Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
    4ze zitten dus echt met een cultuurprobleem ... en dat is maar op 1 manier op te lossen. en dat is door de vakbondsafgevaardigden het juiste initiatief te laten nemen...
    en wat is volgens jouw de juiste manier ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      en wat is volgens jouw de juiste manier ?
      de vakbonden moeten zelf opstaan voor een compititieve omgeving. de teams moeten zelf vooruit willen.

nu staan ze daar tegenover alles weigerachtig.

als je dat vergelijkt met volvo, die gasten doen er daar alles aan om zo goed mogelijk te presteren. De montage-teams dienen zelf verbeter-suggesties in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        Vanzelfsprekend speelt nationaliteit een uitermate grote rol bij dergelijke beslissingen. Daarom dat ik het op z'n zachtst gezegd ronduit be-lach-elijk vind hoe sommigen nog steeds 'afkomst' van een wagen een rol laten spelen bij de aankoop ervan.

Alle argumenten in de zin van 'ik koop een europese wagen want ik steun daarmee onze economie?' Één woord: BÜLLSHIT! 't Grootste voorbeeld is momenteel aan de gang.

Draai of keer het zoals jullie willen. En of 't nu staat of niet op een europeancar-forum daar veeg ik m'n r**t aan: momenteel zijn er maar een paar merken die effectief in onze Europese, zelfs Belgische economie investeren, en 't gros daarvan zijn Aziaten. Dat ziet iedereen hier maar uiteraard staat het niet dat te vertellen.

Kia en Hyundai openen testcentra in Duitsland, Toyota investeert in z'n Belgische onderzoekcentra, bouwt een fabriek in Tsjechië en investeert in de Fabriek in Valenciennes. Mitsubishi houdt Nedcar recht nadat MB de Smart daar weghield. Mazda investeert in designcentra in Duitsland.
        Welke Europese constructeur heeft nog geïnvesteerd in een Europese fabriek? Tot spijt van wie 't benijdt!
        Als Aziaten hier investeren, komt dat hen ten goede. Want, als men hier bv. een fabriek plaatst, betaalt men daarvoor euro's. Aziaten hebben geen euro's, dus moeten ze hun yen of ... wisselen tegen euro's. Een europeaan wisselt zijn euro's tegen yen met de aziaat, en zo heeft de Aziaat euro's om zijn fabriekje te betalen. De europeaan zit nu met yens. Wat doet hij daarmee? Dingen kopen in azië!
        Zeer rudimentair, maar da's hoe een economie werkt. Import wordt betaald met export.

Stel, vorst wordt gesloten. Wat gebeurt er? Een groot deel van de jobs gaan naar duitsland. Meer duitsers hebben een loon en kunnen dingen kopen, ook van ons! Duitsland is immers één van onze grootste handelspartners.

Comment

Ford Genk is niet oportuun. 2 jaar geleden 2000 man op straat zetten om er nadien 1000 aan te nemen en dit wijdt te versprijden in de pers is nog steeds 1000 gezinnen zonder inkomen zetten.

Volvo Gent. Welke? Zolang 't geen nieuwe banen creeërt tellen de investeringen geen zak mee. Volkswagen heeft bij de introductie van de Golf V ook een Automotive Park laten bouwen & de gehele productielijn in Vorst vernieuwd. Allemaal leuke investeringen maar 't brengt geen banen op. Integendeel, ze hebben kort nadien een paar 10-tallen intremarissen afgedankt.

Wat VW betreft, inderdaad geen nieuws Tuscani. Enkel de naam van de nieuwe leider werd vandaag bekend gemaakt.
          Waarom brengt een investering géén extra banen op? Omdat de meeropbrengsten van arbeid lager zijn dan die van machines. Waarom is dat zo? Héél eenvoudig, omdat de loonkost in België gigantisch hoog is. Je kan het een bedrijf moeilijk kwalijk nemen dat ze rationeel zijn, en kiezen voor wat hen het meest opbrengt. Dat is wat ze moeten doen, willen ze blijven bestaan. De echte reden is de hoge loonkost. Steek je verwijtende vinger dan maar uit naar de overheid, met haar log en uiterst inefficiënt overheidsapparaat. Het is de overheid die geld weghaalt uit de productieve economie haalt, en ze steekt in de niet-productieve...

Comment

Zekerheid is er wel. Maar ze blijven 1000 mensen op straat gezet hebben. Op gebied van arbeidsplaatsen hebben ze dus niet geïnvesteerd.
            Als VW vandaag 1000 man in Vorst ontslaat en er 1000 in een Chinese fabriek laat beginnen investeren ze in arbeidzekerheid voor Vorst, want die zijn zeker dat ze mogen blijven, maar ziet onze economie af! punt.
            Kijk toch niet zo op de korte termijn.

De chinezen zijn beter in het massaproduceren aan lage kostprijs. Goed, dat is nu eenmaal zo. Waarom kunnen wij dat niet uitbuiten? Als wij een hoog-technologische economie uitbouwen, of er toch in ieder geval voor zorgen dat we voorblijven op de chinezen kunnen wij daar gebruik van maken. Als wij goedkopere auto's kunnen kopen, komt ons dat ook goed uit hé, dan kunnen we meer kopen met ons loon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
              Wat ik grappig vind is het volgende.
              Verleden maand vertrekt onze filiiiiiiip naar china om de markt open te trekken en investeerders te lokken. Veel blabla en show, en wat hoor ik vandaag? Een bedrijf hier mag de boeken neerleggen omdat het de concurrentie met china niet meer aankon. goed bezig zeg ik dan. China gaat openbloeien en wij (belgie) gaan de nieuwe 4°wereld worden op den duur.
              China mag nu nog aan dezelfde snelheid blijven groeien, 't zal nog wel even duren voor ze ons voorbijsteken qua welvaart.

Comment

Voor zover ik het volg,is het hun eigen schuld.Met al dat staken!
                Ze hebben er zelf voor gezorgt.En nu is het och-god-ocharme!
                2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

het gaat wel om 5000 mensen met vrouw en kids veelal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lexus GS300 Bekijk Berichten
                    Wie zegt er dat het hun eigen schuld is? Vakbonden zijn meestal de stokers... En dat is belange niet de enige reden waarom ze Vorst afbouwen.

Trouwens, het is 'gezorgd', en niet 'gezorgt'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      het gaat wel om 5000 mensen met vrouw en kids veelal
                      Daar hebt u gelijk in.Niet iedereen zal gestaakt hebben.
                      Maar degene die gestaakt hebben, zullen zich nu zonder txijgel schuldig voelen,...hoop ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
                        Wie zegt er dat het hun eigen schuld is? Vakbonden zijn meestal de stokers... En dat is belange niet de enige reden waarom ze Vorst afbouwen.

Trouwens, het is 'gezorgd', en niet 'gezorgt'.
                        Niet IEDEREEN zijn schuld,maar toch van een groot deel.en het is idd niet de enigste reden,maar zeker wel een hoofdzaak denk ik.
                        en van die spelling. Ik kom hier op het forum voor men plezier. en niet voor een hoop correctie's op men spellingsfouten.

Comment

Niemand zorgt zelf voor zijn ontslag. Jaren hebben onze overgrootouders gestreden voor het recht op staken alleen moet staken steeds de laatste oplossing zijn.

En vermits de voorafgaande onderhandelingen niet belangrijk genoeg zijn voor de subjectieve media is enkel de staking wat er gemeld wordt, waardoor de buitenstaanders zoiets hebben van dat ze alleen maar staken.

Indien Vorst sluit (zij het door contracten niet te verlengen en natuurlijke afvloeiingen of door ineens de boel te sluiten ) het is en blijft een sociaal drama voor de daaraan verbonden gezinnen. Laat ons ook de toeleveranciers niet vergeten waar misschien ook wel jobs sneuvelen.

Maar een fabriek die niet rendabel blijkt te zijn (of toch niet rendabel genoeg) kan ook niet gezond zijn voor eender welk bedrijf dat al wat problemen kent.

Comment

Enkele redenen waarom VW vorst op de klippen zal lopen:

1) Fabriek is te KLEIN
                            2) Autobranche gaat slecht
                            3) De goedkope landen zoals INDIE trekt autobouwers aan.

Het is waar dat de loonkost in België hoog is maar ik denk dat de politici ook nog de bekende formule SUBSIDIE de grote fabrieken in ons landje willen houden.
                            AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                              Enkele redenen waarom VW vorst op de klippen zal lopen:

1) Fabriek is te KLEIN
                              2) Autobranche gaat slecht
                              3) De goedkope landen zoals INDIE trekt autobouwers aan.

Het is waar dat de loonkost in België hoog is maar ik denk dat de politici ook nog de bekende formule SUBSIDIE de grote fabrieken in ons landje willen houden.
                              Wat ook zijn kosten meebrengt, iedereen gaat er maar van uit dat daar produceren goedkoper is.

Op zich klopt dat maar vermits de afzetmarkt zich in grotendeels in West Europa bevindt moeten de geproduceerde wagens nog van daar naar hier worden geexporteerd, wat dan ook direct kosten met zich meebrengt. Daarom zoeken ze het ook dichter (Tsjechië) en desondanks blijven Duitsland en Frankrijk toch grote autoproducerende landen.

Blauw: nochtans wordt er terug meer verkocht, alleen zijn de winstmarges sterk gedaald.

Groen: 130.000 Golfjes per jaar...Hoeveel produceert Volvo Gent of Ford Genk van 1 model?

Comment

Als een bedrijf zulke maatregelen moet treffen, is dit deels ook aan het management te danken imho.
                                In de Knack van deze week las ik dat er wereldwijd ongeveer 80 miljoen wagens worden geproduceert, terwijl er maar 60 miljoen jaarlijks verkocht worden. Dan vraag ik mij af waarom de constructeurs 20 miljoen extra wagens produceren, dit kost toch handenvol geld?? Ik las ook nog eens een vergelijkin in manuren dat er nodig is om een golf in vorst te produceren, was iets van een 50u dacht ik(wolfsburg heeft 10u extra nodig). De Megane wordt geassambleerd in een goede 20u. Echt goedkoop kan een Golf dan toch niet geproduceert worden in vergelijking met zijn concurrenten?? Dat is dan toch te wijten aan de ontwerpers van dit model? Saneren zal er allesinds gebeuren in Vorst, dat hebben ze te danken aan de Duitse vakbonden die waarschijnlijk het spel verstandig gespeeld hebben. Eigenlijk had Vorst al langer moeten afslanken, de reden dat dit niet gebeurt is in het verleden, heeft volgens mij deels te maken met D'ieteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                                  Groen: 130.000 Golfjes per jaar...Hoeveel produceert Volvo Gent of Ford Genk van 1 model?
                                  Daar moet je niet naar kijken! Volvo heeft het geluk dat ze meerdere modellen produceren: C30,V70,s60 etc.. Als het daar met 1 model wat minder gaat, is dit nog geen ramp, als Vorst daarentegen geconfronteerd wordt met dalende verkoopcijfers van de Golf is dit problematischer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autofreak Bekijk Berichten
                                    Daar moet je niet naar kijken! Volvo heeft het geluk dat ze meerdere modellen produceren: C30,V70,s60 etc.. Als het daar met 1 model wat minder gaat, is dit nog geen ramp, als Vorst daarentegen geconfronteerd wordt met dalende verkoopcijfers van de Golf is dit problematischer.

Maar je kan wel een vergelijking maken door bij een gelijkaardige fabriek een model in hetzelfde segment te selecteren en daar de productiecijfers te vergelijken.

Wat nog steeds geen referentie is natuurlijk, want het zijn de verkoopcijfers die het hem doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
                                      Kijk toch niet zo op de korte termijn.

De chinezen zijn beter in het massaproduceren aan lage kostprijs. Goed, dat is nu eenmaal zo. Waarom kunnen wij dat niet uitbuiten? Als wij een hoog-technologische economie uitbouwen, of er toch in ieder geval voor zorgen dat we voorblijven op de chinezen kunnen wij daar gebruik van maken. Als wij goedkopere auto's kunnen kopen, komt ons dat ook goed uit hé, dan kunnen we meer kopen met ons loon.
                                      En hoe denkt meneer dat te doen? Al wat uit Azië komt is al jaaaren vóór op ons continent. Als er 1 werelddeel is waar men 't verste staat in hoogtechnologie is 't toch wel Azië zeker.

Comment

Als een bedrijf zulke maatregelen moet treffen, is dit deels ook aan het management te danken imho.
                                        In de Knack van deze week las ik dat er wereldwijd ongeveer 80 miljoen wagens worden geproduceert, terwijl er maar 60 miljoen jaarlijks verkocht worden. Dan vraag ik mij af waarom de constructeurs 20 miljoen extra wagens produceren, dit kost toch handenvol geld??
                                        dat komt omdat een lijn vaste taktijden heeft. door zo'n lijn op te zetten kun je goedkoop produceren, maar je kunt niet echt regelen hoeveel eruitkomt. zoiets is ontworpen om zoveel wagens per uur uit te spuwen.

dan is de keuze:
                                        1. teveel produceren
                                        2. mensen naar huis zenden

meestal kiezen ze optie 1, maar dat kan je niet blijven volhouden.

Ik las ook nog eens een vergelijkin in manuren dat er nodig is om een golf in vorst te produceren, was iets van een 50u dacht ik(wolfsburg heeft 10u extra nodig). De Megane wordt geassambleerd in een goede 20u. Echt goedkoop kan een Golf dan toch niet geproduceert worden in vergelijking met zijn concurrenten?? Dat is dan toch te wijten aan de ontwerpers van dit model?
                                        het is niet omdat ze 50h op de band staan dat er 50h aan gewerkt wordt.

Comment

een bedrijf wordt enkele meerdere modellen toegewezen als ze kunnen bewijzen dat ze het goed gaan doen.

meerdere modellen produceren is veel moeilijker dan doorgaands 1 model produceren. Meer zelfs, door meerdere modellen te moeten produceren verlies je zelfs aan efficiëntie.

Comment

Working...
                                          X