bestuurders rijdt hele jaar met zomerbanden
    edit 24/10/2016 : sectie "Goede all season banden" aangepast en nieuw overzicht van tests en reviews toegevoegd, voordeel oprijden tijdens zomer toegevoegd, sectie bandenspanning toegevoegd
    edit 26/10/2016 : enkele foutjes in de sectie bandenspanning aangepast, enkele verduidelijkingen toegevoegd aan de sectie bandenspanning
    edit 27/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning, de Nokian Weatherproof verwijderd als één van de beste All Season banden.
    edit 30/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning
    edit 31/10/2016 : toevoeging van de sectie bandenrotatie
    edit 21/11/2016 : opstart sectie analyse timing winter/zomer combo, verschillende kleine aanpassingen aan de voordelen sectie, de bandenspanning sectie en de bandenrotatie sectie
    edit 25/11/2016 : analyse timing winter/zomer verder uitgewerkt
    edit 30/10/2017: update 2017, diverse kleine aanpassingen.
    edit 30/10/2017 : update analyse timing winter/zomer 2016-2017
    edit 17/11/2019 : update met de laatste reviews van 2018 en 2019, de Contintal AllSeasonContact toegevoegd.
    edit 17/11/2019 : Toevoeging van hoofdstuk over verduring van je banden.
    edit 22/11/2019 : update Analyse timing van het wisselen tussen Zomer en Winter banden, met cijfers van 2016-2017-2018
    edit 22/11/2019 : aanpassing en verduidelijking omschrijving Top 3 All Season banden.
    edit 30/11/2019 : aanpassing nadelen Zomer en Winter banden : getunede wagen vervangen door sportwagen.
    edit 30/11/2019 : diverse cosmetische aanpassingen.
    Last edited by 4sRider; 30/11/2019, 16:42.

  • #2
    edit 17/11/2019
    Update met de laatste reviews van 2018 en 2019, de Contintal AllSeasonContact toegevoegd.
    Toevoeging van hoofdstuk over verduring van je banden.

    Comment


    • #3
      goed onderbouwde informatie !
      naast het zuiver technisch aspect dient er uiteraard ook rekening gehouden worden met het aantal ritten die afgereden worden met slecht weer omstandigheden; ik denk dat veel mensen eerder op winterbanden rijden als "verzekering", en weinig in echte winterse omstandigheden rijden. Voor deze is een All Season band ruimschoots genoeg... Wat mij betreft staan mijn (naakte) wintervelgen in een hoek van mijn garage na demontage van hun nog mooie maar verharde winterbanden. Deze winterset was achteraf gezien een miskoop voor hier aan zee...

      Comment


      • #4
        Mijn ervaring met de Crossclimates is nog te kort (een week) maar de eerste indrukken zijn hoogst positief. Da nadelen waarvan hierover gesproken wordt, zijn voor een bestelbusje niet echt van toepassing...
        Als ik nog eens een nieuwe wagen koop, ga ik voor een Grade1 all-season vanaf levering. In ons klimaat én met de klimaatverandering die speelt denk ik dat het nut voor echte zomer-/winterbanden in ons land steeds kleiner wordt. Tenzij voor een hoog vermogen sportwagens én met topkwaliteit zomer- en winterset.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • #5
          Ik wil niks anders meer, enkel een goeie all seasonsband, de CrossClimate+, op dit moment de beste. Trouwens ook geschikt voor de Duitse winterwegen want M+S en sneeuwvlokje.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Op de Ford transit Custom afgelopen week ook 4 x Michelin CrossClimate laten leggen.

            Voorlopig tevreden, enkel wat meer rolgeluiden heb ik de indruk.

            Comment


            • #7
              Heb je die crossclimate ook al's echt in de sneeuw gereden Jo?

              Mijn vrouw rijdt ook met all season's en dat voldoet idd prima voor België. Maar als het echt ijzel en sneeuw is, scoren echte winterbanden toch nog net iets beter, vind ik persoonlijk.
              Maar voor 95% van de chauffeurs in België absoluut voldoende.

              Comment


              • #8
                Ik heb de continentals. Buiten het feit dat ze op 45000km vooraan op zijn, ben ik heel tevreden van de banden. Alleen al blij om van dat wisselen af te zijn.

                En in de sneeuw vorig jaar ook geteste in Solden op de parking van het middenstation

                Comment


                • #9
                  Ik rij all +30 jaar met all season banden, echt een aanrader, zijn van het merk 'ikvertrekoptijdenhoumijnverstanderbij' !!

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                    Heb je die crossclimate ook al's echt in de sneeuw gereden Jo?

                    Mijn vrouw rijdt ook met all season's en dat voldoet idd prima voor België. Maar als het echt ijzel en sneeuw is, scoren echte winterbanden toch nog net iets beter, vind ik persoonlijk.
                    Maar voor 95% van de chauffeurs in België absoluut voldoende.
                    Een echte winterband zal het hopelijk wel wat beter doen, want anders zou die geen nut meer hebben.
                    Maar de CrossClimates doen het echt wel heel goed in de sneeuw.
                    Sinds ik op CrossClimates rij heb ik geen enkele serieuze slip meer voorgehad, tenzij zelf uitgelokt. Dat was daarvoor toen ik heel het jaar op zomerbanden reed wel wat anders.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Heb je die crossclimate ook al's echt in de sneeuw gereden Jo?

                      Mijn vrouw rijdt ook met all season's en dat voldoet idd prima voor België. Maar als het echt ijzel en sneeuw is, scoren echte winterbanden toch nog net iets beter, vind ik persoonlijk.
                      Maar voor 95% van de chauffeurs in België absoluut voldoende.
                      Ohja, vorige winter in Polen en Duitsland. En met de Vredestein Quatrac op de Sportage en de GLA nog vaker. Voldoen ruimschoots, zouden ook geen winter label (M+S en sneeuwvlokje) krijgen moest het niet zo zijn want er zijn all-seasons genoeg zonder die labels.

                      Goeie winterbanden zullen zeker beter scoren in sneeuw en ijs. So what? Ik geraak ook op een veilige manier waar ik moet zijn met deze. Snel rijden of limieten opzoeken ga ik niet doen bij zo'n weer. Denk ook maar niet dat je mogelijkheden op winterbanden onbeperkt zijn, je zou dan wel eens van een kale kermis kunnen thuiskomen

                      Voor iemand die zich wat kan beheersen is die CrossClimate+ zo goed als een winterband
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Je verstand gebruiken is sowieso altijd belangrijk hé? Ik heb 20j lang alleen maar op zomerbanden gereden, en zelfs dan overal geraakt waar ik moest zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                          Je verstand gebruiken is sowieso altijd belangrijk hé? Ik heb 20j lang alleen maar op zomerbanden gereden, en zelfs dan overal geraakt waar ik moest zijn.
                          Idem hier, 30 jaar op zomerbanden en alle Alpenlanden gedaan, wel kettingen bij in geval. Dan 4 jaar winterbanden en nu al 6 jaar all-seasons. Moest die Duitse winterwet niet bestaan waren het waarschijnlijk nog steeds goeie zomerbanden. Met gezond verstand raak je overal, maar ok, de bandenboeren moeten ook wat verdienen natuurlijk
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Je gaat mij niet horen beweren dat het verschil niet duidelijk is. Want dat is er wel degelijk. En het minste dat het wat heuvelachtig wordt, heeft een winterband absoluut zijn voordelen bij winterse omstandigheden. Maar aangepaste snelheid is en blijft hét belangrijkste.

                            Ooit met mijn E91 van Polen afgekomen in een ware sneeuwstorm. Was zo'n beetje ijsballet op de Berlijnse ring toen, met zeer veel ongevallen. Doordat ik toen zomerbanden had, ben ik echt mega super voorzichtig gereden, en er zonder kleerscheuren door gekomen.
                            Met winterbanden bestaat het gevaar ook dat je jezelf toch wat gaat overschatten bij zo'n omstandigheden.

                            Comment


                            • #15
                              Wel nog een puntje dat soms over het hoofd wordt gezien...beschikbare bandenmaten.
                              Voor mijn zomervelgen heb ik 235/35/19, deze zijn niet beschikbaar in de Crossclimates. Ik denk dat all seasons meer toepasselijk zijn op de "gemiddelde" wagen en velgen en minder op sportievere modellen.
                              Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                              Audi S3 '02 sold => topic
                              Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                              Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                                Wel nog een puntje dat soms over het hoofd wordt gezien...beschikbare bandenmaten.
                                Voor mijn zomervelgen heb ik 235/35/19, deze zijn niet beschikbaar in de Crossclimates. Ik denk dat all seasons meer toepasselijk zijn op de "gemiddelde" wagen en velgen en minder op sportievere modellen.
                                Idd, dat klopt! Voor een kennis was de juiste maat ook niet beschikbaar. Hoewel er er nog steeds beschikbare maten bijkomen. Band bestaat ook nog niet zo lang en is ondertussen ook nog eens geüpdatet naar CrossClimate+.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Ook vind ik ze persoonlijk minder geschikt voor de sportievere wagens zoals oa hot hatchbacks en dergelijke. Daar ben je beter met een deftige zomer -en winterband.
                                  In alle andere gevallen denk ik ook wel dat je beter bent met een goede all season.
                                  Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                  Audi S3 '02 sold => topic
                                  Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                  Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                                    Ook vind ik ze persoonlijk minder geschikt voor de sportievere wagens zoals oa hot hatchbacks en dergelijke. Daar ben je beter met een deftige zomer -en winterband.
                                    In alle andere gevallen denk ik ook wel dat je beter bent met een goede all season.
                                    Dit lijkt mij een juiste conclusie.
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Prijzen 4seasons en winterband wel ver hetzelfde zeker?
                                      VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                        Idem hier, 30 jaar op zomerbanden en alle Alpenlanden gedaan, wel kettingen bij in geval. Dan 4 jaar winterbanden en nu al 6 jaar all-seasons. Moest die Duitse winterwet niet bestaan waren het waarschijnlijk nog steeds goeie zomerbanden. Met gezond verstand raak je overal, maar ok, de bandenboeren moeten ook wat verdienen natuurlijk
                                        30 jaar geleden waren dat geen zomer maar all season banden heeft een kenner me verteld.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X