Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Warmdraaien draaien auto en accu

Vraagje:
    Ik weet dat het slecht is voor het milieu maar ik hoor van veel mensen dat ze de auto 15 à 20 minuten laten warm draaien met de verwarming aan, radio en lichten uit.

Laadt je batterij dan eigenlijk ook op als hij draait op relanti maar er niet mee wordt gereden ?
    Als alleen je verwarming aanstaat en eventueel radio, ...

Vanaf wanneer laadt je batterij niet meer op ?

Mvg,

alex

Ik ken nog mensen die het doen en buiten het ontdooien van de autoruit en beetje opwarmen van de verwarming zie ik er het nut niet van.
    De batterij wordt niet opgeladen en de motor wordt er niet doortrekklaar-warm van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
      Vraagje:
      Ik weet dat het slecht is voor het milieu maar ik hoor van veel mensen dat ze de auto 15 à 20 minuten laten warm draaien met de verwarming aan, radio en lichten uit.

Laadt je batterij dan eigenlijk ook op als hij draait op relanti maar er niet mee wordt gereden ?
      Als alleen je verwarming aanstaat en eventueel radio, ...

Vanaf wanneer laadt je batterij niet meer op ?

Mvg,

alex
      Vanaf dat de motor draait wrdt de batterij opgeladen ...
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

Ik heb het zelf al eens getest bij m'n auto (ik kan de laadspanning digitaal aflezen). Standaard zou je tss de 13.5 en 14v moeten hebben. Per verbruiker dat ik opzet zie je de laadspanning zakken. Bij alles ingeschakelt (lichten, verwarming, poepverwarming,...) kwam ik nog maar net boven de 12v uit. Zeker niet genoeg om een batterij op te laden

Van zodra ik een beetje gas gaf (= boven de 1000 toeren uitkomen) had ik weer de volle laadspanning

Dus als je je auto stationair laat draaien met enkele verbruikers op laadt je batterij amper tot niet op
        Van zodra je gaat rijden is dat dus wel in orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
          Ik heb het zelf al eens getest bij m'n auto (ik kan de laadspanning digitaal aflezen). Standaard zou je tss de 13.5 en 14v moeten hebben. Per verbruiker dat ik opzet zie je de laadspanning zakken. Bij alles ingeschakelt (lichten, verwarming, poepverwarming,...) kwam ik nog maar net boven de 12v uit. Zeker niet genoeg om een batterij op te laden

Van zodra ik een beetje gas gaf (= boven de 1000 toeren uitkomen) had ik weer de volle laadspanning

Dus als je je auto stationair laat draaien met enkele verbruikers op laadt je batterij amper tot niet op
          Van zodra je gaat rijden is dat dus wel in orde.
          Maar wat dus eigenlijk bijna niet kan dan is dat je batterij leeg raakt ... of wel ???
          Ze laadt niet veel op maar blijft gewoon op haar waarde dan of wat ?

Comment

Een batterij geraakt wel leeg, maar ze laadt telkens weer op. Als ze niet meer oplaadt, dan zijn de cellen intern tegen elkaar gevallen. Door vriestemperaturen wijzigen de eigenschappen van een batterij met een lagere spanning tot gevolg. Zo kan het gebeuren dat je de wagen niet meer aan de praat krijgt. Echter (nadat je hem met startkabels of zo hebt gestart), na enkele km rijden is het terug in orde en kan je zonder problemen weer starten.

Comment

tis nigoe voor het milieu, uw auto, en de nachtrust van uw buren

voor uw batterij kan't zo geen kwaad

Comment

Maar wat dus eigenlijk bijna niet kan dan is dat je batterij leeg raakt ... of wel ???
                Echt leeg geraken....gooh...als je 10 keer na mekaar je wagen start en telkens al je verbruikers opzet, ja dan ga ja enkele keren niet meer kunnen starten nee

Maar als je je wagen start en je laat die 10 minutjes draaien met alles ingeschakelt en je gaat er daarna met rijden zal je niet de volgende morgend met een platte batterij zitten (indien alles in goede staat is natuurlijk...)

Comment

Simpele wiskunde he ... als je meer wegneemt als dat je bijvoegt, natuurlijk dat je dan uiteindelijk met een lege batterij zit ... maar ik denk dat je eerder zonder benzine/diesel gaat vallen, als een batterij die zonder stroom zit.

Maar ... voldoende stroom om een motor in gang te krijgen, DAT is wat anders.

Comment

simpeler antwoord. Warmdraaien is het meest foute wat je kan doen. Zeker met dit weer. De motor is veel sneller op temp als je rustig gaat rijden.

Begin gewoon dadelijk met rustig te rijden. Geen problemen dan.

Comment

Ik heb zelfs ooit gehoord dat het best is meteen te gaan rijden. Lang stilstaan als de motor koud is, zou slecht zijn. Kan een urban legend zijn natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3d Bekijk Berichten
                        Ik heb zelfs ooit gehoord dat het best is meteen te gaan rijden. Lang stilstaan als de motor koud is, zou slecht zijn. Kan een urban legend zijn natuurlijk.
                        geen legend ze hebben groot gelijk. Gewoon rijden punt.

Comment

Dat is de eeuwige discussie die hier opnieuw en opnieuw opgerakkeld wordt iedere winter.

Ik doe het ook, met alle verbruikers aan: verwarming, radio, lichten, achteruitverwarming+spiegelverwarming, zetelverwarming, ... . Laadstroom blijft mooi op 14V. Zal wel van auto tot auto afhangen zeker? Ik heb iig nooit ergens last van gehad... .
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Bij een benzinemotor is het iig niet goed. Direct beginnen rijden is de boodschap.

In m'n instructieboekje staat het ook expliciet vermeld dat eerst laten warmdraaien ten zeerste afgeraden wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                              Bij een benzinemotor is het iig niet goed. Direct beginnen rijden is de boodschap.

In m'n instructieboekje staat het ook expliciet vermeld dat eerst laten warmdraaien ten zeerste afgeraden wordt.
                              diesel ook hoor. ik snap niet dat mensen dit nog altijd doen. ze doen maar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                diesel ook hoor. ik snap niet dat mensen dit nog altijd doen. ze doen maar
                                Omdat het anders veel te koud is in de auto 's morgen tiens
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  Omdat het anders veel te koud is in de auto 's morgen tiens
                                  en daarom minstens 50k km van de nuttige levensduur van je motor afdoen. Ik daag je uit om een compressietest op identieke wagen te doen na 2 jaar (na in gebruik name). De ene altijd laten warmdraaien de andere nooit.

trouwens als je die koude echt erg vind daar zijn opties voor. Electrische ( of op diesel verbranding in een aparte kleine verbrander) verwarming van je koelwater die je voor het vertrek en voor het starten kan inschakelen. Dubbel voordeel motor is dadelijk warmer en je hebt geen kou.
                                  Of doe zoals mij een muts aan smorgens Ja ik draag die ook in mijn wagen de eerste 10tal km.

Comment

Maar dat warmdraaien is wel verrekte handig om uw ruiten te laten ontdooien.
                                    En als je geen kletterdiesel hebt, valt 't van decibels ook nog zeer goed mee.

Ik doe het eigenlijk altijd als het gevroren heeft: 5-6 minuutjes laten draaien en mijn ruiten zijn volledig ijsvrij. Noem mij dan misschien maar een luxedier, maar 't is toch een pák aangenamer om vanuit 'n raam van je huis, liefst met 'n heerlijk warme koffie in de hand, te kijken naar je warmdraaiende auto, dan in de vrieskou met krabbertjes en spuitbusjes aan de slag te moeten ?
                                    Auto's moeten 't maar kunnen verdragen, vind ik. Ik heb 't in 'n ander topic al 's uitgerekend: bij mij zou 't aan een ratio van 25 vriesdagen per jaar neerkomen dat 'ie jaarlijks 2,5u ralenti aan 't warmdraaien is. En na 13,5 jaar en 285.000 km draait 't motorblok nog rond alsof 't gemaakt is om de 500k km te halen (niet dat 'ie 't ooit zal halen/meemaken, maar soit ).
                                    Life's too short. Not to. Live it.
                                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Waarom is het slecht om de motor te laten warmdraaien? Worden er dan onderdelen beschadigd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                        en daarom minstens 50k km van de nuttige levensduur van je motor afdoen. Ik daag je uit om een compressietest op identieke wagen te doen na 2 jaar (na in gebruik name). De ene altijd laten warmdraaien de andere nooit.

trouwens als je die koude echt erg vind daar zijn opties voor. Electrische ( of op diesel verbranding in een aparte kleine verbrander) verwarming van je koelwater die je voor het vertrek en voor het starten kan inschakelen. Dubbel voordeel motor is dadelijk warmer en je hebt geen kou.
                                        Of doe zoals mij een muts aan smorgens Ja ik draag die ook in mijn wagen de eerste 10tal km.
                                        Tja, na 285.000km zal dat ook niet meer uitmaken denk ik hè
                                        Mijn vorige had zo'n Webasto maar daarvoor moest de motor draaien dusja... . En buiten veel lawaai en rook merkte ik daar eigenlijk niet veel van.
                                        Ik doe het vooral voor de zetelverwarming eigenlijk. 5minuutjes op voorhand en dan is die al wat warm, de rest maakt me niet zo uit eigenlijk.

Maar ik kan nog steeds niet geloven dat dat zo slecht zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een motor zonder belasting meer zou lijden dan een motor onder belasting. Is dat niet een beetje van de oude tijd toen 15w40 nog een veel gebruikte oliesoort was? Dat de olie erg viscoos was bij koude en dat die idd niet snel genoeg opgewarmd werd bij stationair draaien? Tegenwoordig zit er in mijn auto 5w30, geen idee hoe die zicht gedraagd bij bvb -5°C...
                                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Working...
                                        X