Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: auto import nederland-belgie

  1. #1
    Junior Member
    Ingeschreven
    01/2008
    Locatie
    Bazel
    Leeftijd
    38
    Berichten
    12

    Question auto import nederland-belgie

    Beste mensen,

    Hoe zit het nu ivm een auto importeren van nederland naar belgie,

    en wat kost me dit allemaal,heb een mooie auto gezien en wil hem gaan

    bezichtigen,maar hoe krijg je hem hier enz...

    thx flip

  2. #2
    Beheerder ScoobySimon's Avatar
    Ingeschreven
    09/2002
    Locatie
    Haspengouw
    Leeftijd
    38
    Berichten
    6.095

    Standaard

    Eenvoudig eigenlijk:

    Je hebt het NL inschrijvingsbewijs nodig (bestaat ginder uit 2 delen), het gelijkvormigheidsattest etc.

    Je gaat dan met de aankoopfactuur en die hele papierwinkel naar de douane, daar krijg je dan het roze formulier (705 geloof ik)

    Met dat papier en je auto moet je naar de keuring. Je moet hiervoor 'n afspraak maken.

    Afhankelijk van de auto heb je dan vrij snel je papieren om 'm in te mogen schrijven.
    ----------------------------------------------------------------------------------
    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)

    Pictures here: BMW 7 Series
    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy

    Pictures here: Diablo
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
    It might need half a starsystem to turn around,
    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
    Cylons have respect for it...

    --------------------------------------------------------------------------------------------

  3. #3
    Senior Member msxx's Avatar
    Ingeschreven
    04/2008
    Locatie
    Midden-Limburg
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.076

    Standaard

    Als het een recente auto is (ik dacht vanaf oktober 2006) dan heb je recht op een teruggave van een deel van de betaalde BPM belasting.

    Dit kan je berekenen: http://www.bpmberekenen.com/bpm-export-calculator.html

  4. #4
    Beheerder ScoobySimon's Avatar
    Ingeschreven
    09/2002
    Locatie
    Haspengouw
    Leeftijd
    38
    Berichten
    6.095

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Als het een recente auto is (ik dacht vanaf oktober 2006) dan heb je recht op een teruggave van een deel van de betaalde BPM belasting.

    Dit kan je berekenen: http://www.bpmberekenen.com/bpm-export-calculator.html
    NA 16 Oktober 2006, zegt 't spul
    ----------------------------------------------------------------------------------
    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)

    Pictures here: BMW 7 Series
    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy

    Pictures here: Diablo
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
    It might need half a starsystem to turn around,
    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
    Cylons have respect for it...

    --------------------------------------------------------------------------------------------

  5. #5
    Member TVRke's Avatar
    Ingeschreven
    09/2006
    Locatie
    Kempen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    208

    Standaard

    www.rdw.nl

    Een voertuig uitvoeren

    Als u als geregistreerde eigenaar/houder uw voertuig wilt uitvoeren, moet u ervoor zorgen dat de registratie in Nederland wordt beŽindigd. U kunt de registratie beŽindigen door uw voertuig bij de RDW aan te melden voor uitvoer.
    Voor uitvoer gaat u naar een RDW-keuringsstation, of naar de Klantenservicebalie in Zoetermeer of Veendam.
    Openingstijden keuringsstations voor uitvoer:
    Voor de openingstijden van de keuringsstations kunt u contact opnemen met de RDW Klantenservice.

    Voor het aanmelden van de uitvoer heeft u nodig:
    • Een geldig legitimatiebewijs
    • Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs
    • De kentekenplaten (-plaat) van uw voertuig

    Let op! Het is niet verplicht om het Voertuigbewijs te tonen, maar als u het Voertuigbewijs niet bij u heeft, moet u wel beschikken over het chassisnummer. Dat moet u invullen op de uitvoerverklaring.

    Uitvoerverklaring
    De RDW-medewerker vraagt u om een 'uitvoerverklaring' in te vullen. U overhandigt het ingevulde formulier en de kentekendocumenten aan de medewerker. Ook de kentekenplaten levert u in. Na controle krijgt u van de medewerker:
    • Een uitvoerverklaring in tweevoud: het origineel (wit) en een kopie (de groene doorslag). Deze uitvoerverklaring is het enige bewijs dat uw voertuig officieel voor uitvoer is aangemeld in de kentekenregistratie en dat u niet langer aansprakelijk bent voor de voertuiggebonden verplichtingen.
    • Het gestempelde Tenaamstellingsbewijs

    Op het moment dat de RDW de uitvoer accepteert, vervalt de geldigheid van het kentekenbewijs. U mag dan met uw voertuig geen gebruik meer maken van de openbare weg, tenzij u een uitvoerkenteken aanvraagt. Als u met het voertuig, voorzien van een uitvoerkenteken rijdt, vergeet dan niet hiervoor een verzekering af te sluiten. Zorg er eveneens voor dat het voertuig APK-goedgekeurd is.

    Een aantal belangrijke zaken:

    • Mist u het Overschrijvingsbewijs bij uitvoer, dan kunt u hiervoor op de uitvoerverklaring een handtekening plaatsen. U kunt dit alleen doen als u zelf de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig bent.
    • Als u het Voertuigbewijs mist, is het aan te raden om een vervangend kentekenbewijs aan te vragen voordat u het voertuig voor uitvoer aanmeldt. Sinds 1 juni 2004 is het verplicht om het volledige kentekenbewijs in het buitenland te tonen!
    • Als u een voertuig voor uitvoer aanmeldt bij de RDW hoeft u het voertuig niet te tonen.

  6. #6
    Member Witten82's Avatar
    Ingeschreven
    01/2010
    Locatie
    Greater Accra Region, Ghana / Oost-Vlaanderen, BelgiŽ
    Leeftijd
    31
    Berichten
    118

    Standaard

    Je moet het topic 'Een 2e hands auto importeren en homologeren (UK, Japan, ...) Hoe?' eens lezen, daar vind je heel veel buikbare informatie terug. Ik heb zelf een auto gekocht in Nederland en ben deze nu aan het importeren naar BelgiŽ. Dit is wat er moet gebeuren specifiek voor Nederlandse voertuigen:

    1. De huidige eigenaar moet naar een RDW-kantoor om het voertuig uit te schrijven, de nummerplaten in te leveren en een uitvoeringsverklaring in te vullen. Jij moet een kopie van deze uitvoerverklaring ontvangen. Eveneens kan de RDW jou transitplaten geven om op het voertuig te bevestigen. De RDW moet een 'uitvoer-stempel' op alle delen van het Nederlands kentekenbewijs zetten, waarna jij dit kentekenbewijs krijgt.

    2. Logischerwijs kan je je transitplaten en je bijhorende tijdelijke verzekering niet op ťťn plaats regelen. Ik heb het risico genomen en ben zeer voorzichtig met mijn auto met transitplaten onverzekerd van het RDW-kantoor naar een VWE-kantoor gereden, waar ik een verzekering van 2 weken kon krijgen voor de transitplaten. Dit kost je dacht ik iets van een €70.

    3. Nu kan je met je nieuwe aanwinst naar BelgiŽ rijden. In BelgiŽ dien je naar een douane kantoor te gaan met het Nederlands kentekenbewijs, een verkoopovereenkomst en de uitvoerverklaring om het voertuig aan te melden en een 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig' te ontvangen. Dit kost je enkele eurocenten. De douane maakt het Nederlands kentekenbewijs ongeldig.

    4. De volgende stappen verschillen naargelang je voertuig over een Europese goedkeuring beschikt of niet. Als je dit hebt zou het vrij eenvoudig moeten zijn en kan je denk ik gewoon naar de keuring maar dit weet ik zelf niet heel juist. Als je net als ik dit niet hebt, moet je een afspraak maken bij SBAT in Zwijnaarde (ik weet niet of het nog ergens kan behalve in Zwijnaarde, alleszins al niet en een kleine plaatselijke keuring) voor een keuring volgens gelijkvormigheid. Ik ben met Z-platen naar daar gereden want je tijdelijke verzekering zal hiertegen al vervallen zijn. Hier moet rond de €100 betalen. Als alle documenten en formulieren in orde zijn stuurt SBAT je dossier op naar de FOD Mobiliteit en Vervoer te Brussel. En dan is het wachten geblazen.

    5. Als de FOD je dossier goedkeurt ontvang je een aanvraag tot betaling van een €170. Wanneer je dit betaalt hebt ontvang je even later een Proces Verbaal van goedkeuring als enig voertuig.

    6. Nu dien je opnieuw een afspraak te maken met SBAT Zwijnaarde voor een nieuwe keuring. Ikzelf zit momenteel tot hier in de procedure, komende maandag rijd ik opnieuw met Z-platen naar Zwijnaarde. Ik verwacht dat ik na deze keuring een verzekering kan regelen en nummerplaten kan aanvragen en eindelijk de baan op mag.

    Ik hoop dat je hiermee verder kan. Als je nog iets moet weten vraag je het maar, ik ben hier ook geen specialist in of zo hoor maar heb het toch al ťťn keer doorlopen. Het lijkt waarschijnlijk een heel gedoe als je dit leest maar al bij al valt het wel mee vind ikzelf, dus laat je zeker niet tegenhouden door deze procedure als je een auto naar je zin vind! Je moet gewoon een paar maand geduld hebben.

    Welke auto zou je eigenlijk willen importeren?
    Laatst gewijzigd door Witten82; 06-04-10 om 16:06.

  7. #7
    Member ace_fix_268's Avatar
    Ingeschreven
    10/2006
    Berichten
    128

    Standaard

    Weet iemand hoe het zit met de BPM op een wagen in Nederland ? En krijg je die terug als je een wagen naar BelgiŽ brengt ?

  8. #8
    Senior Member IbifaHo's Avatar
    Ingeschreven
    03/2008
    Locatie
    In een 4kant met een 3hoek op
    Leeftijd
    22
    Berichten
    6.405

    Standaard

    Verkoper kan dat terug krijgen, dus het bedrag van de bpm moet je ook niet aan de verkoper betalen.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

    2010 Vw polo 1.6CRTDI

  9. #9
    Member ace_fix_268's Avatar
    Ingeschreven
    10/2006
    Berichten
    128

    Standaard

    Dus de verkoper krijgt dat bedrag terug. Maar als ik een wagen zou kopen in Nederland, gaat dan het bedrag van de BPM af van de totaalprijs ? Het gaat niet om een nieuwe wagen, maar om een occasie. Krijg ik dat bedrag niet terug via de douane ?

  10. #10
    Senior Member IbifaHo's Avatar
    Ingeschreven
    03/2008
    Locatie
    In een 4kant met een 3hoek op
    Leeftijd
    22
    Berichten
    6.405

    Standaard

    Gaat af van de vraagprijs, ale zo heb ik het mij lagen wijsmaken. Allessinds het bpm bedrag moetge zoiso niet betalen. Of de verkoper krijgt bet terug of jij. Dacht dat de verkoper dat terug krijgt als hij naar de rdw is geweest om de nr plaat te schorsen.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

    2010 Vw polo 1.6CRTDI

  11. #11
    Member
    Ingeschreven
    06/2010
    Locatie
    Kust
    Berichten
    1.579

    Standaard

    Het is niet zo simpel in Nederland
    Het is degene die de BPM betaald heeft die teruggaaf van een deel van de BPM kan vragen, dit is dus niet noodzakelijk de verkoper gezien het de eerste eigenaar in Nederland is die de BPM moet betalen (nieuw voertuig, ingevoerd voertuig). Wagen moet ook na 15 oktober 2006 eerste maal ingeschreven zijn in Nederland en er moet BPM betaald zijn. Wagen mag ook geen schadevoertuig zijn...

    Hier kan je document voor teruggaaf downloaden.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  



Metriweb