Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 57 van de 57

Onderwerp: kan een elektrische motor van 380V werken met 220V?

  1. #41
    Member Skippie's Avatar
    Ingeschreven
    10/2007
    Locatie
    Diest
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.442

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
    en je grafieken kloppen niet, 380V is zoals eerder reeds gezegd door Marco "RMS", je hebt deze 380 als piekspanning aangeduid. Maar das muggenziften .
    Je hebt idd in je toevoer verlies maar da's efficientie verlies, motor zal nog steeds vermogen trekken/leveren dat hij nodig heeft/kan.
    idd muggeziften
    Had ik die getallen erop moeten zetten dan had ik dat ook moeten uitleggen, en de grafiek laat gewoon zien dat het kan en logisch is.
    * Lancia Delta Integrale EVO (1992) *
    * VW Golf V 2.0 TDI *

    " If everything seems under control, you're just not going fast enough. "(by: Mario Anddretti)

  2. #42
    Senior Member Timmie's Avatar
    Ingeschreven
    05/2008
    Locatie
    mechelen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    8.895

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
    stomme vraag, maar hoe kan je dat weten of je drie fasen hebt of niet?
    simpel je hebt dan een L1, L2 en L3 + N aan je zekeringskast IPV L1 en N

  3. #43
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    De N heb je alleen bij 3 x 380V, dus enkel L1, L2 en L3 voor 3 x 220V.

    Ga gewoon kijken naar je elektriciteitmeter, voor de meter heb je altijd een zekering, dus waar de kabel van de straat toekomt, aan die zekering kan je afleiden of je een mono of een drie fasen netwerk hebt.

  4. #44
    Member
    Ingeschreven
    05/2008
    Locatie
    Noord-Limburg
    Leeftijd
    48
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
    RMS , Steinmetz, 1.73 ... en ik wou nog beginnen over dat trukske met ne Dahlander

    Bottom : als ge géén 3-fase in huis hebt, koopt dan geen 3-fase motor(apparaat), we zullen het daar bij houden.
    Correct me if i'm wrong maar ik dacht dat Steinmetz een tijd frequent werd toegepast bij omschakeling/aanpassing van de motoren van wasmachines
    ( overgang van drijfkracht naar enkele fase 220V bij particuliere woningen )?

  5. #45
    Member Floor's Avatar
    Ingeschreven
    10/2007
    Leeftijd
    38
    Berichten
    896

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
    stomme vraag, maar hoe kan je dat weten of je drie fasen hebt of niet?
    Drie vingers natmaken en eens voelen. Als ze alle drie zwart zien heb je drie fasen, als je haar mee zwart ziet is er nog een neuter bij.
    2005 DODGE RAM SRT10 - Low'N'Loud
    2006 Harley Davidson V-rod - Just loud
    1949 Mercury Eight 4door (SRT10 WIP) - Just low
    When you spend more on tires than on food you know you got some serious horsepower

  6. #46
    Senior Member will's Avatar
    Ingeschreven
    05/2003
    Locatie
    Vlaams Brabant (Momenteel nog B-H-V)
    Leeftijd
    72
    Berichten
    6.034

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
    De N heb je alleen bij 3 x 380V, dus enkel L1, L2 en L3 voor 3 x 220V.

    Ga gewoon kijken naar je elektriciteitmeter, voor de meter heb je altijd een zekering, dus waar de kabel van de straat toekomt, aan die zekering kan je afleiden of je een mono of een drie fasen netwerk hebt.
    Dus bij mij zou het dan 3fasig moeten zijn ??
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    will


  7. #47
    Senior Member PT Cruiser's Avatar
    Ingeschreven
    08/2007
    Leeftijd
    26
    Berichten
    6.388

    Standaard

    Als ik goed heb opgelet is het een driefasen netwerk.
    Powered by Detroit Diesel.

    Als uw auto minder dan 15l/100km verbruikt, dan heb je niet genoeg cilinders.

  8. #48
    Member Floor's Avatar
    Ingeschreven
    10/2007
    Leeftijd
    38
    Berichten
    896

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
    Dus bij mij zou het dan 3fasig moeten zijn ??
    Ja. En als je installateur z'n werk goed gedaan heeft, zijn al je enkelfasige verbruikers min of meer evenredig verdeeld over L1-N, L2-N, en L3-N.
    Nu maakt dit niet zo veel uit voor huishoudelijke installaties maar de energieleverancier vindt het niet leuk als er ongelijke belasting is (nulpuntsverschuiving etc).
    2005 DODGE RAM SRT10 - Low'N'Loud
    2006 Harley Davidson V-rod - Just loud
    1949 Mercury Eight 4door (SRT10 WIP) - Just low
    When you spend more on tires than on food you know you got some serious horsepower

  9. #49
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
    Dus bij mij zou het dan 3fasig moeten zijn ??
    Jep, je hebt zelf 3 x 380V die toekomt, de blauwe draad is de nulleider(N).
    Zo heb je tussen elke fase en N, 220V en tussen fasen heb je 380V.

  10. #50
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
    Als ik goed heb opgelet is het een driefasen netwerk.
    Nou dan kan je die compressor aanpassen op 3 x 220V, en hem aansluiten.

    Let wel, in de schakeldoos van de compressor zal er een relais zitten die de motor aanstuurt(via een pressostaat), kijk op welke spanning de spoel van die relais werkt(220V of 380V), ik zeg wel spanning van de spoel, er staan ook gegevens op over de contacten (max spanning en stroomsterkte).

    Als de spoel op 220V werkt, dan moet je de N(blauwe draad) aansluiten op een van de drie fasen , de andere kant van de spoel is al aangesloten op een van de fasen, dus heb je één van de andere twee fasen nodig om de spoel te laten werken.

    Werkt de spoel op 380V, dan ga je een andere relais moeten kopen, alhoewel bij de meeste relais(eigenlijk noemen we die contactoren) kan je de spoel vervangen, maar dan moet je die natuurlijk wel vinden, als er in jou buurt een Rexel filiaal is, dan kan je die daar zowel een nieuwe relais of eventueel een spoel vinden.

    Ik zou een nieuwe relais kopen in het laatste geval, omdat de contactpunten toch verslijten, en er is niets slechter dan een 3 fasen motor die door een slecht contact, maar op 2 fasen ‘draait’ = verbrande motor.
    Een van de onderhoud punten bij drie fasen motoren is namelijk het vervangen van de contactoren(relais), om de 2-3 jaar, afhankelijk van de bedrijfsuren.

    Hopelijk is het een beetje duidelijk.

  11. #51
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
    Ja. En als je installateur z'n werk goed gedaan heeft, zijn al je enkelfasige verbruikers min of meer evenredig verdeeld over L1-N, L2-N, en L3-N.
    Nu maakt dit niet zo veel uit voor huishoudelijke installaties maar de energieleverancier vindt het niet leuk als er ongelijke belasting is (nulpuntsverschuiving etc).
    Dat klopt, maar het maakt wel dergelijk uit, als je een nieuwe installatie laat controleren door AIB(bijvoorbeeld), dan meten ze ook de stroomsterkte over de verschillende fasen, als de verschillen te groot zijn, dan moet je het schakelbord aanpassen.

  12. #52
    Member Floor's Avatar
    Ingeschreven
    10/2007
    Leeftijd
    38
    Berichten
    896

    Standaard

    in woningen ook ? Kan me niet herinneren dat AIB dit bij ons gecontroleerd heeft bij onze nieuwbouw. Kan ook moeilijk, dat staan het huis nog in afwerking. de "grote" verbuikers (oven, vaatwasser, droogkast) zijn nog niet aanwezig.
    2005 DODGE RAM SRT10 - Low'N'Loud
    2006 Harley Davidson V-rod - Just loud
    1949 Mercury Eight 4door (SRT10 WIP) - Just low
    When you spend more on tires than on food you know you got some serious horsepower

  13. #53
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    Dan zal hij zich baseren op het elektrisch schema, als er bijvoorbeeld abnormaal teveel gebruikt gemaakt wordt van twee bepaalde fasen, zou ie het schema en de installatie moeten afkeuren.

    Neem nu dat er een nieuwe wijk wordt gebouwd, door een en dezelfde aannemer, die zoals men weet, meestal ook met dezelfde onderaannemers werken. Neem nu dat de onderaannemer voor elektriciteit een verkeerd plan zou opstellen, waardoor twee fasen een beetje over belast worden, dan gaat dat wel een verschil maken op de hele wijk, dus in principe zou het controleorganisme dit wel moeten nakijken.

    Nu dat is natuurlijk een extreem geval, en de meeste installateurs weten wel wat ze doen.

  14. #54
    Senior Member will's Avatar
    Ingeschreven
    05/2003
    Locatie
    Vlaams Brabant (Momenteel nog B-H-V)
    Leeftijd
    72
    Berichten
    6.034

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
    Ja. En als je installateur z'n werk goed gedaan heeft, zijn al je enkelfasige verbruikers min of meer evenredig verdeeld over L1-N, L2-N, en L3-N.
    Nu maakt dit niet zo veel uit voor huishoudelijke installaties maar de energieleverancier vindt het niet leuk als er ongelijke belasting is (nulpuntsverschuiving etc).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
    Jep, je hebt zelf 3 x 380V die toekomt, de blauwe draad is de nulleider(N).
    Zo heb je tussen elke fase en N, 220V en tussen fasen heb je 380V.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
    Dat klopt, maar het maakt wel dergelijk uit, als je een nieuwe installatie laat controleren door AIB(bijvoorbeeld), dan meten ze ook de stroomsterkte over de verschillende fasen, als de verschillen te groot zijn, dan moet je het schakelbord aanpassen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
    in woningen ook ? Kan me niet herinneren dat AIB dit bij ons gecontroleerd heeft bij onze nieuwbouw. Kan ook moeilijk, dat staan het huis nog in afwerking. de "grote" verbuikers (oven, vaatwasser, droogkast) zijn nog niet aanwezig.
    Tijdens de 20 jaar dat we hier wonen heb ik nog nooit (zelf uitgelokte uitgezonderd) een gesprongen 'plomb' gehad. Dus de installateur heeft zeker goed werk geleverd. De installatie is ook gekeurd geweest bij de nieuwbouw. En re de grote verbruikers zoals kookfornuis en waterpomp (verzonken in een 30 m diepe put) die hebben allemaal individuële leidingen met aparte zekeringen. Ik geloof dat het voor die pomp was dat ze 380V binnengebracht hebben.
    will


  15. #55
    Junior Member GolfjeII's Avatar
    Ingeschreven
    09/2008
    Locatie
    Orp-le-grand
    Leeftijd
    29
    Berichten
    51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
    het werkt .
    het enige dat je moet doen op 2fasig naar 3 fasig te gaan is over spoel XZ of spoel YZ ( naargelag de richting dat die moet draaien ) een condensator plaatsen. ( faseverschuiving creeren ) deze condensator is afhankelijk van motor/ weerstand en toerental. ( men creert een faseverschuiving over deze spoel)





    de motor zal trouwens alleen maar in 3hoek mogen draaien en niet in ster.
    Inderdaad, dit is de enige mogelijke manier om die motor te laten draaien.

    Als je gewoon een brug legt zoals vermeld in voorgaande berichten heb je geen faseverschuiving en gaat de motor nooit draaien, dit werkt alleen als het over weerstanden gaat( vb kookplaat).

    Sluit aan zoals in schema hierboven en je hebt geen plobleem.

  16. #56
    Senior Member Timmie's Avatar
    Ingeschreven
    05/2008
    Locatie
    mechelen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    8.895

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GolfjeII Bekijk Berichten
    Inderdaad, dit is de enige mogelijke manier om die motor te laten draaien.

    Als je gewoon een brug legt zoals vermeld in voorgaande berichten heb je geen faseverschuiving en gaat de motor nooit draaien, dit werkt alleen als het over weerstanden gaat( vb kookplaat).

    Sluit aan zoals in schema hierboven en je hebt geen plobleem.
    is school toch nog nuttig geweest

  17. #57
    Member
    Ingeschreven
    09/2004
    Locatie
    Zellik
    Berichten
    152

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GolfjeII Bekijk Berichten
    Inderdaad, dit is de enige mogelijke manier om die motor te laten draaien.

    Als je gewoon een brug legt zoals vermeld in voorgaande berichten heb je geen faseverschuiving en gaat de motor nooit draaien, dit werkt alleen als het over weerstanden gaat( vb kookplaat).

    Sluit aan zoals in schema hierboven en je hebt geen plobleem.
    Ehh, het gaat hier wel over drie fasen (3 x 220V), daarbij, niet alle driefasen motoren kan je zo maar laten draaien op mono fase via een condensator(en wat voor een condensator zou jij voorstellen?), hangt af van de cos ℓ (en de koeling), is die aan de lage kant, ga je hoogst waarschijnlijk je motor oproken, en ik zou het al zeker niet doen als die motor een compressor moet aandrijven.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  



Metriweb