Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen - meegaan naar keuring? Wat met betaling?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen - meegaan naar keuring? Wat met betaling?

Hallo iedereen,

Ik heb een koper gevonden voor mijn wagen, en ik heb me laten vertellen dat je als verkoper ofwel je wagen zelf kan aanbieden voor een tweedehandskeuring, of dat de koper dat voor jou kan doen.
    Maar nu vraag ik mij af: geef ik zomaar mijn sleutels en papieren mee aan een wildvreemde die er dan mee naar de keuring gaat?
    Ik vind dat nogal een rare gedachte, dus dacht ik zelf mee te gaan. Maar hoe gebeurt dat meestal?

Dan nog een tweede vraag: wat is de beste manier om de betaling te regelen? Cash? Via cheque? Met een voorschot?

Bedankt alvast voor jullie advies, want ik ben zelf een totale leek in alles wat met auto's te maken heeft, en wil alles correct doen zodat ik geen problemen krijg.

Groetjes,

Ik heb net de mijne verkocht.

Zelf ben ik ermee naar de keuring gereden voor een keuring voor verkoop. Natuurlijk kan je de koper dit ook laten, maar dan moet hij moet jouw auto, jouw verzekering en jouw nrplaat gaan. Of met een garage plaat. Maar kan je niemand sturen die kent die ermee kan gaan.

Ivm de betaling, ik had een bankcheque. Volgens de bank als het een officiële is mag er geen probleem zijn. En bankcheque is blijkbaar altijd gedekt. En gewone cheque niet.

Ivm contante betaling, dit werd door mijn boekhouder afgeraden. Natuurlijk alles is afhankelijk van het bedrag waarvoor je hem verkoopt. Tot 3000 euro was het geen probleem.

Comment

Bankcheques kunnen vervalst zijn. Als particulier mag je onbeperkte bedragen cash ontvangen. Best wel direct met de koper naar de bank gaan en daar laten controleren of het echt geld is.

Keuring kan je beter gewoon zelf doen. Zeker geen auto meegeven die nog niet volledig betaald is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ArtyFarty Bekijk Berichten
        Ik heb een koper gevonden voor mijn wagen, en ik heb me laten vertellen dat je als verkoper ofwel je wagen zelf kan aanbieden voor een tweedehandskeuring, of dat de koper dat voor jou kan doen.
        Maar nu vraag ik mij af: geef ik zomaar mijn sleutels en papieren mee aan een wildvreemde die er dan mee naar de keuring gaat?
        Ik vind dat nogal een rare gedachte, dus dacht ik zelf mee te gaan. Maar hoe gebeurt dat meestal?
        Als je kan meegaan waarom ga je dan niet gewoon zelf (alleen) op voorhand?
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Ik doe het meestal als volgt: eerst de auto keuren voor verkoop, dan een verkoopcontractje ondertekenen + voorschot ontvangen en de aanvraag tot inschrijving meegeven met de koper.
          Die kan zijn nummerplaat aanvragen / laten overzetten en het resterende bedrag storten.
          Zodra het geld op de rekening staat, kan hij de auto dan komen ophalen en is die ook ineens wettelijk ingeschreven op zijn nummerplaat.
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ok bedankt voor je antwoord.

Comment

Dan lijkt cash dan toch de beste optie, mits inderdaad meteen in de bank met de koper het geld te laten controleren. Als alles oké is, kunnen de sleutels en papieren overhandigd worden.
              Uiteindelijk zal ik ook zelf naar de keuring gaan, lijkt me de beste optie.
              Bedankt voor jullie reacties!

Comment

ik spreek af op de parking van de bank. Cash in de stortingsautomaat, en die gooit er automatisch de valse van tussen (worden wel ingehouden, bank moet immers de versrpreiding van vals geld tegen gaan).
                Zo moeten de kopers evenmin bij je thuis binnen komen.
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  ik spreek af op de parking van de bank. Cash in de stortingsautomaat, en die gooit er automatisch de valse van tussen (worden wel ingehouden, bank moet immers de versrpreiding van vals geld tegen gaan).
                  Zo moeten de kopers evenmin bij je thuis binnen komen.
                  Als ik een auto koop dan spreek ik niet af op een parking. Als koper moet je evenzeer rekening houden met oplichters, zeker als je een pak cash op zak hebt.

Comment

Ik doe pas de keuring voor verkoop nadat ik een deftig voorschot heb ontvangen. Van zodra de koper het geld heeft overgeschreven op mijn rekening mag hij de auto komen afhalen. Ofwel spreek ik af bij de bank en geeft de koper het geld cash aan de loketbediende.
                    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik heb ook net een auto verkocht. Eerst een voorschot gekregen, vervolgens ben ik m gaan keuren voor verkoop. De papieren doorgemaild naar de koper zodat die zijn inschrijving en verzekering kon regelen. In de namiddag zijn die mensen m komen afhalen, resterend saldo betaald met een bankcheque.
                      De volgende dag de bankcheque gaan innen in mijn bankkantoor, het geld is onmiddellijk beschikbaar op je rekening.
                      sigpic

Comment

Tuurlijk ,eerst voorschot want je inschrijvingsbewijs wordt 'geknipt'. Steeds zelf naar de keuring gaan. Liefst koper niet meenemen of die begint zelf tegen de controleurs te zagen over banden, remmen enz..
                        En dan de betaling. Ik heb het altijd thuis gedaan. Meestal cash. Wil je zeker zijn, vraag een bankcheque. Vraag hem om de wagen af te halen tijdens de kantooruren van zijn bank. Eenmaal hij z'n cheque bovenhaalt vraag je welke bank hij heeft en waar (niet het telefoonnummer van zijn bank, want dan kan het eender wie zijn!). Zoek telefoonnummer op van de bank en zeg dat je van persoon x een bankcheque moet ontvangen en zeg het bedrag. Vraag of er voldoende provisie is. Dan weet je direct of zij die cheque al dan niet uitschreven. Indien ok, schrijf je nooit voldaan op de faktuur maar altijd 'ontvangen cheque nr xxxxx ten bedrage van....euro'.
                        Ga nooit op het uiterlijk van je koper af... de grootste klootzakken zijn de meest betrouwbaar uitziende.
                        Als je handelaar bent, loop je meer risico, er kan een lening op het voertuig zitten. Een professioneel handelaar wordt geacht dit te weten, een particulier niet.
                        Als verkoper heb je ook plichten, nl je mag geen auto verkopen met verborgen gebreken. Voor de rechtbank verlies je als ze dat kunnen bewijzen. Dus... eerlijk duurt het langst. Van beide kanten.
                        Ah ja, j kan de koper ook vragen het geld over te maken op je rekening op voorhand. Dat is het meest veilige. Reken wel op twee, drie dagen als jullie verschillende banken hebben voor je het geld op jouw rekening ziet staan. En laat je volledig betalen vooraleer je de aanvraag tot inschrijving meegeeft. Het is wel geen eigendomsbewijs, maar als de wagen ingeschreven wordt en je geraakt niet aan je centen begint de miserie.
                        Last edited by ; 19/04/2015, 22:27.

Comment

Een bankcheque is altijd gedekt DHL dat zou jij als professionele verkoper moeten weten , een bankcheque is een cheque uitgegeven door de bank en komt dus niet van de rekening van de betrokkene (in eerste instantie natuurlijk wel maar als er niet voldoende fondsen zijn maakt de bank geen bankcheque aan). Je kunt natuurlijk wel bellen (of gaan) en vragen of ze inderdaad die cheque aangemaakt hebben om uit te sluiten dat je een vervalste cheque zou krijgen... maar net zo met cash geld ook zeker maken dat je geen valse biljetten ontvangt.
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Mijne vriend, ge denkt ook de slimsten te zijn he gij. Allez, ge maakt me curieus, zo ne zure vent zou 'k wel eens in t echt willen zien.

Uiteraard bel je om te weten of het geen valse cheque is. Als jij morgen een cheque aangeboden krijgt van een buitenlander van kweet nie welke bank zoude wel heel dom zijn om ne keer niet te bellen. En een bankcheque kan altijd vervalst zijn, velen weten zelfs niet hoe een bankcheque eruit ziet, laat staan dat die soms geendosseerd moet worden. Zelfs na het aanvaarden van honderden bankcheques kan ik echt het onderscheid nog niet maken tussen een echte en een valse... En ja, ik ben vroeger ook opgelicht geweest. Heb in totaal zo'n 40k verloren.

Er staat duidelijk 'vraag of er voldoende provisie is, zo weet je dadelijk of ze de cheque uitschreven'. Mijn zoontje van 12 is beter in begrijpend lezen.(dat is een veel nettere vraag dan," 't is toch gene valse cheque van dienen die hier naast mij staat?")

Ik heb dit geschreven voor mensen die maar 1 of 2 keer in hun leven een auto verkopen en hier geen ervaring mee hebben. Dikwijls gaat het over grote sommen geld en als je een klein beetje op de wereld gelopen hebt, weet je dat je langs alle kanten bedrogen kan worden. Kijk eens even naar enkele advertenties op koopjessites en zo.

Allez, t manneke kan nu weer gaan natrappen.

Comment

DHL, ik ben blij dat je mij nu als vriend ziet . Dat ik niet de beste ben in begrijpend lezen dat zal dan wel zijn, maar toen ik uw tekst las dacht ik dat er voor sommige anderen misschien ook onduidelijkheid zou kunnen zijn, het verschil tussen een "gewone" cheque, die inderdaad ongedekt kan worden uitgeschreven, en een bankcheque is nogal groot naar zekerheid van voldoende fondsen. Ik ben ook blij voor U maar vooral voor uw zoon dat uw zoon beter is in begrijpend lezen dan ik, en neen ik ben echt niet jaloers op mensen die beter zijn dan ik.

Maar wat vooral mijn dag vandaag goed zal maken is dat U mij vriend noemt, dank u
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

DHL, hij heeft ergens wel gelijk. Je moet niet vragen of er genoeg provisie is want het is een cheque van de bank. De koper heeft met de uitbetaling van die cheque niets te maken, zijn geld is al lang ingenomen door de bank om die cheque te maken.

Comment

Tuurlijk, maar je kan die vraag niet stellen waar uw klant bij is, het is veel mooier en vriendelijker gewoon naar de provisie te vragen. Als er geen cheque werd uitgeschreven zullen ze u dat onmiddellijk wel zeggen dan.
                                  Gaat hem erom dat je in t bijzijn van de klant toch niet kan vragen of de cheque wel echt is he...
                                  Je kan nog verder gaan, je kan een bankcheque voorgeschoteld krijgen die doorgegeven wordt. Gebeurt ook in de praktijk, maar dan meer onder professionelen. Koper kan zich bvb uitgeven voor persoon x en dan sta je daar met een niet getekende cheque (je weet wel, betaalbaar aan...)

Allez, ge kunt echt niet voorzichtig genoeg zijn, dat wil ik vooral meegeven. En uit ervaring de manier waarop je het risico kleiner kan houden.
                                  Last edited by ; 20/04/2015, 10:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Tuurlijk, maar je kan die vraag niet stellen waar uw klant bij is, het is veel mooier en vriendelijker gewoon naar de provisie te vragen. Als er geen cheque werd uitgeschreven zullen ze u dat onmiddellijk wel zeggen dan.
                                    Gaat hem erom dat je in t bijzijn van de klant toch niet kan vragen of de cheque wel echt is he...
                                    Je kan nog verder gaan, je kan een bankcheque voorgeschoteld krijgen die doorgegeven wordt. Gebeurt ook in de praktijk, maar dan meer onder professionelen. Koper kan zich bvb uitgeven voor persoon x en dan sta je daar met een niet getekende cheque (je weet wel, betaalbaar aan...)
                                    Kerel, wat zit jij hier constant te neuten? Het gaat hier om een verkoop tussen particulieren. We weten al lang dat jij hier de grote kenner bent.

Comment

Wat neuten, of snap je het niet helemaal? Gaat hier over particulieren he jongen.
                                      Heeft niks met grote kenner te maken, t zijn gasten zoals jij met 5000 bedweterige posten die het hier zo aangenaam maken...

Comment

Ik zou de inschrijving maar meegeven als de wagen volledig is betaald.

Comment

Working...
                                        X