Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Hahaha, dikke zever kerel. Het rubber van zomerbanden wordt veel harder bij een temperatuur van minder dan 7 graden en verliezen dan veel grip
    Nog dikkerder zever.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
    dus omdat je een verkoopspraatje kent is al wat een ander zegt dikke zever??
    maar waarom zeg je dan niks over het feit dat de grip bij temperaturen boven de 7 graden exponentieel afeemt, net als de bandenslijtage.
    hoeveel dagen is het vorige winter zo koud geweest dat mijn zomerbanden zo hard waren dat het leek alsof het plastiek was?
    en bij regenweer ben je ook al beter af met zomerbanden
    Mijn mening:

    In de zomer geen twijfel mogelijk: zomerbanden
    In de regen in tegenstelling tot wat sommigen zeggen: zomerbanden
    In de winter: winterbanden

    En als je je afvraagt wanneer het nog zo koud was ... Deze morgen ben ik om 7u naar Brussel gereden en het was 7.5°C op mijn boordcomputer. Wees maar zeker dat het aan de grond al 7° kon zijn

    Mss werk jij vab 10u tot 16u, maar ik ben meestal weg vanaf 7u en dan is het toch altijd kouder dan overdag

    Leave a comment:


  • dragonfly
    replied
    Lees dit eens (leden): http://www.test-aankoop.be/auto-s-en...ch_s324521.pdf

    Leave a comment:


  • Hans
    replied
    maten neem ik dezelfde als mijn banden die er nu opliggen, 195/60/15

    prijzen variëren meestal van 40 tot 130 euro, met eentje van rond de 80 euro (= genre nokian wr G2, vredestein snowtrac 2...) kan ik weinig misdoen denk ik toch?

    Leave a comment:


  • Bart_6
    replied
    Nu rijd ik op BF Goodrich Profiler 215/45-17
    en half oktober haal ik mijn andere velgen uit de kelder en daar liggen ContiWinter 185-65-15 op.
    Tevreden van beide!

    Leave a comment:


  • dragonfly
    replied
    Ik rij nu met de Continental Sport 790 235/17/45
    Dat is een M+S wat ook verplicht is als je met je auto door duitsland rijdt (skivakantie). Is wel een band van 200euro/stuk maar dat komt deels door de bandenmaat. Volgende keer ga ik toch maar aanvaarden dat hij er in de winter wat minder mooi uitziet een een 16" 225 nemen ofzo. Je gaat toch moeten rekenen op een 120euro per band anders heeft het geen zin. Goedkope winterbanden zijn nutteloos. Zoals gezegd, een goeie garage zal je niets aansmeren, ik ga bij Profile.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Ikzelf zweer bij Nokian's.

    Heb al een beetje vanalles geprobeerd maar nooit echt tevreden van geweest.
    Was ooit met een team in Noord Duitsland bij goeie sneeuwval. De meest wagens hadden populaire winterbanden van Michelin (Alpin) en Continental (Wintercontact). Ikzelf zat in een Finse huurwagen met Nokians. Daar waar de anderen nog steeds met gripproblemen kwamen te zitten bij vergelijkbare wagens, (met ESP en de hele rimram), had ik nergens last van.

    Ik zou kijken naar een WR G2 als je enkel in Belgie rijdt of naar een RSi indien je ook nog eens wil gaan wintersporten.

    Zelf gebruik ik de Hakkapeliitta 4 maar die is in Belgie niet toegelaten.

    http://www.nokiantyres.com/product-group?group=1.01
    Zijn die Nokians bij de gemiddelde Belgische bandenboer verkrijgbaar ?

    Ik heb vorig jaar niet meteen winterbanden laten steken (nieuwe auto gekocht en de oude banden pasten er niet op dus meeverkocht met de oude wagen) en uiteindelijk - ingevolge de zeer zachte winter - is het er niet meer van gekomen, ook omdat ik hoe langer hoe meer hoorde dat veel winterbanden in Belgisch winterweer, eigenlijk geen meerwaarde bieden.

    Zijn er eigenlijk objectieve tests over het nut van winterbanden (voor Belgische "winters") ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    het was 15 graden in januari van dit jaar ....

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Probleem is dat je in België nooit weet waar je aan toe bent qua weer.
    Het kan putje winter makkelijk 10 graden of zelfs meer zijn overdag.
    Maar ik herinner me nog laatste weekend van maart dat het vroor en sneeuwde.
    De meeste hadden toen al weer hun zomerbanden opgelegd.
    Anderzijds heeft het eind oktober ook al eens gesneeuwd en gevroren (dacht in 2004).
    Toen reed nog bijna niemand op winterbanden.
    Als het te gevaarlijk is op de weg, blijf ik gewoon thuis

    Leave a comment:


  • The Swede
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
    koud weer laat zomerbanden grip verliezen, maar dan nog geven ze meer grip dan winterbanden, zeker bij droog wegdek
    zo ook op nat, ik heb het niet over de waterafvoer, want die is bij goeie zomerbanden ook voldoende in de meeste situaties.

    En daarbij verliezen we een belangrijk punt uit het oog. Ik zei dat winterbanden onnodig zijn om wat rond te karren in belgie, naar wat ik heb begrepen spendeer je veel tijd in finland en ik heb zo'n vermoeden dat de winters hier en daar niet echte te vergelijken zijn. En dan spreek ik nog niet over uw bolide die ook niet direct representatief is voor 90% van het belgisch wagenpark
    Vorige winter waren er een paar vriesdagen, één dag smeltende sneeuw en voor de rest veel regen en wind met temperaturen die boven het vriespunt lagen. mensen die tot april op winterbanden reden hebben een vrij verlieslatende zaak gedaan. (en ja, hun zomerbanden hebben ondertussen geen slijtage gehad)
    Moet je dan voor die 5 dagen op een jaar dat je "voordeel" hebt van je winterbanden dergelijke investering doen?
    Het klopt dat eens de sneeuw er is de omstandigheden hier in Finland een beetje anders zijn dan in Belgie. En op dat ogenblik is het vrij wiedes dat onze aggressieve winterbanden onontbeerlijk zijn.

    Op dit ogenblik hebben wij echter omstandigheden zoals de gemiddelde Belgische winter (paar graden overdag, rond het vriespunt 's nachts en regelmatig goed nat).
    In deze omstandigheden steek ik zelfs de winterbanden die, zoals gezegd, in mijn geval een stuk meer 'open' zijn dan de gemiddelde winterband in de meer gematigde landen en zelfs spijkers meekrijgt. Dus in theorie een ramp op droog wegdek.

    Wel, niets ervan, die banden gedragen zich uitstekend en geven meer grip dan de zomerbanden die erop steken (en die, ik geef toe, wel bekend staan om beter te werken als het wat warmer is).

    In Duitsland krijg je in de winter steevast een huurwagen mee met winterbanden en ik moet zeggen dat de kwaliteit echt uiteenlopend is. De grote merken bakken er meestal niets van.
    Daarom dat ik eerder aanraad van naar een specialist terzake te gaan zoals een Nokian of een Gislaved.
    Auto's zijn stervensduur in Finland en de lonen zijn hier niet bijster. De mensen letten daarom ten zeerste op de kosten, zonder natuurlijk de typische Scandinavische drang naar veiligheid te vergeten. Voeg daarbij de ervaring wegens het klimaat en het resultaat is uitstekende winterbanden.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Frekkel, get your story right.

    Of die temperatuur nu 7C is of niet, is irrelevant. Feit is dat koud weer gewone zomerbanden grip doen verliezen.

    En het wegdek ligt er vaak kouder dan +7 bij.

    Dat ze meer gaan verslijten eens het warm is, klopt ook. Maar daarom ook dat je in April weer zomerbanden legt...

    Dat een zomerband bij regen meer grip biedt is compleet larie. De groeven in het profiel van een winetrband zijn stukken breder en dieper.

    Je zou eventueel kunnen stellen dat een zomerband in regen misschien 'maar' even goed zal doen als een winterband, toch wel een betere grip moeten leveren dan een echte sneeuwband met spijkers (want die flexen echt, hebben meer groef dan rubber en die spijkers helpen ook niks).
    Wel, ik rij bij de Evo in Finland rond met goeie plakkende zomerbanden en als het +3 en nat is, dan spinnen de wielen als gek wanneer ik doortrek (op het droge eigenlijk ook) terwijl de spijkerbanden dat niet doen.

    Echt serieuze winterbanden heeft de auteur waarschijnlijk niet nodig, maar iets als een Nokian WR G2 zal hem zeker het juiste compromis geven.

    Ikzelf plan op dit ogenblik bvb de Evo terug te brengen naar UK en er dergelijke rubbers onder te leggen voor de winter. Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.
    koud weer laat zomerbanden grip verliezen, maar dan nog geven ze meer grip dan winterbanden, zeker bij droog wegdek
    zo ook op nat, ik heb het niet over de waterafvoer, want die is bij goeie zomerbanden ook voldoende in de meeste situaties.

    En daarbij verliezen we een belangrijk punt uit het oog. Ik zei dat winterbanden onnodig zijn om wat rond te karren in belgie, naar wat ik heb begrepen spendeer je veel tijd in finland en ik heb zo'n vermoeden dat de winters hier en daar niet echte te vergelijken zijn. En dan spreek ik nog niet over uw bolide die ook niet direct representatief is voor 90% van het belgisch wagenpark
    Vorige winter waren er een paar vriesdagen, één dag smeltende sneeuw en voor de rest veel regen en wind met temperaturen die boven het vriespunt lagen. mensen die tot april op winterbanden reden hebben een vrij verlieslatende zaak gedaan. (en ja, hun zomerbanden hebben ondertussen geen slijtage gehad)
    Moet je dan voor die 5 dagen op een jaar dat je "voordeel" hebt van je winterbanden dergelijke investering doen?

    Leave a comment:


  • Hans
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.
    ik denk dat ik met snelheidsindex H wel meer dan genoeg heb

    Leave a comment:


  • The Swede
    replied
    Frekkel, get your story right.

    Of die temperatuur nu 7C is of niet, is irrelevant. Feit is dat koud weer gewone zomerbanden grip doen verliezen.

    En het wegdek ligt er vaak kouder dan +7 bij.

    Dat ze meer gaan verslijten eens het warm is, klopt ook. Maar daarom ook dat je in April weer zomerbanden legt...

    Dat een zomerband bij regen meer grip biedt is compleet larie. De groeven in het profiel van een winetrband zijn stukken breder en dieper.

    Je zou eventueel kunnen stellen dat een zomerband in regen misschien 'maar' even goed zal doen als een winterband, toch wel een betere grip moeten leveren dan een echte sneeuwband met spijkers (want die flexen echt, hebben meer groef dan rubber en die spijkers helpen ook niks).
    Wel, ik rij bij de Evo in Finland rond met goeie plakkende zomerbanden en als het +3 en nat is, dan spinnen de wielen als gek wanneer ik doortrek (op het droge eigenlijk ook) terwijl de spijkerbanden dat niet doen.

    Echt serieuze winterbanden heeft de auteur waarschijnlijk niet nodig, maar iets als een Nokian WR G2 zal hem zeker het juiste compromis geven.

    Ikzelf plan op dit ogenblik bvb de Evo terug te brengen naar UK en er dergelijke rubbers onder te leggen voor de winter. Met een snelheidscode van 240km/u is hij bovendien goed genoeg voor normaal gebruik.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
    Jij hebt zeker nog nooit met een goede winterband gereden???
    als je wintercontact's, alpins, winter sports en krysalps rommel vind niet nee

    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Hahaha, dikke zever kerel. Het rubber van zomerbanden wordt veel harder bij een temperatuur van minder dan 7 graden en verliezen dan veel grip, hoe kouder hoe meer gripverlies.

    Winterbanden hebben een speciale compound die zacht blijft bij lage temperaturen en dat merk je: duidelijk genoeg grip met een goede winterband.

    Ik heb semperit speed grip's liggen op mijn wintervelgen en die volstaan ruim aan mijn behoeftes.
    dus omdat je een verkoopspraatje kent is al wat een ander zegt dikke zever??
    maar waarom zeg je dan niks over het feit dat de grip bij temperaturen boven de 7 graden exponentieel afeemt, net als de bandenslijtage.
    hoeveel dagen is het vorige winter zo koud geweest dat mijn zomerbanden zo hard waren dat het leek alsof het plastiek was?
    en bij regenweer ben je ook al beter af met zomerbanden

    Leave a comment:


  • David67
    replied
    In de laatste AMS komt de Goodyear Ultra Grip 7 in de maat 205/55 R16 als beste uit de test. Tweede is de Continental Winter Contact TS 810 die zéér goed is bij een natte ondergrond. Denk alleen dat die een maatje te groot zijn voor u.

    Zeer goed zijn in de maat 195/65 R15T de Goodyear Ultra Grip 6, Michelin Alpin A2, Dunlop Wintersport M3, Maloya Cresta 220 en de Bridgestone Blizzak LM 18.
    Last edited by David67; 13/09/2008, 20:01.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
    hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
    geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
    en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.
    Hahaha, dikke zever kerel. Het rubber van zomerbanden wordt veel harder bij een temperatuur van minder dan 7 graden en verliezen dan veel grip, hoe kouder hoe meer gripverlies.

    Winterbanden hebben een speciale compound die zacht blijft bij lage temperaturen en dat merk je: duidelijk genoeg grip met een goede winterband.

    Ik heb semperit speed grip's liggen op mijn wintervelgen en die volstaan ruim aan mijn behoeftes.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
    hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
    geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
    en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.
    Jij hebt zeker nog nooit met een goede winterband gereden???

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
    Er is wel een verschil tussen winterbanden en sneeuwbanden denk ik. Hier in België zijn echte sneeuwbanden overbodig lijkt me, maar winterbanden die goede grip bieden bij koude en een nat wegdek zijn ideaal lijkt me. Denk dat dat ook meer de bedoeling is van de Conti's en Michelins die onze Zweed hier opnoemt.
    hier in belgie zijn winterbanden ook overbodig
    geen enkele winterband kan de grip bieden die een goeie zomerband biedt op koud en nat wegdek.
    en in ijzel en sneeuw (die paar dagen op een jaar) omstandigheden moet je je rijgedrag aanpassen.

    Leave a comment:


  • Hans
    replied
    aha, dat zijn handige links

    bedankt al voor de info!

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Als je naar een (deftige) bandencentrale gaat dan kunnen ze u normaal perfect helpen. Zeggen wat je zoekt, welke merken ze hebben en de prijzen vragen. Laat u wel geen banden van hun "huismerk" aansmeren die zogezegd in het zelfde fabriek als Michelin of weetikveelwie gemaakt worden, dan doen ze wel eens

    Je kan ook altijd eens rondneuzen op http://www.tirerack.com/ voor reviews of http://www.autobandenmarkt.be/ voor prijzen enzo...

    Leave a comment:

Working...
X