Bekijk Poll Resultaten: Wat kies jij?

Stemmers
51. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Standaard Radio

41 80,39%
  • Aftermarket Radio (Alpîne, ...)

7 13,73%
  • Ik heb een veel beter idee voor uw probleem!

3 5,88%
Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 81 tot 96 van de 96

Onderwerp: BMW 118D: Standaard Radio vs. After market radio

Member Fokko's Avatar
    Ingeschreven
    09/2008
    Leeftijd
    30

Standaard

is het niet mogelijk om enkel een betere versterker ertussen te gooien?

Member DaSolid's Avatar
    Ingeschreven
    01/2009
    Leeftijd
    28

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
    is het niet mogelijk om enkel een betere versterker ertussen te gooien?
    Is ook mogelijk,
    maar de speakers zijn oem van geen te beste kwaliteit ...

Overigens,
    na wat onderzoek en hulp van HaVo is duidelijk geworden dat de speakers vervangen door gewone 100mm exemplaren niet gaat, wegens niet passend in de gewone openingen.

Je moet dus op zoek naar custom fit die voor de E90 gemaakt worden
    Olympisch kalm blijven !
    Altijd olympisch kalm blijven !

Senior Member Caractere's Avatar
    Ingeschreven
    01/2006

Standaard

Amai, uiteindelijk is het dus nogal een investering. Gezien ik mijn auto slechts wtee jaar kan houden, aal ik dus passen en de standaard radio laten zitten (wat ik nu ook gedaan heb).

Jammer.
    VW Golf Plus 1.9 TDI Spring Edition - 104.000 km
    Renault Grand Scenic 1.6 DCI Bose - 30.000 km

Member
    Ingeschreven
    08/2009
    Leeftijd
    30

Standaard

Toppic doorlezen en teleurgesteld dat ik een business radio heb :'( Ik erger me mateloos aan de geluidskwaliteit en rij nu meestal rond zonder radio of met m'n shure-in-ears. Al vind ik niets meer horen van het verkeer not done...

Ik denk dat ik ga proberen een Pro te kopen van een sloper. Deze autootjes zijn nu toch al redelijk courant, maw er zullen er wel perds totale gereden worden... Als ik het goed begrepen heb, dan heeft de business geen versterker. Daarvoor bestaat een alpine upgrade-kit, kost 230pond en zou werken op beide sytemen. ( 2 tweeters of luidsprekers zitten erbij). Je moet dan wel ergens een switch op 1 of 2 zetten naargelang je Business of Professional hebt.

Een niet OEM radio is voor mij geen optie, ik ben van mening dat dit afbreuk doet aan het interieur. Niet OEM luidsprekers daarintegen staan wel op het verlanglijstje, maar daarvoor wacht ik de kwaliteit af van de Pro radio... (de vraag is hoe test je de kwaliteit van een radio met bagger luidsprekers ??! )

Moderator wooter's Avatar
    Ingeschreven
    02/2003
    Leeftijd
    34

Standaard

Sjek ook eens ebay en dergelijke voor tekoopjes...

Member
    Ingeschreven
    08/2009
    Leeftijd
    30

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Sjek ook eens ebay en dergelijke voor tekoopjes...
    Tot nu toe enkel marktplaats. 175euro voor een pro radio is niet duur, nu enkel nog de verkoper die niet terug mailt Desnoods 250euro betalen, daarvoor vind je meedere. Op het babybmw forum heb ik al handige dingen gelezen : link

Mocht iemand links hebben naar verkooppunten van die alpine upgradeset, laat maar horen. Vind 'm nergens.

Senior Member Beta's Avatar
    Ingeschreven
    11/2004
    Leeftijd
    35

Standaard

Een Radio Pro zal geen beter geluid afleveren dan de Radio Business hoor. Het enige verschil tss die twee is dat de Pro klaar is voor USB en een CD-lader, dat hij een groter schermpje heeft (twee regels) en dat hij een dubbele tuner heeft.
    Een BMW zonder minstens de gewone Hifi is voor mij een absolute no go. Heb zelf een 1' met Hifi Pro in bestelling staan. De gewone Hifi is voor de meeste mensen zeker ruim voldoende en heeft zeker een mooie klank, maar ik ben toch maar all the way gegaan.
    In feite zou je beter een externe versterker aan je radio koppelen en betere luidsprekers monteren, al heb ik er geen idee van in welke mate je een tussenversterker kàn monteren.

Edit:
    "Enige" dus, niet "neige".
    Laatst gewijzigd door Beta; 23-10-09 om 12:27.

Member
    Ingeschreven
    08/2009
    Leeftijd
    30

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    Een Radio Pro zal geen beter geluid afleveren dan de Radio Business hoor. Het neige verschil tss die twee is dat de Pro klaar is voor USB en een CD-lader, dat hij een groter schermpje heeft (twee regels) en dat hij een dubbele tuner heeft.
    Een BMW zonder minstens de gewone Hifi is voor mij een absolute no go. Heb zelf een 1' met Hifi Pro in bestelling staan. De gewone Hifi is voor de meeste mensen zeker ruim voldoende en heeft zeker een mooie klank, maar ik ben toch maar all the way gegaan.
    In feite zou je beter een externe versterker aan je radio koppelen en betere luidsprekers monteren, al heb ik er geen idee van in welke mate je een tussenversterker kàn monteren.
    Nee ? Ik spreek nu de hele tijd over "radio", daaraan zal nt teveel veranderen. Maar als je van normale audio cd's gaat naar mp3, dat moet je toch horen ? Of worden mp3's met te hoge kwaliteit gewoon afgeknepen door de radio tot standaard 128 kbps ?

En had ik de auto nieuw gekocht, dan zat er ongetwijfeld de duurste audio oplossing in. Helaas pindakaas...

Ingeschreven
    11/2004
    Leeftijd
    35

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    I disagree.

Je hebt 3 soorten speakers :
    • standaard speakersysteem (6 luidsprekers, bagger kwaliteit)
    • optioneel luidsprekersysteem (10 luidsprekers, ook niet zo beste kwaliteit ... maar zeker niet dezelfde als standaard)
    • optioneel luidsprekersysteem Professional (10 luidsprekers, vrij goeie kwaliteit voor OEM)
    Qua herkomst :
    • De standaardspeakers (6) zijn van Philips. De "woofers" onder de zetel zijn 16cm speakers met papieren kern, de andere 4 luidsprekers zijn 10cm papieren exemplaren.
    • Het optionele HiFi-systeem (10 speakers) heeft speakers van Harman/Becker, gewone kwaliteit (papieren kern). 217mm woofers onder de zetel (papier), 10cm speakers en 26mm tweeters voor de rest.
    • Het HiFi Pro systeem (10 speakers) biedt ook Harman/Backer materiaal, maar betere kwaliteit. Conussen in vast materiaal, sterkere magneten, hogere belastbaarheid van de speakers. Afmetingen zijn dezelfde als bij 't HiFi-systeem.
    Bij die 3 systemen hoort het volgende qua versterking :
    • geen extra versterker (dus power uit de HU) -> 4x15W(4ohm)
    • één versterker buiten de HU, voor alle kanalen -> 2x40W(2ohm) voor bas + 4x25W(2ohm) voor de rest
    • één versterker buiten de HU, voor alle kanalen -> 2x70W(2ohm) voor bas + 7x40W(2ohm) voor de rest
    Maximale decibels :
    • 98dB @ 63 Hz
    • 104dB @ 50 Hz
    • 110dB @ 40 Hz
    De HiFi-Pro kan alleen door de radio Pro aangestuurd worden.

De radio's doen dus zo goed als niks af van kwaliteit van de muziek : met het standaardsysteem spelen de radio Bus en de radio Pro ongeveer even goed (lees : slecht). Idem met het optionele luidsprekersysteem. Beperkende factor is ten eerste de povere kwaliteit luidsprekers en kabels, en ten tweede de onvoldoende versterking.
    Pas met het luidsprekersysteem Pro wordt een degelijke versterker gebruikt, degelijke kabels, en hoogwaardige(r) luidsprekers. Het verschil in muziekkwaliteit is behoorlijk groot tussen 1 en 2 enerzijds en 3 anderzijds.

De radio's op zich zijn goed, het zijn de luidsprekers en hun voeding die moet worden aangepakt. De radio Business houden, en de standaard luidsprekers vervangen door betere exemplaren (vooraan als 't effe kan ook een compo set met degelijke tweeters), en een goeie versterker ertussen, is de beste oplossing (na de aankoop van radio Pro / HiFi Pro).

Standaardspeakers houden en een andere radio inbouwen is imo de slechtste zaak die je kan doen -> je smijt een helemaal niet zo slecht spelende HU met knappe looks weg, en behoudt het zwakste punt (de speakers) van 't systeem.
    gTa, nu heb ik dus die post gevonden die je een tijdje geleden érgens op dit forum neerpende.
    Een quote waard, imo.

Moderator wooter's Avatar
    Ingeschreven
    02/2003
    Leeftijd
    34

Standaard

Uh, normale audio cd's zijn lossless en ongecomprimeerd. MP3 is een lossy compressie.

Als de versterker van de Radio Pro beter is, en het probleem zit 'm niet in de speakers, zou de kwaliteit moeten verbeteren. Als de speakers het probleem zijn, moet je natuurlijk die vervangen.

Ingeschreven
    11/2004
    Leeftijd
    35

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BozZke Bekijk Berichten
    Nee ? Ik spreek nu de hele tijd over "radio", daaraan zal nt teveel veranderen. Maar als je van normale audio cd's gaat naar mp3, dat moet je toch horen ? Of worden mp3's met te hoge kwaliteit gewoon afgeknepen door de radio tot standaard 128 kbps ?

En had ik de auto nieuw gekocht, dan zat er ongetwijfeld de duurste audio oplossing in. Helaas pindakaas...
    Denk ik niet, nee. Ik bedoelde gewoon dat een Radio Business vervangen door een Radio Pro geen invloed heeft op de geluidskwaliteit.

Check de quote van gTa hierboven.

Member
    Ingeschreven
    08/2009
    Leeftijd
    30

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
    gTa, nu heb ik dus die post gevonden die je een tijdje geleden érgens op dit forum neerpende.
    Een quote waard, imo.
    Yup Gta weet er wel wat van En heeft trouwens 200% gelijk, zwakte van een standaard speakersyteem zijn de speakers. De pro is ook broodnodig, al was het maar voor mp3 en usb ondersteuning. Ik heb er eentje die weergemaild heeft, voor 150euro mag ik 'm ophalen. Word wel een reisje van 6uur tenzij ik niets dichterbij vind. ( ver voorbij utrecht)

Ingeschreven
    11/2004
    Leeftijd
    35

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BozZke Bekijk Berichten
    Yup Gta weet er wel wat van En heeft trouwens 200% gelijk, zwakte van een standaard speakersyteem zijn de speakers. De pro is ook broodnodig, al was het maar voor mp3 en usb ondersteuning. Ik heb er eentje die weergemaild heeft, voor 150euro mag ik 'm ophalen. Word wel een reisje van 6uur tenzij ik niets dichterbij vind. ( ver voorbij utrecht)
    Er staat dat de Radio Business en de Radio Pro standaard dezelfde speakers hebben. En de versterker zou ook dezelfde zijn.

Member DaSolid's Avatar
    Ingeschreven
    01/2009
    Leeftijd
    28

Standaard

Doe gewoon zoals ik :

Ik heb ook de Pro, en GEEN USB-aansluiting in de armsteun, wel jack

Ik koop de Alpine upgradekit om mijn geluid op te waarderen, gekoppeld aan betere draden.

Kga afwachten of de subs dan nog voldoende spelen, maar ik vermoed van wel.

desnoods heb ik nog een 4-kanaals versterker liggen waarmee ik de achterste speakers (die ik dan vervang) kan aansturen en/of een extra sub.
    De nieuwe voorste speakers in de alpine upgradekit worden extra versterkt door een versterker eveneens uit die kit.

rest me nog het probleem van de ipod:

met een jack-kabel in de aansluiting speelt die barslecht.

dus hier nog een oplossing voor zoeken.
    Olympisch kalm blijven !
    Altijd olympisch kalm blijven !

Member
    Ingeschreven
    08/2009
    Leeftijd
    30

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
    Doe gewoon zoals ik :

Ik heb ook de Pro, en GEEN USB-aansluiting in de armsteun, wel jack

Ik koop de Alpine upgradekit om mijn geluid op te waarderen, gekoppeld aan betere draden.

Kga afwachten of de subs dan nog voldoende spelen, maar ik vermoed van wel.

desnoods heb ik nog een 4-kanaals versterker liggen waarmee ik de achterste speakers (die ik dan vervang) kan aansturen en/of een extra sub.
    De nieuwe voorste speakers in de alpine upgradekit worden extra versterkt door een versterker eveneens uit die kit.

rest me nog het probleem van de ipod:

met een jack-kabel in de aansluiting speelt die barslecht.

dus hier nog een oplossing voor zoeken.
    Yup, ik ga morgen normaal al achter m'n pro. Mooie prijs bedongen, nl. 100 euro Wel een rit van 300km, maar aan die prijs geen probleem. Roadtripje mooi meegenomen
    De upgrade van alpine vind ik nergens, maar ik veronderstel dat je die bij je dealer besteld hebt ? Alpine maakt die voor bmw dacht ik.

Op het babybmw forum staan er verschillende oplossingen voor de ipod. Maar echt verdiept heb ik nog niet gedaan, ik ben één van de weinige mensen die geen ipod (nodig) heeft. Ik haat vrijwel alles waar een appel op staat , vind apple het grootste hypocriete merk op deze planeet...

Junior Member
    Ingeschreven
    05/2009

Standaard Ipod oplossing

Voor je ipod kan je bijv zoiets gebruiken:
    http://catalog.belkin.com/IWCatProdu...duct_Id=193794

Ik heb dit vroeger met succes gebruikt in een bmw e90 (zonder usb).
    Hiermee gebruik je de line-out van je ipod i.pv. je headphone uitgang.
    Ik vond het ook niet goed klinken met een kabel tussen headphone jack en aux-in.
    Het verschil is dag en nacht. Je heb ook nog varianten waarmee je ook de bediening van de ipod kan doen.
    Je moet wel kijken of de aansluiting op jouw type ipod past.(link is voor 5G)

Ik heb zelf nu de hifi option. Is niet super maar toch een enorme verbetering ten opzichte van het standaard systeem. Ik meen begrepen te hebben dat het vervangen van (bij hifi option) de woofers een serieuze verbetering oplevert.

In jouw geval zou ik misschien de speakers en versterker upgraden en binnen een paar jaren (na de lease) alles uitbouwen en verkopen.

De radio zou ik laten zitten. Ik vind die aftermarket dingen maar niks.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten