Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Irritant motorgeluid nieuwe wagen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Irritant motorgeluid nieuwe wagen

Ik rijd sinds deze zomer met een Volvo V70 D3 150pk. Sinds een paar maand ondervind ik dat de motor soms veel lawaaieriger is dan normaal. Dit lijkt meestal te gebeuren bij een warme motor. Wanneer ik 's ochtends vertrek voelt en klinkt alles soepel en strak, maar na een ritje op de snelweg is er vaak een duidelijke roffel te horen die er eerder niet was. Soms heb ik de indruk met een camion te rijden, vooral bij het optrekken vlak na het schakelen klinkt hij dan eerder als een trekker (in tegenstelling tot een zoemend geluid wanneer het probleem zich niet voordoet).

De wagen is een paar weken geleden uitgelezen door de dealer maar er waren geen foutmeldingen, ik zelf ook een obd2 lezer aangeschaft en nog niets abnormaals gezien.

Misschien ook het vermelden waard: de eerste keer dat er iets vreemds te horen was vond ik het behoorlijk alarmerend, ik heb dan zelfs assistance gebeld en van de man in kwestie te horen dat het vermoedelijk de regenererende roetfilter was (op het moment dat hij aankwam was er niets speciaals meer te horen). Ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft aangezien het verbruik bij problemen niet abnormaal hoog is.

Het geluid en aanvoelen tijdens het rijden valt moeilijk op video te vatten, maar ik heb één en ander gefilmd in stilstand: https://youtu.be/Jv-3VUOfKuo Mogelijks is het normaal dat de motor warm anders klinkt, ik geef het toch even mee.

Bedankt!

Rit maken met de boordcomputer op momentaan verbruik en dan een vaste snelheid gaan rijden. Kijk naar je momentaan verbruik. Als je dat geluid meent te horen, doe dan eens hetzelfde aan zo goed mogelijk vergelijkbare snelheid en omstandigheden. Indien beduidend meer op dat moment --) zeker roetfilter. Als je uiteindelijk blijft rijden, gaat het geluid dan weer weg? Een regeneratie stopt ook na x aantal kilometers en/of minuten.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (119.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (16.200 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (44.900 km)

Comment

Ik heb iets gelijkaardigs gehad bij mijne C-Crosser destijds. Daar bleek het de 'gasklep' te zijn.

Comment

niet elke wagen toont het extra verbruik van een regeneratie....

Comment

ik heb het verbruik goed in het oog gehouden en heb niets bijzonders opgemerkt. Maar als het de roetfilter is zou dat toch niet dagelijks mogen voorvallen, en ook niet na een ritje van 5 min autostrade aan 110 km/u?

Comment

nieuwe wagen of nieuw voor jou? roetfilter regeneratie zou zo vaak niet mogen gebeuren

is dit een euro 6 met Lean nox trap? de nox collector moet elke 2-3 minuten geledigd worden, dan draait de motor even rijk (turbodruk verminderd/verdwijnt, egr groot open indien nodig) en dat kan je eventueel horen.

Comment

Dit lijkt me iets te zijn dat onder garantie moet opgelost worden. Laat uw wagen desnoods achter bij uw dealer met de boodschap dat je hem niet terug wil zonder dat dit opgelost is.

Comment

voorje zover gaat moet je wel relatief zeker zijn dat er een issue is. zoniet kan de dealer je de rekening sturen van het zoeken achter een storing die er niet is...

Comment

De wagen is nieuw, modeljaar 2016. Of er echt een issue is? Misschien zou het geratel (https://www.youtube.com/v/Jv-3VUOfKuo&start=26&end=30) mij niet eens zijn opgevallen mocht het altijd aanwezig zijn, maar het contrast met een koude motor is zo groot dat ik mij wel zorgen maak. Dit was de eerste maanden ook niet aanwezig.
                  Last edited by tombaugh; 25/12/2015, 17:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                    niet elke wagen toont het extra verbruik van een regeneratie....
                    volvo wel.

Ik merk bij mij enkel een hoger verbruik als hij aan het regenereren is. Geluid is niet anders dan anders.

en eerlijk gezegd merk ik geen verschil in je filmpje tussen koud draaien en warm draaien...

enige dat ik hoor is het normale diesel gereutel.
                    Last edited by ThomasT; 04/01/2016, 16:16.
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Working...
                    X