Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leasewagen (firma) met manueel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    95% die aangeeft dat manueel sportiever, of meer betrokkenheid geeft... of whatever, weet niet eens waarom ze de koppeling moeten induwen. Laat staan dat ze weten wanneer de koppeling ingeduwen moet worden..
    Kan je dat wat meer uitleggen ? Ik heb geen idee wat je bedoelt met "weten wanneer de koppeling ingeduwd moet worden".
    Da's toch om de motor te ontkoppelen van de aangedreven as.

    Of, is het iets anders ?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Als je het historisch bekijkt, dan is een versnellingsbak en koppeling er gekomen omdat een verbrandingsmotor minstens 800 t/min moet draaien (anders valt die stil of draait vierkant), en dat een verbrandingsmotor vrijwel geen koppel heeft bij lage toerentallen en ook niet hoog in toeren geraakt. Dus... koppeling en versnellingsbak. En ook kan je zo'n motor maar in 1 richting doen draaien, dus een achteruitversnelling toevoegen.

      Dat hebben ze dan geautomatiseerd met koppelomvormer en automaat.

      Het ideale is natuurlijk een betere motor (EV) en dan gewoon GEEN versnellingsbak meer.
      Hmm, paar dingen: een motor kan ook draaien met minder dan 800 toeren. Maar behalve dat is het niet relevant voor deze discussie.

      Een verbrandingsmotor ... welja, als je een benzine verbrandingsmotor bedoelt. Diesels zijn gekend om bakken koppel te hebben, en dan nog juist bij lage toeren. Bij mijn weten is een dieselmotor ook een verbrandingsmotor, aangezien er olie verbrand wordt.

      Een betere motor ... dus EV. Euhm, ja, leg eens uit.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Ik vraag mij altijd af waarom je per se manueel wil rijden….
        Het is wel duidelijk dat de auto-industrie zijn keuze gemaakt heeft, hoofdzakelijk om financiele redenen: het is makkelijk om een wagen te onwikkelen met 1 bak, zeker nu er meer en meer (en meer) hulpsystemen worden toegevoegd. Sommige werken niet goed met een manuele bak. Dat is helaas een feit. Vooral de ultieme doelstelling ; een zelfrijdende wagen ... dat zal niet kunnen met een manuele bak.

        Je ziet nu dat de auto-industrie de manuele bakken alleen nog aanbied op ofwel de topmodellen, ofwel alle basismodellen.
        Dat doen ze omdat ze dan kunnen zeggen: "Zie je, de manuele bak is minder populair. Zodus nu moeten we die minder aanbieden,"
        In de psychologie ook gekend als : "wishful thinking", aka handelen naar uw wensen en vervolgens uw wensen zo laten uitkomen.

        Maar uw vraag was, waarom manueel ?
        Wel, stuur eens een mail naar Porsche, en vraag waarom de 911 nog steeds wordt aangeboden met manuele bak, aangezien het volgens U onnodig is.
        Aja, en de M3 en M4 ook.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Bizar lijstje inderdaad, waardoor heel moeilijk kiezen.

          GTI denk ik dat toch wel gewoon te leasen is, al denk ik dat die wel duurder zal zijn dan een 318i.

          Een 318i staat gewoon op de Belgische configurator, dus zeker te krijgen.
          Is ook 156 PK zag ik net, 0-100 tijd in 8,6sec.
          Ik weet niet hoeveel meer je tegenwoordig nog nodig hebt, in ons huidig verkeer.

          Bovendien is een manuele BMW bak toch altijd wel net dat ietsje leuker om te schakelen als bij de meeste concurrenten.
          Ik weet niet of je dat laatste wel mag zeggen tegenwoordig ...
          Dit gezegd zijnde, er zijn beter manuele bakken als die van BMW, maar we wijken af.
          Een 318i op zich is wel goed ... maar dat zou een achteruitgang zijn.
          In ons verkeer ... ik denk dat 350 of 400 PK teveel is (voor een wagen van gemiddelde gewicht).
          Nog nooit een wagen gehad die echt te snel was voor mij. Da's het voordeel van rijden met "gewone" wagens.
          Last edited by Kenwood1; 26/09/2023, 23:45.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood1 Bekijk Berichten

            Hmm, paar dingen: een motor kan ook draaien met minder dan 800 toeren. Maar behalve dat is het niet relevant voor deze discussie.

            Een verbrandingsmotor ... welja, als je een benzine verbrandingsmotor bedoelt. Diesels zijn gekend om bakken koppel te hebben, en dan nog juist bij lage toeren. Bij mijn weten is een dieselmotor ook een verbrandingsmotor, aangezien er olie verbrand wordt.

            Een betere motor ... dus EV. Euhm, ja, leg eens uit.
            Een diesel of benzinemotor kan niet vertrekken vanuit 0 toeren, dus je hebt dingen als een koppeling en versnellingsbak nodig, en dat gewoon omdat die motor nogal wat beperkingen heeft.
            Een electrische motor heeft dat noet nodig, dus die is beter geschikt.

            En je voorbeelden over handbakken… dat zijn kleine niches die klein zullen blijven.
            En je moet maar eens navragen hoe veel procent van de 911 met een handbak geleverd wordt.

            Bij personenwagens zijn de beslissingen toch al genomen. Alle ontwikkelingen van nieuwe motoren, versnellingsbakken voor brandstofauto’s zijn aan het uitdoven. Het wordt toch allemaal electrisch binnen 10 jaar. Je kan dat spijtig vinden, maar dat is dan ook alles. Het is gewoon aan het gebeuren.

            Comment


            • #26

              meeste porsches zijn automaat, ferrari, lambo, whatever zijn automaat

              betreffende koppelingspedaal: motor loskoppelen van de aangedreven as. Klopt, maar waarom doet ge dat? Wat is heel het punt van die pedaal in te drukken? Tommie heeft al een deel uitleg gegeven daarover, da's een begin. En begint niet mee: om te schakelen. Dat doe ik niet met mijn linkervoet, maar met mijn rechterhand.

              En wat is het punt/doel van schakelen op zich?
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #27
                By the way, heb je je wagen al gekozen ondertussen?

                Dit topic is al bijna een jaar oud LOL

                Comment


                • #28
                  3 reeks manueel bestaat niet meer sinds LCI ....Ik heb nog ééntje gekocht pre LCI schakelbak. Rijdt zou jaren 90 haha....en dat is geweldig. Geweldige combo met een E46
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                    By the way, heb je je wagen al gekozen ondertussen?

                    Dit topic is al bijna een jaar oud LOL
                    Nope. Leasewagens hebben lange contracten, we praten hier niet over aanschaf van een blikje Cola he

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                      3 reeks manueel bestaat niet meer sinds LCI ....Ik heb nog ééntje gekocht pre LCI schakelbak. Rijdt zou jaren 90 haha....en dat is geweldig. Geweldige combo met een E46
                      Toch wel, maar ook de 318i manueel is er sinds de facelift ook tussenuit gevallen inderdaad. Ze konden niet wachten tot de volgende generatie. Daarmee is het ook duidelijk dat de omschakelijk niet op techniek gebaseerd is, maar op marketing.
                      Last edited by Kenwood1; 06/11/2023, 20:37.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        meeste porsches zijn automaat, ferrari, lambo, whatever zijn automaat

                        betreffende koppelingspedaal: motor loskoppelen van de aangedreven as. Klopt, maar waarom doet ge dat? Wat is heel het punt van die pedaal in te drukken? Tommie heeft al een deel uitleg gegeven daarover, da's een begin. En begint niet mee: om te schakelen. Dat doe ik niet met mijn linkervoet, maar met mijn rechterhand.

                        En wat is het punt/doel van schakelen op zich?
                        Het hele punt is : ik moet mij niet verantwoorden voor mijn keuze.

                        .
                        Last edited by Kenwood1; 06/11/2023, 20:36.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          meeste porsches zijn automaat, ferrari, lambo, whatever zijn automaat

                          betreffende koppelingspedaal: motor loskoppelen van de aangedreven as. Klopt, maar waarom doet ge dat? Wat is heel het punt van die pedaal in te drukken? Tommie heeft al een deel uitleg gegeven daarover, da's een begin. En begint niet mee: om te schakelen. Dat doe ik niet met mijn linkervoet, maar met mijn rechterhand.

                          En wat is het punt/doel van schakelen op zich?
                          Het gaat niet over schakelen inderdaad, dat doet elke wagen met verbrandingsmotor.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Een diesel of benzinemotor kan niet vertrekken vanuit 0 toeren, dus je hebt dingen als een koppeling en versnellingsbak nodig, en dat gewoon omdat die motor nogal wat beperkingen heeft.
                            Een electrische motor heeft dat noet nodig, dus die is beter geschikt.
                            Samengevat, een verbrandingsmotor draait niet aan nul toeren, een eletrische wel, dus dat is beter.

                            Ja, da's een diepgaande analyse, waar zowat alle aspecten in rekening zijn gehouden !

                            Ik ben overtuigd nu !

                            Last edited by Kenwood1; 06/11/2023, 20:35.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Bij personenwagens zijn de beslissingen toch al genomen. Alle ontwikkelingen van nieuwe motoren, versnellingsbakken voor brandstofauto’s zijn aan het uitdoven. Het wordt toch allemaal electrisch binnen 10 jaar. Je kan dat spijtig vinden, maar dat is dan ook alles. Het is gewoon aan het gebeuren.
                              Ben daar niet zo zeker van. Zelfs al je bedoelt: in Belgie, dan twijfel ik daar nog aan.

                              Reken ook dat er nog alternatieven zijn voor elektromotoren. Het verdwijnen van diesel en benzine is niet noodzakelijkerwijze een volledige overschakeling op elektrisch, alhoewel je dat makkelijk zou kunnen denken nu.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                3 reeks manueel bestaat niet meer sinds LCI ....Ik heb nog ééntje gekocht pre LCI schakelbak. Rijdt zou jaren 90 haha....en dat is geweldig. Geweldige combo met een E46
                                Niet te luid zeggen, want op dit forum mag dit niet meer !

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood1 Bekijk Berichten

                                  Ben daar niet zo zeker van. Zelfs al je bedoelt: in Belgie, dan twijfel ik daar nog aan.

                                  Reken ook dat er nog alternatieven zijn voor elektromotoren. Het verdwijnen van diesel en benzine is niet noodzakelijkerwijze een volledige overschakeling op elektrisch, alhoewel je dat makkelijk zou kunnen denken nu.

                                  Geen enkele fabrikant ontwikkelt een auto enkel voor België. Meestal is het zelfs voor de hele wereld.
                                  Maar welke alternatieven zie je nog?

                                  Waterstof: de laatste believers waren Toyota en BMW, maar die stappen uitnog voor het begonnen is.

                                  En elke fabrikant werkt full speed aan electrische auto’s…
                                  Het punt waarop electrisch rijden goedkoper wordt dan benzine, inclusief de aankoop is heel kortbij.
                                  Citroen heeft een mega stap gezet met de eC3,

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood1 Bekijk Berichten

                                    Het gaat niet over schakelen inderdaad, dat doet elke wagen met verbrandingsmotor.
                                    elke? variomatic toch niet...
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kenwood1 Bekijk Berichten

                                      Niet te luid zeggen, want op dit forum mag dit niet meer !
                                      en waarom niet? als ge mensen doet nadenken over iets, zegt ge dan dat die dat niet meer mogen? Ge hebt verschillende types van auto's en dus ook verschillende soorten liefhebbers. En ieder die daar een mening over heeft.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment

                                      Working...
                                      X