Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Proefritplaten - handelaarsplaten

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Proefritplaten - handelaarsplaten

Jow,

Kan iemand mij even informeren

Ik ben momenteel in het bezit van een handelaarsplaat, maar zoals iedereen weet zijn de meest voorkomende handelaarsplaten gelimiteerd tot 3.0 liter.

Daarmee had ik nood aan een proefritplaat, nu heb ik van een aantal mensen gehoord dat proefritplaten beperkingen hebben, nl. je mag er alleen uitzonderlijk mee rijden als je hem wil verkopen en of herstelt etc. En dat blijkbaar je niet mag rijden na 22u en in het weekend.

Kan iemand mij concrete en duidelijke informatie geven hierover? Danku!
    ownd
    -M3 e46 2003 -stock
    -maserati coupé GT 2004 -stock
    -SL350 cabrio 2005 -stock
    -Audi S4 2008 -stock
    -BMW 335D 2010 - stage 2 - 353pk
    -Audi S3 2011 -stock

Je mag er zelf niet mee stoppen onderweg dacht ik.
    Van een limiet op het aantal cc's heb ik nog niet gehoord.
    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Handelaarsplaat is inderdaad gelimiteerd op het aantal aangevraagde CC's en er dient dan ook overeenkomstige verkeersbelasting te worden betaald. Proefrittenplaat moet je geen verkeersbelasting betalen maar het gebruik is inderdaad beperkt tot proefritten, met het oog op de verkoop, naar de keuring,... Je mag er inderdaad niets mee vervoeren en bij misbruik kan zo'n proefrittenplaat onmiddellijk worden ingehouden.

Comment

Dank voor de reactie,

ik zie hier rond brussel wel vaker zo'n ZZ-plaat op rijdende auto's, maar het gaat mij meer om de uurbeperkingen en dagbeperkingen...

Zou ik de wagen op een zaterdagavond om 2u mogen testen?
        ownd
        -M3 e46 2003 -stock
        -Audi S4 2008 -stock
        -Audi S3 2011 -stock

Comment

Het gebruik van proefrittenplaten is beperkt tot de volgende gevallen:

-Na montage of herstelling om ze af te stellen of om hun goede werking na te gaan
          -voor demonstratie
          -om hun overbrenging naar een plaats van inscheping of van aankoop of van de plaats van ontscheping of van aankoop naar hun inrichtingen
          -voor hun afstand
          -met het oog op het aanbieden aan een organisme voor technische controle.

Dus niet om mee rond te rijden, zelfs niet om aan een klant mee te geven om in het weekend met de ganse familie een uitstap te kunnen maken. Korte proefritten door een klant tijdens een "normale" verkoop kunnen wel (zal moeilijk zijn om om 2 uur 's nachts een normale verkoop/proefrit te laten plaats vinden, maar als de zaak normaal open is op zaterdag van 9 tot 18 uur kan een proefrit wel tijdens die uren).
          Plaathouder mag ook niet met die plaat rondrijden behalve in de voorgenoemde gevallen.
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Met "ervan uitgaan" kunnen ze u moeilijk sanctioneren met de wet.
            Indien ik word tegengehouden, hoe kunnen ze bevestigen of ik effectief aan het cruisen ben of ik de auto ergens moet afzetten voor verkoop maar door omstandigheden op dat uur op die plaats ben.

Nog steeds is het niet duidelijk of er uur- en/of dagbeperkingen zijn voor de proefritplaat.
            ownd
            -M3 e46 2003 -stock
            -Audi S4 2008 -stock
            -Audi S3 2011 -stock

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Handelaarsplaat is inderdaad gelimiteerd op het aantal aangevraagde CC's en er dient dan ook overeenkomstige verkeersbelasting te worden betaald. Proefrittenplaat moet je geen verkeersbelasting betalen maar het gebruik is inderdaad beperkt tot proefritten, met het oog op de verkoop, naar de keuring,... Je mag er inderdaad niets mee vervoeren en bij misbruik kan zo'n proefrittenplaat onmiddellijk worden ingehouden.
              Dan gaan ze dringend eens de wetgeving moeten aapassen met al die electrische + hybride toestanden ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccaaa123 Bekijk Berichten
                Indien ik word tegengehouden, hoe kunnen ze bevestigen of ik effectief aan het cruisen ben of ik de auto ergens moet afzetten voor verkoop maar door omstandigheden op dat uur op die plaats ben.

Nog steeds is het niet duidelijk of er uur- en/of dagbeperkingen zijn voor de proefritplaat.
                Er zijn geen in de wet opgenomen beperkingen qua dagen en uren, enkel in welke gevallen je mag gebruik maken van die platen. Het zal aan jou zijn om te bewijzen dat je daar op dat uur en tijdstip moest zijn met die wagen en die platen, dus begin maar uit te leggen wat je daar deed om 2.00 uur 's morgens in Brussel... of als je bij de bakker stopt, of....
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ze doen daar zeer moeilijk over dus ik zou het niet uitproberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Ze doen daar zeer moeilijk over dus ik zou het niet uitproberen.
                    En terecht, die platen dienen voor een bepaald doel en niet voor rond cruisen met wagens...
                    2012 Megane RS Trophy ------ SOLD
                    M-Power

Comment

Als ze jou om 02h 's nachts in Antwerpen tegenhouden en uw woonplaats is Brussel dan zal je een heel goede uitleg mogen hebben. Het risico is trouwens niet tegengehouden worden, het is eerder een risico op een ongeval op een plaats en tijdstip die je niet kan verantwoorden. Ik veronderstel dat je met die platen niet met een Renault Clio 1.2benzine gaat rondrijden.

Waarom niet gewoon een handelaarsplaat met hoge cc's nemen? Die kosten zijn toch aftrekbaar.

Comment

Aansluitend hierop zit ik ook nog met enkele vragen.. wij bouwen track en trace systemen in wagens maar doen zelf de hardware, software enz.. dit alles vergt zeer veel tijd en testrijden.
                        Indien ik als zaakvoerder van mijn vennootschap beschik over een vestigingsattest, kan de ZZ plaat dan een oplossing bieden? of moet het echt gaan over de werken aan de auto zelf?

Comment

Als ik mij niet vergis zijn het enkel uw nacebel codes die tellen. Best eens navragen bij uw verzekeringsmakelaar.

Comment

Zaterdag om 2h s'nachts met ZZ ?? Verander uw zin 'indien ik' naar 'ik word zeker'.
                            Buiten de normale werkuren werken die platen als een magneet op de politie !
                            En uwen uitleg zal het alleen maar erger maken.
                            Verhoog uw CC op Z plaat en ge zijt gerust !

Comment

Had een offerte gekregen van 1.000 euro van een verzekeringsmakelaar.

Kan het goedkoper in omgeving sint pieters leeuw of huur ik het best één.
                              Het is voor een bijberoep en enkel om eens naar een garage te rijden voor een bepaald eherstelling
                              Mercedes 463,sl, Fiat 415

Comment

Working...
                              X