Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 46 van de 46

Onderwerp: Skoda Roomster vs. Citroen Berlingo

Senior Member
    Ingeschreven
    06/2004

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
    Dan nemen we de officiële verkoopcijfers er bij heh:

Jan 2008
    1. Peugeot 207 2.272
    2. VW Golf 1.417
    3. Citroën C3 1.409
    4. BMW 3-serie 1.335
    5. VW Polo 1.281
    6. Opel Astra 1.174
    7. Opel Corsa 1.141
    8. Mercedes C-klasse 1.136
    9. Renault Clio 1.131
    10. Citroën C4 Picasso 1.028
    11. Peugeot 308 970
    12. Opel Zafira 902
    13. Ford Mondeo 800
    14. Renault Scénic 762
    15. Fiat Punto 762
    16. Citroën Berlingo 758
    17. Seat Ibiza 723
    18. Ford Fiesta 716
    19. Toyota Yaris 693
    20. VW Passat 682

De Berlingo verkoopt dus beter dan éénder welke Skoda. Ik vermoed dat de Fabia en de Octavia véél beter verkopen dan de Roomster
    Dit ligt volledig in de lijn van mijn antwoord. Dat maakt van de Roomster nog altijd geen flop. Als je ziet dat de C3 en de C4 Picasso hoger scoren dan de Berlingo, dan zou je volgens de redenering van sommigen hier de Berlingo een flop moeten noemen.

Een C3 verkoopt meer dan een BMW 3-serie, dus is de C3 beter dan de BMW 3, als ik de redenering die hierboven reeds werd aangehaald volg.

Wat dit lijstje vooral toont dat Citroen heel goed is in het verkopen met heel mooie kortingen, want het gaat hier over de verkopen tijdens de periode rond het autosalon volgens mij.

Als de topicopener veel betere condities krijgt bij Citroen dan bij Skoda, Renault, Fiat, Opel ... dan moet hij daar gewoon voor gaan. In deze categorie van wagens zijn er weinig verschillen in de wagens maar veeleer in de prijs denk ik.

Voor mij is het aantal verkochte stuks nooit een drijfveer om voor een wagen te kiezen, er zijn genoeg wagens die eigenlijk beter zijn dan de concurrentie maar minder verkopen door de onbekendheid van deze wagens.
    '03 Volvo S60 2.4D Geartronic
    '11 Audi A4 Avant 2.0 tdie

Senior Member
    Ingeschreven
    11/2004

Standaard

Laat ons ook effe een kat een kat noemen.

1. je vergelijking van C3 en BMW3 gaat nog minder op dan alle vergelijkingen die hier in 't topic gepost zijn. 2 verschillende wagens voor verschillende doelen uit verschillende prijsklasses & met een verschillende grootte...

2. Een koper in het segment van deze Multispace-wagens is doorgaans een rationeel iemand. Bijkomend is de keuze in dit segment eerder beperkt. Je hebt de Peugeot Partner/Citroën Berlingo, de Renault Kangoo/Nissan Kubistar, De Opel Combo, Fiat Doblo, VW Caddy en Skoda Roomster. Met amper 6 modellen is 't segment rond.

3. Als er dus weinig interesse is in een bepaald model zal dat een degelijke reden hebben. Naambekendheid kan een oorzaak zijn (dan denk ik in de eerste plaats aan bvb de Kubistar of Doblo). Skoda heeft echter een grote naambekendheid, en zéker bij rationele kopers en heeft de Roomster vrij sterk gepromoot. De prijs/uitrusting speelt ook een vrij grote rol aangezien het een rationeel segment is.

4. Skoda heeft de Roomster de wereld in geblazen als concurent voor de Berlingo/Partner en de wens geuit op korte termijn graag een grote brok berlingo's/partners af te snoepen. Dat is nog steeds niet gelukt en in dat opzicht is het dus een flop. Niet meer en zeker niet minder.

5. Voor ik 't weer naar m'n hoofd geslingerd krijg: ik kan Skoda héél erg smaken. Net omwille van hun positieve prijs/kwaliteitsverhouding. Veel wagen voor relatief weinig geld (vooral dan Fabia en Octavia). Die laatste staat hier tussen haakjes nog steeds op 't verlanglijstje.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jwv50
    Iedereen moet gewoon kopen wat hij graag ziet en waar hij zich goed in voelt...

Junior Member
    Ingeschreven
    12/2007
    Leeftijd
    39

Standaard

Ik zou voor de nieuwe Berlingo gaan.
    Deze auto heeft ook meer ruimte en is bijna dezelfde prijs als de oude (Berlingo first)
    Het instapmodel heb je al voor 12800 Euro ! ((Dit zijn wel prijzen voor deze maand (meimaand = actiemaand) + korting 1500 voor oud voertuig))

Senior Member
    Ingeschreven
    10/2003

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Laat ons ook effe een kat een kat noemen.

1. je vergelijking van C3 en BMW3 gaat nog minder op dan alle vergelijkingen die hier in 't topic gepost zijn. 2 verschillende wagens voor verschillende doelen uit verschillende prijsklasses & met een verschillende grootte...

2. Een koper in het segment van deze Multispace-wagens is doorgaans een rationeel iemand. Bijkomend is de keuze in dit segment eerder beperkt. Je hebt de Peugeot Partner/Citroën Berlingo, de Renault Kangoo/Nissan Kubistar, De Opel Combo, Fiat Doblo, VW Caddy en Skoda Roomster. Met amper 6 modellen is 't segment rond.

3. Als er dus weinig interesse is in een bepaald model zal dat een degelijke reden hebben. Naambekendheid kan een oorzaak zijn (dan denk ik in de eerste plaats aan bvb de Kubistar of Doblo). Skoda heeft echter een grote naambekendheid, en zéker bij rationele kopers en heeft de Roomster vrij sterk gepromoot. De prijs/uitrusting speelt ook een vrij grote rol aangezien het een rationeel segment is.

4. Skoda heeft de Roomster de wereld in geblazen als concurent voor de Berlingo/Partner en de wens geuit op korte termijn graag een grote brok berlingo's/partners af te snoepen. Dat is nog steeds niet gelukt en in dat opzicht is het dus een flop. Niet meer en zeker niet minder.

5. Voor ik 't weer naar m'n hoofd geslingerd krijg: ik kan Skoda héél erg smaken. Net omwille van hun positieve prijs/kwaliteitsverhouding. Veel wagen voor relatief weinig geld (vooral dan Fabia en Octavia). Die laatste staat hier tussen haakjes nog steeds op 't verlanglijstje.
    Even een aanvulling, de kubistar is enkel als bedrijfsvoertuig te krijgen en valt hier dus uit de boot. En toen waren ze nog met vijf. Maar toen kwam ford ook nog en toen waren ze terug met 6.

Prijstechnisch denk ik dat je het beste met de franse merken zit (Renault, peugeot of citroën) en ook naar restwaarde toe zullen deze niet lager liggen dan de skoda. Deze wagens zijn eigenlijk allemaal vrij gegeeerd op de 2dehands markt. En naar de toekomst gezien denk ik dat je ook naar de co2-uitstoot mag beginnen te kijken aangezien de taxen zullen afgeleid worden naar deze uitstoot (zoals al van toepassing bij de bedrijfswagens)

Member
    Ingeschreven
    01/2008

Standaard

Ik heb op de parking van de supermarkt eens een roomster scout (donkergrijs met zwart plastic) zien staan. Normaal ben ik niet zo'n fan van "ruige" versies van doodnormale wagens maar de roomster scout viel op positieve wijze op op de parking.

Ik vind hem alvast leuker dan de berlingo.

Helaas heb ik nog niet met de roomster gereden en evenmin reeds met de huidige berlingo dus voor de rest kan ik je niet veel advies geven.

Maar als mijn herinnering correct is, waren de commentaren op het rijgedrag van de roomster indertijd (zeer) positief. De roomster was de eerste ludospace die - dacht ik - gebaseerd was op een personenwagenonderstel (ik dacht de fabia combi en een stuk octavia ?) daar waar de berlingo/partner/kangoo/doblo ... indertijd gebaseerd waren op een bestelwagenonderstel.

De nieuwe berlingo is echter gebaseerd op het onderstel van de c4 picasso dus dat euvel werd door citroen met de nieuwe versie opgelost.

Misschien nog 1 zaak : de roomster is al langer op de markt en verkoopt inderdaad niet zo goed (onterecht of niet, dat weet ik niet). Ik hou het er op dat hij qua uiterlijk wat te speciaal is.

Dit heeft wel als voordeel dat je waarschijnlijk een goede aanbieding zult kunnen krijgen bij de aankoop van een roomster maar zal als nadeel waarschijnlijk hebben dat hij tweedehands mogelijks niet zo makkelijk zal verkopen. 't Is de bluts met de buil ...

Je moet dat gewoon tegen elkaar afwegen. Denk er aan, als de ene na vijf jaar nog 7.500 EUR waard is en de andere nog 9.000 EUR maar de ene was slechts 17.500 EUR en de andere was 20.000 EUR bij aankoop, dan ben je - ondanks de lagere restwaarde - financieel nog steeds beter af met de ene.

Restwaarde is een relatief begrip, je moet dat steeds afwegen en daarbij eveneens letten op de aankoopprijs, de uitrusting, ...

just my 2 cents.

Senior Member Hayes's Avatar
    Ingeschreven
    03/2005
    Leeftijd
    38

Standaard

Ik rij al 3 jaar met een Peugeot Partner. Qua gebruiksgemak overtreft deze "veredelde camionette" zowat alles waar ik al ooit in gezeten heb. Akkoord, door z'n hoge bouw moet je bochten niet té sportief nemen en hij heeft windgeruis op de autosnelweg. Ik heb in drie jaar nog geen enkele mechanisch defectje gehad. Als ik op dit moment weer moet kiezen, zou ik zeker de nieuwe pakken. Neen, misschien die Berlingo, die ziet er stukken beter uit dan de Partner.

In de Roomster is minder praktische ruimte. Ik heb nog een test gezien van mensen die een week lang een Roomster mochten testen en ook zij kozen nadien resoluut hun Berlingo terug.

Soit, ik vind de Roomster er wel leuk uitzien, maar tot nu toe kan ik enkel positief zijn over mijn Partner.
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Forum Rechten