Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60R: Automaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo S60R: Automaat

    Dag Autoforummers

    Een tijdje geleden stond ik nog op het punt een LCI 325d te kopen, maar na enkele problemen aan de wagen te hebben opgemerkt, is de aankoop uiteindelijk niet doorgegaan. Toen ik zaterdag bij een volvo specialist een S60 R zag te koop staan, ben ik onmiddelijk gestopt, en kwam de "oude liefde" terug boven . Wagen was van 2003, had 168000km, volledige onderhoudshistorie (Volvo Charles) was gekend en wagen stond nog maar 3 dagen te koop. Toen ik gisteren nog eens langsging was hij jammergenoeg al verkocht. Wel stond er nog een andere S60R van 03/2005 met 121000km en automatische versnellingsbak. Ook op deze wagen was er reeds een voorschot gegeven, maar de koper heeft al een tijdje niks meer van zich laten horen, waardoor de wagen waarschijnlijk terug te koop zal komen.

    Aangezien het om een faceliftmodel gaat ben ik er van uitgegaan dat de wagen reeds de 6-traps automatische versnellingsbak heeft (met 400nm koppel dus). Maar na wat opzoekwerk blijkt dat enkel de 06/07 modellen deze bak hebben. Volgens de verkoper is het een 6-traps, maar 100% zeker was hij ook niet. Weten jullie soms vanaf welke datum de 6-traps automaten geleverd zijn? Bij de 5traps automaat is het koppel namelijk tot 350nm begrensd in 1e en 2e versnelling waardoor de prestaties stukken minder zijn. Andere aankooptips zijn natuurlijk ook welkom!

    groeten Tim

  • #2
    het is een Volvo specialist maar hij weet niet eens wat voor versnellingsbak er in de auto steekt die hij verkoopt???? Als hij beetje slim is zoekt hij het gewoon op via het chassisnummer...

    Verdere aankooptips: tja, buite wat ik per PM gezegd heb wet ik niet veel meer :-)
    gewoon zien dat je nog reserve-kapitaal hebt voor als er stukke aan zoude zijn :-D

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door B&V Bekijk Berichten
      het is een Volvo specialist maar hij weet niet eens wat voor versnellingsbak er in de auto steekt die hij verkoopt???? Als hij beetje slim is zoekt hij het gewoon op via het chassisnummer...
      Dit is idd een beetje vreemd, anderzijds denk ik wel dat hij dit zal doen eenmaal de wagen terug te koop komt en ik er nogmaals naar vraag. Volgens mij kon ik het ook makkelijk zelf nagegaan hebben door hem te starten, voet op de rem te zetten en hem dan manueel in hoogste versnelling te schakelen. Nuja ik ben er toen van uitgegaan dat facelifts zowiezo 6-traps hebben, wat dus niet zo blijkt te zijn...

      Comment


      • #4
        Ben je zeker dat het 2006/2007 model een 6traps automaat heeft, ik dacht dat er altijd een 5traps geartronic in de S60R gezeten heeft.

        Comment


        • #5
          Hmmm 100% zeker ben ik dit niet, maar op verschillende engelstalige (V.S.) fora lees je toch wel over 6-traps automaten in 2006/2007 modellen. De database van autoweek spreekt van een 5 traps exemplaar voor het faceliftmodel maar voor het koppel geven ze wel 400nm op. Vermoedelijk heeft de R dezelfde 6-traps automaat gekregen als de diesel S60 versies in 2006. Deze bak kon dan wel de volle 400nm koppel aan, wat toch wel een enorm verschil in acceleratie vanuit stilstand blijkt te geven.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
            Ben je zeker dat het 2006/2007 model een 6traps automaat heeft, ik dacht dat er altijd een 5traps geartronic in de S60R gezeten heeft.
            Ja dat is zeker, Volvo heeft de automatische versnellingsbak aangepast omdat de 5 traps niet met het enorme koppel overweg kon en omdat hij te traag was. Volvo heeft trouwens met veel tegenzin een automaat geleverd op de R modellen maar omdat de vraag uit de VS zo groot was hebben ze dit toch maar gedaan.
            '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
            '08 S60 2.4D
            http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
            http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

            Comment


            • #7
              als je een rustige rijder bent, moet je je geen zorgen maken over de automaat ,wil je echter 'doorperen' zoek dan een handgeschakelde

              is het in Aalst dat je ze hebt zien staan?(stond overtijd een nfl S60R

              weet je ook de voor welke prijs de handgeschakelde (van bij Charels) is weggegaan?
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

              Comment


              • #8
                Het is idd de donkerblauwe S60R in Aalst, ken je deze wagen toevallig? De S60R die onderhouden was bij charles (maar ook in Aalst te koop stond) is weggegaan voor 10000euro, zonder garatie (was 11500 met garantie). Had groot onderhoud gehad en distributieriem was vervangen op 161000km.

                De volvo zou de daily driver worden, waardoor mijn voorkeur uitgaat naar een automaat, maar een goed exemplaar met manuele versnellingsbak neem ik zeker ook in overweging hoor. Ik ging gisteren eigenlijk langs om de S60R (onderhouden bij charles) te kopen, en dit was een manuele.
                Enkel de 5-traps automaat komt niet in aanmerking, omdat de prestaties erdoor teveel gefnuikt worden en het prijsverschil met een 6-traps exemplaar niet zo groot is (je moet ze wel vinden natuurlijk ).

                Comment


                • #9
                  Een S60R moet je geschakeld kopen,automaten verkrachten de motor 100% bij deze wagens
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                  Comment


                  • #10
                    Simpelweg laten checken via chassisnummer, dan ben je zeker.

                    Een R is verslavend !

                    Comment


                    • #11
                      zeg je zegt zelf dat de nm beperking er alleen is in 1 en 2
                      op de autostrade dus niet

                      wil je sprintjes trekken koop dan niet deze volvo want reeel kunnen ze het toch niet

                      ik heb nix van autobak rules, maar dat is wel

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        zeg je zegt zelf dat de nm beperking er alleen is in 1 en 2
                        op de autostrade dus niet
                        Klopt idd, maar dat wil niet zeggen dat de acceleratie tot pakweg 85km/h (ongeveer de snelheid totwaar het koppel gereduceerd wordt t.o.v. de manuele versnellingsbak) niet belangrijk is. Een R versie is in mijn ogen een wagen waarmee volvo zijn kunnen qua automobielengineering (in die tijd) heeft getoond zonder de merkfilosofie te verloochenen. Zoals Tom 960 ook al zei paste die 5-traps gewoon niet in dat verhaaltje omdat hij niet het niveau haalde van de andere onderdelen, maar hebben ze hem onder lichte druk wel aangeboden. Anyway, de 6-traps is meer value for money vandaar dus ook mijn voorkeur.

                        wil je sprintjes trekken koop dan niet deze volvo want reeel kunnen ze het toch niet
                        Hangt natuurlijk af van wat je gewoon bent hé , voor mij is een S60R toch wel een snelle wagen hoor, al besef ik ook wel dat M's, AMG's en RS'en van deze wereld een stuk sneller (en duurder) zijn.

                        Simpelweg laten checken via chassisnummer, dan ben je zeker.
                        Ga ik zeker doen!


                        Ander vraagje, de wagen komt zowiezo op naam van een vennootschap waardoor de oude BIV regeling van toepassing blijft. Denken jullie dat de prijzen van deze wagens zullen dalen eenmaal de nieuwe BIV regeling in voege treedt? Ik vermoed namelijk dat door de hoge CO2 uitstoot de BIV serieus de hoogte zal ingaan waardoor hij voor particuliere kopers nog minder interessant wordt. Wat denken jullie?
                        Last edited by Tim R; 21/07/2011, 13:02.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim R Bekijk Berichten
                          Ander vraagje, de wagen komt zowiezo op naam van een venootschap waardoor de oude BIV regeling van toepassing blijft. Denken jullie dat de prijzen van deze wagens zullen dalen eenmaal de nieuwe BIV regeling in voege treedt? Ik vermoed namelijk dat door de hoge CO2 uitstoot de BIV serieus de hoogte zal ingaan waardoor hij voor particuliere kopers nog minder interessant wordt. Wat denken jullie?
                          Het aanbod van dergelijke wagens is sowieso al niet groot en de vraag ook niet... Als ze hiet niet weg geraken, zullen de NL'ers er wel om komen (hoewel deze dan weer last hebben van hun BPM-gedoe bij aanschaf).

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            zeg je zegt zelf dat de nm beperking er alleen is in 1 en 2
                            op de autostrade dus niet

                            wil je sprintjes trekken koop dan niet deze volvo want reeel kunnen ze het toch niet

                            ik heb nix van autobak rules, maar dat is wel
                            waarom denkt iedereen dat een R zijn vermogen niet haalt?

                            begin van 't jaar een rollenbank meet meegedaan & daar was ook de eerste opmerking van de 'tuner' dat deze hun vermogen niet halen, meestal halen ze max 275pk zei hij....


















                            tot de mijne getest werd
                            mijn autootjes:

                            Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tim R Bekijk Berichten
                              Ander vraagje, de wagen komt zowiezo op naam van een vennootschap waardoor de oude BIV regeling van toepassing blijft. Denken jullie dat de prijzen van deze wagens zullen dalen eenmaal de nieuwe BIV regeling in voege treedt? Ik vermoed namelijk dat door de hoge CO2 uitstoot de BIV serieus de hoogte zal ingaan waardoor hij voor particuliere kopers nog minder interessant wordt. Wat denken jullie?
                              Ik denk niet dat particuliere kopers zich daardoor zullen laten afschrikken in de toekomst. Het is sowieso een liefhebbersauto, "jan met de pet" heeft nog nooit van een S60 R gehoord.
                              '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                              '08 S60 2.4D
                              http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                              http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

                              Comment


                              • #16
                                Zelfs jan zonder pet.
                                Verrassend hoe weinig mensen dat kennen. Zelfs Volvo-rijders, die toch wel af en toe wat informatie krijgen/kregen via het volvo-magazine, of via de dealer.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • #17
                                  Ben ik de enige die zich afvraagt vanwaar de omwisseling van idee van LCI 325d naar een S60R ?

                                  Zo'n LCI 325d kost toch nog makkelijk 25 à 35 duizend euro's op de tweedehands markt, waar een S60R de helft of nog minder kost.

                                  Als daily en meer dan 25.000km's zou ik sowieso wel voor een 325d LCI gaan als je budget het toelaat hoor, liefst met sportzetels en m-onderstel. Verder, als het een rol speelt, laat je een S60R (toch zeker een automaat) vér achter als je zo'n 325d LCI (= idem motor op software na als de LCI 330d 245PK) tuned (300+pk en tegen de 700Nm).

                                  Verder vind ik een S60R nog altijd een prachtige kar en moest ik de naft er aan willen geven reed ik zeker met eentje rond ipv een dies0l, maar rekeningen van zo'n 700 euro naft in de maand zie ik niet zitten .

                                  Ga zeker ook eens testrijden voor je er eentje koopt ipv gewoon af te gaan op fora, met een automaat en handbak dus, en kies dan op basis van je gevoel. Ikzelf vind een automaat niet echt passen bij een R, of het moest een snelle/sportieve automaat zijn met bvb. flippers aan het stuur, en dat heeft Volvo niet, zelfs die "powershift" op Volvo's nieuwe modellen komt niet eens in de buurt van bvb. een DSG-bak.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                    waarom denkt iedereen dat een R zijn vermogen niet haalt?

                                    tot de mijne getest werd
                                    ik zeg ni dat ze hun vermogen ni halen
                                    ik zeg alleen dat ze hun cijfers ni halen, en das lelijk van mij maar tis zo

                                    Comment


                                    • #19
                                      persoonlijk zou ik de R ook niet echt met automaat kopen, en al helemaal niet als 't nog de 5-bak is. Die neemt echt wel alle pret weg. De R hoort een levendige, speelse wagen te zijn, waar je af en toe mee kan cruisen.
                                      __________________________

                                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                        Ben ik de enige die zich afvraagt vanwaar de omwisseling van idee van LCI 325d naar een S60R ?

                                        Zo'n LCI 325d kost toch nog makkelijk 25 à 35 duizend euro's op de tweedehands markt, waar een S60R de helft of nog minder kost.
                                        De kostprijs van een wagen wordt niet enkel bepaald door de aankoopprijs hé. Reken beide wagens eens uit over 4 jaar aan 20 a 25k per jaar met alle kosten en fiscale aftrek inbegrepen en je zal zien dat ze qua totale kostprijs heel dicht in elkaars buurt zitten .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X